Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Jag tycker 50mm är perfekt som porträttobjektiv!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dexter skrev:Jag tycker 50mm är perfekt som porträttobjektiv!
Kör du 50mm i digitalkamera blir ju den uppfattade brännvidden
80mm, vilket är ganska optimalt portättobjektiv.
Om du däremot skulle ha 50mm på en Canon D1:a exempelvis som inte ger ngn förlängning av brännvidden, så skulle du ju verkligen vara "in da face"
på modellen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Det är verkligen skittråkigt att plåta när det är mulet ute. Allt blir helt grått och om man försöker fixa till det så slutar det med att allt ser ut som i Batman-filmerna...
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det blir ju en jäkla malla i färgerna när det är gråmulet,
men det är självklart väldigt tråkigt att fota himmel. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Malla?

Ronander?

Jag är inte så rutinerad när det gäller fototerminologi...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Malla?

Ronander?

Jag är inte så rutinerad när det gäller fototerminologi...
Mustiga färger! Det är ju jättehärliga färger på dina bilder, men som sagt en mjölkvit himmel gör ju ingen glad.

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Najs Johannes!
Me like! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Malla=mustiga färger. Coolt. Det uttrycket skall jag böja använda på fotosidan.se´s forum så tror alla att jag varit med ett tag.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

mulet väder är svart/vitt väder!
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:mulet väder är svart/vitt väder!
Det har du iofs väldigt rätt i men jag köpte min kamera i november/december nån gång och solen har fortfarande inte visat sig så det fick bli färg i alla fall. Hade inget val.
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Jag måste ge mig in i pryldiskussionen =)

Klopper, en sak som du kan tänka på är att Canons 50mm macro inte har så snabb autofokus på längre avstånd, eftersom den är anpassad för närbilder. Jag skulle tro att ett EF-S 60mm macro är lite bättre på den punkten, eftersom det har USM (autofokusmotor).

Angående zoom, så har jag ett hett tips. EF-S 18-55/3.5-5.6 IS. Väldigt billigt, men väldigt mycket för pengarna. Och dessutom bildstabilisator.

Nu tipsar jag om en massa EF-S objektiv, men så länge du inte planerar att uppgradera till fullformat, vilket fortfarande kostar en del, så måste du inte hålla dig till EF-objektiv.


En liten faktagrej också för att reda ut begreppen. När det gäller Canon ser det ut så här; alla Canons digitala systemkameror i nuläget har 1,6x brännviddsförlängning (eller vad man ska kalla det för), förutom 1D-serien som har 1,3x och 1Ds samt 5D som har 1x, alltså ingen brännviddsförlängning alls. Så ser det ut! =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Indigo skrev:Jag måste ge mig in i pryldiskussionen =)

Klopper, en sak som du kan tänka på är att Canons 50mm macro inte har så snabb autofokus på längre avstånd, eftersom den är anpassad för närbilder. Jag skulle tro att ett EF-S 60mm macro är lite bättre på den punkten, eftersom det har USM (autofokusmotor).

Angående zoom, så har jag ett hett tips. EF-S 18-55/3.5-5.6 IS. Väldigt billigt, men väldigt mycket för pengarna. Och dessutom bildstabilisator.

Nu tipsar jag om en massa EF-S objektiv, men så länge du inte planerar att uppgradera till fullformat, vilket fortfarande kostar en del, så måste du inte hålla dig till EF-objektiv.


En liten faktagrej också för att reda ut begreppen. När det gäller Canon ser det ut så här; alla Canons digitala systemkameror i nuläget har 1,6x brännviddsförlängning (eller vad man ska kalla det för), förutom 1D-serien som har 1,3x och 1Ds samt 5D som har 1x, alltså ingen brännviddsförlängning alls. Så ser det ut! =)
Tackar.
Hastigheten på autofocus är inget som jag oroar mig för. Är ju van vid manuell fokus från "analogtiden". Vad gäller EF vs EF-s så vet jag att EF funkar med D60:an men har inte en sportmössa om EF-s funkar.
Kör på säkerhet till att börja med.
Får kolla plånboken vad jag har råd med denna månaden. Ev. får jag nöja mig med ett vanligt 50mm för en tusing denna gång.
När det gäller zoom så är jag ruggigt splittrad. Är ju van vid fasta brännvidder med hög ljusstyrka, men det är ju praktiskt med zoom:ar!
Dessa val, dessa kval! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Klopper skrev:
Indigo skrev:Jag måste ge mig in i pryldiskussionen =)

Klopper, en sak som du kan tänka på är att Canons 50mm macro inte har så snabb autofokus på längre avstånd, eftersom den är anpassad för närbilder. Jag skulle tro att ett EF-S 60mm macro är lite bättre på den punkten, eftersom det har USM (autofokusmotor).

Angående zoom, så har jag ett hett tips. EF-S 18-55/3.5-5.6 IS. Väldigt billigt, men väldigt mycket för pengarna. Och dessutom bildstabilisator.

Nu tipsar jag om en massa EF-S objektiv, men så länge du inte planerar att uppgradera till fullformat, vilket fortfarande kostar en del, så måste du inte hålla dig till EF-objektiv.


En liten faktagrej också för att reda ut begreppen. När det gäller Canon ser det ut så här; alla Canons digitala systemkameror i nuläget har 1,6x brännviddsförlängning (eller vad man ska kalla det för), förutom 1D-serien som har 1,3x och 1Ds samt 5D som har 1x, alltså ingen brännviddsförlängning alls. Så ser det ut! =)
Tackar.
Hastigheten på autofocus är inget som jag oroar mig för. Är ju van vid manuell fokus från "analogtiden". Vad gäller EF vs EF-s så vet jag att EF funkar med D60:an men har inte en sportmössa om EF-s funkar.
Kör på säkerhet till att börja med.
Får kolla plånboken vad jag har råd med denna månaden. Ev. får jag nöja mig med ett vanligt 50mm för en tusing denna gång.
När det gäller zoom så är jag ruggigt splittrad. Är ju van vid fasta brännvidder med hög ljusstyrka, men det är ju praktiskt med zoom:ar!
Dessa val, dessa kval! :wink:
Jag visste ju att D60 hade 1,6x-sensor så jag räknade med att den skulle fixa EF-S objektiv, men nu har jag kollat upp det, och de passar inte på D60:n. Så nu vet vi det =)

Jo, ett 50mm/f1.8 är väldigt bra att börja med, så det kan jag helt klart rekommendera.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Indigo skrev: Jag visste ju att D60 hade 1,6x-sensor så jag räknade med att den skulle fixa EF-S objektiv, men nu har jag kollat upp det, och de passar inte på D60:n. Så nu vet vi det =)

Jo, ett 50mm/f1.8 är väldigt bra att börja med, så det kan jag helt klart rekommendera.
Tack åter igen.
Det är ju själve k*ken att inte mina gamla objektiv (FD) passar!
Åtminnstånde mitt gamla FD 100mm f2.0.
Men man kan ju inte få allt. :(
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Idag skulle jag hävda att våren kom till Örebro:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

sicka nyfikna änder!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tror hannen längst till vänster har starr.


Fast det är nog bara ett blänk i ögat..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Rix skrev:I en 50mm-glugg sker ingen perspektivförvrängning utan det avbildar precis det ögat ser.
Hallå, oj, nej! Perspektivet är aldrig något annat än det ögat ser, oavsett objektiv. Saken är bara den att vi människor inte har tillräckligt stort synfält för att det ska bli vidvinkligt, och därför kan vidvinkliga bilder upplevas som "förvrängda", vilket det inte alls är egentligen. Personligen tycker jag att 50 mm på småbildsformatet är mycket snävare än normalt aktivt synfält. Däremot ser bilderna ofta en aning "perspektivlösa" ut, men perspektiv finns ju alltid oavsett kamera, objektiv och motiv.
Anledningen till att man sålde kameror med 50-millimetersobjektiv är för att dessa går att göra mycket billiga. Det råkar nämligen vara så att för brännvidder som är lite större än bildformatets diagonal (eller bildcirkel egentligen) så kan man använda en tämligen enkel gauss-konstruktion. Vidvinkligare objektiv blir bökiga att korrigera för optiska aberrationer och längre brännvidder blir stora, tunga och dyra om de ska vara någorlunda ljusstarka. 50 mm är då en fin kompromiss där man kan få bra prestanda till lågt pris. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Johannes skrev:Malla=mustiga färger. Coolt. Det uttrycket skall jag böja använda på fotosidan.se´s forum så tror alla att jag varit med ett tag.
njaeh inte riktigt ... eller?

en jävla malla ~ ett jävla ös ~ ett satans fläsk

// Mr Besserwisser 8)
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Folxam skrev:
Johannes skrev:Malla=mustiga färger. Coolt. Det uttrycket skall jag böja använda på fotosidan.se´s forum så tror alla att jag varit med ett tag.
njaeh inte riktigt ... eller?

en jävla malla ~ ett jävla ös ~ ett satans fläsk

// Mr Besserwisser 8)
Jo, men Malla är väl ett uttryck som egentligen betyder "tryck".
Kan användas i blandade situationer, men i situationen ovan betyde det tryck i färgerna.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:Idag skulle jag hävda att våren kom till Örebro
Så här kan det också se ut i Sverige i april. Jag tog den här idag på lördagspromenad, som vanligt med mobilen. Motljus var det dessutom.



Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

macahan skrev:sicka nyfikna änder!
Det är i Slottsparken, eller Henry Allards park, som den heter.
Änderna där är riktigt skruvade. Satt och käkade en medhavd Mc-meny
för några somrar sen, dinglandes med benen över stenmuren.
De kommer fram och greppar pommesen direkt ur kartongen.
Sen när de inte fick några fler så testade de om inte mina tår möjligtvis kunde gå att äta.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev:Om ngn är ute efter en riktigt billig digitalkamera för att plåta på amatörnivå,
så kan jag rekomendera Olympusen i denna annons.
Den har riktigt bra optik och är en bra kamera.
Något stor givetvis.
http://www.blocket.se/vi/15756152.htm?ca=8_s
Vad gör man avkall på i bildkvalitet när man köper en billig kamera som ovanstående?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Första försöken med nygamla kameran.
Fan va knappar, rattar, pryttlar å grejs det sitter på den.
Åsså en massa grunk jag aldrig ens brytt min arma nöt med typ white balance. Men nya tider nya seder. :D
Håll tillgodo och kommentera gärna.
Är liksom nybörjare när det gäller diggitall plåtslagning! :D

Och JA!
JAg vet att det inte är en Fender plus att den är dammig! :P


Bild


Bild


Bild
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

GrafZeppelin skrev:
Geddy_Lee skrev:Om ngn är ute efter en riktigt billig digitalkamera för att plåta på amatörnivå,
så kan jag rekomendera Olympusen i denna annons.
Den har riktigt bra optik och är en bra kamera.
Något stor givetvis.
http://www.blocket.se/vi/15756152.htm?ca=8_s
Vad gör man avkall på i bildkvalitet när man köper en billig kamera som ovanstående?
Vad det gäller bildkvalitet så piskar den de flesta kompaktkameror med hästlängder.
Den är lite otymplig och har en upplösning på 2 megapixel.
Megapixel har blivit som watt är i stereodjungeln.
En okunnig människa behöver ngt faktiskt att hänga upp sig på och då tror de att det ska vara så många pixlar som möjligt.
Du kan utan problem förstora en bild 15*20 som är fotad med 2 megapixels upplösning.
Så länge du inte drar och delförstorar så behöver du aldrig mer som glad amatör.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar