Lagen om ALLT elände på samma gång...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av blackparkas »

Kom hem från en liten turné nyss och tänkte lägga om till sommardäck på en av bilarna, vilken jag trodde jag hade däck till.
Visar sig att jag behöver köpa 2 nya däck till Forden. 18", alt. 4 st 19"....
Sedan visste jag sedan tidigare att jag behöver 2 nya 15" till Mitsubishin...
Jahapp.

Sedan kom bombnedslaget att kollegan kommer börja jobba åt Adam Hall i juni och att han alltså kommer kliva ur delägandet = jag måste lösa ut honom alt. hitta någon som löser hans del.

Till råga på detta så har jag missat 2 helgers extraarbete pga Tysklandssvängen och vi har bokat Rom-resa för att fira vår 10:e bröllopsdag med ungarna och min mor och far i Rom vilket kommer kräva en del deg...


Har en Tokai-Pbas jag ska sälja som jag tänkte skulle finansiera lite Rom-käk och hotell, men så behövs det däck för 4 papp minst + att Mitsubishin behöver ny kamrem och Forden behöver service...

Tilläggas bör också att Mitsubishin ska besiktas nästa månad och Forden i Juni, med påföljande fordonsskatter som ska betalas...



Jahaja.
Där har ni livet i en liten låda i Bollnäs Hälsingland just nu.
Annars då?
Bara fint?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av Nick »

Trist att höra!
Hoppas att saker löser sig!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av Håcke »

Sånt där elände kommer gärna i klump.
Hoppas det löser sig med affären på nåt bra sätt. Det kanske kan bli nåt positivt av det till slut.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av Bullen »

Surt som fan, men allt löser sig och efteråt är man lite starkare. Bit ihop, kör på och gör det bästa utav situationen. Håller tummarna att det löser sig bra med affären!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av Phear »

Trist!

Vill inte verka näsvis, men det är i såna här lägen man bör ha en liten sudd pengar på banken (som jag nämnde en annan av dina trådar). Att sälja grejer som man gillar kan vara jobbigt, men är det inte jobbigare att ha en massa utgifter utan att ha pengar?
Problemet med att sälja saker när det blir kris är ju att man kanske måste sälja till underpris. Men, det är ändå bättre än att ta lån.

Lite framförhållning brukar också hjälpa (där är jag extremt dålig själv, men försöker bättra mig).

Kolla om du kan hitta bättre beg däck som du kan åka på nåt år.

Sälj så mycket du kan avvara (och helst mycket mer) och då menar jag inte bara basrelaterat... Oftast har man mer grejer undansparat än man tror.

Försöka minska utgifterna kan vara en idé också. Behöver jag ta bilen för att köpa mjölk eller kan jag gå/ta cykeln? Kolla över telefon, tv, bredband, försäkringar om man kan hitta billigare. Många bäckar små.

Det vilktgaste av allt är att försöka göra nåt åt saken så fort som möjligt. Och att familjen inte ska få lida av ens jobb eller hobby eller vad man nu gör.

Hoppas verkligen att det löser sig!







Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av Hatt_Johan »

Vänta med servicen på bilen. Kan aldrig gå så långt att det blir ett problem. Kamrem däremot är lite känsligare.

Kämpa på och håll humöret upp! Det kommer reda ut sig :)
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av inber »

Nu vet jag inte vilken bolagsform du och din delägare har och hur ert ev kompanjonsavtsl ser ut, men jag har aldrig hört talas om bolag där man själv väljer att kliver av och kan kräva av övriga delägare att bli utlöst.

Det borde vara din kompanjon som har ett problem, inte du.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Rednef
Medlem
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 30 dec 2008, 11:08

Re: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av Rednef »

inber skrev:Nu vet jag inte vilken bolagsform du och din delägare har och hur ert ev kompanjonsavtsl ser ut, men jag har aldrig hört talas om bolag där man själv väljer att kliver av och kan kräva av övriga delägare att bli utlöst.

Det borde vara din kompanjon som har ett problem, inte du.
Håller med.

Rednef
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sv: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av Pelleper »

Rednef skrev:
inber skrev:Nu vet jag inte vilken bolagsform du och din delägare har och hur ert ev kompanjonsavtsl ser ut, men jag har aldrig hört talas om bolag där man själv väljer att kliver av och kan kräva av övriga delägare att bli utlöst.

Det borde vara din kompanjon som har ett problem, inte du.
Håller med.

Rednef
+ på detta. Håller med!

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av blackparkas »

Ang sparkapital så är ju mina prylar mitt sparkapital.
Ser alltid till att försöka köpa prylar som man får igen lite pengar på om jag får "pengar över".
Som när man fick tillbaka på skatten i fjol, köpte en bas och en gura av Penta för att "låsa upp" pengarna, sedan i vintras när det var knapert så sålde man dem och så kunde man äta i ett par månader till.



Ang. hur det egentligen går till när någon ska sälja sin andel vet jag ju ingenting om egentligen.
Kompanjonsavtal finns inte, det enda som finns nedkluddad är att jag ska ha förköpsrätt om det är så att det inte skulle funka längre alt. att någon vill köpa ut sig etc etc.

Det stora problemet i den biten är vad det ska kosta.
Vi har ett möte med en snubbe nästa vecka som ska gå igenom lite praktiska saker etc.
Nu råkade vi tyvärr gå lite vinst i fjol, pengar som vi la alltihop på att utöka lagret..
Dock så är det väl praxis att ta lager + vinst minus skulder för att få fram vad det ska kosta i sådana här sammanhang, men tilläggas bör att vi i princip inte tog ut nån lön under hela förra året...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av inber »

Generellt sett är ett företag värt ungefär 4-5 gånger årsvinsten när all personal har marknadsmässig lön. Om ni inte tagit ut någon lön själva så är själva företaget antagligen inte värt en enda krona, eftersom ni driver det med artificiellt låga kostnader och "vinsten" egentligen bara är den lön ni borde fått.

Värderingen måste så klart ta hänsyn till att det finns ett lager som representerar ett värde.

Min rekommendation är att driva bolaget som aktiebolag, om du inte redan gör det, och innan du tar in en eller flera nya delägare så bestämmer du en metod för hur företaget ska värderas när någon vill kliva av. Handelsbolag är ett jäkla elände IMHO.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lagen om ALLT elände på samma gång...

Inlägg av blackparkas »

inber skrev:Generellt sett är ett företag värt ungefär 4-5 gånger årsvinsten när all personal har marknadsmässig lön. Om ni inte tagit ut någon lön själva så är själva företaget antagligen inte värt en enda krona, eftersom ni driver det med artificiellt låga kostnader och "vinsten" egentligen bara är den lön ni borde fått.
Det är väl lite sådär jag tänker också.
Hade vi tagit ut lön hade vi inte haft någon vinst, iofs hade det väl fortfarande redovisat vinst på pappret men..

Det är ett Aktiebolag vi kör för övrigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar