b och #, vilket av dem?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

Hej! :)

Obs! Nybörjare inom Teori men ska försöka förklara mitt dilemma så gott jag kan!


Har snöat in på en sak som jag inte riktigt hänger med på, när man pratar skalor och namn på tonerna som finns i en viss skala, vad är det som gör att Tex tersen blir ett diss istället för ett ess?

Tex i en B-dur skala, är tersen ett Diss eller ett ess?

Kan någon försöka förklara för mig hur jag ska lära mig detta? Obs! Skriv förklaringen som om ni pratade med ett idiot! :)
Senast redigerad av JOhan164 den tor 13 jun 2013, 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av bootsy »

JOhan164 skrev:Hej! :)

Obs! Nybörjare inom Teori men ska försöka förklara mitt dilemma så gott jag kan!


Har snöat in på en sak som jag inte riktigt hänger med på, när man pratar skalor och namn på tonerna som finns i en viss skala, vad är det som gör att Tex tersen blir ett diss istället för ett ess?

Tex i en C-dur skala, är tersen ett Diss eller ett ess?

Kan någon försöka förklara för mig hur jag ska lära mig detta? Obs! Skriv förklaringen som om ni pratade med ett idiot! :)
I en C-durskala är tersen ett E.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av TDHP »

b sänker, # höjer.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Fredde79 »

Om tonarten är en b-tonart (t.ex. F-dur) så är B sänkt till Bb, vilket är samma ton som A#, men eftersom det är en b-tonart använder man Bb.
Om tonarten är en #-tonart (t.ex. G-dur) så är F höjt till F#, vilket är samma ton som Gb, men eftersom det är en #-tonart använder man F#.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

Tänkte helt fel! Menade i en B-dur skala!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av bootsy »

Ett bess är ett bess, Geniet.
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av dereborn »

I en B-durskala är tersen ett diss, eftersom det är den tredje tonen som är tersen.
Ett ess är - i tempererad stämning - samma ton, men stammar ju från fjärde tonen (E), och det blir ju då en (sänkt) kvart.

Samma sak i t.ex. C-moll, där tersen blir ett Ess (sänkt e/tredje tonen i skalan), istället för ett diss (höjt D/andra skaltonen).
Tersen - oavsett dur eller moll - stammar alltså alltid från TREDJE tonen i skalan.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Cuba »

Här finns sanningen som alla är överens om.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=16&t ... t=ess+diss
dereborn

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av dereborn »

Cuba skrev:Här finns sanningen som alla är överens om.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=16&t ... t=ess+diss
Herregud... :shock:
Jag hade nästan glömt....
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:
Cuba skrev:Här finns sanningen som alla är överens om.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=16&t ... t=ess+diss
Herregud... :shock:
Jag hade nästan glömt....
Full?
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:
dereborn skrev:
Cuba skrev:Här finns sanningen som alla är överens om.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=16&t ... t=ess+diss
Herregud... :shock:
Jag hade nästan glömt....
Full?
Alltid.
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

dereborn skrev:I en B-durskala är tersen ett diss, eftersom det är den tredje tonen som är tersen.
Ett ess är - i tempererad stämning - samma ton, men stammar ju från fjärde tonen (E), och det blir ju då en (sänkt) kvart.

Samma sak i t.ex. C-moll, där tersen blir ett Ess (sänkt e/tredje tonen i skalan), istället för ett diss (höjt D/andra skaltonen).
Tersen - oavsett dur eller moll - stammar alltså alltid från TREDJE tonen i skalan.

Det är just detta som jag är inne på ! Men jag fattar inte varför man tar ett ess istället för diss. Eller jag hänger inte med på hur jag ska "räkna" för att komma fram till det. Jag förstår lösningen, bara inte hur man kommer fram till det...
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Aslan »

JOhan164 skrev:
dereborn skrev:I en B-durskala är tersen ett diss, eftersom det är den tredje tonen som är tersen.
Ett ess är - i tempererad stämning - samma ton, men stammar ju från fjärde tonen (E), och det blir ju då en (sänkt) kvart.

Samma sak i t.ex. C-moll, där tersen blir ett Ess (sänkt e/tredje tonen i skalan), istället för ett diss (höjt D/andra skaltonen).
Tersen - oavsett dur eller moll - stammar alltså alltid från TREDJE tonen i skalan.

Det är just detta som jag är inne på ! Men jag fattar inte varför man tar ett ess istället för diss. Eller jag hänger inte med på hur jag ska "räkna" för att komma fram till det. Jag förstår lösningen, bara inte hur man kommer fram till det...
Tänk såhär:
I en durskala ska alla toner i skalan härstamma från varsin stamton (de vita tangenterna på ett piano)
B-dur som i ditt exempel så är första tonen i skalan grundtonen B såklart. Andra toner (sekunden) måste utgå från nästa stamton dvs C. Eftersom det måste vara en helton från föregående ton i en durskala måste den då följaktligen höjas till C#. Tredje tonen (tersen) måste utgå från nästa stamton dvs D. Eftersom det ska vara en helton från tonen innan blir det alltså D# som är tersen. Fjärde tonen (kvarten) ska utgå från nästa stamton dvs E. Då det ska vara ett halvt tonsteg från föregående ton, blir den då oförändrad. Osv.
Hänger du med?:)
Senast redigerad av Aslan den tor 13 jun 2013, 18:06, redigerad totalt 1 gånger.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
dereborn

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av dereborn »

JOhan164 skrev:Men jag fattar inte varför man tar ett ess istället för diss. Eller jag hänger inte med på hur jag ska "räkna" för att komma fram till det.
dereborn skrev:...det är den tredje tonen som är tersen. Ett ess är - i tempererad stämning - samma ton (som diss), men stammar ju från fjärde tonen (E i en B-durskala), och esset blir ju då en (sänkt) kvart.
...
Tersen - oavsett dur eller moll - stammar alltså alltid från TREDJE tonen i skalan.
Kolla Aslans post. Bra förklarat!
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

Ja jag tror jag hänger med på hur du menar, Men hur ska jag räkna för att få om tersen tex är ett Cb?

(känner mig jättetrög, men måste fråga för att fatta)
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Aslan »

JOhan164 skrev:Ja jag tror jag hänger med på hur du menar, Men hur ska jag räkna för att få om tersen tex är ett Cb?

(känner mig jättetrög, men måste fråga för att fatta)
Det är bara räkna på samma sätt. Om tersen ska vara ett Cb innebär det att skalan måste vara Ab-moll. Dvs om tersen heter nåt med C innebär det att skalans grundton måste heta nåt (utgå från stamtonen) med A (då C är tredje stamtonen i skalan). I en Ab-mollskala är Ab grundton, Bb sekunden och Cb den lilla tersen. Man kan inte använda flera toner från samma stamton. Men om skalan skulle vara G#-moll skulle lilla tersen vara ett B. Detta pga att tredje tonen i en skala kopplat till stamtonen G måste utgå från stamtonen B...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
dereborn

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av dereborn »

Ett litet tillägg är att man aldrig blandar # och b.
Om, som i ditt exempel, Cb är tersen - så kan ingen annan ton i skalan vara korsad.

Dock får jag erkänna att jag ibland skriver "B" istället för Cb, eller F# i st f Gb i t.ex. en enkel ackordsanalys/kompskiss - för att det ska bli mer lättläst.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Tarzan08 »

Hej kvintcirkel.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av mikkejohansson »

Tarzan08 skrev:Hej kvintcirkel.
Äsch, du snodde ju mitt :)

Vi hade en tråd för ett tag sen där nån funderade just kring vad man skulle ha kvintcirkeln till.

Svaret: detta.
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av dereborn »

mikkejohansson skrev:
Tarzan08 skrev:Hej kvintcirkel.
Äsch, du snodde ju mitt :)

Vi hade en tråd för ett tag sen där nån funderade just kring vad man skulle ha kvintcirkeln till.

Svaret: detta.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Jan Hellman »

Rätta mig om jag har fel nu men just tonen Cb existerar väl egentligen bara i tonarten Gb-dur och dess parallelltonart av vad jag vet så vidare det inte handlar om ett tillfälligt förtecken. Och jag kan knappt minnas när jag spelade en låt i Gb-dur/Eb-moll senast. Heavyrockarna som kör nedstämt gör det säkert ibland men det är en hyffsat ovanlig tonart rent generellt. C#-dur och Cb-dur används inte som tonarter då det blir färre förtecken att skriva Db-dur och B-dur istället.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Aslan »

Irbit skrev:Rätta mig om jag har fel nu men just tonen Cb existerar väl egentligen bara i tonarten Gb-dur och dess parallelltonart av vad jag vet så vidare det inte handlar om ett tillfälligt förtecken. Och jag kan knappt minnas när jag spelade en låt i Gb-dur/Eb-moll senast. Heavyrockarna som kör nedstämt gör det säkert ibland men det är en hyffsat ovanlig tonart rent generellt. C#-dur och Cb-dur används inte som tonarter då det blir färre förtecken att skriva Db-dur och B-dur istället.
Det har du rätt i. Men tonen förkommer en del med tillfälliga förtecken som t ex Fm7b5, där tonerna blir F-Ab-Cb-Eb, alltså INTE B då det skulle räknas som en #11 istället:)

EDIT: Dumt exempel av mig då ackordet är vanligast i Ebm men ni kanske förstår vad jag menar:D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
dereborn

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av dereborn »

Oh. No....
Inte IGEN...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Jan Hellman »

Aslan skrev:
Irbit skrev:Rätta mig om jag har fel nu men just tonen Cb existerar väl egentligen bara i tonarten Gb-dur och dess parallelltonart av vad jag vet så vidare det inte handlar om ett tillfälligt förtecken. Och jag kan knappt minnas när jag spelade en låt i Gb-dur/Eb-moll senast. Heavyrockarna som kör nedstämt gör det säkert ibland men det är en hyffsat ovanlig tonart rent generellt. C#-dur och Cb-dur används inte som tonarter då det blir färre förtecken att skriva Db-dur och B-dur istället.
Det har du rätt i. Men tonen förkommer en del med tillfälliga förtecken som t ex Fm7b5, där tonerna blir F-Ab-Cb-Eb, alltså INTE B då det skulle räknas som en #11 istället:)

EDIT: Dumt exempel av mig då ackordet är vanligast i Ebm men ni kanske förstår vad jag menar:D
Jo. Jag skrev ju det. Tillfälliga förtecken. ;) :)


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av mikkejohansson »

Irbit skrev:Rätta mig om jag har fel nu men just tonen Cb existerar väl egentligen bara i tonarten Gb-dur och dess parallelltonart av vad jag vet så vidare det inte handlar om ett tillfälligt förtecken. Och jag kan knappt minnas när jag spelade en låt i Gb-dur/Eb-moll senast.
Då spelar du alldeles för lite gospellåtar... :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar