Sida 2 av 27

Re: Elektrisk bil

Postat: tis 14 jan 2014, 10:47
av Axman
Kul video om chevrolet volt: https://www.youtube.com/watch?v=F-Hl0AU ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Elektrisk bil

Postat: tis 14 jan 2014, 16:28
av eeakga
midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:Yep Chevy Volt/Opel Ampera. Själv åker jag alldeles för lite för att köpa en ny bil. Men när Teslas nästa skapelse kommer så kanske till och med jag slår till. De har snacka länge om att göra en billigare bil som nästa projekt. Elon Musk är en riktigt intressant snubbe., CEO och största investerare på Tesla.
Tesla kommer med ny o billigare version i år. X heter modellen. Tydligen är den på samma platta som S

Från Teslas håll har man sagt att Model X ska kosta lika mycket eller något mer än Model S. Det är ju en 4-hjulsdriven, 7-sitsig lyx-SUV, inte en lågprismodell. Så troligtvis strax över $60.000 då.

http://green.autoblog.com/2013/11/04/te ... n-model-s/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men, de har ju ännu inte gått ut med några officiella priser, så det kan väl säkert ändras.

Re: Elektrisk bil

Postat: tis 14 jan 2014, 17:57
av midlifecrisis
eeakga skrev:
midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:Yep Chevy Volt/Opel Ampera. Själv åker jag alldeles för lite för att köpa en ny bil. Men när Teslas nästa skapelse kommer så kanske till och med jag slår till. De har snacka länge om att göra en billigare bil som nästa projekt. Elon Musk är en riktigt intressant snubbe., CEO och största investerare på Tesla.
Tesla kommer med ny o billigare version i år. X heter modellen. Tydligen är den på samma platta som S

Från Teslas håll har man sagt att Model X ska kosta lika mycket eller något mer än Model S. Det är ju en 4-hjulsdriven, 7-sitsig lyx-SUV, inte en lågprismodell. Så troligtvis strax över $60.000 då.

http://green.autoblog.com/2013/11/04/te ... n-model-s/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men, de har ju ännu inte gått ut med några officiella priser, så det kan väl säkert ändras.
Sannolikt blir priserna lägre. Volten har sjunkit rejält sen den. X tycker jag dock ser tristare ut än S
http://www.teslamotors.com/modelx" onclick="window.open(this.href);return false;

Väldigt sugen på ELR dock. Kostar efter rabatt som en välutrustad Volvo.


http://www.cadillac.com/elr-electric-hy ... ctricdrive" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Elektrisk bil

Postat: tis 14 jan 2014, 18:42
av Nick
midlifecrisis skrev:
eeakga skrev:
midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:Yep Chevy Volt/Opel Ampera. Själv åker jag alldeles för lite för att köpa en ny bil. Men när Teslas nästa skapelse kommer så kanske till och med jag slår till. De har snacka länge om att göra en billigare bil som nästa projekt. Elon Musk är en riktigt intressant snubbe., CEO och största investerare på Tesla.
Tesla kommer med ny o billigare version i år. X heter modellen. Tydligen är den på samma platta som S

Från Teslas håll har man sagt att Model X ska kosta lika mycket eller något mer än Model S. Det är ju en 4-hjulsdriven, 7-sitsig lyx-SUV, inte en lågprismodell. Så troligtvis strax över $60.000 då.

http://green.autoblog.com/2013/11/04/te ... n-model-s/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men, de har ju ännu inte gått ut med några officiella priser, så det kan väl säkert ändras.
Sannolikt blir priserna lägre. Volten har sjunkit rejält sen den. X tycker jag dock ser tristare ut än S
http://www.teslamotors.com/modelx" onclick="window.open(this.href);return false;

Väldigt sugen på ELR dock. Kostar efter rabatt som en välutrustad Volvo.


http://www.cadillac.com/elr-electric-hy ... ctricdrive" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tycker att model X ser mycket roligare ut än S! Men allt beror på väl på tycke och smak. Jag tycker de flesta sedanmodeller är tråkiga, förutom SAAB 99.

Re: Elektrisk bil

Postat: tis 14 jan 2014, 22:49
av blackparkas
Du är ju helt ute och cyklar.

Model X ser ju inte klok ut...

Re: Elektrisk bil

Postat: tis 14 jan 2014, 23:51
av Nick
blackparkas skrev:Du är ju helt ute och cyklar.

Model X ser ju inte klok ut...
Du har fel! Så länge den inte är blå är den snygg! Hade jag haft för mycket pengar hade jag gärna haft en sån. Men det kommer dröja innan jag byter bil.

Re: Elektrisk bil

Postat: ons 15 jan 2014, 00:07
av Hellish
En elbil vore smidigt som fasen att ha när man bara brummar runt i stan och närliggande städer, vilket iofs är 98% av min körning.
Hm.. Jag borde kika på elbilar... :D

Re: Elektrisk bil

Postat: ons 15 jan 2014, 09:54
av Jan Hellman
midlifecrisis skrev:En ren elbil vet jag inte om jag vågar mig på än. 95% av mitt körande är fram och tillbaka till jobbet. En bil med kapacitet att klara det på el är jag behöver och sedan en range extender när jag behöver åka längre. Chevrolet volt klarar det och den kostar inte mer än vilken bil som helst. I Sverige heter den Opel nånting.
Och Vauxhall i England? ;)

Re: Elektrisk bil

Postat: ons 15 jan 2014, 10:45
av HirYoshima
Jan Hellman skrev:
midlifecrisis skrev:En ren elbil vet jag inte om jag vågar mig på än. 95% av mitt körande är fram och tillbaka till jobbet. En bil med kapacitet att klara det på el är jag behöver och sedan en range extender när jag behöver åka längre. Chevrolet volt klarar det och den kostar inte mer än vilken bil som helst. I Sverige heter den Opel nånting.
Och Vauxhall i England? ;)
Och Australien?

Re: Elektrisk bil

Postat: ons 15 jan 2014, 12:53
av Svensson
anli skrev:Undrar hur det funkar med riktig vinter och ren elbil?
Dieselpanna för värmen ;). Jag kan tänka mig att batterierna skulle må bra av värme oxå... tror inte det spelar nån roll för elmotorerna, vi kör truckar med elektriska elmotorer när det är -40 och tågen funkar ju bra (jaja jag vet men tågproblemen beror sällan på just elmotorerna...).

Re: Elektrisk bil

Postat: ons 15 jan 2014, 20:48
av midlifecrisis
Svensson skrev:
anli skrev:Undrar hur det funkar med riktig vinter och ren elbil?
Dieselpanna för värmen ;). Jag kan tänka mig att batterierna skulle må bra av värme oxå... tror inte det spelar nån roll för elmotorerna, vi kör truckar med elektriska elmotorer när det är -40 och tågen funkar ju bra (jaja jag vet men tågproblemen beror sällan på just elmotorerna...).
Batterierna är utrustad med kyla/värme för att klämma ur Max verkningsgrad. Men jag misstänker att det ändå kan vara tufft att få dem att fungera optimalt i en norrlandsvinter.

En intressant fråga är hur vettigt det är att ladda en bil med el som producerats i oljeeldade kraftverk? Men tydligen är de så att dessa har en verkningsgrad som är 3x högre än förbränningsmotorer i bilar.

Re: Elektrisk bil

Postat: ons 15 jan 2014, 21:33
av bjelkeman
midlifecrisis skrev:
Svensson skrev:
anli skrev: En intressant fråga är hur vettigt det är att ladda en bil med el som producerats i oljeeldade kraftverk? Men tydligen är de så att dessa har en verkningsgrad som är 3x högre än förbränningsmotorer i bilar.
Det är lättare att rena avgaser från ett stort kraftverk än ett litet (en bilmotor med andra ord), vilket gör det mer ekonomiskt att rena. Det är lättare att ersätta centralt producerad kraft med ny förnybar kraft, då man gör det centralt, än att ersätta fordonsparken.

Elbilar i Sverige är riktigt bra, ur kraftproduktionssynpunkt, då vi har stor elproduktion som inte släpper ut koldioxid. 2011 så stod vattenkraften för 66 TWh (45%); kärnkraft 58 TWh (40%) kraftvärmeverk nästan 16 TWh (11%) och vindkraft 6 TWh (4%) (fattas några källor, som kondenskraft (0.3%) och avrundningar, så siffrorna är lite operfekta)[1].

Så kärnkraft, vattenkraft och vind blir 89%, och de flesta kraftvärmeverken går på förnybart bränsle eller sopor. Och då hamnar vi mer eller mindre på 90-95% förnybart eller kärnkraft.

Och en doktorsavhandling som jag läst visar att vi behöver 10-15% mer elproduktion för att kunna försörja hela svenska fordonsparken med el, om vi åker lika mycket som idag. Det är väldigt görligt.

[1] Energiläget 2013, Energimyndigheten.

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 11:19
av eeakga
Ja, det är väl framförallt batterierna som tappar prestanda vid kyla, och det påverkar ju räckvidden. Nu är det iofs bara Tesla som jag har skaplig koll på, men de har iaf värmekretsar som tar energi från batteriet för att hålla en vettig arbetstemperatur även om det är kallt ute. De andra elbilstillverkarna har säkert liknande system.
Det fungerar nog bra ner till en gräns, men i norrlandsvinter och -40 grader räcker det nog inte till.

