Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
gäst

Inlägg av gäst »

Smutsig gammal stol söder om Falkenberg:
Bild
Koh Nang Yuan, Thailand:
Bild
Plåtat med en gammal kompaktkamera, Olympus nånting.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev: Bild
Här gick jag idag. Cool bild. Jag skall ta med mig kameran dit och göra en cover.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Var är det?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Var är det?
Det är nån slags "fummel-räcke" under nya Årstabron. En böjd kaj för att fartyg inte ska ramma bropelarna om de kommer mot bron i fel kurs. Bilden är tagen med rejäl vidvinkel, så nedre delen av bilden är nästan 90 grader rakt nedåt. Därav det märkliga perspektivet.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tyckte jag såg Liljeholmen och Hornstull i bakgrunden men piren hade jag missat.
gäst

Inlägg av gäst »

Bild
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:Bild
Hahahaha
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Dags för lite svartvitt och korn!


Bror:

Bild


Far:

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag gillar dina bilder Makten! Har du gjort hela fotojobbet på dessa?
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Kul tråd!!
Här bor jag för tillfället. Frankfurt am Main, Bornheim:
Bild

Och det här är min gamla röda Golf som tyvärr inte finns mer. Parkerad precis utanför min lägenhet:
Bild

Satellitbilderna är tagna vid lunchtid en sen vinter eller vår 2002-2004, med tanke på när jag ägde bilen, lövfria träd och hur skuggorna står. Allt taget från Google Earth. En riktigt kul gadget!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

200071 skrev:Jag gillar dina bilder Makten! Har du gjort hela fotojobbet på dessa?
Tack ska du ha! Faktum är att de är digitala, så ja, jag har gjort hela jobbet. :wink:
Kornigheten är faktiskt kamerans eget brus vid ISO 3200. Motsvarar väl filmkornet vid ISO 800 eller så antar jag. Lite fulare, men det funkar, särskilt i svartvitt. :D
Med en digital systemkamera blir bilderna ganska användbara även vid riktig höga känsligheter (ISO/ASA).

Tillägg: Är du gammal fotoräv kanske, eftersom du frågar? :wink:
Jag skulle gärna fota analogt svartvitt, men det är så bökigt. Jag är sugen på att lufta den här nån dag:

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nej tyvärr kan jag inte skryta med nåt större i fotoväg.
Förr i världen :oops: fotade jag mycket och hade ett par Nikon och Nikkormat som jag också ångrar att jag sålde men jag jobbade inte vidare med det själv tyvärr...
Däremot tycker jag om att titta på fina bilder...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

200071 skrev:Nej tyvärr kan jag inte skryta med nåt större i fotoväg.
Skryt kommer man aldrig nånvart med. :wink:
Förr i världen :oops: fotade jag mycket och hade ett par Nikon och Nikkormat som jag också ångrar att jag sålde men jag jobbade inte vidare med det själv tyvärr...
Däremot tycker jag om att titta på fina bilder...
Om du fortfarande är intresserad av foto så är det guldläge att börja igen. Analog utrustning kostar absolut ingenting, eftersom alla går över till digitalt. På den digitala sidan får man skitbra utrustning för väldigt lite pengar jämfört med vad de analoga prylarna kostade på den tiden. :D
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Fina bilder! Jag kommer att investera i en anständig digital systemkamera nån gång... Man höll ju på rätt flitigt i mörkrummet en gång i tiden, hade vart kul att återuppta fotograferandet igen.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Inom snar framtid kommer jag också att köpa digital systemkamera. Tills dess får min gamla Olympus duga. Kommentera gärna min Hallandsbild och Thailandsbild.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Johannes skrev:Kommentera gärna min Hallandsbild och Thailandsbild.
Det som slår mig mest är att det trots att det är två bilder ut över havet mot horisonten är så olika karaktär på dem! Den ena känns så ensam; öde och kylig medan den andra känns mycket mer levande. Man blir nästan förvånad att det inte är några människor på Thailandbilden för den känns så mycket mer närvaro.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:Inom snar framtid kommer jag också att köpa digital systemkamera. Tills dess får min gamla Olympus duga. Kommentera gärna min Hallandsbild och Thailandsbild.
Jag gillar stolbilden, känns lite sensommarens sista dagar, alla har åkt hem. Bara en kvarglömd stol. Typ.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Inom snar framtid kommer jag också att köpa digital systemkamera. Tills dess får min gamla Olympus duga. Kommentera gärna min Hallandsbild och Thailandsbild.
Jag tycker tyvärr att de ser väldigt "kompaktkameriga" ut så att säga. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men det är nog kombinationen av vitbalansen och den ganska klena färgmättnaden. Hallandsbilden är annars snyggt komponerad och så, men den blir rätt platt och blek, åtminstone på min skärm. Men jag är också ett färg-freak, och andra håller kanske inte med mig. Thailandbilden är lite för rörig för min smak. Inget "huvudmotiv" i bilden...

