Sida 3 av 3

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: ons 14 aug 2013, 15:18
av JOhan164
Summan av kardimumman är väl om skalan går i tex C/G/A/F#m/bm till exempel. Så höjer sättar man dit ett # på tonen. Samma sak om skalan ligger på höger sida i kvintcirkeln men då sänker man tonen ett halvt steg istället? :)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: ons 14 aug 2013, 20:02
av mikkejohansson
Ska man vara riktigt krass är C varken kors- eller b-tonart :)

Men annars rätt så - vänster sida av kvintcirkeln = #, höger sida = b

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: ons 14 aug 2013, 20:04
av Aslan
mikkejohansson skrev: Men annars rätt så - vänster sida av kvintcirkeln = #, höger sida = b
Du menar tvärt om va?;)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: ons 14 aug 2013, 21:52
av mikkejohansson
Aslan skrev:
mikkejohansson skrev: Men annars rätt så - vänster sida av kvintcirkeln = #, höger sida = b
Du menar tvärt om va?;)
Jo, precis. Två dagars jobb efter semestern har rört om i skallen.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: fre 30 aug 2013, 20:28
av nissew
Någonting som kan hjälpa är att läsa om enharmonik. rätta mig om jag har fel :)

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: lör 03 maj 2014, 20:23
av MagnusP
Aslan skrev:Ett bra tips är ju att veta hur t ex en durskala är uppbyggd. Alla durskalor har ju samma mönster oberoende på vilken ton man börjar på.
Alla durskalor har ett helt tonsteg (två band/tangenter) mellan alla toner förutom på två ställen. Mellan 3e och 4e skaltonen och mellan 7e och 8e skaltonen ska det vara en halvton (ett band/tangent. Alla toner ska tillhöra en egen stamton (en egen bokstav) så sen är den bara att räkna så ger det sig själv vilka som är höjda eller sänkta. :)
Stämmer.

Durskalan är uppbyggt med följande intervall:

Grundton - ett helt tonsteg (sekund)
Grundton - två hela tonsteg (stor ters)
Grundton - två och ett halvt tonsteg (kvart)
Grundton - tre och ett halvt tonsteg (kvint)
Grundton - fyra och ett halvt tonsteg (sext)
Grundton - fem och ett halvt tonsteg (stor septima)
Grundton - sex hela tonsteg (oktav)

Mollskalan (harmonisk mollskala) är uppbyggt med följande intervall:

Grundton - ett helt tonsteg (sekund)
Grundton - ett och ett halvt tonsteg (liten ters)
Grundton - två och ett halvt tonsteg (kvart)
Grundton - tre och ett halvt tonsteg (kvint)
Grundton - fyra tonsteg (förminskad sext)
Grundton - fem tonsteg (liten septima)
Grundton - sex hela tonsteg (oktav)

Ibland byter man ut den lilla septiman mot en stor septima i mollskalan, i synnerhet om melodin går "uppåt". Då får man en melodisk mollskala.

Man kan alltså med gott samvete låta dominantackordet i en låt i C-moll vara G-dur (melodiska mollskalan). Eller G-moll (harmoniska mollskalan). Och gärna med typiska dominantfärgningar som 7-, 9- eller 11-ackord.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: tis 13 maj 2014, 19:48
av Aslan
Bra skrivet! Dock har jag rättat lite sakfel, musikteorifascist som jag är...:)
MagnusP skrev:
Aslan skrev:Ett bra tips är ju att veta hur t ex en durskala är uppbyggd. Alla durskalor har ju samma mönster oberoende på vilken ton man börjar på.
Alla durskalor har ett helt tonsteg (två band/tangenter) mellan alla toner förutom på två ställen. Mellan 3e och 4e skaltonen och mellan 7e och 8e skaltonen ska det vara en halvton (ett band/tangent. Alla toner ska tillhöra en egen stamton (en egen bokstav) så sen är den bara att räkna så ger det sig själv vilka som är höjda eller sänkta. :)
Stämmer.

Durskalan är uppbyggt med följande intervall:

Grundton - ett helt tonsteg (stor sekund)
Grundton - två hela tonsteg (stor ters)
Grundton - två och ett halvt tonsteg ( ren kvart)
Grundton - tre och ett halvt tonsteg (ren kvint)
Grundton - fyra och ett halvt tonsteg (stor sext)
Grundton - fem och ett halvt tonsteg (stor septima)
Grundton - sex hela tonsteg (ren oktav)

Mollskalan (ren mollskala) är uppbyggt med följande intervall:

Grundton - ett helt tonsteg (stor sekund)
Grundton - ett och ett halvt tonsteg (liten ters)
Grundton - två och ett halvt tonsteg (ren kvart)
Grundton - tre och ett halvt tonsteg (ren kvint)
Grundton - fyra tonsteg (liten sext)
Grundton - fem tonsteg (liten septima)
Grundton - sex hela tonsteg (ren oktav)

Ibland byter man ut den lilla septiman mot en stor septima i mollskalan, i synnerhet om melodin går "uppåt". Då får man en harmonisk mollskala.
Byter man ut både lilla septiman och lilla sexten till stora får man en melodisk mollskala. (Dock kan den varieras med ren moll på nervägen.)


Man kan alltså med gott samvete låta dominantackordet i en låt i C-moll vara G-dur (harmoniska mollskalan). Eller G-moll (rena mollskalan). Och gärna med typiska dominantfärgningar som 7-, 9- eller 11-ackord.

Re: b och #, vilket av dem?

Postat: fre 23 maj 2014, 09:38
av Roger Hedin
Personligen gillar jag bättre att spela i b-tonarter, då jag är skolad i jazzbasism. Det känns mer hemma, för alla blåsare blåser ju b...