Poll om huruvida ni trivs på forumet!

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!

Trivs du på forumet?

Absolut! Bästa forumet i världen!
66
92%
Nej! Hatar den här skiten!
1
1%
Nja, jag är för feg för att säga vad jag tycker.
5
7%
 
Antal röster: 72

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev: Frågar man t.ex. om vart det går att få tag i en viss sorts strängar bör man kunna få reda på det, inte att det är fult med olika färger på "kulan" på t.ex Daddarios strängar eller om man frågar efter P-baskåpa och blir idiotförklarad för att man vill ha en eftersom det "inte går att spela med sådan, det är helt omöjligt"
Normalt folkvett borde ju gälla, men det du tar upp tycker jag inte är OT.
Får vi öht inte diskutera ens runt saker som rör ämnet så kan vi ju lika gärna maila in våra frågor till en grupp människor som sedan mailar tillbaka ett svar till oss.

Du tycker inte det är OT?
Ok, vi kanske skulle ha en tråd där vi utröner vad OT är...

Jag tycker helt klart att ställer man en fråga bör man få svar på frågan innan det börjas bitchas om att det är en idiotisk fråga...
Försöker man sälja något så ska man få sälja den ifred.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

precision65 skrev:Ja, om vi kunde bestämma oss för att visa lite respekt för vad trådskaparen vill ha ut av tråden så tror jag att det skulle lyfta nivån avsevärt. Man kan få äga rätten till sin egen tråd, typ. Begär man skärpning, så blir det skärpning.
+1
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev: Frågar man t.ex. om vart det går att få tag i en viss sorts strängar bör man kunna få reda på det, inte att det är fult med olika färger på "kulan" på t.ex Daddarios strängar eller om man frågar efter P-baskåpa och blir idiotförklarad för att man vill ha en eftersom det "inte går att spela med sådan, det är helt omöjligt"
Normalt folkvett borde ju gälla, men det du tar upp tycker jag inte är OT.
Får vi öht inte diskutera ens runt saker som rör ämnet så kan vi ju lika gärna maila in våra frågor till en grupp människor som sedan mailar tillbaka ett svar till oss.

Du tycker inte det är OT?
Ok, vi kanske skulle ha en tråd där vi utröner vad OT är...

Jag tycker helt klart att ställer man en fråga bör man få svar på frågan innan det börjas bitchas om att det är en idiotisk fråga...
Försöker man sälja något så ska man få sälja den ifred.
Men det vore ju som att banna Bonzo på stubben?? :shock:

;)


(jag vet.. OT varning på det inlägget!)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tror också att både mängden OT och ibland "nivån" på OT har lite att göra med att det är väldigt blandat ålder och inriktning här.
(Därmed inte sagt att det bara är yngre förmågor som skriver korkade inlägg! :wink: ) Man får kanske ta en del inlägg med en nypa salt!
Sen är det ju också så att ju mer vi lär känna varann dess mer "familjärt" blir det, och det kan vara lite marigt att både förstå och komma in i! Det märke jag inte minst själv när jag hamnade i klinch med Johannes och Parkas i början, läste vår PM-växling häromdan och garvade som fan! Tänk om jag "känt" herrarna då som jag gör nu, då hade ordväxlingen sett helt annorlunda ut! Jäklar vad sur jag blev då, egentligen av rena missförstånd! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev: Frågar man t.ex. om vart det går att få tag i en viss sorts strängar bör man kunna få reda på det, inte att det är fult med olika färger på "kulan" på t.ex Daddarios strängar eller om man frågar efter P-baskåpa och blir idiotförklarad för att man vill ha en eftersom det "inte går att spela med sådan, det är helt omöjligt"
Normalt folkvett borde ju gälla, men det du tar upp tycker jag inte är OT.
Får vi öht inte diskutera ens runt saker som rör ämnet så kan vi ju lika gärna maila in våra frågor till en grupp människor som sedan mailar tillbaka ett svar till oss.

Du tycker inte det är OT?
Ok, vi kanske skulle ha en tråd där vi utröner vad OT är...

Jag tycker helt klart att ställer man en fråga bör man få svar på frågan innan det börjas bitchas om att det är en idiotisk fråga...
Försöker man sälja något så ska man få sälja den ifred.
Så om du frågar efter en kåpa till en halsmic och jag ställer frågan
"tror du verkligen att du kommer att kunna lira med en kåpa på basen"
så är det att inte hålla sig till ämnet?

Vad är det om någon säljer en röd bas och skriver "hade den varit blå hade den varit intressant?"

Ta inte illa upp, Parkas, men jag tycker mig märka att så fort någon har en synpunkt eller åsikt som ifrågasätter dina åsikter eller ståndpunkter om det så gäller huruvida du vill ha en viss färg på ett axelband eller din kristna tro så härsknar du till och sätter dig på tvären.
Har jag fel?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
Så om du frågar efter en kåpa till en halsmic och jag ställer frågan
"tror du verkligen att du kommer att kunna lira med en kåpa på basen"
så är det att inte hålla sig till ämnet?

