Lost in Umeå!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Lost in Umeå!

Inlägg av anli »

Tillbringar från och med idag till slutet av juni arbetsveckan i Umeå.
Veckopendlar med flyg söndag till torsdag.
Så ni med anknytning till björkarnas (snörvel) stad kan väl komma med lite aktivtets/sevärdhetstips! Bra pubbar... musikställen m.m.
Skall leta upp 4sound och Friis musik på eftermidagen tänkte jag.
Tänkte checka om de hyr ut en bas!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns ju musikanten med men där kanske du redan varit?

Kolla in vad som händer på Operan, brukar vara mycket blandat program där; både rock o jazz och opera då...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

mikkejohansson skrev:Finns ju musikanten med men där kanske du redan varit?

Kolla in vad som händer på Operan, brukar vara mycket blandat program där; både rock o jazz och opera då...
Nix, skall kolla Musikanten också.
Operan... självklart! jag gillar ju även opera faktiskt! Skall kolla programmet!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bröderna Åhdén hade väl en musikaffär va? Massor med vintage-godis sist vi var däruppe med Bo-Pers orkester. Minns inte vad affären hette dock...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Micke (tror jag) startade ju upp Estrad i Umeå, det är numer 4sound. Förut jobbade väl bägge två på Musikanten?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

dereborn skrev:Bröderna Åhdén hade väl en musikaffär va? Massor med vintage-godis sist vi var däruppe med Bo-Pers orkester. Minns inte vad affären hette dock...
Har inte dom 4sound nu? Verkar så.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

jag ska in till umeå så sent som om en timme, jag har baslektioner där på måndagseftermiddagar nämligen :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Lost in Umeå!

Inlägg av Svensson »

anli skrev:Tillbringar från och med idag till slutet av juni arbetsveckan i Umeå.
Veckopendlar med flyg söndag till torsdag.
Så ni med anknytning till björkarnas (snörvel) stad kan väl komma med lite aktivtets/sevärdhetstips! Bra pubbar... musikställen m.m.
Skall leta upp 4sound och Friis musik på eftermidagen tänkte jag.
Tänkte checka om de hyr ut en bas!
Friis ligger mitt emot järnvägsstationen, värt ett besök. Minst sagt annorlunda musikaffär!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hittade 4sound och träffade några trevliga skojfriska snubbar. Hyrde en yamaha med fet hals och stora konstiga aktiva mickar i två månader för 750 spänn. Fattar inte rattarna men skitsamma... V-ampen dödar all ljudkaraktär så huvudsaken att den var spelbar. Har just suttit och lirat på sängkanten i min gamla black sabbath t-shirt och börjar känna mig som hemma. Trevlig stad än så länge.

daionsavage: tack för tipsen, dessa skall kollas upp!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

LOTTA`S PUUUUUB!!!!!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Frasses!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:Frasses!
Det finns en hamburgerfreak på fabriken som redan har påtalat det stället... tydligen en klassiker :D "Frasses skrov"
Han åt åndra sidan hamburgare till lunch och kvällsmat i tre månader vid vistelsen i uppsala då umeå-personal gästade vårt företag :shock:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fast jag tar nog Max före Frasses ändå jag... vill du ha riktig Gourmet-burgare får du hyra en bil o åka tretton mil norröver längs efyran, sväng vänster o sen höger vid mackarna och parkera vid Shell-macken. På hörnet där ligger Krysset - bästa burgarna i Norrland (och därigenom i landet såklart).

:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:Fast jag tar nog Max före Frasses ändå jag... vill du ha riktig Gourmet-burgare får du hyra en bil o åka tretton mil norröver längs efyran, sväng vänster o sen höger vid mackarna och parkera vid Shell-macken. På hörnet där ligger Krysset - bästa burgarna i Norrland (och därigenom i landet såklart).

:)

Nu känner jag mig ju nödgad att flika in när det handlar om svensk hamburgerhistoria. Det ursprungliga skrovmålet kommer från Max. Den allra första Max grillen startades i Gällivare av fd brevbärare Kurt Bergfors. Alltså världens första skrovmål a 2*45g hamburgare med pomes såg dagens ljus i Gällka.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jo, det har man ju hört om såklart :)

Sen tror jag att Krysset (som numer är nåt slags semi-filial till Max tror jag...) var typ den första Max-restaurangen utanför Gällivare? Kan det stämma?

Var det nån som flyttade ner till Skell kanske? Vet att jag hört om det där...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:Jo, det har man ju hört om såklart :)

Sen tror jag att Krysset (som numer är nåt slags semi-filial till Max tror jag...) var typ den första Max-restaurangen utanför Gällivare? Kan det stämma?

Var det nån som flyttade ner till Skell kanske? Vet att jag hört om det där...
Vet inte, mycket möjligt. Jag tror att den första Max grillen hette X-grillen innan dom bytte till Max, detta för att den låg intill dåvarande Uno-X macken i Gve. Om det stämmer så har alltså Max och Uno-X nåt gemensamt :)

Mer kuriosa:
På 80 talet etablerade sig MacDonalds i Luleå men fick stänga, utkonkurerad av Max. Frågan är om det nånsin hänt nån annanstans att en lokal H-burger kedja slagit ut MacD?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har också hört att McD-stängningen är unik i världen...men var det inte senare det där? Umeå var väl på väg att möta samma öde, fast då pga vegan/HC-protester mot McD...
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

Friis ligger mitt emot järnvägsstationen, värt ett besök. Minst sagt annorlunda musikaffär!
DÄR jobbar (jobbade?) Börje som lindat mina mikar på den vita frun...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:Jag har också hört att McD-stängningen är unik i världen...men var det inte senare det där? Umeå var väl på väg att möta samma öde, fast då pga vegan/HC-protester mot McD...
vill minnas att det var andra halvan av 80 talet men jag kan ha fel.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:
Friis ligger mitt emot järnvägsstationen, värt ett besök. Minst sagt annorlunda musikaffär!
DÄR jobbar (jobbade?) Börje som lindat mina mikar på den vita frun...
Börje, från Jokkmokk tror jag? Känner honom inte men han har jobbat där tidigare, trummis va? Vi köpte monitorhögtalare där för tio år sen.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

jag vet inte om Börje var från Jokkmokk... han var kompis med en kompis till mej, så jag känner/kände honom inte så väl personligen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag håller med om att Max är överlägset de flesta hamburgerbarer inklusive Frasses (bara att prova Green and Garlic-dip och saken är klar) Men numer så är det ingen händelse utöver det vanliga för oss sörlänningar att äta på Max i Umeå då de t.o.m har etablerat sig i centrala Sthlm...

Skulle väl vara för att man fortfarande får bestick utan att be om det i norrland då.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

GrafZeppelin skrev:Jag håller med om att Max är överlägset de flesta hamburgerbarer inklusive Frasses (bara att prova Green and Garlic-dip och saken är klar) Men numer så är det ingen händelse utöver det vanliga för oss sörlänningar att äta på Max i Umeå då de t.o.m har etablerat sig i centrala Sthlm...

Skulle väl vara för att man fortfarande får bestick utan att be om det i norrland då.

HOT CREOLE DIP!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Skriv svar