Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av bootsy »

Citidon ska man absolut inte kombinera med annan paracetamol, det är på allvar riktigt illa för levern. Däremot kan du kombinera med ibuprofen.
Stallet liknar mest ett veteflak.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av RolleHarris »

1 st Ipren och 2st Alvedon är en bra dunderkur som funkar :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag tog den igår kväll och vid 6 imorse och som smärtlindring funkade den över förväntan men den gör en inte direkt på hugget och den där allmänna hängigheten i kroppen är fortfarande lite väl påtaglig...
Lyckades tjata fram EN treo comp ifrån vänkretsen igår kväll så den tar vi snart.
Arbetsdax!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av GandhiMK2 »

Desperat! KAN man kombinera Treo med Citodon? Då får man 30mg Kodein ifrån citodonet (hence the COMP i treo comp) men oxksp en rejäl hög paracetamol.
Ryker lever ich njurar om man gör det?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av bootsy »

GandhiMK2 skrev:Desperat! KAN man kombinera Treo med Citodon? Då får man 30mg Kodein ifrån citodonet (hence the COMP i treo comp) men oxksp en rejäl hög paracetamol.
Ryker lever ich njurar om man gör det?
Treo är inte paracetamol, det är acetylsalicylsyra. Det ska gå bra att kombinera med Citodon.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:Desperat! KAN man kombinera Treo med Citodon? Då får man 30mg Kodein ifrån citodonet (hence the COMP i treo comp) men oxksp en rejäl hög paracetamol.
Ryker lever ich njurar om man gör det?
Kodein är det som gör dig trött och kodein är även det som gör att man kan bli beroende om man inte passar sig. Och det är även kodeinet som kan vara skadligt för levern. Man ska definitivt undvika kodein om man har känslig lever eller alkoholproblem. Jag personligen skulle hellre köra 1 Ipren och 2 Alvedon. Är ingen polare av kodein personligen. Många säger att kodein omvandlas till morfin i kroppen och att detta är den främsta orsaken till att många hamnar i ett medicinberoende. Prova åtminstone med Ipren/Alvedon om du inte gjort det redan. Och drick mycket vatten! Det sköljer ut skit ur kroppen och du frisknar till fortare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av ferm »

Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:Desperat! KAN man kombinera Treo med Citodon? Då får man 30mg Kodein ifrån citodonet (hence the COMP i treo comp) men oxksp en rejäl hög paracetamol.
Ryker lever ich njurar om man gör det?
Kodein är det som gör dig trött och kodein är även det som gör att man kan bli beroende om man inte passar sig. Och det är även kodeinet som kan vara skadligt för levern. Man ska definitivt undvika kodein om man har känslig lever eller alkoholproblem. Jag personligen skulle hellre köra 1 Ipren och 2 Alvedon. Är ingen polare av kodein personligen. Många säger att kodein omvandlas till morfin i kroppen och att detta är den främsta orsaken till att många hamnar i ett medicinberoende. Prova åtminstone med Ipren/Alvedon om du inte gjort det redan. Och drick mycket vatten! Det sköljer ut skit ur kroppen och du frisknar till fortare.
Kodein är inte skadligt för levern, det är paracetamolet som är det. Följande har jag klippt ur Wikipedia.

"Kodein är beroendeframkallande. Hur lång tid beroendeutvecklingen tar varierar, stora doser kodein framkallar mycket snabbare ett begär än kodein för medicinskt bruk i terapeutiska doser. Abstinensbesvären kan vara både fysiska och psykiska, men är sällan lika kraftiga som vid rent morfinmissbruk. Vid missbruk av kodeintabletter som också innehåller paracetamol (till exempel Citodon, Panocod) riskerar missbrukaren leverskador på grund av paracetamolet. Risken för beroende av kodein är mycket liten jämfört med tex. heroin eller morfin, men risken är ändå påtaglig, särskilt vid långtidsanvändning."
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av anthax »

Mot halsont, Bafucin! Smakar rävgift, men är lokalbedövande i halsen.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:Desperat! KAN man kombinera Treo med Citodon? Då får man 30mg Kodein ifrån citodonet (hence the COMP i treo comp) men oxksp en rejäl hög paracetamol.
Ryker lever ich njurar om man gör det?
Kodein är det som gör dig trött och kodein är även det som gör att man kan bli beroende om man inte passar sig. Och det är även kodeinet som kan vara skadligt för levern. Man ska definitivt undvika kodein om man har känslig lever eller alkoholproblem. Jag personligen skulle hellre köra 1 Ipren och 2 Alvedon. Är ingen polare av kodein personligen. Många säger att kodein omvandlas till morfin i kroppen och att detta är den främsta orsaken till att många hamnar i ett medicinberoende. Prova åtminstone med Ipren/Alvedon om du inte gjort det redan. Och drick mycket vatten! Det sköljer ut skit ur kroppen och du frisknar till fortare.
Kodein är inte skadligt för levern, det är paracetamolet som är det. Följande har jag klippt ur Wikipedia.

"Kodein är beroendeframkallande. Hur lång tid beroendeutvecklingen tar varierar, stora doser kodein framkallar mycket snabbare ett begär än kodein för medicinskt bruk i terapeutiska doser. Abstinensbesvären kan vara både fysiska och psykiska, men är sällan lika kraftiga som vid rent morfinmissbruk. Vid missbruk av kodeintabletter som också innehåller paracetamol (till exempel Citodon, Panocod) riskerar missbrukaren leverskador på grund av paracetamolet. Risken för beroende av kodein är mycket liten jämfört med tex. heroin eller morfin, men risken är ändå påtaglig, särskilt vid långtidsanvändning."
Nu var det Citodon vi pratade om och jag uttryckte mig slarvigt. Du har rätt i att paracetamol är det ämne i Citodon som är skadligt för levern. Citodon innehåller både paracetamol och kodein. Läkare är hur som väldigt restriktiva med att skriva ut läkemedel som innehåller kodein om dom kan undvika det. Vilket Gandhi märkte när han vart på sjukan. Han fick inte Treo Comp med sig hem. Det finns en orsak till det.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av ferm »

Om man får morfin eller dess derivat om man har ont så tror jag risken att bli beroende är ganska låg. Jag har fått rejält mycket morfin vid njurstensanfall och smärtan försvinner inte men blir uthärdlig. När väl smärtan går över så vill man helt enkelt inte ha mer.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev:Om man får morfin eller dess derivat om man har ont så tror jag risken att bli beroende är ganska låg. Jag har fått rejält mycket morfin vid njurstensanfall och smärtan försvinner inte men blir uthärdlig. När väl smärtan går över så vill man helt enkelt inte ha mer.
Och vad tror du är orsaken till att läkarna är så restriktiva med den här typen av mediciner då? Ca 65 000 personer är läkemedelsberoende i Sverige idag. Dom som ligger i riskzonen att bli beroende är flera hundra tusen pers. Värktabletter är oftast ingången till ett missbruk och det gäller i hög utsträckning tabletter som innehåller kodein. Men skit samma. Jag tror inte att Gandhi hör till riskgruppen. Men jag tycker att 1 Ipren och 2 Alvedon är ett bättre alternativ som man bör prova först. Det är vad man vanligtvis rekommenderar och det funkar för dom flesta. Problemet med kodein förutom det andra jag nämnt är att det krävs ett enzym i kroppen för att den smärtlindrande effekten ska uppstå. Och det är inte alla som har det enzymet i kroppen. Eller har det i högre eller lägre utsträckning. Så man vet liksom inte vilken effekt det blir. Det varierar från person till person helt enkelt. Sen kan man bli förstoppad också. Inte alltid en helt trevlig biverkning.

Hur som. Gandhi klarar nog av att ta ett vettigt beslut. Jag själv hade provat med Ipren och Alvedon först. Det kan man köpa på vilken affär som helst och det är vad man i första hand rekommenderar från läkarhåll.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av GandhiMK2 »

Stor förvirring råder..;-)
Citodon i mitt skåp: 500mg paracetamol + 30 mg Kodein
Treo Comp som ÄR HELT JÄVLA OMÖJLIGT ATT FRAMBRINGA : 500 mg Acetylsalicylsalicylsyra, 50 mg koffein, 30 mg kodein
Treo: 500 mg Acetylsalicylsalicylsyra, 50 mg koffein
I em ska jag festa loss på en cocktail av 500mg paracetamol, 500 mg acetylsalicylsyra och 30 mg kodein för att se om treon tar bort den trötthet jag känner när jag tar Citodon och får en treo comp-ekkestra-feeling.
Ni kan hämta mej om en vecka efter efterföljande dialys..;-)
Äh, snackade med sjukvårdsupplysningen och en sköterska på en kirurgavd och båda sa att det går fint även om det inte används...
Jag har fö testat 1g paracetamol och 400mg ipren vilket jag skulle ta alla dagar i veckan vid smärta i tand eller nåt liknande för det tar definitivt bort smärta MEN jag mår fortf som en hösäck...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av Grundström »

Finns ju rena koffeintabletter receptfritt om det är det som saknas i cocktailen.
//Emil
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av Elfström »

Grundström skrev:Finns ju rena koffeintabletter receptfritt om det är det som saknas i cocktailen.
Har provat för många år sedan.
Dåligt draaag, om man säger. :lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok...utvärderingen av citodon+treo= KASS.
Såsig precis som på bara citodon. Meningslös combo.
TREO COMP!!! NÅGON?!?!?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av BB3000S »

Men lägg till koffeintabletter då - eller koka en kanna morgonkaffe o svep i dig! :)
Förresten, såsigheten kanske är kroppens sätt att säga att nu f-n är det dags att vila sig lite... ;)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av GandhiMK2 »

BB3000S skrev:Men lägg till koffeintabletter då - eller koka en kanna morgonkaffe o svep i dig! :)
Förresten, såsigheten kanske är kroppens sätt att säga att nu f-n är det dags att vila sig lite... ;)
det är nog kroppens sätt att säga "Åffan...du kör opiater?" ;-)
Det som jag bara inte kan begripa är varför samma opiat fast i en treo comp kan ge mej en helt annan känsla än tillsammans med paracetamol i en Citodon.
Skit samma.
Allt är sämst. =/
Bli frisk helt enkelt.
Slut-knark-labbat. =(
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av BB3000S »

GandhiMK2 skrev:
BB3000S skrev:Men lägg till koffeintabletter då - eller koka en kanna morgonkaffe o svep i dig! :)
Förresten, såsigheten kanske är kroppens sätt att säga att nu f-n är det dags att vila sig lite... ;)
det är nog kroppens sätt att säga "Åffan...du kör opiater?" ;-)
Det som jag bara inte kan begripa är varför samma opiat fast i en treo comp kan ge mej en helt annan känsla än tillsammans med paracetamol i en Citodon.
Skit samma.
Allt är sämst. =/
Bli frisk helt enkelt.
Slut-knark-labbat. =(
Skillanden är kanske inte opiaten i fråga utan att den ena har koffein men inte den andra. Duh. ;)
Kör stora mängder kaffe imorgon så ska du se att det går finfint. Slut-knark-labbat låter likaså bra lol.
Framförallt - krya på dig!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av GandhiMK2 »

BB3000S skrev:
GandhiMK2 skrev:
BB3000S skrev:Men lägg till koffeintabletter då - eller koka en kanna morgonkaffe o svep i dig! :)
Förresten, såsigheten kanske är kroppens sätt att säga att nu f-n är det dags att vila sig lite... ;)
det är nog kroppens sätt att säga "Åffan...du kör opiater?" ;-)
Det som jag bara inte kan begripa är varför samma opiat fast i en treo comp kan ge mej en helt annan känsla än tillsammans med paracetamol i en Citodon.
Skit samma.
Allt är sämst. =/
Bli frisk helt enkelt.
Slut-knark-labbat. =(
Skillanden är kanske inte opiaten i fråga utan att den ena har koffein men inte den andra. Duh. ;)
Kör stora mängder kaffe imorgon så ska du se att det går finfint. Slut-knark-labbat låter likaså bra lol.
Framförallt - krya på dig!
JAMMENVAFFANNEEEEJ, ju! Nu tog jag ju en citodon OCH en treo...alltså ALLT i en treo comp men med 500mg paracetamol. BORDE ha varit typ samma...väl..ju...Äsch. Skit-knirk! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av BB3000S »

GandhiMK2 skrev:
BB3000S skrev:
GandhiMK2 skrev:
BB3000S skrev:Men lägg till koffeintabletter då - eller koka en kanna morgonkaffe o svep i dig! :)
Förresten, såsigheten kanske är kroppens sätt att säga att nu f-n är det dags att vila sig lite... ;)
det är nog kroppens sätt att säga "Åffan...du kör opiater?" ;-)
Det som jag bara inte kan begripa är varför samma opiat fast i en treo comp kan ge mej en helt annan känsla än tillsammans med paracetamol i en Citodon.
Skit samma.
Allt är sämst. =/
Bli frisk helt enkelt.
Slut-knark-labbat. =(
Skillanden är kanske inte opiaten i fråga utan att den ena har koffein men inte den andra. Duh. ;)
Kör stora mängder kaffe imorgon så ska du se att det går finfint. Slut-knark-labbat låter likaså bra lol.
Framförallt - krya på dig!
JAMMENVAFFANNEEEEJ, ju! Nu tog jag ju en citodon OCH en treo...alltså ALLT i en treo comp men med 500mg paracetamol. BORDE ha varit typ samma...väl..ju...Äsch. Skit-knirk! ;-)
Just jamenvaffanvaddummanär, såklart, insåg inte att vanlig treo innehöll koffein.
Då är det nog bara att inse att du behöver uppa dosen - eller ge tusan i drugsen.
I want it all, or nothing at all. ;)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Stark värktablett som INTE knockar?? HJÄLP!

Inlägg av Håcke »

Hur gick det med sjuklingen, tabletterna och skivan?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar