PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av mikkejohansson »

Alltså det här med mat...jag gick (som jag tror jag skrev) med i Aftonbladets Viktklubb för att kunna logga mat och motion samt få nåt slags "riktmärke" hur mycket jag bör stoppa i mig.

Viktklubb anser att jag med min utgångsvikt, ålder, längd, motionsnivå osv ska stoppa i mig lite drygt 2.000kcal per dag för att gå ner c:a ett kilo i veckan. Det är ju ASMYCKET om man bara tänker efter och inte stoppar i sig pommes, godis, läsk, chips osv. Tycker jag äter ganska bra till frukost och middag (äter inte "vanlig" lunch utan ersätter med keso, bars el liknande - c:a 200kcal) och kommer sällan upp i mer än 1500kcal per dag. Plus att jag motionerar "bort" c:a 400-600kcal per dag med mina raska promenader.

Inte så konstigt att jag fortsätter gå ner :)

Åt idag grillad rostbiff med liiite potatissallad och en stor grönsallad med cashewnötter och rostad lök = 450kcal! Och är redigt mätt. Kul att "upptäcka" en massa goda kombinationer!


Överhuvudtaget mår jag ju himla bra, både i "sinnet" och i kroppen. Får lyssna efter eventuella signaler att jag får i mig för lite men so far....so good.


Nu kämpar vi vidare allihopa, heja oss! :) :) :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Alltså det här med mat...jag gick (som jag tror jag skrev) med i Aftonbladets Viktklubb för att kunna logga mat och motion samt få nåt slags "riktmärke" hur mycket jag bör stoppa i mig.

Nu kämpar vi vidare allihopa, heja oss! :) :) :)
Jag såg att dom hade halva priset på sitt medlemsskap i sex månader så jag har signat upp också! För att gå ner mina 14kg till slutet av oktober ska jag käka 1700kcal/dag, utan träning. Det känns faktiskt helt överkomligt!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av GandhiMK2 »

mikkejohansson skrev:Alltså det här med mat...jag gick (som jag tror jag skrev) med i Aftonbladets Viktklubb för att kunna logga mat och motion samt få nåt slags "riktmärke" hur mycket jag bör stoppa i mig.

Viktklubb anser att jag med min utgångsvikt, ålder, längd, motionsnivå osv ska stoppa i mig lite drygt 2.000kcal per dag för att gå ner c:a ett kilo i veckan. Det är ju ASMYCKET om man bara tänker efter och inte stoppar i sig pommes, godis, läsk, chips osv. Tycker jag äter ganska bra till frukost och middag (äter inte "vanlig" lunch utan ersätter med keso, bars el liknande - c:a 200kcal) och kommer sällan upp i mer än 1500kcal per dag. Plus att jag motionerar "bort" c:a 400-600kcal per dag med mina raska promenader.

Inte så konstigt att jag fortsätter gå ner :)

Åt idag grillad rostbiff med liiite potatissallad och en stor grönsallad med cashewnötter och rostad lök = 450kcal! Och är redigt mätt. Kul att "upptäcka" en massa goda kombinationer!


Överhuvudtaget mår jag ju himla bra, både i "sinnet" och i kroppen. Får lyssna efter eventuella signaler att jag får i mig för lite men so far....so good.


Nu kämpar vi vidare allihopa, heja oss! :) :) :)
Tycker att viktklubb funkar hur bra som helst om man skärper sej. Lite roligt att plötsligt bli varse hur mycket energi olika saker innehåller. Då kan man ju göra medvetna val.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellish »

Nån som har tips på bra måltidsersättningar? Tänkte köra igång med sådant på frukost och lunch + promenader och styrketräning när tiden tillåter.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av mikkejohansson »

Hellish skrev:Nån som har tips på bra måltidsersättningar? Tänkte köra igång med sådant på frukost och lunch + promenader och styrketräning när tiden tillåter.
Kan ta de jag testat och gillat:

Nutrilett shakes (choklad o vanilj gillar jag bäst).
Nutrilett bars (en del är väldigt söta/sockriga men de mättar ordentligt på sina 200kcal).
Nutrilett smoothies (väldigt mättande men jag gillar inte alla smaker, "Rich chocolate" är fin bl a).
Keso Mellanmål (favoriten - antingen Arlas eller eget med keso och typ nötter o torkad frukt).

Sen pratar min fru varmt om kvarg och frusna bär, kvarg verkar ju extremt snålt men mättande...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellish »

Ja kvarg kan vara funkis med rätt tillbehör, annars är varken kvarg eller keso någon personlig favorit. :)

Jag kommer ihåg att jag testade Cambridge för ett antal år sedan, där var det också så att man fick testa sig fram till vad som ens var möjligt att få i sig. Till slut var det bara chokladdrycken som funkade, allt annat var bara blaj.

Funderar på om det kanske vore funkis att göra smoothies med frukt, bär och kanske lite fiberhavregryn och lättmjölk.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Bullen »

Har börjat köra på samma viktväktar-diet som frugan. Funkar helt ok även om det är svårt att hålla sig ifrån pilsner på helgerna. Så det är väl där jag tillåter mig fuska. Finns ändå en del vettigt man får äta, all form av pasta är okej och fläskkotletter är lugnt om man skär bort fett i kanterna. Tanken är att man ska räkna poäng på vissa saker så får man väl äta lite av vad man vill men det orkar jag inte med så kör på med sånt som är utan poäng enbart. Kvarg är kanon faktiskt, blandat med lättyoghurt och vitlök och kryddor blir det riktigt god dressing som funkar till det mesta. Har faktiskt lyckats tappa det mesta av suget för fet mat och godis efter bara ett par veckor!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellish »

Gjorde en rejäl sockerrensning för nåt år sedan. En månad på fettsnålt och fullkorn, inget godis, läsk, sötsaker eller liknande. De första dagarna var inte särskilt roliga. Dag tre mådde jag så förbannat illa. Men sedan var det som att något släppte och det gick lättare och lättare. Sen när månaden var över, jag glömmer inte när jag tog en klunk Sprite. Jeflar vad sött det är med läsk när man inte häller i sig sånt ofta!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:89,5 kg.
26,2 BMI
88 prick.
25,7 BMI.
Dagens inmätning/vägning: 86 kilo prick. 25,1 BMI. Om jag tittar i spegeln så kan jag nog ta ett par/fyra kilo till runt midjan. Men inte så mycket mer än så. Kombinerat med att bygga lite muskler. Annars börjar alla mått etc närma sig det optimala om man är 186 centimeter lång. 35 kilo väck på 11 månader.
Dagens invägning:

84,6 kg.
24,7 BMI.
Midjemått: 103 cm.

36,4 kilo bort sedan förra sommaren. Normalvikt om man är 186 cm lång är enligt tabellerna 64 - 86 kilo. Neråt 80 eller 78 kanske funkar men därunder skulle nog inte kännas helt optimalt tror jag. Normalt BMI ska ligga mellan 18,5 - 24,9. Jag är inom dom siffror som anses vara "normalt" nu. Midjemått runt 100 anses väl hyfsat optimalt av vad jag förstått så jag har några centimeter till att plocka bort just på den punkten. Men det är inte så värst långt kvar. Kommer sitta på hojen under sommaren och det brukar plocka bort lite fläbb. OCH bygga lite muskler på samma gång då det skakar och rycker en del. Har börjat träna lite smått och efter sommaren och under nästa år ska jag lägga mer fokus på konditionsträning och att bygga lite muskler. Fas 2 är på gång att inledas.
Dagens invägning:

82,7 kilo.
24,2 BMI.
Total viktnedgång: 38,3 kilo på ett år ca.

Den dåliga maten och dom dåliga vägarna på den ryska landsbygden har plockat bort ytterligare ett par kilo. Och det TROTS en jävla massa efterrätter, läsk och annat onyttigt......! :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:89,5 kg.
26,2 BMI
88 prick.
25,7 BMI.
Dagens inmätning/vägning: 86 kilo prick. 25,1 BMI. Om jag tittar i spegeln så kan jag nog ta ett par/fyra kilo till runt midjan. Men inte så mycket mer än så. Kombinerat med att bygga lite muskler. Annars börjar alla mått etc närma sig det optimala om man är 186 centimeter lång. 35 kilo väck på 11 månader.
Dagens invägning:

84,6 kg.
24,7 BMI.
Midjemått: 103 cm.

36,4 kilo bort sedan förra sommaren. Normalvikt om man är 186 cm lång är enligt tabellerna 64 - 86 kilo. Neråt 80 eller 78 kanske funkar men därunder skulle nog inte kännas helt optimalt tror jag. Normalt BMI ska ligga mellan 18,5 - 24,9. Jag är inom dom siffror som anses vara "normalt" nu. Midjemått runt 100 anses väl hyfsat optimalt av vad jag förstått så jag har några centimeter till att plocka bort just på den punkten. Men det är inte så värst långt kvar. Kommer sitta på hojen under sommaren och det brukar plocka bort lite fläbb. OCH bygga lite muskler på samma gång då det skakar och rycker en del. Har börjat träna lite smått och efter sommaren och under nästa år ska jag lägga mer fokus på konditionsträning och att bygga lite muskler. Fas 2 är på gång att inledas.
Dagens invägning:

82,7 kilo.
24,2 BMI.
Total viktnedgång: 38,3 kilo på ett år ca.

Den dåliga maten och dom dåliga vägarna på den ryska landsbygden har plockat bort ytterligare ett par kilo. Och det TROTS en jävla massa efterrätter, läsk och annat onyttigt......! :D
Bra kämpat!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:89,5 kg.
26,2 BMI
88 prick.
25,7 BMI.
Dagens inmätning/vägning: 86 kilo prick. 25,1 BMI. Om jag tittar i spegeln så kan jag nog ta ett par/fyra kilo till runt midjan. Men inte så mycket mer än så. Kombinerat med att bygga lite muskler. Annars börjar alla mått etc närma sig det optimala om man är 186 centimeter lång. 35 kilo väck på 11 månader.
Dagens invägning:

84,6 kg.
24,7 BMI.
Midjemått: 103 cm.

36,4 kilo bort sedan förra sommaren. Normalvikt om man är 186 cm lång är enligt tabellerna 64 - 86 kilo. Neråt 80 eller 78 kanske funkar men därunder skulle nog inte kännas helt optimalt tror jag. Normalt BMI ska ligga mellan 18,5 - 24,9. Jag är inom dom siffror som anses vara "normalt" nu. Midjemått runt 100 anses väl hyfsat optimalt av vad jag förstått så jag har några centimeter till att plocka bort just på den punkten. Men det är inte så värst långt kvar. Kommer sitta på hojen under sommaren och det brukar plocka bort lite fläbb. OCH bygga lite muskler på samma gång då det skakar och rycker en del. Har börjat träna lite smått och efter sommaren och under nästa år ska jag lägga mer fokus på konditionsträning och att bygga lite muskler. Fas 2 är på gång att inledas.
Dagens invägning:

82,7 kilo.
24,2 BMI.
Total viktnedgång: 38,3 kilo på ett år ca.

Den dåliga maten och dom dåliga vägarna på den ryska landsbygden har plockat bort ytterligare ett par kilo. Och det TROTS en jävla massa efterrätter, läsk och annat onyttigt......! :D
Bra kämpat!
Tack! :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

Jan Hellman skrev:
basmartin skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:
Jan Hellman skrev:89,5 kg.
26,2 BMI
88 prick.
25,7 BMI.
Dagens inmätning/vägning: 86 kilo prick. 25,1 BMI. Om jag tittar i spegeln så kan jag nog ta ett par/fyra kilo till runt midjan. Men inte så mycket mer än så. Kombinerat med att bygga lite muskler. Annars börjar alla mått etc närma sig det optimala om man är 186 centimeter lång. 35 kilo väck på 11 månader.
Dagens invägning:

84,6 kg.
24,7 BMI.
Midjemått: 103 cm.

36,4 kilo bort sedan förra sommaren. Normalvikt om man är 186 cm lång är enligt tabellerna 64 - 86 kilo. Neråt 80 eller 78 kanske funkar men därunder skulle nog inte kännas helt optimalt tror jag. Normalt BMI ska ligga mellan 18,5 - 24,9. Jag är inom dom siffror som anses vara "normalt" nu. Midjemått runt 100 anses väl hyfsat optimalt av vad jag förstått så jag har några centimeter till att plocka bort just på den punkten. Men det är inte så värst långt kvar. Kommer sitta på hojen under sommaren och det brukar plocka bort lite fläbb. OCH bygga lite muskler på samma gång då det skakar och rycker en del. Har börjat träna lite smått och efter sommaren och under nästa år ska jag lägga mer fokus på konditionsträning och att bygga lite muskler. Fas 2 är på gång att inledas.
Dagens invägning:

82,7 kilo.
24,2 BMI.
Total viktnedgång: 38,3 kilo på ett år ca.

Den dåliga maten och dom dåliga vägarna på den ryska landsbygden har plockat bort ytterligare ett par kilo. Och det TROTS en jävla massa efterrätter, läsk och annat onyttigt......! :D
Bra kämpat!
Tack! :)
Själv ligger jag kvar på 89, men har inte ansträngt mig för att gå ner. 24,1 i BMI! 85 kg vore bra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av mikkejohansson »

Heja Hellman!

Själv har jag två månader sen jag började jobbet neråt idag. Resultatet: -17kg! Nere på 96.5 vilket är det minsta jag vägt på lääänge (10-15 år).

Första 11kg under pulverkuren, sedan c:a ett kilo i veckan känns lagom. Siktar nu att hamna mellan 90-95 och stabilisera mig. Ska börja träna lite styrka i höst med, och fortsätter med raska promenader (c:a 1h i 7,5km/h per dag).

Och framför allt (igen) - jag mår skitbra!
Senast redigerad av mikkejohansson den sön 17 aug 2014, 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellish »

Pang, bom så skrev jag in mig på ett gym idag. Tanken är att köra korta men intensiva pass i 30 minuter på lunchrasten. Gymmet ligger i samma fastighet som mitt jobb så det är nära och bra.

Enligt den halvskumma vågen här hemma har jag gått ner 5kg i sommar med min rätt sporadiska träning. Ändrad kosthållning står nog för det mesta. Men från och med i måndags är har jag gått 12 km per dag och käkat strax under 2000 kalorier per dag. Så nu ska det bli intressant att se hur det går.
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Bachbarian »

Gick ner 8kg i höstas, idag ligger jag på +12. Var är viktökningstråden? avd. måste dra ner på bakismaten
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av mikkejohansson »

Hellish skrev:Pang, bom så skrev jag in mig på ett gym idag. Tanken är att köra korta men intensiva pass i 30 minuter på lunchrasten. Gymmet ligger i samma fastighet som mitt jobb så det är nära och bra.

Enligt den halvskumma vågen här hemma har jag gått ner 5kg i sommar med min rätt sporadiska träning. Ändrad kosthållning står nog för det mesta. Men från och med i måndags är har jag gått 12 km per dag och käkat strax under 2000 kalorier per dag. Så nu ska det bli intressant att se hur det går.
Bra jobbat!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Punkster »

Jag körde en period med GI-metoden för ca ett år sen. Tappade ca 5 kg på en månad. Funderar på att ta tag i det igen.
/Linus
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av mikkejohansson »

Chockerade mig själv med att lägga ut två stycken 2h-luncher på mitt ramschema för året, och planerar att använda dem till träning!

Kanske var nån snäll schemaläggare (jobbar i skola) som läste mina tankar så det blev möjligt. Tack i så fall.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

88!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av mikkejohansson »

Grymt Martin!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:88!
Bra! 81 för min del. Har nu gått ner prick 40 pannor. :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

mikkejohansson skrev:Grymt Martin!
Jan Hellman skrev:
basmartin skrev:88!
Bra! 81 för min del. Har nu gått ner prick 40 pannor. :)
Tack!

87 kg nu.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av mikkejohansson »

Jag är nere på just lite mer än 20kg minus på tre månader nu. Mår kanonbra, och är rätt nära det mål jag satt upp som "slutmål" = 90kg. Tanken är att börja träna mer (börjat på löpband på gym och testat springa lite intervaller, har "gymintroduktion" med instruktör på söndag) men då kommer jag även bli "tvungen" att äta lite mer för att inte rasa för mycket, eller för att ens orka med...

Det där är lite skrämmande - kan förstår hur lätt man kan fastna i ett matmissbruk även åt det här hållet. Jag kan ju ledigt tänka att jag mår himla bra på runt 1500kcal per dag som nu (ibland äter jag mer, men ofta tränar jag "bort" kalorier och hamnar runt 13-1500) att jag inte behöver äta mer, och t o m kan kännas lite läskigt att tänka att man ska äta mer kolhydrater, bröd och större portioner t ex igen!

Får hoppas att ökad träning ger ett ökat sug efter mat så det där löser sig. Har redan börjat luckra upp tok-räknandet och går mer och mer på nåt slags känsla för hur mycket jag behöver stoppa i mig.

Skulle i o f s vara rätt roligt att vara nere och nosa på 88.5kg = -25kg :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

mikkejohansson skrev:Jag är nere på just lite mer än 20kg minus på tre månader nu. Mår kanonbra, och är rätt nära det mål jag satt upp som "slutmål" = 90kg. Tanken är att börja träna mer (börjat på löpband på gym och testat springa lite intervaller, har "gymintroduktion" med instruktör på söndag) men då kommer jag även bli "tvungen" att äta lite mer för att inte rasa för mycket, eller för att ens orka med...

Det där är lite skrämmande - kan förstår hur lätt man kan fastna i ett matmissbruk även åt det här hållet. Jag kan ju ledigt tänka att jag mår himla bra på runt 1500kcal per dag som nu (ibland äter jag mer, men ofta tränar jag "bort" kalorier och hamnar runt 13-1500) att jag inte behöver äta mer, och t o m kan kännas lite läskigt att tänka att man ska äta mer kolhydrater, bröd och större portioner t ex igen!

Får hoppas att ökad träning ger ett ökat sug efter mat så det där löser sig. Har redan börjat luckra upp tok-räknandet och går mer och mer på nåt slags känsla för hur mycket jag behöver stoppa i mig.

Skulle i o f s vara rätt roligt att vara nere och nosa på 88.5kg = -25kg :)
Skitbra! Vilket järngäng vi är! :D Det är ju många nu som tagit tag i sig och gjort fantastiska resultat! Kul tråd att få stöttning i! Bra gjort allihop. Helimpad och inspirerad av er!! Tack!

Jag själv har inte börjat hinna träna ordentligt än. Och jag har börjat unna mig lite saker vad det gäller matintag. Någon pilsner ibland och även lite mer kolhydrater. Pendlar mellan 81 och 82 så jag har egentligen inte gått upp någonting sedan sista invägningen. Och jag måste börja äta mer innan jag börjar träna. Det kommer krävas mer energi/kalorier. Någon vecka eller två sen ska jag vara igång. Drog igång med på tok för mycket jobb precis efter semestern men nu börjar det bli lite mer lagom så nu är det dags. Alltid viktigt att inte köra på FÖR hårt utan låta kroppen vila och stabilisera sig lite ibland känns det som. Det får inte gå FÖR fort. Jag bestämde från början att min viktnedgång på 40 ska få ta två år. Ett år med kontrollerad viktnedgång och sen år två då knäna pallar att faktiskt vara ute och springa och annat för att bygga upp kondition och muskulatur. Ska nog väga runt 80 känns det som efter att ha byggt lite muskler. Det tror jag är helt lagom. MAX ner till 78. Men under det tror jag blir för mycket om spegeln ska få bestämma. Men att träna lite mer ordentligt fram tills nästa sommar blir nog perfekt och sen köra på underhållsträning för välmåendets skull och att INTE börja gå upp igen utan hålla koll på vikten känns som rätt taktik. Väga sig någon gång i veckan och kanske tillåta sig att gå upp något kilo eller två känns helt ok. Och att sen plocka bort dom kilona på någon vecka eller två. Men helt klart är det ju så att det är faan så mycket lättare att plocka bort ett eller två kilo i jämförelse med 40 pannor. Tänker inte låta det spåra ur igen. Det har jag bestämt. Så det så. :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

En annan grej..... Bra att hösten är någorlunda bokad i studion och att jobben trillar in. För en sak som ni ska ha jävligt klart för er...... Jag måste byta ut HELA min garderob!! Och det kommer att bli svindyrt! Håller på att rensa ur och ska skänka ganska många fulla sopsäckar med för stora kläder till bättre behövande via hjälporganisationerna. Jag har köpt några nya tröjor och några campingbyxor innan vi drog till Ryssland innan sommaren. Men ALLT annat är totalt oanvändbart!! Ser fullständigt för jävligt ut! :D Köpte en tröja i Rovaniemi i somras. Den, några t-shirts och några par byxor är allt jag kan använda. Så det kommer bli en DYR höst!! Fy faan. Några före/efter-bilder. Känns som att det är dags.... :D

Före....:

Bild

Bild

Spärrballong!

Efter:

Bild

Bättre. Om jag nu bara orkar raka mig också så kommer jag se några år yngre ut! Och lite nya kläder. Usch! Dyrt! :D :D

Tjo!

//J
Skriv svar