Personligen tycker jag att det nästan alltid behövs efterbehandling för att bilder ur digitalkameror ska bli bra. Moderna kompaktkameror behandlar bilderna på egen hand, men då blir kontrasten ofta för hög och färgerna rätt konstiga. Det är en balansgång som är rätt svår.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Makten skrev: Personligen tycker jag att det nästan alltid behövs efterbehandling för att bilder ur digitalkameror ska bli bra. Moderna kompaktkameror behandlar bilderna på egen hand, men då blir kontrasten ofta för hög och färgerna rätt konstiga. Det är en balansgång som är rätt svår.
Kan vara därför jag har ett antal 1000 bilder på min dator som aldrig kommer ut på papper.
Så mycket bilder....så lite tid!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Geddy_Lee skrev:
Makten skrev: Personligen tycker jag att det nästan alltid behövs efterbehandling för att bilder ur digitalkameror ska bli bra. Moderna kompaktkameror behandlar bilderna på egen hand, men då blir kontrasten ofta för hög och färgerna rätt konstiga. Det är en balansgång som är rätt svår.
Kan vara därför jag har ett antal 1000 bilder på min dator som aldrig kommer ut på papper.
Så mycket bilder....så lite tid!
Tycker man jobbade likadant när man fotograferade med film. Det var sällan man kopierade ut alla bilder man tagit när man gjorde det själv och de färgkopior man tagit och lämnat i så hamnar inte alla i fotoalbumet. Den stora fördelen med digitalt är att kostnaden är en engångskostad att köpa minne. Lättare att knäppa fler bilder och rensa utan att de behöver blir så dyrt + att chansen att man får till de bra bilderna blir större efter som man har möjlighet attse resultat på en gång och kan just ta fler bilder av samma sak.

Annars är charmen med mörkrumsarbetet en del av man gillar med fotande. Lite bra musik och ett par timmar i mörkret för att få fram den perfekta kopian istället för att pilla med parametrar i datorn. Det är inte alls samma sak.

Makten: Det märks att du lägger mycket tid vid datorn för redigering av de bilder du tagit. Snygga bilder!

:roll:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Matte skrev: Tycker man jobbade likadant när man fotograferade med film. Det var sällan man kopierade ut alla bilder man tagit när man gjorde det själv och de färgkopior man tagit och lämnat i så hamnar inte alla i fotoalbumet. Den stora fördelen med digitalt är att kostnaden är en engångskostad att köpa minne. Lättare att knäppa fler bilder och rensa utan att de behöver blir så dyrt + att chansen att man får till de bra bilderna blir större efter som man har möjlighet attse resultat på en gång och kan just ta fler bilder av samma sak.
Finns många fördelar med den digitala tekniken, men det finns nackdelar oxå.
Tidigare så satt iaf ngn och justerade kontrast och färgfiltrerade.
Sen kunde det ju vara en komplett idiot som gjorde det iofs, men det kunde du ju styra genom att välja var du lämnade in filmen.
Idag måste du ju göra det själv....och hur många gör det?
Till följd att de flesta bilder som tas är tämligen grådassiga och glåmiga.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Geddy_Lee skrev:
Matte skrev: Tycker man jobbade likadant när man fotograferade med film. Det var sällan man kopierade ut alla bilder man tagit när man gjorde det själv och de färgkopior man tagit och lämnat i så hamnar inte alla i fotoalbumet. Den stora fördelen med digitalt är att kostnaden är en engångskostad att köpa minne. Lättare att knäppa fler bilder och rensa utan att de behöver blir så dyrt + att chansen att man får till de bra bilderna blir större efter som man har möjlighet attse resultat på en gång och kan just ta fler bilder av samma sak.
Finns många fördelar med den digitala tekniken, men det finns nackdelar oxå.
Tidigare så satt iaf ngn och justerade kontrast och färgfiltrerade.
Sen kunde det ju vara en komplett idiot som gjorde det iofs, men det kunde du ju styra genom att välja var du lämnade in filmen.
Idag måste du ju göra det själv....och hur många gör det?
Till följd att de flesta bilder som tas är tämligen grådassiga och glåmiga.
Det är alltid bara fördelar emd ny teknik. Som du säger så valde man gärna vem man lämnade filmen till för att få bästa resultat. Att justera själv är inga problem om man bara vet hur man skall göra och har lite intresse för det hela, men hur många medelsvenssons har det.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:
Matte skrev: Tycker man jobbade likadant när man fotograferade med film. Det var sällan man kopierade ut alla bilder man tagit när man gjorde det själv och de färgkopior man tagit och lämnat i så hamnar inte alla i fotoalbumet. Den stora fördelen med digitalt är att kostnaden är en engångskostad att köpa minne. Lättare att knäppa fler bilder och rensa utan att de behöver blir så dyrt + att chansen att man får till de bra bilderna blir större efter som man har möjlighet attse resultat på en gång och kan just ta fler bilder av samma sak.
Finns många fördelar med den digitala tekniken, men det finns nackdelar oxå.
Tidigare så satt iaf ngn och justerade kontrast och färgfiltrerade.
Sen kunde det ju vara en komplett idiot som gjorde det iofs, men det kunde du ju styra genom att välja var du lämnade in filmen.
Idag måste du ju göra det själv....och hur många gör det?
Till följd att de flesta bilder som tas är tämligen grådassiga och glåmiga.
..och jag tycker dessutom att autokorrigeringsfunktionerna i Photoshop sällan är till belåtenhet. Jag är långt ifrån expert på området men en del har man ju hållit på. Det känns dess värre nu som att man har tillgång till helt fantastiska verktyg med Photoshop, dia- och pappers scanner etc. etc. men man har inte tid, ork eller lust att sätta sig ner och verkligen gå in för det. Om man hade ägnat lika många timmar med Photoshop som man befunnit sig i mörkrummet så skulle man kunna åstadkomma en hel del!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Matte skrev:Det är alltid bara fördelar emd ny teknik. Som du säger så valde man gärna vem man lämnade filmen till för att få bästa resultat. Att justera själv är inga problem om man bara vet hur man skall göra och har lite intresse för det hela, men hur många medelsvenssons har det.
Var det ett litet "inte" som försvunnit från din första mening, eller tycker du precis tvärtom? :wink:
Problemet är att även om man har kunskap och möjlighet så samlas bilderna tyvärr på hög och blir inte justerade.
Ett annat problem är väl öht att väldigt få bilder tas fram på papper
och folk har ingen back-up, så att i takt med alla hårddisk-crasher så kommer bildskatter att försvinna.
Senast redigerad av Geddan den tis 10 jul 2007, 18:29, redigerad totalt 2 gång.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Matte skrev:Att justera själv är inga problem om man bara vet hur man skall göra och har lite intresse för det hela, men hur många medelsvenssons har det.
Fantastiskt! Som jag skrivit det själv (och faktiskt gjorde). Ingen tid/lust och mitt namn är Svensson. :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar