Sida 1 av 4

Ackord med extra ton i basen ?

Postat: sön 24 feb 2008, 16:35
av EBMM
om jag har en ackordanalys som säger att ackordet A/G ska spelas, är det A:ett eller G:ett jag ska spela som basist?


idiot fråga men jag blandar altid ihop det... tack på förhand :)

Postat: sön 24 feb 2008, 16:36
av GurraG
Du ska spela ett G.

Postat: sön 24 feb 2008, 16:41
av EBMM
ok tackar tackar

Postat: sön 24 feb 2008, 16:43
av GurraG
Det var så lite! :D

Postat: sön 24 feb 2008, 17:01
av gäst
Varför inte ett A? :oops:

Postat: sön 24 feb 2008, 17:01
av Ale
För att det står G i basen ?

Postat: sön 24 feb 2008, 17:04
av Jan Hellman
Vilken ton ska man spela om det står Ab/G# då?? :shock:

//J

Postat: sön 24 feb 2008, 17:05
av Svensson
Hellboy skrev:Vilken ton ska man spela om det står Ab/G# då?? :shock:

//J
Ja det var verkligen en kuggfråga.

Postat: sön 24 feb 2008, 17:05
av gäst
Står det A/G så säger man "A med G i basen". Gitarr och piano t ex spelar ett A-ackord. Du som basist spelar G:et.
Med andra ord, spela alltid tonen som står till höger om snedstrecket.

Postat: sön 24 feb 2008, 17:06
av gäst
Hellboy skrev:Vilken ton ska man spela om det står Ab/G# då?? :shock:

//J
Herrn behagar skämta.
Inte blanda b och #, då blir det bråk.

Postat: sön 24 feb 2008, 17:06
av GurraG
Naturligtvis kan man spela ett A också, och för den delen ett C# eller ett E, eller rentav någon annan ton (!), men ska man bara spela en ton så är det ju G som gäller. Ackord med en annan ton än grundton i basen ingår ju ofta i någon slags rörelse uppåt eller neråt. Ex: A A/G D/F# E Då är det ju vettigt att spela den ton som faktiskt anges som baston, i det här fallet ett G.

Postat: sön 24 feb 2008, 17:08
av gäst
GurraG skrev:Naturligtvis kan man spela ett A också, och för den delen ett C# eller ett E, eller rentav någon annan ton (!), men ska man bara spela en ton så är det ju G som gäller. Ackord med en annan ton än grundton i basen ingår ju ofta i någon slags rörelse uppåt eller neråt. Ex: A A/G D/F# E Då är det ju vettigt att spela den ton som faktiskt anges som baston, i det här fallet ett G.
Är man osäker och inte är så insatt i musikteori så föreslår jag trådskaparen att stanna på G:et i det här fallet. Det funkar alldeles utmärkt.

Postat: sön 24 feb 2008, 17:25
av Pyssling
Svensson skrev:
Hellboy skrev:Vilken ton ska man spela om det står Ab/G# då?? :shock:

//J
Ja det var verkligen en kuggfråga.
Om det faktiskt står så av någon outgrundlig anledning (utvikning från Ab med kadens i G# kanske) så spelar det ju inte så stor roll, om man inte är väldigt petig med intonation då Ab väl ska vara lite lägre än G#?

Postat: sön 24 feb 2008, 17:27
av GurraG
I helt ren stämning är inte Ab och G# samma ton, men på ett instrument med fasta tonhöjder, som en elbas med band eller ett piano, så är det det. På ett instrument där man kan spela vilka tonhöjder som helst, exempelvis en fiol eller en bandlös elbas så blir det inte samma ton.

Postat: sön 24 feb 2008, 17:31
av basmartin
Men han skojade ju bara.....

Postat: sön 24 feb 2008, 17:31
av Jan Hellman
Johannes skrev:
Hellboy skrev:Vilken ton ska man spela om det står Ab/G# då?? :shock:

//J
Herrn behagar skämta.
Inte blanda b och #, då blir det bråk.
Svensson skrev: Ja det var verkligen en kuggfråga.
Hi hi hi! Bravo pojkar. Enharmonisk förväxling är nog den korrekta termen om jag inte minns fel.....

Men om man ska vara petnoga så finns det dom som tycker att tonen G# och tonen Ab inte är samma ton. Framförallt fiolspelare och andra bandlösa instrumentalister då dom faktiskt intonerar dessa toner annorlunda beroende på tonart. Så HELT obefogad är inte frågan men den var verkligen menad som ett skämt...... :) Det fanns en tid då jag faktiskt brydde mig om musikteori. Det gör jag inte längre. I alla fall inte på samma sätt.

//J

Postat: sön 24 feb 2008, 17:32
av Gäst
D#t

Postat: sön 24 feb 2008, 17:32
av GurraG
Ett skämt utesluter inte möjligheten att gå in i en härlig diskussion om musikteori och tonhöjder! :D

Postat: sön 24 feb 2008, 17:34
av gäst
BA#

Postat: sön 24 feb 2008, 17:35
av GurraG
K# Maj Ab!!!!

Postat: sön 24 feb 2008, 17:38
av Jan Hellman
Pyssling skrev: Om det faktiskt står så av någon outgrundlig anledning (utvikning från Ab med kadens i G# kanske) så spelar det ju inte så stor roll, om man inte är väldigt petig med intonation då Ab väl ska vara lite lägre än G#?
Sen tror jag faktiskt att en musikteoretiker/teorilärare/musikpolisen skulle tycka att det vore FEL att skriva på det sättet. Lagbrott, typ. Man ska inte blanda ihop # och b förtecken. Då får man en enharmonisk förväxling och det är inte rätt helt enkelt. Då får man lågt teoribetyg i musikskolan och så får man stå i skamvrån och skämmas.

Men, återigen, det var ett skämt..... Lovar.... :twisted:

//J

Postat: sön 24 feb 2008, 17:42
av Denny
Johannes skrev:Står det A/G så säger man "A med G i basen". Gitarr och piano t ex spelar ett A-ackord. Du som basist spelar G:et.
Med andra ord, spela alltid tonen som står till höger om snedstrecket.
Fast visst är det väl så att både gitarren och pianot även också ändrar sin baston? Ibland hoppar väl gitarren över att lägga bastonen för att basisten ändå tar tonen, och det då inte märks! Men rent teoretiskt så ändrar väl alla sin baston?

Postat: sön 24 feb 2008, 17:44
av Jan Hellman
F#t fucking......

Per Gble....

Ebkilstuna....

Ögon på engelska = A#

D#kvalificerad...

F#kare....

Gbtapo....

Han kom C#t i mål....

Dbtruktiv.....

Nu orkar jag inte mer.

//J

Postat: sön 24 feb 2008, 17:45
av Jan Hellman
Denny skrev: Fast visst är det väl så att både gitarren och pianot även också ändrar sin baston? Ibland hoppar väl gitarren över att lägga bastonen för att basisten ändå tar tonen, och det då inte märks! Men rent teoretiskt så ändrar väl alla sin baston?
Jepp.

//J

Postat: sön 24 feb 2008, 17:46
av Klopper
Hellboy skrev:F#t fucking......

Per Gble....

Ebkilstuna....

Ögon på engelska = A#

D#kvalificerad...

F#kare....

Gbtapo....

Han kom C#t i mål....

Dbtruktiv.....

Nu orkar jag inte mer.

//J
Du är fullständigt skruvad!
Me like! :D