Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av bjelkeman »

Några medlemmar verkar ta bort hela säljinlägg efter att de sålt något. Personligen tycker jag att det är lite synd då jag tycker det både är kul och utbildande att se vad som såldes och hur mycket som begärdes i pengar. Det går nog inte att tvinga folk att inte göra det, men kanske man kan uppmuntra att behålla inlägget?

En mindre grej bara i en annars utmärkt community.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av engson »

Ditt förslag har dykt upp förr, och medlemmarna tycker olika om detta. En del gör precis som du tycker är bra, andra gör på annat sätt.
Ett meningsfullt argument är att utsatt pris inte alltid är det faktiska säljpriset, och då menar en del att det kvittar vad som stod.
Jag tycker själv att det är bra när trådarna och prylarna med pris finns kvar, men som du säger så kan man ju inte tvinga andra...
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av AlbinH »

+100

Håller fullständigt med dig!

Det är också lite "lustigt" att leta information i gamla trådar som bara hänvisar till en, nu saligen avsomnad, länk på vend el likn. Det blir en avancerad gissningslek att försöka räkna ut vilken bas som var så himla bra, eller kass...

Å det tredje kanske alla trådar är färskvaror? Bäst före i morgon?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IBDocCjO3aA[/youtube]
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av blackparkas »

engson skrev:Ditt förslag har dykt upp förr, och medlemmarna tycker olika om detta. En del gör precis som du tycker är bra, andra gör på annat sätt.
Ett meningsfullt argument är att utsatt pris inte alltid är det faktiska säljpriset, och då menar en del att det kvittar vad som stod.
Jag tycker själv att det är bra när trådarna och prylarna med pris finns kvar, men som du säger så kan man ju inte tvinga andra...

Nä, man kan inte tvinga någon.
Däremot kan man ju trots allt sätta upp riktlinjer, såsom vi gjort för hur annonserna skall utformas.

Håller helt med trådskaparen, låt annonserna ligga, med pris och allt.
Ett ev. pris som står behöver ju inte vara det betalade priset för en såld pryl ändå, så låt annonserna vara intakta.
Allt annat är ju bara larv.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av TDHP »

Man SKULLE ju kunna låsa säljtrådarna när prylarna är sålda.
Vill nån absolut ta bort den så får man kontakta en moderator.
Lite pyssligt att bevaka dock.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av blackparkas »

Eftersom alla är så duktiga på att följa riktlinjerna när det gäller skapandet av annonserna så kan man ju bara föra upp det i reglerna för annonsering..... :roll:

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av BB3000S »

TDHP skrev:Man SKULLE ju kunna låsa säljtrådarna när prylarna är sålda.
Vill nån absolut ta bort den så får man kontakta en moderator.
Lite pyssligt att bevaka dock.
Eller ännu enklare, ta bort möjligheten att editera inlägg i just säljforumen så blir det betydligt mindre att hålla koll på. Men det skulle väl stöta på patrull från dom som vill vara hemliga gissar jag. (För övrigt tycker jag att man inte borde kunna editera inlägg äldre än säg 5-10min generellt sett. Finns ju några ytterst få som häver ur sig både det ena och det andra för att senare gå tillbaka och editera och låtsas som att det aldrig hänt.)

Hursom, jag tycker det vore vettigt att ha kvar begärda priser och annonser i sin helhet, så funkar det väl på både Basschat och Talkbass, folk lägger till "Såld" i rubriken men annonsen ligger kvar som referens för andra. Bra arkiv oavsett om man funderar på att köpa eller sälja. Men tyvärr är det på PB rätt vanligt att säljtrådar raderas på innehåll efter det att försäljningen är klar.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av blackparkas »

Men man kan ju vilja ändra i annonsen, sänka pris etc.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av BB3000S »

blackparkas skrev:Men man kan ju vilja ändra i annonsen, sänka pris etc.
Javisst, det var inte helt allvarligt menat, men en sån regel/riktlinje som på BC och TB skulle inte vara fel, allra minst om den dessutom efterföljdes.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av alexon »

Nu försvann en hel säljtråd. Det är som om basen aldrig har funnits.

Det är ofta bra info som ligger i gamla säljtrådar, som bilder och specar.

Det är en sak att ta bort pris. Men en fullständig historierevisionism kan jag inte förstå syftet med.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av Mungi »

alexon skrev:Nu försvann en hel säljtråd. Det är som om basen aldrig har funnits.

Det är ofta bra info som ligger i gamla säljtrådar, som bilder och specar.

Det är en sak att ta bort pris. Men en fullständig historierevisionism kan jag inte förstå syftet med.
Håller med. Priset är en sak mellan köpare och säjlare. Dessutom kan det lika gärna vara missvisande som upplysande. Därför är det dumt att ha regler om det, även om man kan tycka att det ofta borde kunna få stå kvar. Men att ta bort info och bilder förstår jag inte vitsen med alls.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av bjelkeman »

Tricket blir väl att ställa en bra fråga om varje försäljning och citera hela inlägget. Då blir det kvar. :twisted:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: Ta bort / inte ta bort innehållet i säljinlägg

Inlägg av alexon »

bjelkeman skrev:Tricket blir väl att ställa en bra fråga om varje försäljning och citera hela inlägget. Då blir det kvar. :twisted:
Inte om hela tråden plockas bort, då är den puts väck. Men det kan inte en trådskapare göra, så det måste ha varit en moderator som gjort det. Borde kanske finnas en regel om att moderatorerna inte ska plocka bort hela säljtrådar.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Skriv svar