b och #, vilket av dem?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Jan Hellman »

mikkejohansson skrev:
Irbit skrev:Rätta mig om jag har fel nu men just tonen Cb existerar väl egentligen bara i tonarten Gb-dur och dess parallelltonart av vad jag vet så vidare det inte handlar om ett tillfälligt förtecken. Och jag kan knappt minnas när jag spelade en låt i Gb-dur/Eb-moll senast.
Då spelar du alldeles för lite gospellåtar... :)
Jo med mitt efternamn ges inte tillfälle så ofta..... :o


----------
Tapatalk via mobilen
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

Aslan skrev:
JOhan164 skrev:Ja jag tror jag hänger med på hur du menar, Men hur ska jag räkna för att få om tersen tex är ett Cb?

(känner mig jättetrög, men måste fråga för att fatta)
Det är bara räkna på samma sätt. Om tersen ska vara ett Cb innebär det att skalan måste vara Ab-moll. Dvs om tersen heter nåt med C innebär det att skalans grundton måste heta nåt (utgå från stamtonen) med A (då C är tredje stamtonen i skalan). I en Ab-mollskala är Ab grundton, Bb sekunden och Cb den lilla tersen. Man kan inte använda flera toner från samma stamton. Men om skalan skulle vara G#-moll skulle lilla tersen vara ett B. Detta pga att tredje tonen i en skala kopplat till stamtonen G måste utgå från stamtonen B...


Okej, men blir skalan automatiskt moll på grund av att det är ett sänkt C istället för ett b? Om tersen hade varit B, hade skalan du istället kunnat vara ett G-dur? Jag drar kopplingen till att eftersom tersen var ett cB så blir skalan ett ab ? och är det så att skalans grundton inte kan ha något att göra med G på grund av att man inte blandar # och b? är jag helt ute och cyklar?
dereborn

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av dereborn »

JOhan164 skrev:
Aslan skrev:
JOhan164 skrev:Ja jag tror jag hänger med på hur du menar, Men hur ska jag räkna för att få om tersen tex är ett Cb?

(känner mig jättetrög, men måste fråga för att fatta)
Det är bara räkna på samma sätt. Om tersen ska vara ett Cb innebär det att skalan måste vara Ab-moll. Dvs om tersen heter nåt med C innebär det att skalans grundton måste heta nåt (utgå från stamtonen) med A (då C är tredje stamtonen i skalan). I en Ab-mollskala är Ab grundton, Bb sekunden och Cb den lilla tersen. Man kan inte använda flera toner från samma stamton. Men om skalan skulle vara G#-moll skulle lilla tersen vara ett B. Detta pga att tredje tonen i en skala kopplat till stamtonen G måste utgå från stamtonen B...


Okej, men blir skalan automatiskt moll på grund av att det är ett sänkt C istället för ett b? Om tersen hade varit B, hade skalan du istället kunnat vara ett G-dur? Jag drar kopplingen till att eftersom tersen var ett cB så blir skalan ett ab ? och är det så att skalans grundton inte kan ha något att göra med G på grund av att man inte blandar # och b? är jag helt ute och cyklar?
Om tersen är ett Cb så är det Ab-moll, och om den är ett B så är det G-dur. Alldeles riktigt.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Aslan »

JOhan164 skrev: Okej, men blir skalan automatiskt moll på grund av att det är ett sänkt C istället för ett b? Om tersen hade varit B, hade skalan du istället kunnat vara ett G-dur?
Riktigt så funkar det inte. Det blir inte moll automatiskt om man sänker med ett b-förstecken. T ex om vi har ett Bb så kan det både bli Gb-dur eller G-moll, beroende på vilket ackord man vill ha. Stämmer som Dereborn skriver att B kan vara durtersen i G-dur men även moll-tersen i G#-moll. :)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av mikkejohansson »

Bild

Kika lite på den här så får du en bild av hur tonartena hänger ihop. Varje dur-tonart har en parallell molltonart som har SAMMA förtecken (samma skala, men med olika starttoner).

C-dur och A-moll består båda av tonerna ABCDEFG, dvs inga förtecken. D-dur och B-moll av B C# D E F# G A, dvs två kors!
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av dereborn »

Aslan skrev:
JOhan164 skrev: Okej, men blir skalan automatiskt moll på grund av att det är ett sänkt C istället för ett b? Om tersen hade varit B, hade skalan du istället kunnat vara ett G-dur?
Riktigt så funkar det inte. Det blir inte moll automatiskt om man sänker med ett b-förstecken. T ex om vi har ett Bb så kan det både bli Gb-dur eller G-moll, beroende på vilket ackord man vill ha. Stämmer som Dereborn skriver att B kan vara durtersen i G-dur men även moll-tersen i G#-moll. :)

Naturligtvis! Sorry för otydlighet!
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

Men hur kommer du fram till att skalan måste vara i abmoll bara för att tersen är cb? Kan inte skalan likagärna vara ett g-dur?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Nick »

JOhan164 skrev:Men hur kommer du fram till att skalan måste vara i abmoll bara för att tersen är cb? Kan inte skalan likagärna vara ett g-dur?
Du har inga b-förtecken i G-durskala. I g-dur är tersen b.
Om du tittar på kvintcirkeln som Mikke postade så ser du vilka toner som är höjda respektive sänkte i de olika tonarterna.

Jag rekommenderar boken stora musikteoriguiden. Den är tydlig och förklarar det mesta man behöver veta, och lite till.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186825046" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är lätt värd pengarna!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

Ahhh nu hänger jag nog med, allting handlar egentligen om på vilken sida om kvintcirkeln skalan/tonen (tex cb) ligger på!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Nick »

JOhan164 skrev:Ahhh nu hänger jag nog med, allting handlar egentligen om på vilken sida om kvintcirkeln skalan/tonen (tex cb) ligger på!
+1! Cb och b klingar ju som samma ton(i stort sett. Men det är en annan diskussion. På ett piano är det samma), men de heter olika saker beroende på skalan.
Senast redigerad av Nick den lör 15 jun 2013, 19:42, redigerad totalt 1 gånger.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Tarzan08 »

JOhan164 skrev:Ahhh nu hänger jag nog med, allting handlar egentligen om på vilken sida om kvintcirkeln skalan/tonen (tex cb) ligger på!
Så enkelt är det... En liten ters är alltid tre halva tonsteg upp, förtecknet kommer av grundtonart.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

Finns det något bättre än "ahaa"-upplevelser?:P
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Aslan »

JOhan164 skrev:Finns det något bättre än "ahaa"-upplevelser?:P
:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Jan Hellman »

JOhan164 skrev:Finns det något bättre än "ahaa"-upplevelser?:P
Här har du en schysst Aha-upplevelse.....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vdL-Hub1TZ4[/youtube]

Christer Karlsson på andra-klav och bröderna Lindvall på trummor och bas.... ;)
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Hågge »

Irbit skrev:
JOhan164 skrev:Finns det något bättre än "ahaa"-upplevelser?:P
Här har du en schysst Aha-upplevelse.....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vdL-Hub1TZ4[/youtube]

Christer Karlsson på andra-klav och bröderna Lindvall på trummor och bas.... ;)
GRYMT BRA :D Vilken basist! Hatten av för Sven.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Jan Hellman »

Hågge skrev:
Irbit skrev:
JOhan164 skrev:Finns det något bättre än "ahaa"-upplevelser?:P
Här har du en schysst Aha-upplevelse.....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vdL-Hub1TZ4[/youtube]

Christer Karlsson på andra-klav och bröderna Lindvall på trummor och bas.... ;)
GRYMT BRA :D Vilken basist! Hatten av för Sven.
Sven är väldigt bra. :) Bra snubbe.


----------
Tapatalk via mobilen
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

Lägger upp en följdfråga på denna tråd : I en vanlig durskala har jag alltid fått för mig att tonerna : prim, sek, ters, kvart, kvint sept(liten) och oktav ingår, men nu när jag sitter och pluggar i en av mina teoriböcker ser jag att dem flesta(alla?) durskalor innehåller stor 7a istället för liten, varför har jag mixat ihop det såhär? Eller är alla durskalor olika beroende på vilken som är grundtonen( på grund av olika många förtecken)
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av engson »

Det ska va stor 7:a i vanlig hederlig durskala. Sen ska du ha en sext med också.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av funkys**t »

Det är en liten sjua i en mixolydisk skala. Men om det är den vanliga durskalan är det som engson säger stor 7 eller septima... Sen ska det ju också vara en stor ters i en durskala.

Nu ska jag slå en sjua!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Hågge »

Jag får inte in sjuan
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

Soft! Finns det några hjälpmedel för att ta reda på vilka toner som ska höjas + de olika skalorna? Är ju fler förtecken i vissa skalor osv. Har hört något att det är den 7e tonen i skalan som ska höjas? ( inte säker)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av funkys**t »

JOhan164 skrev:Soft! Finns det några hjälpmedel för att ta reda på vilka toner som ska höjas + de olika skalorna? Är ju fler förtecken i vissa skalor osv. Har hört något att det är den 7e tonen i skalan som ska höjas? ( inte säker)
Spela skalor på ett piano om du har möjlighet. Då lär du dig snabbt hur det hänger ihop. Fasta förtecken har ett samband med svarta tangenter t ex.

Ska du sedan lära dig logiken i kyrkotonarter (jonisk, dorisk, frygisk osv...) finns det också ett samband med pianot.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av mikkejohansson »

JOhan164 skrev:Soft! Finns det några hjälpmedel för att ta reda på vilka toner som ska höjas + de olika skalorna? Är ju fler förtecken i vissa skalor osv. Har hört något att det är den 7e tonen i skalan som ska höjas? ( inte säker)
Hjälpmedlet heter Kvintcirkel. Varsågod att googla :)

Lär även in dessa ramsor:

Frosten Bestal Esters Astrar Dess Gestalt

Gå Du Axel Efter Bertils Fiskar

(b- resp #-tonarterna i ordning efter antal förtecken)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Aslan »

Ett bra tips är ju att veta hur t ex en durskala är uppbyggd. Alla durskalor har ju samma mönster oberoende på vilken ton man börjar på.
Alla durskalor har ett helt tonsteg (två band/tangenter) mellan alla toner förutom på två ställen. Mellan 3e och 4e skaltonen och mellan 7e och 8e skaltonen ska det vara en halvton (ett band/tangent. Alla toner ska tillhöra en egen stamton (en egen bokstav) så sen är den bara att räkna så ger det sig själv vilka som är höjda eller sänkta. :)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av MagnusP »

JOhan164 skrev:Hej! :)

Obs! Nybörjare inom Teori men ska försöka förklara mitt dilemma så gott jag kan!


Har snöat in på en sak som jag inte riktigt hänger med på, när man pratar skalor och namn på tonerna som finns i en viss skala, vad är det som gör att Tex tersen blir ett diss istället för ett ess?

Tex i en B-dur skala, är tersen ett Diss eller ett ess?

Kan någon försöka förklara för mig hur jag ska lära mig detta? Obs! Skriv förklaringen som om ni pratade med ett idiot! :)
Aha, jag tror jag vet vad du menar. D# och Eb är samma ton, i praktiken.

Man brukar prata om kors-tonarter och b-tonarter, och då utgår man från C-dur/A-moll (alla vita tangenter på ett piano.
C-dur skala: C-D-E-F-G-A-B-C
A-moll skala: A-B-C-D-E-F-G-A

För varje KVART lägger man till ett b-förtecken, för de är b-tonarter.
F-dur skala: F-G-A-Bb-C-D-E-F.
D-moll skala: D-E-F-G-A-Bb-C-D

Men varför säger man Bb och inte A# ?? Jo för F-dur/D-moll tillhör B-TONARTERNA (vilka de är kommer nedan)

Om vi tar en KVINT från C, hamnar vi på G, och kvinterna är kors-tonarter

G-dur: G-A-B-C-D-E-F#-G
E-moll: E-F#-G-A-B-C-D-E

B-tonarterna är F-dur,Bb-dur,Eb-dur, Ab-dur, Db-dur och Gb-dur.
Minnesramsa: Frosten BESStal ESSters ASStrat DESS GESStalt

Korstonarterna är G-dur, D-dur, A-dur, E-dur, B-dur, F#-dur
Minnesramsa: Ge Dem Alla En Blöt FISSk

Notera att Gb-dur och F#-dur alltså är samma sak.


Antalet förtecken på noterna.
INGA: C-dur eller A-moll
#: G-dur eller E-moll: F höjs till F#
##: D-dur eller B-moll: F höjs till F#, C höjs till C#
###: A-dur eller F#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#
####: E-dur eller C#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#, D höjs till D#
#####: B-dur eller G#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#, D höjs till D#, A höjs till A#
######:F#-dur eller D#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#, D höjs till D#, A höjs till A#, E höjs till E#
b: F-dur eller D-moll: B sänks till Bb
bb: Bb-dur eller G-moll: B sänks till Bb, E sänks till Eb
bbb: Eb-dur eller C-moll: B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab
bbbb:Ab-dur eller F-moll: B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab, D sänks till Db
bbbbb: Db-dur eller Bb-moll:B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab, D sänks till Db, G sänks till Gb
bbbbbb: Gb-dur eller Eb-moll:B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab, D sänks till Db, G sänks till Gb, C sänks till Cb
Skriv svar