Poll om huruvida ni trivs på forumet!

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!

Trivs du på forumet?

Absolut! Bästa forumet i världen!
66
92%
Nej! Hatar den här skiten!
1
1%
Nja, jag är för feg för att säga vad jag tycker.
5
7%
 
Antal röster: 72

Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:Bra talat TDHP!
+1
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Bassmaniac skrev:och jag skulle faktisk kunna tänka mig en JayDee Supernatural :oops:

Absolut inget att skämmas för. :lol: Du kommer inte att ångra ett sådant köp.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Bassmaniac skrev:Måste nog erkänna att jag gillar nog lite hightech ändå, åtminstone semi-vintage-hightech som MusicMan, G&L och jag skulle faktisk kunna tänka mig en JayDee Supernatural :oops: But thats it :twisted:

Det jag saknar lite ibland är de där riktigt nördiga vintagediskussionerna om Fender- och Gibsonbasar. Ni vet, antalet gängor på sadelskruvarna på en PB -63 och såna där saker :roll:



Anders
+1(minus JayDeeprylen)
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hejsan alla basbröder och systrar!
Jag tycker att det är ok med trådar som faller ur ämnet. Men det är lite jobbigt på till exempel "bilder på mina basar" osv.
Det borde väl gå att ha en lista med bara bilderna under respektive medlem och ha diskussioner separat.
Eller?
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GNUlars skrev:Hejsan alla basbröder och systrar!
Jag tycker att det är ok med trådar som faller ur ämnet. Men det är lite jobbigt på till exempel "bilder på mina basar" osv.
Det borde väl gå att ha en lista med bara bilderna under respektive medlem och ha diskussioner separat.
Eller?
Lars
Ja, ja... , JAAAA! Kan vi ha det så Semborg the Lord of the Forum. Tänk er en tråd med bara en massa härliga basbilder.

Har tänkt på det här hundratals gånger, Lars. Kul att du uttryckte det här!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ja, då kunde man ju lätt hitta alla som visar sina instrument och förstärkare utan att bläddra igenom 58 sidor snack om ditt och datt (som naturligtvis också är trevligt, men kanske någon annan stans)
Skall ta och skriva PM till Semborg...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag tycker att man kan ha en bildlänk på basar och en bildlänk på Pratabasbasister! Som den här t.ex:
http://rockabillybass.com/pictures-902.htm
Som finns här:
http://www.rockabillybass.com

Är ju en finnes att lägga upp det på det sättet istället för en tråd.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag tycker det bästa vore en kategori i spalten till vänster som hette typ "Pratabas-basar" eller nåt, där man fick upp ett stort bildgalleri, varpå man kan trycka på valfri bild och vips kommer upp fakta om bas och vvems bas det är. På svenssons alternativ måste man väl bläddra igenom allt, vilket kan vara lite jobbigt?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag tror förresten inte jag skrivit nåt dåligt om vintage på flera månader nu..
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

the_great_alfonzo skrev:Jag tycker det bästa vore en kategori i spalten till vänster som hette typ "Pratabas-basar" eller nåt, där man fick upp ett stort bildgalleri, varpå man kan trycka på valfri bild och vips kommer upp fakta om bas och vvems bas det är. På svenssons alternativ måste man väl bläddra igenom allt, vilket kan vara lite jobbigt?
Jo, du har nog en poäng där tänkte bara att det kan vara bättre med ett regelrätt galleri istället för en tråd.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Svensson skrev:
the_great_alfonzo skrev:Jag tycker det bästa vore en kategori i spalten till vänster som hette typ "Pratabas-basar" eller nåt, där man fick upp ett stort bildgalleri, varpå man kan trycka på valfri bild och vips kommer upp fakta om bas och vvems bas det är. På svenssons alternativ måste man väl bläddra igenom allt, vilket kan vara lite jobbigt?
Jo, du har nog en poäng där tänkte bara att det kan vara bättre med ett regelrätt galleri istället för en tråd.
Exakt, prolemet med att ha allas basar i en tråd är att den lätt blir 150 sidor lång! Det vore skönt att bara kunna titta igenom en sida med småbilder för att hitta coola bilder istället för att bläddra igenom flera hundra sidor
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det vore klockrent om PrataBas kunde vara ett kombinerat forum/community.
Om profilen kunde varit ett ställe där man la upp sin egen presentation...
bilder på sina basar....ljudfiler och allt man kan tänkas komma på.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Geddy_Lee skrev:Det vore klockrent om PrataBas kunde vara ett kombinerat forum/community.
Om profilen kunde varit ett ställe där man la upp sin egen presentation...
bilder på sina basar....ljudfiler och allt man kan tänkas komma på.
Det låter också som en riktigt bra idé, det bästa vore om man kunde ha både och!
:)
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Det är ju rätt mycket OT här men jag tycker det är rätt underhållande att läsa jag. :)
Det ena leder ju tilll det andra så att säga. Men i slutändan brukar trådens kärna visa sig ändå så...
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Som äkta Norrbottning kan jag tycka det är skitjobbigt med all OT i nästan varje tråd! Orkar bara läsa tills det spårar ur. Ska man leta info får man bläddra å bläddra sidor mellan varje inlägg som tråden egentligen handlar om, synd tycker jag. Kanske är jag en sur Norrlänning utan humor men jag öppnar bara munnen när jag har nått viktigt å säga :wink:
Jag föreslår att alla små privata kommetarer sker via PM funktionen!
I övrigt är forumet en ovärderlig resurs om man vill ha info om nått!

Ps. Jag lider av läs och skrivsvårigheter (kanske OT men ändå)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Förstår dig Peppe, blir lika ofta sur på idiot-OT som jag bidrar till det själv.
Fast en tråd som "lattjolajbantråden" var väl inte så jätteseriös från början, tror inte Parkas blir sur. Däremot så tycker jag alla kan ha den goda smaken att inte trasha rena säljtrådar eller andra trådar som uppenbarligen är seriöst menade. Det går ju lite upp och ner det där, men oftast tycker jag vi sköter oss rätt så bra ändå!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Visst sköter vi oss bra för det mesta och det är underbart forum men när det inte går i 100 knyck att läsa så är det förhemskt med all OT. Jag reagerade tyvärr i Parkas tråd så där var jag lika god kålsupare som all andra :oops: Men ta t.ex en sån marantontråd som "din rigg" eller "dina basar" visst vore det enkelt om det bara var bilder å inte en massa tugg och kommentarer hur pass fult stall eller diverse annat stog där? Ta det om någon frågar: vad tycker du.... osv.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, som fler, tror det var Geddy senast, har föreslagit så vore det kanske en idé för Semborg att kolla om det går att utöka profilen med bilder på sina basar, riggar, gig, lägga upp ljudfiler o dyl. Skulle ju vara kul att kunna gå in och tex kolla en specifik medlems gear.

Jag kopierar in detta inlägg i en egen tråd åt forumfadren så får vi se!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Javisst!
Det håller inte med en massa småprat på sidorna med bilder på basar, pedaler eller förstärkare. Det blir omöjligt att få överblick, tex att hitta en medlems basar...
Det skulle väl räcka med att vissa trådar är låsta för kommentarer? Men det där med community är säkert kanon. Tror att jag fattar vad det är....

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det har blivit stor skillnad på sistone, upplever jag. Håller med Peppe och GNULars till 100%. Om man jämför med tex Talkbass, där det är kanske ETT inlägg på varje sida som är aningens OT. Här får man va glad om det är ETT Topicinlägg per sida...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, det har nog, anmärkningsvärt nog, ökat antalet OT-inlägg, trots att Klopper hållt sig i skinnet på sistone! :D
Jag är duktig på OT själv.... men är ganska less på det för tillfället.

Frågar man t.ex. om vart det går att få tag i en viss sorts strängar bör man kunna få reda på det, inte att det är fult med olika färger på "kulan" på t.ex Daddarios strängar eller om man frågar efter P-baskåpa och blir idiotförklarad för att man vill ha en eftersom det "inte går att spela med sådan, det är helt omöjligt"

Säljestrådarna har vi sagt flera gånger att de är heliga, men hur funkar det då?

Jag får ta mig själv i örat helt klart, det är en svår balans mellan sann pratabas-ot-anda och försöka ha ett forum som trots allt fyller mer än en social funktion.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: Frågar man t.ex. om vart det går att få tag i en viss sorts strängar bör man kunna få reda på det, inte att det är fult med olika färger på "kulan" på t.ex Daddarios strängar eller om man frågar efter P-baskåpa och blir idiotförklarad för att man vill ha en eftersom det "inte går att spela med sådan, det är helt omöjligt"
Normalt folkvett borde ju gälla, men det du tar upp tycker jag inte är OT.
Får vi öht inte diskutera ens runt saker som rör ämnet så kan vi ju lika gärna maila in våra frågor till en grupp människor som sedan mailar tillbaka ett svar till oss.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag tror att eftersom det har en mötesplats, ett ställe att hänga på så är det svårt att balansera Off Topic/On Topic. Forumet har funnits i 1,5 år och det känns som att precis allt som har med basar att göra är mer eller mindre avhandlat.

Om vi ska hålla vårt fantastiska kontaktnät vid liv så måste det nog tillåtas en del OT:ande. Om vi skulle ha strikt on topic så tror jag att forumet skulle dö ut, å andra sidan händer antagligen samma sak om vi tillåts sväva ut hur mycket som helst.

Vi får väl skärpa oss alla och trådskaparen kan ju gå in och protestera tycker jag.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Ja, om vi kunde bestämma oss för att visa lite respekt för vad trådskaparen vill ha ut av tråden så tror jag att det skulle lyfta nivån avsevärt. Man kan få äga rätten till sin egen tråd, typ. Begär man skärpning, så blir det skärpning.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Sounds good.. Om alla är med på det så är jag "all 4 it"
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar