Sida 4 av 4

Postat: mån 25 feb 2008, 11:02
av dereborn
Behöver ju ABSOLUT inte vara en dominant! I slick-genren snarare en tonika...

Postat: mån 25 feb 2008, 11:04
av GurraG
dereborn skrev:Behöver ju ABSOLUT inte vara en dominant! I slick-genren snarare en tonika...
Nej, jag betraktar inte heller add9 ackord som dominanter. Tonika skulle jag säga.

Postat: mån 25 feb 2008, 11:05
av Rix
dereborn skrev:Behöver ju ABSOLUT inte vara en dominant! I slick-genren snarare en tonika...
Precis! Gadd9 e apslickt och kan mycket väl vara tonika medan G9 ger dominantkaraktär med sin sjua..

Postat: mån 25 feb 2008, 11:07
av dereborn
Rix skrev:Intressant! Jag hade själv inte droppat tersen om jag sett ett add9-tillägg. Det tolkar jag bara som att man inte vill ha så tydlig dominantkaraktär men ändå nia.. Öh.. :)
Beror det kanske på hur man instinktivt voicar klangen? Tror knappast att någon skulle spela g a b d (inom samma kvint) Det blir väl lite tjöckt va?

Postat: mån 25 feb 2008, 11:08
av dereborn
Rix skrev:
dereborn skrev:Behöver ju ABSOLUT inte vara en dominant! I slick-genren snarare en tonika...
Precis! Gadd9 e apslickt och kan mycket väl vara tonika medan G9 ger dominantkaraktär med sin sjua..
sorry, det var ju faktiskt så du skrev...

Postat: mån 25 feb 2008, 11:08
av Rix
dereborn skrev:
Rix skrev:Intressant! Jag hade själv inte droppat tersen om jag sett ett add9-tillägg. Det tolkar jag bara som att man inte vill ha så tydlig dominantkaraktär men ändå nia.. Öh.. :)
Beror det kanske på hur man instinktivt voicar klangen? Tror knappast att någon skulle spela g a b d (inom samma kvint) Det blir väl lite tjöckt va?
Då får ju A:et funktionen av en sekund.. Add9 måste ju innebära att den läggs till utanför grundklangen?

Postat: mån 25 feb 2008, 11:09
av dereborn
Rix skrev:
dereborn skrev:
Rix skrev:Intressant! Jag hade själv inte droppat tersen om jag sett ett add9-tillägg. Det tolkar jag bara som att man inte vill ha så tydlig dominantkaraktär men ändå nia.. Öh.. :)
Beror det kanske på hur man instinktivt voicar klangen? Tror knappast att någon skulle spela g a b d (inom samma kvint) Det blir väl lite tjöckt va?
Då får ju A:et funktionen av en sekund.. Add9 måste ju innebära att den läggs till utanför grundklangen?
Därav skrivsättet G2

Postat: mån 25 feb 2008, 11:11
av dereborn
Klart vanligaste voicingen: G A D inom samma oktav. Fast... iofs är A B D oxå en ganska vanlig klang...

Postat: mån 25 feb 2008, 11:12
av GurraG
add9ackord mer tersen i basen är grymt läckert, appropå nästan ingenting :D

Postat: mån 25 feb 2008, 11:15
av Rix
dereborn skrev:
Rix skrev:
dereborn skrev:Beror det kanske på hur man instinktivt voicar klangen? Tror knappast att någon skulle spela g a b d (inom samma kvint) Det blir väl lite tjöckt va?
Då får ju A:et funktionen av en sekund.. Add9 måste ju innebära att den läggs till utanför grundklangen?
Därav skrivsättet G2
Hmm. Jag har sett powerchords betecknas G5 och då är det underförstått att tersen är borta. G2 skulle kunna misstolkas och bara innefatta G och A. Fast nu är det hårklyverier.

Vi har två röster på Gsus2 och en röst på G2.. :)

Postat: mån 25 feb 2008, 11:23
av dereborn
Jag röstar nog inte ens, bara undrar om era erfarenheter av hur olika skrivsätt tolkas!


tiddelipom... hum hum hum... Allt är frid och fröjd, solen skiner in genom studioförnstret, Nik Kershaw spelar svåra saker som låter lätta, vi har en vänskaplig diskussion om musikteori light, och.... JAG HAR MISSAT ELVAKAFFET! *swoooosh*

Postat: mån 25 feb 2008, 12:22
av Rix
Solen har till och med visat sig i Växjö i dag. Gött! Och nu är jag mätt efter en stadig lunch.

Vad ska vi nu ge oss på för ackordbeteckning?

Postat: mån 25 feb 2008, 12:40
av basmartin
En liten regel är väl att man ska skriva skriva som man vill att det ska låta. G/A kan ju inte misstolkas och vill man ha just den klangen så ska man skriva så. Ser jag ett A11 däremot, så kanske jag lägger till 13 också så att det blir Gmaj7/A, om jag ska "slicka" till det lite.

Om man ska skriva G2 eller Gsus2 spelar väl kanske inte så stor roll. Möjligtvis så bör man skriva Gsus2 om ackordet sedan upplöses till ett rent G-dur eller tar vägen via Gsus4, för att visa rörelsen. Om det inte upplöses så kan man lika gärna skriva G2, kanske.