En tysk motortidning gjorde ju relativt nyss ett vintertest av ett antal elbilar, där man körde dem uppför Alperna i vinterväder och jämförde räckvidden med den specificerade. Ingen av de testade bilarna klarade angiven räckvidd, så generellt sågade man tillverkarna för att "bilarna inte klarar vinterkyla". Temperaturen är ju säkert en del av sanningen, men en stor del lär ju utgöras av att det mesta av körningen faktiskt var uppför i Alperna, och det känns ju rätt självklart att det äter mer batteri än en genomsnittskörning.
Motsvarande gäller ju rimligtvis även för bensin- och dieselbilar, som också lär dra betydligt över specad medelförbrukning och alltså få kortare räckvidd vid sådan körning. Med den skillnaden att i elbilen kan man få tillbaka en del av den förbrukade energin via laddning genom motorbromsning på nervägen.

Allt detta sagt så tror jag heller inte att elbilar idag är särskilt bra lämpade för långkörning i vinterklimat, och även om jag vansinnigt gärna vill ha en Tesla så skulle jag inte vilja ha den som enda bil. Jag tycker tanken med elbilar är helt suverän, men de fyller inte alla behov (ännu).

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 11:38
av bjelkeman
Borde vara ganska enkelt att fixa just långkörning i vinterklimat på ett annat sätt. En bilpool for just det ändamålet verkar ju vettigt.

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 12:18
av blackparkas
Ja...
Låt oss alla köpa elbilar så vi kan starta bilpooler med bensinbilar för att vi även ska kunna förflytta oss vintertid... :D


Ni är ju knasiga.
Anledningen till att man har en bil är att man ska kunna förflytta sig oavsett om det regnar eller snöar eller är skitvarmt.
Funkar inte bilen till det man ska använda den till eller är anpassad till klimatet där man bor så ska man inte köpa den...

Skulle ALDRIG köpa en bil som bara går på el.
Prius eller dylikt som funkar som en normal bil om man vill - ok.
Då kan man ju i alla fall använda den på vintern eller när batteriet ballat ur...

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 12:22
av bjelkeman
Äger du också en lastbil för när du behöver flytta mycket grejer, och en flygplan för när du behöver flyga till Rumänien? Bara för att subventionerade och dåliga idéer fungerar ett tag betyder inte att det kommer att vara så i all framtid. :D

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 13:05
av blackparkas
Det är ju inte samma sak knasboll!

Ni pratar ju om BILAR.
Bilar att förflytta arslet med.
Varför köpa en bil som inte går att ta sig från plats a till b med!? :D

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 15:59
av midlifecrisis
Som sagt, elbil med range extender är nog den bästa vägen. 95% procent av mitt körande är till och från jobbet och då räcker elen. Likaså för andra kortare resor. Skall man korsa kontinenten funkar det med bensin. Likaså vid extremkyla/värme.

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 16:28
av blackparkas
Ja, och här i Norden tror jag att hybriderna är det enda som kommer funka.


Kör på Cadillac!



Men ännu hellre, behåll Challengern och de andra RIKTIGA bilarna.... :D

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 17:09
av fieldflower
Min Opel som i stort sett aldrig lämnar 08 riktnummerområde skulle definitivt kunna bytas mot en ren elbil.
För 5:- per full tank skulle jag byta i ett nafs om jag bara slapp den initiala investeringen.
Att skära mer än 99% av bränslepriset skulle lätt väga upp den lilla extra planering det skulle innebära för mig.

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 17:33
av blackparkas
Ja, men kör man Opel får man skylla sig själv, då förstår jag att man tar vad som helst, även en elbil....



;)

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 18:29
av fieldflower
blackparkas skrev:Ja, men kör man Opel får man skylla sig själv, då förstår jag att man tar vad som helst, även en elbil....



;)
Den var billig...;)

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 19:46
av anli
Man får hoppas Ford tar fram en hybridvariant av Expedition som Cadillac Escalade.
Då kanske man kan byta i framtiden,

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 20:51
av fieldflower
Laddtiderna var ju lite hårresande förstås.
Tesla på vanligt eluttag = 37 timmar...:shock:

Re: Elektrisk bil

Postat: tor 16 jan 2014, 21:00
av bjelkeman
fieldflower skrev:Laddtiderna var ju lite hårresande förstås.
Tesla på vanligt eluttag = 37 timmar...:shock:
Jo men det är inte så kostsamt att installera lite mer kräm.