Vad är det om någon säljer en röd bas och skriver "hade den varit blå hade den varit intressant?"

Ta inte illa upp, Parkas, men jag tycker mig märka att så fort någon har en synpunkt eller åsikt som ifrågasätter dina åsikter eller ståndpunkter om det så gäller huruvida du vill ha en viss färg på ett axelband eller din kristna tro så härsknar du till och sätter dig på tvären.
Har jag fel?

Om någon frågar efter vart man köper en kåpa så vill han väl veta vart den finns att köpa, inte hur illa det blir att lira om man har den monterad?
De flesta som köper en halskåpa till P-bas vet förmodligen redan att det är svårt/jobbigt att lira med kåpor på, men det är snyggt och vill ha en ändå.
Än en gång, frågan var vart man får tag på kåpan, inget annat.

Det är väl ganska solklart att jag är irriterad över denna sorts OT för att jag tröttnat på OT:n i "mina egna" trådar, det hymlar jag inte med, speciellt i Plektrumhållartråden som exempel.
För att det ska bli en vettig nivå så självklart tycker jag man ska kunna fråga efter saker utan att bli idiotförklarad för att det är fel färg på basen eller att det inte är rock nog med vit T-shirt när man spelar.

Ska jag agera utifrån andras värderingar ang OT när jag skriver här på forumet eller?
Yes Master Pike, ska skärpa mig i fortsättningen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
Så om du frågar efter en kåpa till en halsmic och jag ställer frågan
"tror du verkligen att du kommer att kunna lira med en kåpa på basen"
så är det att inte hålla sig till ämnet?

Vad är det om någon säljer en röd bas och skriver "hade den varit blå hade den varit intressant?"

Ta inte illa upp, Parkas, men jag tycker mig märka att så fort någon har en synpunkt eller åsikt som ifrågasätter dina åsikter eller ståndpunkter om det så gäller huruvida du vill ha en viss färg på ett axelband eller din kristna tro så härsknar du till och sätter dig på tvären.
Har jag fel?

Om någon frågar efter vart man köper en kåpa så vill han väl veta vart den finns att köpa, inte hur illa det blir att lira om man har den monterad?
De flesta som köper en halskåpa till P-bas vet förmodligen redan att det är svårt/jobbigt att lira med kåpor på, men det är snyggt och vill ha en ändå.
Än en gång, frågan var vart man får tag på kåpan, inget annat.

Det är väl ganska solklart att jag är irriterad över denna sorts OT för att jag tröttnat på OT:n i "mina egna" trådar, det hymlar jag inte med, speciellt i Plektrumhållartråden som exempel.
För att det ska bli en vettig nivå så självklart tycker jag man ska kunna fråga efter saker utan att bli idiotförklarad för att det är fel färg på basen eller att det inte är rock nog med vit T-shirt när man spelar.

Ska jag agera utifrån andras värderingar ang OT när jag skriver här på forumet eller?
Yes Master Pike, ska skärpa mig i fortsättningen...
Jag bara ställer en enkel fråga. Säger inte att jag har rätt.

Jag kan tycka att OT kan vara av ondo ibland.
Ett lysande exempel var väl igår när en nyreggad sökte basist till ett band och vi (me included) började anmärka på vissa ordval i inlägget.

Men ska vi bli så sakliga som föreslås här, så kommer många att sluta besöka PrataBas.
Det är jag övertygad om.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Och jag är övertygad om att fortsätter vi att ha hel fritt när det gäller OT så kommer minst lika många sluta besöka Pratabas.


TIllägg:
Missförstå mig inte, alla OT är inte av ondo och Pratabas hade inte varit vad det är om det inte vore för all OT.
Men jag tycker ändå det finns gränser.
Exemplet du nämner t.ex. är ju helt absurt. Säkert många nyblivna pratabasare som tycker det är gemytligt om de måste försvara sin kunskap i svenska.
Den personen hade väl dessutom inte å ä ö på sitt tangentbort vill jag minnas.... vilket var en av de sakerna ni skällde på...
Senast redigerad av blackparkas den tor 14 feb 2008, 11:14, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag tror vi kommer att ha den här diskussionen lite då och då när ett par trådar har gått över styr, men allt som oftast reglerar vi ju oss själva ganska bra tycker jag! Lite meningsskiljaktigheter är bara uppfriskande!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:Jag tror vi kommer att ha den här diskussionen lite då och då när ett par trådar har gått över styr, men allt som oftast reglerar vi ju oss själva ganska bra tycker jag! Lite meningsskiljaktigheter är bara uppfriskande!
Absolut, men det är lite tråkigt när en del enbart kommer in för att lägga några provocerande rader sporadiskt...


För övrigt så tycker jag helt enkelt att aningens mer diciplin bör kunna vara på sin plats.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:För övrigt så tycker jag helt enkelt att aningens mer diciplin bör kunna vara på sin plats.
Lindeman skrev: - Du va ordningsvakt i skolan va??.. fy faaan...
:vinkar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 10:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Danne Palm »

Om någon frågar efter vart man köper en kåpa så vill han väl veta vart den finns att köpa, inte hur illa det blir att lira om man har den monterad?
De flesta som köper en halskåpa till P-bas vet förmodligen redan att det är svårt/jobbigt att lira med kåpor på, men det är snyggt och vill ha en ändå.
Än en gång, frågan var vart man får tag på kåpan, inget annat.
Kunde inte sagt det bättre själv. Bara för att man har en åsikt behöver man inte automatiskt dela med sig den till alla. Har man yttrandefrihet som vi lyckligtvis har så kan man ju välja att använda den med lite omdöme och respekt för andras tid?
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Men alltså... För fanken grabbar. Om man nu blir så störd av att det blir OT så RYT TILL då! De som säger ifrån gör det på ett jäkligt mjäkigt sätt. Sätt ner foten och visa knogarna så kommer OT att minska i den aktuella tråden.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Det kan ju bli tråkigt om nån är känslig, men hur mycket ska man bry sej om nån stackare om man verkligen har en speciell åsikt. Forumet är väl till för alla som har åsikter, och som vill dela med sej av dem.

Ödmjukhet kan ibland funka och ibland inte,

Jag tycker framförallt att alla som vill kan få vädra.........................oavsett om nån stör sej på det !!!

Man läser väl det som man är intresserad av

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Svårt det här
Det är ju trevligt med lite munhuggande och humoristikt dösnack, men om man vill ha info eller svar på en fråga så kan man bli tokig efter 32 sidor absurda skämt. Jag har också legat dubbelvikt och gillat det lika mycket som det var jobbigt den andra gången.
Vi borde ha OT-fria avdelningar för ren info/diskussion och vanlig avdelning där man postar på egen risk utan fallskärm.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

GNUlars skrev:Svårt det här
Det är ju trevligt med lite munhuggande och humoristikt dösnack, men om man vill ha info eller svar på en fråga så kan man bli tokig efter 32 sidor absurda skämt. Jag har också legat dubbelvikt och gillat det lika mycket som det var jobbigt den andra gången.
Vi borde ha OT-fria avdelningar för ren info/diskussion och vanlig avdelning där man postar på egen risk utan fallskärm.
Lars
Jo, fast som Geddan skrev så är det ju ändå först när huvudfrågan är ganska avhandlad som det brukar spåra ur. Och även urspårningarna har ju OFTAST nån sorts koppling till ämnet. Även om det innefattar att jämföra basar med tex bilar eller favoritköttbullar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag har ju till falangen som tycker att OT är det som förgyller PrataBas,
men det finns saker som irreterar mig mer.

Tex i Posta bilder på dina basar-tråden, när någon postar 3 stora bilder på en bas.
Sen quotar 10 personer med kommentarer och tar inte bort bilderna i sin quote.
Lysande exempel på det nu i den tråden, s.162.
Faktiskt exakt 10 personer som gjort det där.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ja exakt!
Varför i hela friden tar folk med hela quote-historien (med alla bilder ibland, grrr..) när det bara är ett svar på föregående inlägg?? Det är ju inte så svårt att rensa i quote-texten så att bara det som verkligen behövs för att förtydliga finns kvar. Ibland behövs ju ett förtydligande, till exempel när några inlägg kommit emellan.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Re: Poll om huruvida ni trivs på forumet!

Inlägg av Micael »

blackparkas skrev:Pga en tråd på forumet ang. att formets medlemmar inte skulle känna sig välkomna/trivas så slänger jag upp en liten poll...



Vad tycker ni?
Trivs ni?
Vantrivs ni?


Ni kan motivera era svar här i tråden.
Anledningen till att det kommit på tal är att en del (en användare?) tycker det är jobbigt med allt Off Topic-snack.
Vilket man väl får respektera, dock så anser jag och många fler att det är just det som gör pratabas till vad det är.
Jo, tack bra. Sen är det alltid intressant att se vad en tråd egentligen visar sig handla om.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GNUlars skrev:Ja exakt!
Varför i hela friden tar folk med hela quote-historien (med alla bilder ibland, grrr..) när det bara är ett svar på föregående inlägg??
Lars
Bra fråga, du. Jag är med i en politisk forum där alla gör precis så som du säger. Jag med. Ändå så tänker jag uppenbarligen inte på samma sätt här!
Kan det vara pga att ingen annan gör det å så gör man som alla andra?

Men nu skall jag förbättra mig. Jag börjar iom detta inlägg :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Fast jag kom själv på svaret. Det andra forumet har en liten pil i varje citerad inlägg, så även om man inte tar med någon text öht, räcker det med att klicka på den lilla pilen och du kommer tillbaka till det du eller någon annan "citerat". Ett sånt verktyg har inte vi här på PB.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

GNUlars skrev:Varför i hela friden tar folk med hela quote-historien (med alla bilder ibland, grrr..) när det bara är ett svar på föregående inlägg?? Det är ju inte så svårt att rensa i quote-texten så att bara det som verkligen behövs för att förtydliga finns kvar.Lars
Det där håller jag verkligen med om!
Quota enbart den text eller bild som är relevant till det svar eller kommentar som skall quotas!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar