Sida 2 av 3

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: fre 14 jun 2013, 01:00
av Jan Hellman
mikkejohansson skrev:
Irbit skrev:Rätta mig om jag har fel nu men just tonen Cb existerar väl egentligen bara i tonarten Gb-dur och dess parallelltonart av vad jag vet så vidare det inte handlar om ett tillfälligt förtecken. Och jag kan knappt minnas när jag spelade en låt i Gb-dur/Eb-moll senast.
Då spelar du alldeles för lite gospellåtar... :)
Jo med mitt efternamn ges inte tillfälle så ofta..... :o


----------
Tapatalk via mobilen

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: fre 14 jun 2013, 09:05
av JOhan164
Aslan skrev:
JOhan164 skrev:Ja jag tror jag hänger med på hur du menar, Men hur ska jag räkna för att få om tersen tex är ett Cb?

(känner mig jättetrög, men måste fråga för att fatta)
Det är bara räkna på samma sätt. Om tersen ska vara ett Cb innebär det att skalan måste vara Ab-moll. Dvs om tersen heter nåt med C innebär det att skalans grundton måste heta nåt (utgå från stamtonen) med A (då C är tredje stamtonen i skalan). I en Ab-mollskala är Ab grundton, Bb sekunden och Cb den lilla tersen. Man kan inte använda flera toner från samma stamton. Men om skalan skulle vara G#-moll skulle lilla tersen vara ett B. Detta pga att tredje tonen i en skala kopplat till stamtonen G måste utgå från stamtonen B...


Okej, men blir skalan automatiskt moll på grund av att det är ett sänkt C istället för ett b? Om tersen hade varit B, hade skalan du istället kunnat vara ett G-dur? Jag drar kopplingen till att eftersom tersen var ett cB så blir skalan ett ab ? och är det så att skalans grundton inte kan ha något att göra med G på grund av att man inte blandar # och b? är jag helt ute och cyklar?

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: fre 14 jun 2013, 09:29
av dereborn
JOhan164 skrev:
Aslan skrev:
JOhan164 skrev:Ja jag tror jag hänger med på hur du menar, Men hur ska jag räkna för att få om tersen tex är ett Cb?

(känner mig jättetrög, men måste fråga för att fatta)
Det är bara räkna på samma sätt. Om tersen ska vara ett Cb innebär det att skalan måste vara Ab-moll. Dvs om tersen heter nåt med C innebär det att skalans grundton måste heta nåt (utgå från stamtonen) med A (då C är tredje stamtonen i skalan). I en Ab-mollskala är Ab grundton, Bb sekunden och Cb den lilla tersen. Man kan inte använda flera toner från samma stamton. Men om skalan skulle vara G#-moll skulle lilla tersen vara ett B. Detta pga att tredje tonen i en skala kopplat till stamtonen G måste utgå från stamtonen B...


Okej, men blir skalan automatiskt moll på grund av att det är ett sänkt C istället för ett b? Om tersen hade varit B, hade skalan du istället kunnat vara ett G-dur? Jag drar kopplingen till att eftersom tersen var ett cB så blir skalan ett ab ? och är det så att skalans grundton inte kan ha något att göra med G på grund av att man inte blandar # och b? är jag helt ute och cyklar?
Om tersen är ett Cb så är det Ab-moll, och om den är ett B så är det G-dur. Alldeles riktigt.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: fre 14 jun 2013, 14:08
av Aslan
JOhan164 skrev: Okej, men blir skalan automatiskt moll på grund av att det är ett sänkt C istället för ett b? Om tersen hade varit B, hade skalan du istället kunnat vara ett G-dur?
Riktigt så funkar det inte. Det blir inte moll automatiskt om man sänker med ett b-förstecken. T ex om vi har ett Bb så kan det både bli Gb-dur eller G-moll, beroende på vilket ackord man vill ha. Stämmer som Dereborn skriver att B kan vara durtersen i G-dur men även moll-tersen i G#-moll. :)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: fre 14 jun 2013, 20:31
av mikkejohansson
Bild

Kika lite på den här så får du en bild av hur tonartena hänger ihop. Varje dur-tonart har en parallell molltonart som har SAMMA förtecken (samma skala, men med olika starttoner).

C-dur och A-moll består båda av tonerna ABCDEFG, dvs inga förtecken. D-dur och B-moll av B C# D E F# G A, dvs två kors!

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: fre 14 jun 2013, 23:12
av dereborn
Aslan skrev:
JOhan164 skrev: Okej, men blir skalan automatiskt moll på grund av att det är ett sänkt C istället för ett b? Om tersen hade varit B, hade skalan du istället kunnat vara ett G-dur?
Riktigt så funkar det inte. Det blir inte moll automatiskt om man sänker med ett b-förstecken. T ex om vi har ett Bb så kan det både bli Gb-dur eller G-moll, beroende på vilket ackord man vill ha. Stämmer som Dereborn skriver att B kan vara durtersen i G-dur men även moll-tersen i G#-moll. :)

Naturligtvis! Sorry för otydlighet!

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: lör 15 jun 2013, 17:30
av JOhan164
Men hur kommer du fram till att skalan måste vara i abmoll bara för att tersen är cb? Kan inte skalan likagärna vara ett g-dur?

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: lör 15 jun 2013, 17:34
av Nick
JOhan164 skrev:Men hur kommer du fram till att skalan måste vara i abmoll bara för att tersen är cb? Kan inte skalan likagärna vara ett g-dur?
Du har inga b-förtecken i G-durskala. I g-dur är tersen b.
Om du tittar på kvintcirkeln som Mikke postade så ser du vilka toner som är höjda respektive sänkte i de olika tonarterna.

Jag rekommenderar boken stora musikteoriguiden. Den är tydlig och förklarar det mesta man behöver veta, och lite till.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186825046" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är lätt värd pengarna!

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: lör 15 jun 2013, 19:17
av JOhan164
Ahhh nu hänger jag nog med, allting handlar egentligen om på vilken sida om kvintcirkeln skalan/tonen (tex cb) ligger på!

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: lör 15 jun 2013, 19:41
av Nick
JOhan164 skrev:Ahhh nu hänger jag nog med, allting handlar egentligen om på vilken sida om kvintcirkeln skalan/tonen (tex cb) ligger på!
+1! Cb och b klingar ju som samma ton(i stort sett. Men det är en annan diskussion. På ett piano är det samma), men de heter olika saker beroende på skalan.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: lör 15 jun 2013, 19:41
av Tarzan08
JOhan164 skrev:Ahhh nu hänger jag nog med, allting handlar egentligen om på vilken sida om kvintcirkeln skalan/tonen (tex cb) ligger på!
Så enkelt är det... En liten ters är alltid tre halva tonsteg upp, förtecknet kommer av grundtonart.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: lör 15 jun 2013, 19:47
av JOhan164
Finns det något bättre än "ahaa"-upplevelser?:P

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: lör 15 jun 2013, 19:56
av Aslan
JOhan164 skrev:Finns det något bättre än "ahaa"-upplevelser?:P
:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: lör 15 jun 2013, 20:09
av Jan Hellman
JOhan164 skrev:Finns det något bättre än "ahaa"-upplevelser?:P
Här har du en schysst Aha-upplevelse.....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vdL-Hub1TZ4[/youtube]

Christer Karlsson på andra-klav och bröderna Lindvall på trummor och bas.... ;)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: sön 16 jun 2013, 22:45
av Hågge
Irbit skrev:
JOhan164 skrev:Finns det något bättre än "ahaa"-upplevelser?:P
Här har du en schysst Aha-upplevelse.....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vdL-Hub1TZ4[/youtube]

Christer Karlsson på andra-klav och bröderna Lindvall på trummor och bas.... ;)
GRYMT BRA :D Vilken basist! Hatten av för Sven.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: mån 17 jun 2013, 00:58
av Jan Hellman
Hågge skrev:
Irbit skrev:
JOhan164 skrev:Finns det något bättre än "ahaa"-upplevelser?:P
Här har du en schysst Aha-upplevelse.....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vdL-Hub1TZ4[/youtube]

Christer Karlsson på andra-klav och bröderna Lindvall på trummor och bas.... ;)
GRYMT BRA :D Vilken basist! Hatten av för Sven.
Sven är väldigt bra. :) Bra snubbe.


----------
Tapatalk via mobilen

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tis 16 jul 2013, 00:05
av JOhan164
Lägger upp en följdfråga på denna tråd : I en vanlig durskala har jag alltid fått för mig att tonerna : prim, sek, ters, kvart, kvint sept(liten) och oktav ingår, men nu när jag sitter och pluggar i en av mina teoriböcker ser jag att dem flesta(alla?) durskalor innehåller stor 7a istället för liten, varför har jag mixat ihop det såhär? Eller är alla durskalor olika beroende på vilken som är grundtonen( på grund av olika många förtecken)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tis 16 jul 2013, 00:15
av engson
Det ska va stor 7:a i vanlig hederlig durskala. Sen ska du ha en sext med också.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tis 16 jul 2013, 00:41
av funkys**t
Det är en liten sjua i en mixolydisk skala. Men om det är den vanliga durskalan är det som engson säger stor 7 eller septima... Sen ska det ju också vara en stor ters i en durskala.

Nu ska jag slå en sjua!

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tis 16 jul 2013, 00:46
av Hågge
Jag får inte in sjuan

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tis 16 jul 2013, 02:25
av JOhan164
Soft! Finns det några hjälpmedel för att ta reda på vilka toner som ska höjas + de olika skalorna? Är ju fler förtecken i vissa skalor osv. Har hört något att det är den 7e tonen i skalan som ska höjas? ( inte säker)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tis 16 jul 2013, 07:15
av funkys**t
JOhan164 skrev:Soft! Finns det några hjälpmedel för att ta reda på vilka toner som ska höjas + de olika skalorna? Är ju fler förtecken i vissa skalor osv. Har hört något att det är den 7e tonen i skalan som ska höjas? ( inte säker)
Spela skalor på ett piano om du har möjlighet. Då lär du dig snabbt hur det hänger ihop. Fasta förtecken har ett samband med svarta tangenter t ex.

Ska du sedan lära dig logiken i kyrkotonarter (jonisk, dorisk, frygisk osv...) finns det också ett samband med pianot.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tis 16 jul 2013, 10:19
av mikkejohansson
JOhan164 skrev:Soft! Finns det några hjälpmedel för att ta reda på vilka toner som ska höjas + de olika skalorna? Är ju fler förtecken i vissa skalor osv. Har hört något att det är den 7e tonen i skalan som ska höjas? ( inte säker)
Hjälpmedlet heter Kvintcirkel. Varsågod att googla :)

Lär även in dessa ramsor:

Frosten Bestal Esters Astrar Dess Gestalt

Gå Du Axel Efter Bertils Fiskar

(b- resp #-tonarterna i ordning efter antal förtecken)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tis 16 jul 2013, 12:16
av Aslan
Ett bra tips är ju att veta hur t ex en durskala är uppbyggd. Alla durskalor har ju samma mönster oberoende på vilken ton man börjar på.
Alla durskalor har ett helt tonsteg (två band/tangenter) mellan alla toner förutom på två ställen. Mellan 3e och 4e skaltonen och mellan 7e och 8e skaltonen ska det vara en halvton (ett band/tangent. Alla toner ska tillhöra en egen stamton (en egen bokstav) så sen är den bara att räkna så ger det sig själv vilka som är höjda eller sänkta. :)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: ons 14 aug 2013, 14:49
av MagnusP
JOhan164 skrev:Hej! :)

Obs! Nybörjare inom Teori men ska försöka förklara mitt dilemma så gott jag kan!


Har snöat in på en sak som jag inte riktigt hänger med på, när man pratar skalor och namn på tonerna som finns i en viss skala, vad är det som gör att Tex tersen blir ett diss istället för ett ess?

Tex i en B-dur skala, är tersen ett Diss eller ett ess?

Kan någon försöka förklara för mig hur jag ska lära mig detta? Obs! Skriv förklaringen som om ni pratade med ett idiot! :)
Aha, jag tror jag vet vad du menar. D# och Eb är samma ton, i praktiken.

Man brukar prata om kors-tonarter och b-tonarter, och då utgår man från C-dur/A-moll (alla vita tangenter på ett piano.
C-dur skala: C-D-E-F-G-A-B-C
A-moll skala: A-B-C-D-E-F-G-A

För varje KVART lägger man till ett b-förtecken, för de är b-tonarter.
F-dur skala: F-G-A-Bb-C-D-E-F.
D-moll skala: D-E-F-G-A-Bb-C-D

Men varför säger man Bb och inte A# ?? Jo för F-dur/D-moll tillhör B-TONARTERNA (vilka de är kommer nedan)

Om vi tar en KVINT från C, hamnar vi på G, och kvinterna är kors-tonarter

G-dur: G-A-B-C-D-E-F#-G
E-moll: E-F#-G-A-B-C-D-E

B-tonarterna är F-dur,Bb-dur,Eb-dur, Ab-dur, Db-dur och Gb-dur.
Minnesramsa: Frosten BESStal ESSters ASStrat DESS GESStalt

Korstonarterna är G-dur, D-dur, A-dur, E-dur, B-dur, F#-dur
Minnesramsa: Ge Dem Alla En Blöt FISSk

Notera att Gb-dur och F#-dur alltså är samma sak.


Antalet förtecken på noterna.
INGA: C-dur eller A-moll
#: G-dur eller E-moll: F höjs till F#
##: D-dur eller B-moll: F höjs till F#, C höjs till C#
###: A-dur eller F#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#
####: E-dur eller C#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#, D höjs till D#
#####: B-dur eller G#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#, D höjs till D#, A höjs till A#
######:F#-dur eller D#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#, D höjs till D#, A höjs till A#, E höjs till E#
b: F-dur eller D-moll: B sänks till Bb
bb: Bb-dur eller G-moll: B sänks till Bb, E sänks till Eb
bbb: Eb-dur eller C-moll: B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab
bbbb:Ab-dur eller F-moll: B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab, D sänks till Db
bbbbb: Db-dur eller Bb-moll:B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab, D sänks till Db, G sänks till Gb
bbbbbb: Gb-dur eller Eb-moll:B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab, D sänks till Db, G sänks till Gb, C sänks till Cb