Sida 1 av 3

b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 14:43
av JOhan164
Hej! :)

Obs! Nybörjare inom Teori men ska försöka förklara mitt dilemma så gott jag kan!


Har snöat in på en sak som jag inte riktigt hänger med på, när man pratar skalor och namn på tonerna som finns i en viss skala, vad är det som gör att Tex tersen blir ett diss istället för ett ess?

Tex i en B-dur skala, är tersen ett Diss eller ett ess?

Kan någon försöka förklara för mig hur jag ska lära mig detta? Obs! Skriv förklaringen som om ni pratade med ett idiot! :)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 14:51
av bootsy
JOhan164 skrev:Hej! :)

Obs! Nybörjare inom Teori men ska försöka förklara mitt dilemma så gott jag kan!


Har snöat in på en sak som jag inte riktigt hänger med på, när man pratar skalor och namn på tonerna som finns i en viss skala, vad är det som gör att Tex tersen blir ett diss istället för ett ess?

Tex i en C-dur skala, är tersen ett Diss eller ett ess?

Kan någon försöka förklara för mig hur jag ska lära mig detta? Obs! Skriv förklaringen som om ni pratade med ett idiot! :)
I en C-durskala är tersen ett E.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 14:55
av TDHP
b sänker, # höjer.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 15:07
av Fredde79
Om tonarten är en b-tonart (t.ex. F-dur) så är B sänkt till Bb, vilket är samma ton som A#, men eftersom det är en b-tonart använder man Bb.
Om tonarten är en #-tonart (t.ex. G-dur) så är F höjt till F#, vilket är samma ton som Gb, men eftersom det är en #-tonart använder man F#.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 15:31
av JOhan164
Tänkte helt fel! Menade i en B-dur skala!

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 15:34
av bootsy
Ett bess är ett bess, Geniet.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 15:43
av dereborn
I en B-durskala är tersen ett diss, eftersom det är den tredje tonen som är tersen.
Ett ess är - i tempererad stämning - samma ton, men stammar ju från fjärde tonen (E), och det blir ju då en (sänkt) kvart.

Samma sak i t.ex. C-moll, där tersen blir ett Ess (sänkt e/tredje tonen i skalan), istället för ett diss (höjt D/andra skaltonen).
Tersen - oavsett dur eller moll - stammar alltså alltid från TREDJE tonen i skalan.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 16:23
av Cuba
Här finns sanningen som alla är överens om.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=16&t ... t=ess+diss

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 17:03
av dereborn
Cuba skrev:Här finns sanningen som alla är överens om.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=16&t ... t=ess+diss
Herregud... :shock:
Jag hade nästan glömt....

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 17:10
av bootsy
dereborn skrev:
Cuba skrev:Här finns sanningen som alla är överens om.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=16&t ... t=ess+diss
Herregud... :shock:
Jag hade nästan glömt....
Full?

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 17:11
av dereborn
bootsy skrev:
dereborn skrev:
Cuba skrev:Här finns sanningen som alla är överens om.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=16&t ... t=ess+diss
Herregud... :shock:
Jag hade nästan glömt....
Full?
Alltid.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 17:27
av JOhan164
dereborn skrev:I en B-durskala är tersen ett diss, eftersom det är den tredje tonen som är tersen.
Ett ess är - i tempererad stämning - samma ton, men stammar ju från fjärde tonen (E), och det blir ju då en (sänkt) kvart.

Samma sak i t.ex. C-moll, där tersen blir ett Ess (sänkt e/tredje tonen i skalan), istället för ett diss (höjt D/andra skaltonen).
Tersen - oavsett dur eller moll - stammar alltså alltid från TREDJE tonen i skalan.

Det är just detta som jag är inne på ! Men jag fattar inte varför man tar ett ess istället för diss. Eller jag hänger inte med på hur jag ska "räkna" för att komma fram till det. Jag förstår lösningen, bara inte hur man kommer fram till det...

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 17:35
av Aslan
JOhan164 skrev:
dereborn skrev:I en B-durskala är tersen ett diss, eftersom det är den tredje tonen som är tersen.
Ett ess är - i tempererad stämning - samma ton, men stammar ju från fjärde tonen (E), och det blir ju då en (sänkt) kvart.

Samma sak i t.ex. C-moll, där tersen blir ett Ess (sänkt e/tredje tonen i skalan), istället för ett diss (höjt D/andra skaltonen).
Tersen - oavsett dur eller moll - stammar alltså alltid från TREDJE tonen i skalan.

Det är just detta som jag är inne på ! Men jag fattar inte varför man tar ett ess istället för diss. Eller jag hänger inte med på hur jag ska "räkna" för att komma fram till det. Jag förstår lösningen, bara inte hur man kommer fram till det...
Tänk såhär:
I en durskala ska alla toner i skalan härstamma från varsin stamton (de vita tangenterna på ett piano)
B-dur som i ditt exempel så är första tonen i skalan grundtonen B såklart. Andra toner (sekunden) måste utgå från nästa stamton dvs C. Eftersom det måste vara en helton från föregående ton i en durskala måste den då följaktligen höjas till C#. Tredje tonen (tersen) måste utgå från nästa stamton dvs D. Eftersom det ska vara en helton från tonen innan blir det alltså D# som är tersen. Fjärde tonen (kvarten) ska utgå från nästa stamton dvs E. Då det ska vara ett halvt tonsteg från föregående ton, blir den då oförändrad. Osv.
Hänger du med?:)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 18:00
av dereborn
JOhan164 skrev:Men jag fattar inte varför man tar ett ess istället för diss. Eller jag hänger inte med på hur jag ska "räkna" för att komma fram till det.
dereborn skrev:...det är den tredje tonen som är tersen. Ett ess är - i tempererad stämning - samma ton (som diss), men stammar ju från fjärde tonen (E i en B-durskala), och esset blir ju då en (sänkt) kvart.
...
Tersen - oavsett dur eller moll - stammar alltså alltid från TREDJE tonen i skalan.
Kolla Aslans post. Bra förklarat!

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 18:34
av JOhan164
Ja jag tror jag hänger med på hur du menar, Men hur ska jag räkna för att få om tersen tex är ett Cb?

(känner mig jättetrög, men måste fråga för att fatta)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 18:45
av Aslan
JOhan164 skrev:Ja jag tror jag hänger med på hur du menar, Men hur ska jag räkna för att få om tersen tex är ett Cb?

(känner mig jättetrög, men måste fråga för att fatta)
Det är bara räkna på samma sätt. Om tersen ska vara ett Cb innebär det att skalan måste vara Ab-moll. Dvs om tersen heter nåt med C innebär det att skalans grundton måste heta nåt (utgå från stamtonen) med A (då C är tredje stamtonen i skalan). I en Ab-mollskala är Ab grundton, Bb sekunden och Cb den lilla tersen. Man kan inte använda flera toner från samma stamton. Men om skalan skulle vara G#-moll skulle lilla tersen vara ett B. Detta pga att tredje tonen i en skala kopplat till stamtonen G måste utgå från stamtonen B...

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 19:46
av dereborn
Ett litet tillägg är att man aldrig blandar # och b.
Om, som i ditt exempel, Cb är tersen - så kan ingen annan ton i skalan vara korsad.

Dock får jag erkänna att jag ibland skriver "B" istället för Cb, eller F# i st f Gb i t.ex. en enkel ackordsanalys/kompskiss - för att det ska bli mer lättläst.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 20:17
av Tarzan08
Hej kvintcirkel.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 20:22
av mikkejohansson
Tarzan08 skrev:Hej kvintcirkel.
Äsch, du snodde ju mitt :)

Vi hade en tråd för ett tag sen där nån funderade just kring vad man skulle ha kvintcirkeln till.

Svaret: detta.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 20:30
av dereborn
mikkejohansson skrev:
Tarzan08 skrev:Hej kvintcirkel.
Äsch, du snodde ju mitt :)

Vi hade en tråd för ett tag sen där nån funderade just kring vad man skulle ha kvintcirkeln till.

Svaret: detta.
:tummenupp:

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 21:16
av Jan Hellman
Rätta mig om jag har fel nu men just tonen Cb existerar väl egentligen bara i tonarten Gb-dur och dess parallelltonart av vad jag vet så vidare det inte handlar om ett tillfälligt förtecken. Och jag kan knappt minnas när jag spelade en låt i Gb-dur/Eb-moll senast. Heavyrockarna som kör nedstämt gör det säkert ibland men det är en hyffsat ovanlig tonart rent generellt. C#-dur och Cb-dur används inte som tonarter då det blir färre förtecken att skriva Db-dur och B-dur istället.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 21:28
av Aslan
Irbit skrev:Rätta mig om jag har fel nu men just tonen Cb existerar väl egentligen bara i tonarten Gb-dur och dess parallelltonart av vad jag vet så vidare det inte handlar om ett tillfälligt förtecken. Och jag kan knappt minnas när jag spelade en låt i Gb-dur/Eb-moll senast. Heavyrockarna som kör nedstämt gör det säkert ibland men det är en hyffsat ovanlig tonart rent generellt. C#-dur och Cb-dur används inte som tonarter då det blir färre förtecken att skriva Db-dur och B-dur istället.
Det har du rätt i. Men tonen förkommer en del med tillfälliga förtecken som t ex Fm7b5, där tonerna blir F-Ab-Cb-Eb, alltså INTE B då det skulle räknas som en #11 istället:)

EDIT: Dumt exempel av mig då ackordet är vanligast i Ebm men ni kanske förstår vad jag menar:D

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 22:14
av dereborn
Oh. No....
Inte IGEN...

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 22:39
av Jan Hellman
Aslan skrev:
Irbit skrev:Rätta mig om jag har fel nu men just tonen Cb existerar väl egentligen bara i tonarten Gb-dur och dess parallelltonart av vad jag vet så vidare det inte handlar om ett tillfälligt förtecken. Och jag kan knappt minnas när jag spelade en låt i Gb-dur/Eb-moll senast. Heavyrockarna som kör nedstämt gör det säkert ibland men det är en hyffsat ovanlig tonart rent generellt. C#-dur och Cb-dur används inte som tonarter då det blir färre förtecken att skriva Db-dur och B-dur istället.
Det har du rätt i. Men tonen förkommer en del med tillfälliga förtecken som t ex Fm7b5, där tonerna blir F-Ab-Cb-Eb, alltså INTE B då det skulle räknas som en #11 istället:)

EDIT: Dumt exempel av mig då ackordet är vanligast i Ebm men ni kanske förstår vad jag menar:D
Jo. Jag skrev ju det. Tillfälliga förtecken. ;) :)


----------
Tapatalk via mobilen

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tor 13 jun 2013, 23:47
av mikkejohansson
Irbit skrev:Rätta mig om jag har fel nu men just tonen Cb existerar väl egentligen bara i tonarten Gb-dur och dess parallelltonart av vad jag vet så vidare det inte handlar om ett tillfälligt förtecken. Och jag kan knappt minnas när jag spelade en låt i Gb-dur/Eb-moll senast.
Då spelar du alldeles för lite gospellåtar... :)