Behövs det moderatorer?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!

Behöver vi moderatorer?

JA!
24
25%
NEJ!
71
75%
 
Antal röster: 95

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kanske vi skulle försöka att få PB wiki att fyllas med information? Skulle kunna bli en guldgruva...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Har inte läst alla inlägg i tråden men står på den sidan som inte tycker att särskilda moderatorer ska lägga ribban.
Jag har full förståelse om en nyinkommen medlem undrar vad det är frågan om när Hosser och Klopper kastar fisk på varann eller så. (bara ett exempel, dock inte taget helt ur luften). Det som är kul här är ju att så många med så olika inriktning, personlighet, ålder och så vidaer änså kan ha himla kul. Om jag spårar ur och drar för många dåliga skämt i fel tråd så hoppas jag att vem som helst säger till, antingen direkt eller via PM. På det viset får vi ett forum "modererat" av så många som möjligt. Lite civilkurage helt enkelt!
Vad gäller frågan om Moderater så har jag full respekt för dem, jag bara önskade att de inte ville blanda sig i politik också.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Glömde säga det att om Semborg vill ha hjälp med ett eller annat så är vi nog flera som gärna skulle ställa upp!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det var ju ett jäkla tjatande om detta!
Det har väl funkat bra hela tiden utan, så varför börja nu?
Även om tonen ibland dragit iväg i falsett och då har jag nog en av de lägsta röstlägena här normalt (Barry White - piece of cake). Men så är det väl i en normal diskussion face to face också, är man konflikträdd så kanske man inte ska diskutera heller...

Hittar man inte så finns det dessutom en sökfunktion i toppen som funkar utmärkt, testa att söka på OT - inte en träff! GPS nästa!? :wink:
Johannes skrev:(Eftersom jag har skrivit ett långt seriöst inlägg som avslutas med ett skämt så förmodar jag att vissa av er inte fattar det eftersom många här inte inser att ett skämt utan smiley också kan vara ett skämt.)
Johannes, känner du igen dessa?
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow:
De funkar men det funkar lika bra utan...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

200071 skrev:Glömde säga det att om Semborg vill ha hjälp med ett eller annat så är vi nog flera som gärna skulle ställa upp!
United United United we stand!!!!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 13:15
Ort: Nej

Inlägg av KSFR »

Johannes skrev: Kan det vara så att detta basforum inte är det forum du söker? Du kanske borde söka dig till ett forum med moderatorer i stället eller kanske starta ett själv?
Ja jag vet, jag är ett präktigt praktarsel och det har jag redan nämnt, men varför inte sammla alla basister under en och samma sida med vettiga regler? Regler är inte något som förhindrar oss från att utrycka våran åsikt, det skapar bara en bättre ordning.
Johannes skrev:Att dyka upp som ny på ett forum och börja med att ställa massa krav på ändringar för att man inte är nöjd är ett beteende som jag har svårt att förstå. Om jag hamnar på ett forum där jag inte är nöjd med upplägget så surfar jag vidare.
Med detta menar jag inte "Stick härifrån" om du nu uppfattade det så, utan det jag försöker säga är att vi som hänger här är ganska nöjda med "vårat" forum på det sätt som det sköts nu.
Men det jag försöker säga är att det finns en anledning till varför jag inte hängt här sedan jag reggade mig, det är just därför att det kännts svårt att känna sig välkommen. För när jag vill prata om min nya 5 str bas vill Anna & Eva prata om något de har gemensamt och något jag inte alls har någon anknytning till. Visst Eva & Anna har kul, men hur många fler än Anna och Eva kommer vara aktiva på forumet?
Johannes skrev: Det bästa av två världar helt enkelt.
Jag tror att mer utav den första världen skulle vara bättre. Men visst ska vi ha kul, men då ska alla ha kul och inte bara stammisar som skriver och skrattar med varandra i varenda tråd.

åhhh gud var jag varit påstridig i kväll/natt vi får fortsätta i morgon, men du kommer ej att vinna. Moderatorer är ej till onda...

MVH
Medlem i Hagströmsmaffian.
gäst

Inlägg av gäst »

KSFR skrev:
Johannes skrev: Kan det vara så att detta basforum inte är det forum du söker? Du kanske borde söka dig till ett forum med moderatorer i stället eller kanske starta ett själv?
Ja jag vet, jag är ett präktigt praktarsel och det har jag redan nämnt, men varför inte sammla alla basister under en och samma sida med vettiga regler? Regler är inte något som förhindrar oss från att utrycka våran åsikt, det skapar bara en bättre ordning.
Johannes skrev:Att dyka upp som ny på ett forum och börja med att ställa massa krav på ändringar för att man inte är nöjd är ett beteende som jag har svårt att förstå. Om jag hamnar på ett forum där jag inte är nöjd med upplägget så surfar jag vidare.
Med detta menar jag inte "Stick härifrån" om du nu uppfattade det så, utan det jag försöker säga är att vi som hänger här är ganska nöjda med "vårat" forum på det sätt som det sköts nu.
Men det jag försöker säga är att det finns en anledning till varför jag inte hängt här sedan jag reggade mig, det är just därför att det kännts svårt att känna sig välkommen. För när jag vill prata om min nya 5 str bas vill Anna & Eva prata om något de har gemensamt och något jag inte alls har någon anknytning till. Visst Eva & Anna har kul, men hur många fler än Anna och Eva kommer vara aktiva på forumet?
Johannes skrev: Det bästa av två världar helt enkelt.
Jag tror att mer utav den första världen skulle vara bättre. Men visst ska vi ha kul, men då ska alla ha kul och inte bara stammisar som skriver och skrattar med varandra i varenda tråd.

åhhh gud var jag varit påstridig i kväll/natt vi får fortsätta i morgon, men du kommer ej att vinna. Moderatorer är ej till onda...

MVH
Jag HAR redan vunnit. 83% säger nej till moderatorer enligt röstningsresultatet högst upp på sidan. Forumet fungerar jättebra och om du väljer att inte hänga här för att DU inte är nöjd så finns det inget som hindrar dig från att fortsätta att hålla dig borta. Varför börja kritisera och försöka ändra i stället för att söka upp ett forum som har det man letar efter? Vi som hänger här är nöjda och glada, häng på eller keep walking, fella.
När det gäller det om huruvida du känner dig välkommen eller inte så finns det gott om exempel på rookies som kommit hit och varit überkaxiga för att sedan lugna ned sig när de märkt ungefär hur det funkar, inkl mig själv. Vad jag vill säga med detta är att du inte behöver känna dig ovälkommen bara för att vissa av oss nu hugger på det du skrivit i denna tråd. Vill du hänga här så börja om, skriv några inlägg och inom några dagar är du en i gänget. Vill du inte hänga här så låt bli. Inga krångligheter alls.
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev:Det var ju ett jäkla tjatande om detta!
Det har väl funkat bra hela tiden utan, så varför börja nu?
Även om tonen ibland dragit iväg i falsett och då har jag nog en av de lägsta röstlägena här normalt (Barry White - piece of cake). Men så är det väl i en normal diskussion face to face också, är man konflikträdd så kanske man inte ska diskutera heller...

Hittar man inte så finns det dessutom en sökfunktion i toppen som funkar utmärkt, testa att söka på OT - inte en träff! GPS nästa!? :wink:
Johannes skrev:(Eftersom jag har skrivit ett långt seriöst inlägg som avslutas med ett skämt så förmodar jag att vissa av er inte fattar det eftersom många här inte inser att ett skämt utan smiley också kan vara ett skämt.)
Johannes, känner du igen dessa?
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow:
De funkar men det funkar lika bra utan...
Klart det tjatas om detta, tråden heter ju "Behövs det moderatorer?" :D :D :D :D :D :D :D
gäst

Inlägg av gäst »

KSFR skrev:Och sen tror jag också att du blir väldigt nöjd den dagen de tjugo kobajs postare blir bannade ( ja jag tycker faktiskt att du inte är helt bakom flötet ;)), för dessa problem kommer uppstå för eller senare.
Detta tycker jag är viktigt, "förr eller senare".
Snackar vi problem som eventuellt kan uppstå i framtiden eller pratar vi problem som finns eller inte finns idag? Idag finns det nämligen inte 20 "kobajs postare" på detta forum. Det finns inte ens en. Den dag det blir ett problem så kan vi ta en ny diskussion men som det ser ut idag så finns det ingen anledning att fortsätta diskutera detta.
Alltså: Klart slut. Inga moderatorer.


Skall någon bannas så är det alla dessa särskrivare. "Kobajs postare"? Vad lär sig folk i skolan idag egentligen?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

KSFR skrev:[Men det jag försöker säga är att det finns en anledning till varför jag inte hängt här sedan jag reggade mig, det är just därför att det kännts svårt att känna sig välkommen.
Det är naturligtvis inte bra. Det får väl alla vi som hängt här längre se till att nya forum medlemmar känner att dom också hör hemma här. Jag tror inte att just det skulle bli bättre med moderatorer!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev: När det gäller det om huruvida du känner dig välkommen eller inte så finns det gott om exempel på rookies som kommit hit och varit überkaxiga för att sedan lugna ned sig när de märkt ungefär hur det funkar, inkl mig själv. Vad jag vill säga med detta är att du inte behöver känna dig ovälkommen bara för att vissa av oss nu hugger på det du skrivit i denna tråd. Vill du hänga här så börja om, skriv några inlägg och inom några dagar är du en i gänget. Vill du inte hänga här så låt bli. Inga krångligheter alls.
:clappy: :clappy: :clappy:
Ett halleljuja-moment!

Har funderat sedan igår om det kan vara så att nya medlemmar inte känner sig välkomna här
pga nån klubb för inbördes beundran.
Men nee... Jag tror att man isf själv väljer att inte känna sig välkommen.
Färskaste exemplet:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=4523&highlight=

Denne medlems absolut första inlägg på forumet.
Känner han sig ovälkommen? Tror inte det.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

KSFR/ Vad det gäller att känna sig välkommen så är det nog en bra idé att skriva en liten medlemspresentation! Ett enkelt sätt att ta sig in i gemenskapen på och för alla andra att genast få en idé om vem man är!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Lite lagom OT som med lite god vilja är ursprunget ur ämnet är trevligt.
Sabbade trådar med intern-nonsens-pladder sida upp och ned är ett otyg. Men för det behövs det inte moderatorer.
Tycker grupptrycket brukar få styr på det mesta även om det tar tid. En sån här tråd tex.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Johannes skrev:Klart det tjatas om detta, tråden heter ju "Behövs det moderatorer?" :D :D :D :D :D :D :D
Fan Johannes, man blir ju tårögd...
Smilies! :wink:

Jo tack jag vet vad tråden heter, syftade mest på att det varit uppehär och var tidigare.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Styrkt i mina misstankar när idf skriver så här i sin presentationstråd:

"vilket fantastiskt o mysigt forum!
känns så personligt varmt på nåt sätt.. :P
"

Sen är det nog så att OT´n spårar ur både här och där.
Det är, som sagt, ngt vi kanske får tänka på var och en.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Vem lider egentligen av OT? Jo, samma människor som alltid hittar saker att gnälla över. Är det inte OT så är det något annat...
gäst

Inlägg av gäst »

Ett inlägg till innan jag går och lägger mig, så att det blir 2800 jämnt. God natt. Eller god morgon för de flesta av er men för mig är det sängdags.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Ett inlägg till innan jag går och lägger mig, så att det blir 2800 jämnt. God natt. Eller god morgon för de flesta av er men för mig är det sängdags.
Sov gott då!
/Cliff Barnes
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Vem lider egentligen av OT? Jo, samma människor som alltid hittar saker att gnälla över. Är det inte OT så är det något annat...
app app app... det är skillnad på OT och OT.
Det är som i verkliga livet, spirituella samtal kan glida iväg kors och tvärs och tillbaka igen. det är ju normalt och trevligt
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Har bara skummat igenom tråden men... jag tycker det här forumet fungerar bra utan moderatorer i de allra flesta fall och tror att det skulle bli urtråkigt utan lite OT här och där. Men ibland tycker jag att det visas lite för lite respekt och med för stor nonchalans i vissa trådar, särskilt säljtrådar eller där man märker att "den här killen är verkligen villrådig och vill ha hjälp", då kan det ibland klampas på helt tankelöst av någon som "jag-har-9000-inlägg-så-jag-säger-vad-jag-vill-när-jag-vill" och börja snacka internt nonsens-pladder i 2-3 sidor. DET är ingen vidare snygg attityd och kan skrämma bort vem som helst. Men det brukar ju lösa sig efter 7-8 sidor :wink:

Men som sagt, jag tror vi klarar oss utan moderatorer. Men å andra sidan, vad skulle det göra för skada OM vi hade moderatorer? Det är väl som med en kompressor eller fotbollsdomare, är dom bra så märks dom inte. :)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Man kan se det på två sätt:

1. Blotta existensen av en tråd som religionstråden visar att vi behöver moderatorer!

2. Den (oftast) sakliga tonen och avsaknaden av personangrepp i samma tråd visar att vi inte behöver moderatorer!


Själv håller jag fortfarande på tvåan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

BarbequeVillage skrev:Man kan se det på två sätt:

1. Blotta existensen av en tråd som religionstråden visar att vi behöver moderatorer!

2. Den (oftast) sakliga tonen och avsaknaden av personangrepp i samma tråd visar att vi inte behöver moderatorer!


Själv håller jag fortfarande på tvåan.
Öh, eftersom religionstråden ligger OT så är det väl iof inget som en moderator skulle ta bort så länge 2. är uppfyllt?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Iochförsig, men religion är ett svårhanterligt ämne som lätt skulle kunna bannas från vilket icke-teologiskt forum som helst.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Omröstning 81-18 och fortfarande diskuteras detta, vad säger det?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Svensson skrev:Omröstning 81-18 och fortfarande diskuteras detta, vad säger det?
Att vi borde skaffa oss ett liv? :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar