Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos...

Inlägg av GandhiMK2 »

Jamenvisst! Tandvärk som fan i en kindtand i övre käken.
Feber. (Vet inte om det beror på tanden eller om d bara är ett sammanträffande)
Inget syns på röntgen. Är inte synligt svullen.
Värk som jag vaknar av när citodonen släpper.
Vaffan ska man göra? Chansa på att det är rätt tand och att den behöver rotfyllas eller peta i sej värktabletter i ett par dagar och hoppas på att nästa röntgen visar nåt?
Om d inte är åverkan på nerven i tanden,vad skulle det då kunna vara
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Hjälp,mamma!!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av Håcke »

G


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av Håcke »

Gå till en annan tandläkare!
Ifall dom är så inkompetenta så dom inte hittar anledningen till värken så ska du inte låta dom rotfylla.
Jag lät rotfylla en tand för några år sen och hon "hade otur" så hela tanden sprack så dom fick slita ut den ändå. Så då fick jag betala både för rotfyllningen och att dra den. Sen fick jag veta att det skulle kosta 21000kr att fixa en ny tand.
Jag bytte tandläkare.
Man kan inte ha en tandläkare som har otur.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av JazzBassillen »

Är tanden öm när du tuggar eller knackar på den?
Är det ömt på slemhinnan nån cm ovanför tanden?

Det kan ta ett tag innan infektionen syns på röntgen.

Troligen behöver tanden rensas och rotfyllas.

Jag kollar gärna på tanden om du finns i Skåne.

Mvh
Leg.Tandläkare JazzBassillen
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av blackparkas »

Kostar det 21000 att fixa EN ny tand!?!??!?!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av Håcke »

blackparkas skrev:Kostar det 21000 att fixa EN ny tand!?!??!?!
Jepp.
Den är längre in och då täcks den inte av någon tandvårdsförsäkring från Försäkringskassan.
Så var rädd om gaddarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av GandhiMK2 »

JazzBassillen skrev:Är tanden öm när du tuggar eller knackar på den?
Är det ömt på slemhinnan nån cm ovanför tanden?

Det kan ta ett tag innan infektionen syns på röntgen.

Troligen behöver tanden rensas och rotfyllas.

Jag kollar gärna på tanden om du finns i Skåne.

Mvh
Leg.Tandläkare JazzBassillen
Oh my god,det hade ju varit hur bra som helst. Tyvärr bor jag i Sthlm. :-/
Tanden är beyond öm både när jag knackar och tuggar på den,det gör MAGISKT ont. ;-)
Jag tycker att det känns irriterat i tandköttet mellan den och bakomvarande tand och jag vill minnas att det hela dtartade härom dagen av att en bit kyckling satt sej mellan tänderna. Jag har dock varit überjetlag'ad så allt är lite dimmigt...

Finns det ngn ide med att avvakta och väntq ut ngn sorts röntgen eller är det bara att hugga in?
Jag slipper ju hemskt gärna rotfylleriet,mest m tanke på vad det gjort för en tidigare tsnd som bara totalt kajkade ur ,sakta men säkert...

Jag är förstås också rätt så tandläkarskraj och att gå till ngn jag inte känner förtroende för känns sådäär.. Å andra sidan så har jag SJUKT ont i detta nu och har svårt att känna att jag pallar med att vänta till på onsd då jag har tid hos min egen.

Det här med febern,hur sannolikt är det att den skulle ha med detta att göra?

Suprtack för svar! :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av GandhiMK2 »

En snabb reflektion,jo ,det ÄR irriterat i tandköttet runt tsnden. Snarare mellan än över.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av whatawaste »

Säker på att det är tandvärk och inte bihålan? Det är tydligen vanligt att blanda ihop sa läkaren när jag hade grym värk i tänder/överkäken. Då blev det spolning och antibiotika. Det skulle bli mkt billigare om du har sån "tur".. ;)

Edit: och att knacka på tänderna på den sidan var ren tortyr...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av GandhiMK2 »

Bihålan är ju inte HEEELT omöjligt... Men då TYCKER jag att det inte borde vara så precist...
Om jag knackar på tänderna fr sidan så känner jag i stort sett ingen smärta förrän kaaanske lite vid tanden framför och sen PANG...
Jag mår ju som sagt mögel i övrigt också,har väl åkt på ngt virus,kanske.
Varit stressad som FN i 18 dagar i annat land och tog en massage när jag kom hem. Dagen började jag må perkele.. Och så tanden... Osv..
Kass människa,helt enkelt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av JazzBassillen »

Det är ingen ide att vänta. det lär inte gå över av sig själv.
Ja, febern kan ha med tandinfektionen att göra.
När det sätter sig kycklingar mellan tänderna kan jag gissa att det är hål eller tappad fyllning där.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av whatawaste »

Inte omöjligt om det gör ont när du trycker tänderna uppåt. Men det brukar göra ondare när man böjer huvudet neråt eller trycker på kindben/ovanför ögat...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av midlifecrisis »

Är smärtan temperaturkänslig? Dvs gör det mer ont om dricker något varmt eller kallt? Är det svullet runt tanden (tandköttsinfektion). Sannolikt behöver du en rotfyllning. Trösten är att med modern teknik känns det ingenting. Förr, däremot...
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos...

Inlägg av Håcke »

midlifecrisis skrev:Är smärtan temperaturkänslig? Dvs gör det mer ont om dricker något varmt eller kallt? Är det svullet runt tanden (tandköttsinfektion). Sannolikt behöver du en rotfyllning. Trösten är att med modern teknik känns det ingenting. Förr, däremot...
Öh va?!
Känns ingenting?! :) hihi roligt....
Tror du den tekniken/substansen är godkänd i Svea rike?
Här känns det! Var så säker på det.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av Riboe »

2006 fick jag ont i en tand och trodde att det var kronan som satt löst. Värken kom och gick under dygnet och blev värre när man tryckte på kronan. Gick till en folktandläkare som röntgade, lämnade rummet för lite konsultationer samt återvände och förklarade att tanden måste rotfyllas (rätt genom kronan!!). Jag tackade nej, betalade för undersökningen och ägnade de följande dagarna åt extra noggrann tandtrådning. Tandköttet var lite svullet och blödde lite. Efter några dagar eller en vecka var problemet borta och har inte återkommit.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av whatawaste »

Hur går det?
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av midlifecrisis »

Håcke skrev:
midlifecrisis skrev:Är smärtan temperaturkänslig? Dvs gör det mer ont om dricker något varmt eller kallt? Är det svullet runt tanden (tandköttsinfektion). Sannolikt behöver du en rotfyllning. Trösten är att med modern teknik känns det ingenting. Förr, däremot...
Öh va?!
Känns ingenting?! :) hihi roligt....
Tror du den tekniken/substansen är godkänd i Svea rike?
Här känns det! Var så säker på det.
:shock: vad är det för en slaktare du går till? Rotfyllning har varit smärtfritt i säkert 15 år nu. Alla som behöver rotfyllning: försäkra er om att tandläkaren använder smärtfri teknik. Annars gå till en annan.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av GandhiMK2 »

Hmmm... Hur tolkar man det här att värken nu, efter ett dygns intensivt citodonande,är nere på 1.5 /10... Snarare en irritation i stil med " något har fastnat mellan tänderna och tandköttet ör en aning irriterat" än den klockrena 9an som väckte mej på natten?
Tja.. Jag har ju avvaktat hittills så jag antar att jag avvaktar en stund till... Om det så SKA borras upp rötter så gör jag det ju hellre hos "min" tandläkare....men det kanske slår upp på tok-rött snart igen.
Udda.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av Mc Green »

Jag har oxå råkat ut för bihålevarianten för några år sen och bar helt övertygad om att jag drabbats av samma åkomma igen för ngn månad sen.
Men.......tyvärr......när jag gick därifrån var jag en tand och några tusen fattigare. En till ska dras ut om en dryg vecka.
Inte något jag skulle rekommendera, hade jag knatat iväg direkt jag tuggat sönder den kronan så hade jag nog haft kvar tanden idag.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av GandhiMK2 »

En sak som slog mej.. Kan det ha ngt att göra med att jag flög från Tokyo i veckan? Tryck och skit?
Spelar eg ingen jätteroll,jag ska till tandläkaren på onsd hur som helst. Mest glad att jag slapp köra jouren ,vilket kändes vääääldigt nära igår..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av whatawaste »

Gjorde det ont vid start eller landning?
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av Kale »

GandhiMK2 skrev:En sak som slog mej.. Kan det ha ngt att göra med att jag flög från Tokyo i veckan? Tryck och skit?
Jag var tvungen att dra ut (gick ej att fixa) en dålig tand för att bli godkänd som yrkesdykare. Tryckförändringar ställer till problem. Luft som kommer in i håligheter vid tryckökning kommer ibland inte ut igen när trycket sänks. Luften expanderar i tanden och trycker på nerver. Jag vill minnas att piloter har samma krav på god tandstatus som yrkesdykare. Vet inte vad som gäller för professionella musikproducenter dock... :wink:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av GandhiMK2 »

Som sagt, värken avtog och försvann så jag lugnade mej och besökte igår min ordinarie tandläkare som röntgade men såg inget. Han gjorde sen lite sköna sensoriska tester med att slå på tänderna och till slut körde han ström genom dom för att se om jag kände ngn direkt skillnad fr tand till tand och till min stora glädje är tanden fint fungerande och ser bra ut. Den visar lite väl mycket tandhals och har ngn jobbig ficka bakom sej och kanske var det ngt sånt som förorsakade mina problem.
Vi kom hur som helst fram till att det vore dumt att måfå-döda en tand som just nu inte uppvisar några problem så ….for now…
To be continued, är jag rädd..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av Eagle Hazze »

Kale din tanke är inte helt ute i skogen, det kan mycket väl dyka upp den typ av tandsmärta efter t.ex. en långflygning. Ok det är tryckkarbin , men har man anlaag för en luftficka i en tand så kan säkerligen det skapa smärta under en tid.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Finns här ngn tandläkare/tandsköterska? Tandvärksdiagnos

Inlägg av BB3000S »

Bihåleinflammation och långflyg kan vara en jäkla ondsint kombination, kan säkert bete sig lika illa eller värre om man har nåt tandtrassel. Bihålorna går väl förresten ner mot tandrötterna? Hursomhelst skönt att det är bra nu! Har alltid med mig Rinexin och Nässprej i handbagaget just in case.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar