Vilken skala

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Vilken skala

Inlägg av Salsaslas »

Försöker arbeta mig igenom en av James Aebersold övningsböcker, Maiden voyage tror jag den heter.

Där finns tecken som jag inte är van vid:
triangel: som jag tror är maj-ackord eller jonisk skala
genomstruken cirkel: till vilken jag tror man använder lokrisk skala
minustecken: verkar vara moll fast det verkar alltid vara dorisk skala

Nu till frågan. Till G7+9 skriver han följande skala G bA bB B bD bE F G. Vad är det för skala? Är det dur eller moll? vilken är tersen? villken är kvinten? Hur hänger den skalan ihop med kyrkotonarterna och skalorna därtill (som jag precis börjat få lite grepp om)?
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Vilken skala

Inlägg av allan »

:oops: Skall fatta mig kort...

När det är ett 7+9 ackord i aebersold-sammanhang så förespråkar han "altered scale" el "supelocrian". Altererad resp, superlokrisk på göteborgska.. Den kommer ifrån Ab melodisk moll, och är den melodiska mollskalans motsvarighet till den vanliga durskalans lokriska skala. Vitsen med denna är att du får jazziga altereringar av det vanliga G7 mixolydiska ackordet. du får tonerna för -9, +9,-5,+5, -13.....

Med andra ord: Ser du ett ackord som ser ut som Tutankamons hushållssaldo a´la hieroglyfer, tveka inte, spela superlokriskt....

Men håller du på med kyrkotonarterna, så lugna dig med melodisk moll! Spela G7 mixolydisk istället

(Detta i all ödmjukhet. Det finns titaner här inne som kan göra ovanstående till ljuvaste musik, och är du så nitisk att du sitter o sliter med aebersoldböcker, så är min djupa övertygelse/slutsats: Ta lektioner av någon skolad Guru här på forumet!! No master, no progress!! :vinkar: )
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Vilken skala

Inlägg av mikkejohansson »

Genomstruken cirkel brukar betyda halv-dim eller mollsjuminusfem.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar