argh

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

argh

Inlägg av knedy »

då sitter man och spelar lite som alltid och tänker "varför inte lära sig Get Up And Jump?", allt går som smort och man blir lite kaxig när farten börjar sätta sig då man märker att man börjar få en blåsa på vänster långfinger.

fan vad jag hatar blåsor, även fast det här var den första om jag fått av basspelande :oops:

Jag som höll på lära mig Runaway med Jamiroquai också, ett tips bara > skitskoj låt! 8) 8)
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Blåsor är jobbiga. Jamiroquai sjönk avsevärt i kvalitet efter den tredje plattan (då Stuart Zender ersattes)... trist. De tre första är klassiker. Vilket får mig att hoppa till denna tråden: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=2183

edit: vilken platta ligger runaway på? Jag som har de flesta plattorna hittar den inte...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Kim S skrev:Blåsor är jobbiga. Jamiroquai sjönk avsevärt i kvalitet efter den tredje plattan (då Stuart Zender ersattes)... trist. De tre första är klassiker. Vilket får mig att hoppa till denna tråden: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=2183

edit: vilken platta ligger runaway på? Jag som har de flesta plattorna hittar den inte...
Det är senaste High Times: Singles 1992-2006 greatest hits skivan den är på.
Här kan du lyssna: http://www.youtube.com/watch?v=Hk04B8ZaQHg
Paul Turner som spelar nu tycker jag är riktigt bra också.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Använd sån här kirurgtejp. Dunder.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Svarte_Jack skrev:Använd sån här kirurgtejp. Dunder.
... tills man nöter ned den och lägger härliga snail trails på hela strängarna.... funkar inte så bra för mig i alla fall...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Skavsårsplåster fungerade för mig, blev inte så mycket skit kvar på strängarna.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16200
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Blåsor behandlas bäst genom att fortsätta spela som ingenting hänt. Kan i värsta/bästa fall höja adrelnalin- och endorfinnivån i kroppen.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Stick sönder och superlim :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Diesel skrev:Stick sönder och superlim :P
Jag stack sönder den och tömde den på vätska, försöker hålla tryck på det så läker det säkert ihop när det torkat. Ska nog kunna spela igen om någon timme utan problem. 8)



Men jag ska inte gnälla om blåsor, det här hände en snubbe jag känner från ett annat forum som köade för metallica: (citerar rakt av)

"Jag var där inne vid typ sju igår morse. Runt halv nio bestämde vi oss för att leta reda på en affär som sålda batterier till stereon som ***** tagit med. Vi gick ganska långt till ett litet coop konsum, köpte våra batterier och började gå tillbaka.
När vi så skulle korsa Valhallavägen, går jag mot rött och ser inte en vit skåpbil, för den kommer bakom en annan som står still. Jag blir påkörd och åker tydligen 4-5 meter på motorhuven innan jag slår i marken.
Ambulansen kommer, packar in mig i massa skydd, kör mig till Karolinska, där läkarna till slut konstaterar vilken jävla tur jag haft:
Klarade mig med diverse skrapsår, en stukad stortå, ett jävligt ömt nyckelben, en spricka i huvudet (vid typ tinningen, men det är inte så farligt som det låter) och en luftbubbla (lol ;D) i bihålorna, varför jag måste ta penicillin.
Det enda jag tänkte på under hela kalabaliken var Metallica :O Nu kan jag ju inte gå på ståplats, men morsan försöker fixa en sittplats via arrangörerna... Hoppas... hoppas... hoppas"


en jäklarns rocker :P
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

200071 skrev:Blåsor behandlas bäst genom att fortsätta spela som ingenting hänt. Kan i värsta/bästa fall höja adrelnalin- och endorfinnivån i kroppen.
That's the spirit. Improvise and overcome! Reäla blåsor blir valkar tillslut.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

En idé jag läste om var att när man fått en blåsa ska man punktera den och doppa fingret turvis i hett och kallt vatten och på det viset få den att "fastna" igen. Har dock aldrig provat detta, jag är benägen att hålla med föregående talare nämligen spela spela spela! Det har hänt att jag tejpat högrehandens fingrar när det varit riktigt eländigt men som sagt, det finns bara ett sätt att få tjock hud och det är att spela. Skit i att det gör ont! :twisted:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Att spela sönder blåsor verkar rent korkat. De finns ju där för att skydda huden, och att då provocera fram ännu mer skador verkar inte så begåvat.
Jag har använt apotekets skavsårstejp Leukoplast med blå etikett med framgång. Den röda totalförstör strängarna på nolltid, eftersom limmet pressas ut genom väven. Det är lite bökigt att klippa till vettiga bitar, men det funkar mycket bra både på vänster- och högerhandens fingrar vid behov.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

men det finns väl skavsårsplåster som "klister"
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

Är det bara jag som slutade få blåsor efter något år av ganska inaktivt spel? Nu spelar jag ett par timmar om dagen och blir på sin höjd lite öm i fingertopparna om jag får för mig att nöta riktigt mycket, speciellt med nya strängar.
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Jag har valkar på höger pek-, lång- och ringfinger. Vänster hands lillfinger likaså. Har aldrig spelat så det blöder men nästan.

Det sämsta man kan göra mot spelvalkar är att diska och bada bastu. :lol:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Taran skrev:Är det bara jag som slutade få blåsor efter något år av ganska inaktivt spel? Nu spelar jag ett par timmar om dagen och blir på sin höjd lite öm i fingertopparna om jag får för mig att nöta riktigt mycket, speciellt med nya strängar.
Det är sällan jag får blåsor men gig direkt efter långt uppehåll i spelandet kan ju vara en dålig kombination.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Det talar lite för sig själv :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

Svensson skrev:
Taran skrev:Är det bara jag som slutade få blåsor efter något år av ganska inaktivt spel? Nu spelar jag ett par timmar om dagen och blir på sin höjd lite öm i fingertopparna om jag får för mig att nöta riktigt mycket, speciellt med nya strängar.
Det är sällan jag får blåsor men gig direkt efter långt uppehåll i spelandet kan ju vara en dålig kombination.
Du stoltserar ju dessutom på stora stygga kontran :), det kan jag tänka mig är värre.
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Taran skrev:
Svensson skrev:
Taran skrev:Är det bara jag som slutade få blåsor efter något år av ganska inaktivt spel? Nu spelar jag ett par timmar om dagen och blir på sin höjd lite öm i fingertopparna om jag får för mig att nöta riktigt mycket, speciellt med nya strängar.
Det är sällan jag får blåsor men gig direkt efter långt uppehåll i spelandet kan ju vara en dålig kombination.
Du stoltserar ju dessutom på stora stygga kontran :), det kan jag tänka mig är värre.
Faktiskt inte! I början var den rätt hemsk men efter att bytt till "snällare" strängar, sänkt stränghöjden och förbättrat tekniken så tycker jag inte att den är plågsammare för fingrarna, bortsett från slap bass då. Jag kan faktiskt tycka att elbas strängarna känns värre för fingrarna när det är länge sedan jag spelat på den!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25759
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Hade problem med blåsor tidigare, speciellt på gigen om vi hade gig-repat lite extra innan. Har provat alla möjliga sorters tejp och grejer men det blir ju aldrig riktigt bra. Det finns tejper som går att spela med, men tror man måste repa med dem om man skall få nån känsla i det... och vem vill det...?

Har senaste året medvetet börjat spela lösare, även om jag drar på lite på vissa låtar där det där ploing-ljudet bara måste finnas.
Har inte haft en blåsa värd namnet sedan dess.
Har dessutom kunnat sänka stränghöjden en hel del (egentligen sänkte jag stränghöjden redan från början för att tvinga mig själv spela lösare) vilket gör det lättare att få till ploing-ljudet när jag vill ha det.

Vet inte om det kan funka som generellt recept, men det funkade för mig.
Tog dessutom inte lång tid att få det att funka, men jag tror att strängsänkningen redan i början var viktig för mig. Man vill ju inte att det skall låta skit på de "rena" låtarna, vilket det för mig gjorde då jag inte kunde temperera spelet efter att jag sänkt strängarna.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Nu varken syns det eller känns det att jag hade blåsan på fingret :) Går att spela som vanligt utan problem, det är bara när jag ska slappa och använda långfingret det känns lite ömt så ska lugna mig med det.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Jag brukar sticka hål på blåsan och vänta några dagar tills skinnet under har "läkt" lite, eller vad man nu ska kalla det, och senbrukar jag dra bort det gamla skinnet som då har torkat. Då tycker jag det brukar vara ganska lugnt.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Backlund skrev:Jag brukar sticka hål på blåsan och vänta några dagar tills skinnet under har "läkt" lite, eller vad man nu ska kalla det, och senbrukar jag dra bort det gamla skinnet som då har torkat. Då tycker jag det brukar vara ganska lugnt.
Men det tar som du säger, ett par dagar
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Dra skinnet bakåt :D

Det enda jag brukar göra (om det är högerhanden) är att helt enkelt inte spela med det fingret på några dar. Spelar ju med tre. Och det är fruktansvärt sällan jag får blåsor på två fingrar samtidigt.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Blåsor av att spela elbas? :o

Har spelat i 16 år och aldrig fått en enda blåsa av elbasen. Hur hårt spelar ni egentligen?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar