Hjälp snälla!

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
gäst

Inlägg av gäst »

jesaiah skrev:
Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Bahh! Varför det? Allt för det bästa :roll: Säg att du vill ha lite grejer att jobba med så att resultatet kan bli så bra som möjligt
gäst

Inlägg av gäst »

rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Bahh! Varför det? Allt för det bästa :roll: Säg att du vill ha lite grejer att jobba med så att resultatet kan bli så bra som möjligt
Har redan gjort det utan lyckat resultat. :)
gäst

Inlägg av gäst »

jesaiah skrev:
rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Bahh! Varför det? Allt för det bästa :roll: Säg att du vill ha lite grejer att jobba med så att resultatet kan bli så bra som möjligt
Har redan gjort det utan lyckat resultat. :)
Jahaja :shock: Det var då snålt!! Ähh...Fixa låtarna totalt och ge dom en käftsmälls knock-out så blir dom nog lagom paffa :wink: eller..ja.. :roll:
Senast redigerad av gäst den tis 19 feb 2008, 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

jesaiah skrev:
rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Bahh! Varför det? Allt för det bästa :roll: Säg att du vill ha lite grejer att jobba med så att resultatet kan bli så bra som möjligt
Har redan gjort det utan lyckat resultat. :)
Tycker att det verkar som om de är lite lata...
gäst

Inlägg av gäst »

Kalebas skrev:
jesaiah skrev:
rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Bahh! Varför det? Allt för det bästa :roll: Säg att du vill ha lite grejer att jobba med så att resultatet kan bli så bra som möjligt
Har redan gjort det utan lyckat resultat. :)
Tycker att det verkar som om de är lite lata...
Definitivt, men det gör inte mej nått. :)
gäst

Inlägg av gäst »

Kalebas skrev:
jesaiah skrev:
rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Bahh! Varför det? Allt för det bästa :roll: Säg att du vill ha lite grejer att jobba med så att resultatet kan bli så bra som möjligt
Har redan gjort det utan lyckat resultat. :)
Tycker att det verkar som om de är lite lata...
lite grann.. :roll: men du jesieahah eller vadu nu heter :wink: vad har du att gå på egentligen? du har låtarna att lyssna på?? isåfall skicka dom till mig så kan jag se ifall jag kanske kan komma med någon hjälp...men jag är absolut inget pro så förvänta dig inget... :roll: ska försöka iaf!
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

jesaiah skrev:
Kalebas skrev:
jesaiah skrev:
rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Bahh! Varför det? Allt för det bästa :roll: Säg att du vill ha lite grejer att jobba med så att resultatet kan bli så bra som möjligt
Har redan gjort det utan lyckat resultat. :)
Tycker att det verkar som om de är lite lata...
Definitivt, men det gör inte mej nått. :)
Nähä, men då får DU väl lägga på ett kol då...!!! :lol:
gäst

Inlägg av gäst »

Kalebas skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:
jesaiah skrev:
rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Bahh! Varför det? Allt för det bästa :roll: Säg att du vill ha lite grejer att jobba med så att resultatet kan bli så bra som möjligt
Har redan gjort det utan lyckat resultat. :)
Tycker att det verkar som om de är lite lata...
Definitivt, men det gör inte mej nått. :)
Nähä, men då får DU väl lägga på ett kol då...!!! :lol:
haha ja!! aj jävlar nu hann potatisbullarna svalna :evil:
gäst

Inlägg av gäst »

rumpeldunken skrev:
Kalebas skrev:
jesaiah skrev:
rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Bahh! Varför det? Allt för det bästa :roll: Säg att du vill ha lite grejer att jobba med så att resultatet kan bli så bra som möjligt
Har redan gjort det utan lyckat resultat. :)
Tycker att det verkar som om de är lite lata...
lite grann.. :roll: men du jesieahah eller vadu nu heter :wink: vad har du att gå på egentligen? du har låtarna att lyssna på?? isåfall skicka dom till mig så kan jag se ifall jag kanske kan komma med någon hjälp...men jag är absolut inget pro så förvänta dig inget... :roll: ska försöka iaf!

Yes, jag har inspelade låtar att gå efter.
PM:a mej din MSN så kan jag skicka över låtarna! :)
gäst

Inlägg av gäst »

Kalebas skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:
jesaiah skrev:
rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Bahh! Varför det? Allt för det bästa :roll: Säg att du vill ha lite grejer att jobba med så att resultatet kan bli så bra som möjligt
Har redan gjort det utan lyckat resultat. :)
Tycker att det verkar som om de är lite lata...
Definitivt, men det gör inte mej nått. :)
Nähä, men då får DU väl lägga på ett kol då...!!! :lol:
Jag har ca en månad på mej så!
Och jag tränar och tränar, men jag är inte så briljant med det där att tabba ut låtar. :(
gäst

Inlägg av gäst »

PM skickat :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag skulle nog också rekommendera att sätta dig ner och lyssna noga på låtarna och planka basgångarna själv. Mycket mer lärorikt att göra det själv än att få hjälp från någon trots att det kan kännas väldigt svårt i början. Det blir lättare för varje låt du klarat av. Börja med att ta ut ackorden. Då blir det mycket lättare med basgångarna sedan. Så brukar jag göra. Jag brukar skriva ner ackorden och formen på låten samt kanske några viktiga rytmiseringar/prickar men inte mycket mer. Jag har märkt att jag blir för lat och att jag inte lär mig låtarna utantill om jag skriver ner dom för detaljerat. Så´n är jag.... Lat... :oops:

//Jan
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:Jag skulle nog också rekommendera att sätta dig ner och lyssna noga på låtarna och planka basgångarna själv. Mycket mer lärorikt att göra det själv än att få hjälp från någon trots att det kan kännas väldigt svårt i början. Det blir lättare för varje låt du klarat av. Börja med att ta ut ackorden. Då blir det mycket lättare med basgångarna sedan. Så brukar jag göra. Jag brukar skriva ner ackorden och formen på låten samt kanske några viktiga rytmiseringar/prickar men inte mycket mer. Jag har märkt att jag blir för lat och att jag inte lär mig låtarna utantill om jag skriver ner dom för detaljerat. Så´n är jag.... Lat... :oops:

//Jan
Bra tips där janne! :wink:
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:Jag skulle nog också rekommendera att sätta dig ner och lyssna noga på låtarna och planka basgångarna själv. Mycket mer lärorikt att göra det själv än att få hjälp från någon trots att det kan kännas väldigt svårt i början. Det blir lättare för varje låt du klarat av. Börja med att ta ut ackorden. Då blir det mycket lättare med basgångarna sedan. Så brukar jag göra. Jag brukar skriva ner ackorden och formen på låten samt kanske några viktiga rytmiseringar/prickar men inte mycket mer. Jag har märkt att jag blir för lat och att jag inte lär mig låtarna utantill om jag skriver ner dom för detaljerat. Så´n är jag.... Lat... :oops:

//Jan
Grejen är att jag är såpass tondöv att jag inte hör vilka ackord som spelas, jag kan ju jämföra iofs.

Men jag ska sätta mej och försöka och försöka när jag kommer hem! :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

jesaiah skrev: Grejen är att jag är såpass tondöv att jag inte hör vilka ackord som spelas
Oj. Då är det nog ännu viktigare att öva upp gehöret och planka själv. Du kommer att ha stor användning av detta så jag skulle nog säga att det är nog bara att bita tag i det sura äpplet och sätta igång. Övning ger träning, eller vad det nu heter....

Jag kommer ihåg känslan från när jag var liten och man skulle ta ut låtar. Otroligt frustrerande och man kände sig lite ensam och utelämnad på något sätt. Men tro mig, du kommer att utvecklas mer om du gör det själv.

Gör så här. Planka låtarna och öva så mycket du kan. Jag TROR (hoppas att jag inte lovar för mycket nu för våren är VÄLDIGT hektisk) att jag kan hitta nån kväll och gå igenom låtarna med dig om du vill om några veckor. Någon kväll under första veckan i mars.... Ring mig så kan du kanske komma förbi Södermalm så tittar vi lite på prylarna. 070-268 17 00. Kostar inte en spänn. Med en liten reservation att jag kanske inte kommer hinna med. Det är som sagt en hel del att göra....

//Jan
dereborn

Inlägg av dereborn »

jesaiah skrev: Grejen är att jag är såpass tondöv att jag inte hör vilka ackord som spelas
TDHP skrev:Du kanske har tagit dig lite vatten över huvudet?
:hmm:
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
jesaiah skrev: Grejen är att jag är såpass tondöv att jag inte hör vilka ackord som spelas
Oj. Då är det nog ännu viktigare att öva upp gehöret och planka själv. Du kommer att ha stor användning av detta så jag skulle nog säga att det är nog bara att bita tag i det sura äpplet och sätta igång. Övning ger träning, eller vad det nu heter....

Jag kommer ihåg känslan från när jag var liten och man skulle ta ut låtar. Otroligt frustrerande och man kände sig lite ensam och utelämnad på något sätt. Men tro mig, du kommer att utvecklas mer om du gör det själv.

Gör så här. Planka låtarna och öva så mycket du kan. Jag TROR (hoppas att jag inte lovar för mycket nu för våren är VÄLDIGT hektisk) att jag kan hitta nån kväll och gå igenom låtarna med dig om du vill om några veckor. Någon kväll under första veckan i mars.... Ring mig så kan du kanske komma förbi Södermalm så tittar vi lite på prylarna. 070-268 17 00. Kostar inte en spänn. Med en liten reservation att jag kanske inte kommer hinna med. Det är som sagt en hel del att göra....

//Jan
REKOMENDERAS VARMT!! Låter som en mycket hjälpsam och vänlig idé! Schysst av dej Heavenboy :wink: Nu slipper jag göra mitt tappra försöka haha Nja...Jag kan ju prova lite ändå. Vore om inte annat kul att höra låtarna :)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Men en sak undrar jag... Om bandet ger dig en månad på dig att lära dig låtarna, vore det inte bättre att använda den månaden till att repa med dig som eventuellt ny medlem, och försöka lära ut låtarna i repan och se till att du får komma med i bandet genom gammalt hederligt grupplir?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

rumpeldunken skrev: REKOMENDERAS VARMT!! Låter som en mycket hjälpsam och vänlig idé! Schysst av dej Heavenboy :wink: Nu slipper jag göra mitt tappra försöka haha Nja...Jag kan ju prova lite ändå. Vore om inte annat kul att höra låtarna :)
Om du kan hjälpa honom på något sätt med att skriva ner tabbar eller nåt annat på några låtar så kan ju det vara bra. Det är ju snällt. Sen heter jag HELLboy!! :lol: :P Försök inte att rasera myten nu... :wink: Tack för komplimangen dock. :)

//Jan
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
rumpeldunken skrev: REKOMENDERAS VARMT!! Låter som en mycket hjälpsam och vänlig idé! Schysst av dej Heavenboy :wink: Nu slipper jag göra mitt tappra försöka haha Nja...Jag kan ju prova lite ändå. Vore om inte annat kul att höra låtarna :)
Om du kan hjälpa honom på något sätt med att skriva ner tabbar eller nåt annat på några låtar så kan ju det vara bra. Det är ju snällt. Sen heter jag HELLboy!! :lol: :P Försök inte att rasera myten nu... :wink: Tack för komplimangen dock. :)

//Jan
Hehe...Han ska skicka låtarna ikväll så ska jag lyssna på dom o se ifall jag kan vara till nån hjälp (vilket jag iofs inte tror) Varsego helvetets pojke :eyebrow:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

rumpeldunken skrev:Varsego helvetets pojke :eyebrow:
Sådär ja, rumpedunken. Mycket bättre. 8)

Du kan säkert hjälpa till. Vet ju inte vad det är för musikstil och om det är svåra prylar men får man ner harmisarna så brukar det ju lösa sig.

Vad är en Rumpeldunk förresten? :)

//J
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:Men en sak undrar jag... Om bandet ger dig en månad på dig att lära dig låtarna, vore det inte bättre att använda den månaden till att repa med dig som eventuellt ny medlem, och försöka lära ut låtarna i repan och se till att du får komma med i bandet genom gammalt hederligt grupplir?
Dom är i Thailand till mitten av mars. :)
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
jesaiah skrev: Grejen är att jag är såpass tondöv att jag inte hör vilka ackord som spelas
Oj. Då är det nog ännu viktigare att öva upp gehöret och planka själv. Du kommer att ha stor användning av detta så jag skulle nog säga att det är nog bara att bita tag i det sura äpplet och sätta igång. Övning ger träning, eller vad det nu heter....

Jag kommer ihåg känslan från när jag var liten och man skulle ta ut låtar. Otroligt frustrerande och man kände sig lite ensam och utelämnad på något sätt. Men tro mig, du kommer att utvecklas mer om du gör det själv.

Gör så här. Planka låtarna och öva så mycket du kan. Jag TROR (hoppas att jag inte lovar för mycket nu för våren är VÄLDIGT hektisk) att jag kan hitta nån kväll och gå igenom låtarna med dig om du vill om några veckor. Någon kväll under första veckan i mars.... Ring mig så kan du kanske komma förbi Södermalm så tittar vi lite på prylarna. 070-268 17 00. Kostar inte en spänn. Med en liten reservation att jag kanske inte kommer hinna med. Det är som sagt en hel del att göra....

//Jan
Som sagt, jag ska träna som bara den, men om jag inte absolut kan så hör jag av mej!

Tack snälla.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

jesaiah skrev: Som sagt, jag ska träna som bara den, men om jag inte absolut kan så hör jag av mej!

Tack snälla.
Du är så välkommen så. Bara kul.

Faan. Om inte jag hade fått hjälp när när jag var yngre hade jag aldrig spelat bas idag. Ibland behöver man hjälp och då ska man fråga.

Fast vad vet jag förresten, du kanske är 63 år gammal och återfallsbassist.... :D

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

jesaiah skrev:
Svarte_Jack skrev:Men en sak undrar jag... Om bandet ger dig en månad på dig att lära dig låtarna, vore det inte bättre att använda den månaden till att repa med dig som eventuellt ny medlem, och försöka lära ut låtarna i repan och se till att du får komma med i bandet genom gammalt hederligt grupplir?
Dom är i Thailand till mitten av mars. :)
Okej. Då är det okej :D
Skriv svar