PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Svensson »

Jahapp, har återigen passerat 90-strecket (åt fel håll) så dags att göra nåt åt det, får bli min "LCHF light" variant, startade i måndags..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Geddan »

Hellish skrev: Så jag fick en medicin utskriven som ska hjälpa ämnesomsättningen att komma upp i normala nivåer. Det ska bli intressant att se hur det påverkar vikten framöver också.
Det tror jag absolut att det kommer att göra.
Jag tror att det kan ta ett tag att komma fram till rätt dos bara.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

Hellish skrev:Det har gått sisådär med nedgången. Mest p.g.a. motivationsproblem när nedgången helt enkelt har stannat, trots att man har ökat träningsdosen (promenera/cykla/ro ca 20km per dag + 50 minuter styrketräning på lunchen) och redan haft ett lågt kaloriintag (runt 1000 kalorier om dagen). När man trots det står helt stilla så tär det efter några månader.

Vid jul fick jag dock veta av min syster att hon och andra släktingar har fått veta att de har alldeles för låga sköldkörtelvärden, vilket gör att ämnesomsättningen ligger under det normala. Hon tipsade mig att besöka vårdcentralen och prata med läkaren. Sagt och gjort, läkarsnack + blodprov och efter ett par dagar fick jag brev där det konstaterades att jag har alldeles för låga värden.

Så jag fick en medicin utskriven som ska hjälpa ämnesomsättningen att komma upp i normala nivåer. Det ska bli intressant att se hur det påverkar vikten framöver också.
Ah, vad bra. Lät inte helt normalt att inget händer med 1000 kcal/dag...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Från och med idag återupptages diet och tränande!
Det blev en frimånad från jul, vilket varken känns eller är bra.
Men nu är det dags igen.

Dieten går mest bara ut på att inte smaka alkohol, godis, läsk, kakor, etc förutom en helg i månaden.
Äter hyfsat ordentlig mat som det är, men får se över portionerna så det inte blir för mycket bara.
Träning blir promenader, löpning, kanske lite cykel, hantelövningar hemma samt att helt dissa hiss.

Bring it on!
Medlem i PB50+
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Föredetting »

Personligen fick jag väldigt bra resultat med att låta bli allt vad socker heter plus att avstå från kvällsmackorna. Gick från 95 till 80 på några månader. Dricker nästan aldrig alkohol eller läsk annars heller så det var bara fortsätta med den linjen. Såg ett föredrag på Kunskapskanalen där man tog upp att vissa bränner upp fettet i maten och lagrar socker (i form av fett). Andra bränner sockret först och lagar fettet från maten. Beroende på vilken typ man är så svarar man olika på olika dieter.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellish »

basmartin skrev:Ah, vad bra. Lät inte helt normalt att inget händer med 1000 kcal/dag...
Nej, speciellt när man ändå är så pass aktiv. Hade jag suttit stilla hela dagen hade det liksom känts mer befogat.

Har tappat två kilo nu sedan medicinen sattes in, utan några större ändringar i den nuvarande träningen eller kostintaget.
Nytt blodprov ska tas om en månad ungefär för att se om dosen ska ökas eller om jag ligger rätt till.
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av pippolainen »

Härligt att de går åt rätt håll!!
Hellish skrev: Har tappat två kilo nu sedan medicinen sattes in, utan några större ändringar i den nuvarande träningen eller kostintaget.
Nytt blodprov ska tas om en månad ungefär för att se om dosen ska ökas eller om jag ligger rätt till.
Glad amatör
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellish »

-5 kg nu, så det går ju åt rätt håll. Och snabbare kommer det att gå när de dagliga promenaderna kommer igång på allvar igen.
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av pippolainen »

Hellish skrev:-5 kg nu, så det går ju åt rätt håll. Och snabbare kommer det att gå när de dagliga promenaderna kommer igång på allvar igen.
Gött jobbat!
Glad amatör
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:Från och med idag återupptages diet och tränande!
Det blev en frimånad från jul, vilket varken känns eller är bra.
Men nu är det dags igen.

Dieten går mest bara ut på att inte smaka alkohol, godis, läsk, kakor, etc förutom en helg i månaden.
Äter hyfsat ordentlig mat som det är, men får se över portionerna så det inte blir för mycket bara.
Träning blir promenader, löpning, kanske lite cykel, hantelövningar hemma samt att helt dissa hiss.

Bring it on!
Och så blev alla sjuka, men NU börjar det igen!
Medlem i PB50+
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av pippolainen »

Äntligen!

Gått ner från 133kg till 123kg! Tio kilo lättare! :mrgreen: :mrgreen:
Tog längre tid än jag planerat och hoppats på men nu är äntligen första delmålet avklarat.
Nästa stopp, 113kg!
Glad amatör
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

pippolainen skrev:Äntligen!

Gått ner från 133kg till 123kg! Tio kilo lättare! :mrgreen: :mrgreen:
Tog längre tid än jag planerat och hoppats på men nu är äntligen första delmålet avklarat.
Nästa stopp, 113kg!
Yaj! Kämpa på!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellbum »

Hakade på sambons viktnedgångsprojekt och har tappat 10 kilo nånstans.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Hellbum skrev:Hakade på sambons viktnedgångsprojekt och har tappat 10 kilo nånstans.
Jag har kommit på att om man letar i hörnskåp och i kylen kan man hitta dem igen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Nu blir det till att prova LCHF. Startpunkt 107 kg.
Gymmandet inlett för en månad sedan, men det har snarare givit mer vikt än mindre såhär långt.
Vi får väl se vart det här tar vägen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellish »

fieldflower skrev:Gymmandet inlett för en månad sedan, men det har snarare givit mer vikt än mindre såhär långt.
Vi får väl se vart det här tar vägen...
Ja jag lärde mig snabbt att skita i vågen när styrketräningen kom igång på allvar. Jag promenerar ungefär 10-12 km på vardagarna, lite varierat på helgerna beroende på väder. Och så kör jag styrka på lunchtimmen varje vardag, lite tyngre vikter och färre reps nu än tidigare vilket ger mer muskelmassa. Då blir man deprimerad när man kör på såhär och vågen inte visar någon som helst nedgång i vikt.

MEN nedgången sker i stället i klädesstorlek. Synd att man är så fixerad vid vikten. :/
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Hellish skrev:
fieldflower skrev:Gymmandet inlett för en månad sedan, men det har snarare givit mer vikt än mindre såhär långt.
Vi får väl se vart det här tar vägen...
Ja jag lärde mig snabbt att skita i vågen när styrketräningen kom igång på allvar. Jag promenerar ungefär 10-12 km på vardagarna, lite varierat på helgerna beroende på väder. Och så kör jag styrka på lunchtimmen varje vardag, lite tyngre vikter och färre reps nu än tidigare vilket ger mer muskelmassa. Då blir man deprimerad när man kör på såhär och vågen inte visar någon som helst nedgång i vikt.

MEN nedgången sker i stället i klädesstorlek. Synd att man är så fixerad vid vikten. :/
För mig är det viktiga att få bort magen - den är en stor faktor i mina ryggproblem.
Vågen är bara en av alla indikationer på om det funkar.
Om spegeln säger att det går bra och vågen säger dåligt vinner spegeln.
Medlem i PB50+
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av pippolainen »

fieldflower skrev: Om spegeln säger att det går bra och vågen säger dåligt vinner spegeln.
Helt rätt!!
Glad amatör
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:Nu blir det till att prova LCHF. Startpunkt 107 kg.
103,4 kg.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av funkys**t »

fieldflower skrev:
fieldflower skrev:Nu blir det till att prova LCHF. Startpunkt 107 kg.
103,4 kg.
Yeah! Kämpa!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av funkys**t »

Hellish skrev:
fieldflower skrev:Gymmandet inlett för en månad sedan, men det har snarare givit mer vikt än mindre såhär långt.
Vi får väl se vart det här tar vägen...
Ja jag lärde mig snabbt att skita i vågen när styrketräningen kom igång på allvar. Jag promenerar ungefär 10-12 km på vardagarna, lite varierat på helgerna beroende på väder. Och så kör jag styrka på lunchtimmen varje vardag, lite tyngre vikter och färre reps nu än tidigare vilket ger mer muskelmassa. Då blir man deprimerad när man kör på såhär och vågen inte visar någon som helst nedgång i vikt.

MEN nedgången sker i stället i klädesstorlek. Synd att man är så fixerad vid vikten. :/
Tyvärr är det inte riktigt så enkelt, förhållandet mellan set och reps alltså. Generellt ger 1-4 reps styrka, 5-8 reps både muskelmassa och styrka, 9-12 reps muskelmassa med viss styrka och uthållighet.

Men samtidigt hänger de ihop. För att få volym behöver du vara stark och vice verca.

Här finns lite träningstips: http://www.styrkelabbet.se/antalet-repetitioner/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:
fieldflower skrev:Nu blir det till att prova LCHF. Startpunkt 107 kg.
103,4 kg.
102,1 kg.
Medlem i PB50+
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av pippolainen »

Har vid skrivandets punkt gått ner från 133 till 116.8 =D
Glad amatör
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:
fieldflower skrev:
fieldflower skrev:Nu blir det till att prova LCHF. Startpunkt 107 kg.
103,4 kg.
102,1 kg.
101,1 kg.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

pippolainen skrev:Har vid skrivandets punkt gått ner från 133 till 116.8 =D

Otroligt bra!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar