argh

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
gäst

Inlägg av gäst »

Blåsor är för nybörjare. Det går över efter ett tag.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

200071 skrev:Blåsor behandlas bäst genom att fortsätta spela som ingenting hänt. Kan i värsta/bästa fall höja adrelnalin- och endorfinnivån i kroppen.
+1 (no pain, no gain)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har aldrig fått blåsor tidigare, men om man sliter i samma sträng på samma ställe på samma finger ett hundratal gånger nonstop så kunde man visst få det. :P Brydde mig inte så mycket om hur jag använde de fingrarna när jag bara tränade timing och precision i tummen då. Försökt spela det med lätt anslag men det går fan inte. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Diesel skrev:
Backlund skrev:Jag brukar sticka hål på blåsan och vänta några dagar tills skinnet under har "läkt" lite, eller vad man nu ska kalla det, och senbrukar jag dra bort det gamla skinnet som då har torkat. Då tycker jag det brukar vara ganska lugnt.
Men det tar som du säger, ett par dagar
Jo, det kan ju vara lite jobbigt att vänta... Kan ju läsa en bra bok under tiden :wink:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Backlund skrev:
Diesel skrev:
Backlund skrev:Jag brukar sticka hål på blåsan och vänta några dagar tills skinnet under har "läkt" lite, eller vad man nu ska kalla det, och senbrukar jag dra bort det gamla skinnet som då har torkat. Då tycker jag det brukar vara ganska lugnt.
Men det tar som du säger, ett par dagar
Jo, det kan ju vara lite jobbigt att vänta... Kan ju läsa en bra bok under tiden :wink:
Typ Ultimate ear traning for guitar and bass av Gary Willis.
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Min baslärare tycker jag spelar för hårt när jag får blåsor.
Men samtidigt så spelar hans som om han jusst brutit fingret ^^ Han lirar väldigt löst.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

TredoX skrev:Min baslärare tycker jag spelar för hårt när jag får blåsor.
Men samtidigt så spelar hans som om han jusst brutit fingret ^^ Han lirar väldigt löst.
Jag spelar "ganska löst" och låter preampen göra resten.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Svarte_Jack skrev:
Backlund skrev:
Diesel skrev:
Backlund skrev:Jag brukar sticka hål på blåsan och vänta några dagar tills skinnet under har "läkt" lite, eller vad man nu ska kalla det, och senbrukar jag dra bort det gamla skinnet som då har torkat. Då tycker jag det brukar vara ganska lugnt.
Men det tar som du säger, ett par dagar
Jo, det kan ju vara lite jobbigt att vänta... Kan ju läsa en bra bok under tiden :wink:
Typ Ultimate ear traning for guitar and bass av Gary Willis.
Ja, det verkar ju inte vara helt fel :)
Skriv svar