PA?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

PA?

Inlägg av FreCKo »

Så, jag har funderat lite på en grej... När man spelar live på dom flesta ställena så har man ju en liten monitor för att höra resten av bandet... Hur får man ljud i den monitorn? :? Kan man bestämma vad som ska höras ur vilken högtalare bara genom mixerbordet, eller har man någon annan sorts grej som hjälper till?

Har funderat på det här ett tag, är ingen PA-människa :roll:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Finns i princip två olika sätt:

1) Det vanligaste i klubb-situationen är att det på PA-mixern på varje kanal finns ett antal (ofta 4-8) SEND:s. Där skickar du ljudet på den kanalen till t.ex ett reverb, ett delay - eller ett monitorsystem.
Låt oss säga att klubben du spelar på har ett bord med 4 sends, då vill teknikern troligen ha en till ett reverb och en till ett delay, alltså blir det 2 sendar över, så då kan ni i bandet få 2 olika monitormixar. Klassikern är att det blir "ett ljud i front, och ett till trummisen."
I BÄSTA fall har ni varsitt system och kan då få precis vad ni vill i respektive monitor. Ett tips är dock att börja med - ingenting. Fortsätta med lite sång o istället försöka spela på såna volymer med backlinen att man hör varann ändå.
Lätt hänt att det börjar bli extremt mycket buller i monitorerna...

Effekter i monitor är ett sångar- och blåsarfenomen som vi aktivt måste bekämpa! ;-)

2) Den bättre, större o dyrare varianten är att alla kanaler splittas vid stageboxen och en signal går ut t PA (Front of House) o en till monitormixern. Det är en separat mixer med en separat tekniker som står vid sidan av scenen och BARA mixar monitorljud.
Här har man nästan garanterat ett eget system o kan få det precis som man vill. Skönt om nåt förändras mitt i giget, då ber man bara monitorteknikern justera lite o så är allt bra igen! Ofta svårt att få samma dialog med FOH-teknikern långt därute i folkvimlet.

Lite klarare bild?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Åh fan! Precis ett sånt svar jag var ute efter, inte för tekniskt men inte för "stackars lilla gubben kan inget om PA"-snacket :wink: Tack för svaret! :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bra! Kul!

"Att kunna lite om mycket är ofta bättre än att kunna mycket om lite."
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag sparkar igång den här nästan ett år gamla tråden med en ny fråga!

Mitt band är ute efter ett sjysst PA-system som man dels kan använda i replokalen, dels kan använda vid demoinspelning och (om så krävs) kan användas vid livespelningar, och jag har fått upp ögonen för den här:

http://www.samsontech.com/products/prod ... &brandID=2

Grejen är att vi gärna skulle vilja ha ett system som gör att vi kan få sjyssta monitormixar om så krävs, typ en för trummisen och en för "resten" där det är mest sång men också lite gitarr, bas, virvel och baskagge om så krävs, och när jag läser om det där PA't så står det att den har "3 Aux sends (2 pre, 1 effects)", betyder det att den har det vi vill ha?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Först ett förtydligande: Det där är en mixer - med inbyggt slutsteg och inbyggda effekter. Ett PA (Public Address System) består förutom mixer och slutsteg även av mikrofoner och högtalare (basar, toppar och monitorer).

Som med allting så är det väl så att "kombi"-apparater sällan håller högsta kvalité på alla komponenter. Vad har du fått för pris på mixern?

Jag skulle lätt rekommendera en gammal Mackie 1604. Mackie håller grymt hög klass, och 1604 är designad för inspelning och live i lika hög grad. Finns ganska billiga beg nu. Sen tjackar du lite aktiva lådor o nåt gammalt spx90 reverb, och så har du en mycket bättre rigg!

Berätta vad du har för budget, så hjälps vi åt att hitta på nåt fiffigt.

2 pre betyder att dom sänder INNAN regeln (monitor), effekt send vill man ha EFTER regeln. Om man drar ner en sångmik så försvinner reverbet också. Men det finns ljud kvar i monitorn. Det betyder alltså att det utljud som mixas (man drar i reglarna) INTE påverkar send 1 o 2 (monitor).
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Hum... Det var ju mindre bra, jag som fick intrycket av att det mer var ett PA-system i ett bordsformat :?

Vi får rätt sjyssta rabatter på allting från EM Nordic faktiskt (om allting går i lås) så absolut helst så köper vi nytt och något ur deras sortiment.


Vad budgeten är... Oj, nu vart det svårt :lol: Det beror väl på lite hur man kan få ta saker på avbetalning osv, men inget över 20 000Kr och gärna runt 10 000kr... Vi har inga problem med att "pussla ihop" egna PA-system utan det gör vi gärna! Dock helst då från EM Nordic...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag skulle satsa på följande uppställning.
*dator med ett ljudkort med minst 8 ingångar (då kan man spela in trummor och en gitarr eller bas)
*mixerbord med fyra sendar t ex mackie 1604 men även allen & heath och soundcraft.
*bra mickar (SM58 på sång och SM57 till gitarrer och en Beta 52A till baskaggen eller motsvarande)
*slutsteg för att förstärka signalen ut i högtalarna, separata för monitor och utljud (satsa på bara utljud från början)
*högtalare, samma här. Satsa på bra utljud från början.
*kablar

Du är väldigt välkommen att diskutera det här med mig i verkligheten. Förövrigt så har ni tillgång till ett helt okej PA iochmed att ni repar på huset och är medlemmar i Kylskåpet. Det står nere bakom konserthallen. Säg till mig nångång så kan jag visa.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Håller med Fredrik utom att jag tycker ni ska satsa på aktiva högtalare. (Högtalare med inbyggt slutsteg). Slipp krånglet med slutsteg, delningsfilder o högtalarkablar. Signalkabel överallt, skönt!

Köper ni en 1604 så finns det direct out från varje kanal (och subgrupperna), och skaffar man då ett ljudkort med 8 in så kan ni köra 4 kanaler trummor (Kick, snare, Sub Right, Sub Left) bas, 2 gitarrer o stödsång samtidigt! Kul o praktiskt!
dereborn

Inlägg av dereborn »

förresten, runt 10kkr - är det INKL mickar, ställ, kablar, etc så blir det MYCKET svårt att få ihop nåt.... Är det bara en mixer ni vill ha, så blir det finfint!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Håller med dereborn.. en stor kostnad är kablar, mickar, boxar osv. med en sån budget.

Är det 20k skulle jag satsa hälften av pengarna på bra mickar..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kolla TSM. Kinesiskt, extrembilligt och förvånansvärt bra grejor! Jag har en bunt av deras MT87S i studion och dom låter tokbra, kostar typ 700:-. Har sett att dom gör SM57-58 kloner som visst också ska låta skitbra o kostar 595:- för 3st!

Dom gör även aktiva högtalare, prisex ur luthmankatalogen: filtklädd 1x15' bas på 400W 4.495:-, Aktiv monitor/topp 1x12' 300W 2.995:- Jag skulle föreslå att satsa på deras mickar o högtalare plus en beggad Mackie 1604, helst en VLZ pro. Prisex från vendolin 5.500:- (OTROLIGT mycket mixer för pengarna!!! Dom mickstegen låter faktiskt hur bra som helst.)

Då skulle man - utan rabatter - få ge 12.000:- för mixer o 2 toppar. Lägg på TSM drum pack (mikar till hela trumsetet med kalasbra kondingar t overhead, bara dom är värda priset! Har kitet själv.) för 1600:- och 2 set SM58-kopior för 1200:- till sist 10 mik-kablar för en tusing och 5 mikställ för en tusing.

SUMMA 16.800:- Då har du ett kanonbra rep-PA med en mixer som är väl avpassad för inspelning. Tror det är 4 aux sends på den, valbara pre/post samt 4 subgrupper. Grymt lätt att spela in på t.ex. en digitalporta ellet t.o.m. på en 2-kanalig enhet, t.ex. en MD eller så.

DET får blir tipset från den hälsingska tyckarjuryn!

P.S. hör av dej t mej om ni ska handla, jag känner folk som känner folk som....
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag skulle också just till att tipsa o TSM och deras "live"-serie...

Det är kanske ingen Mackie-kvalitet på högtalarna, men med en bra mixer så. Vad gäller just mixers har MAckie haft kampanjer på sina DFX och CFX-serier, mixers med effekter. DFX har bara två aux-tapp (en om man använder effekterna) men CFX har flera.

I allt övrigt instämmer jag med Dereborn. Såklart.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Köp beggat PA... Ni får mycke mer för pengarna, och satsa på kända märken..

Har just köpt ett PA till bandet tillsammans med en polare, det landade på 25-30000 nånstans tror jag. Och det är ett PA som ska funka live när det börjar bli lite folk i lokalen, så det är inte billigt om man ska ha grejor som funkar live
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Om jag var er skulle jag satsa pengarna på mixer/mickar/ljudkort så att ni kan spela in (och kanske ett par monitorer om ni behöver till replokalen). Sen skulle jag hyra PA-högtalare/slutsteg när det behövs för gig. Det blir väldigt dyrt att köpa allt på en gång.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Basjonas skrev:Om jag var er skulle jag satsa pengarna på mixer/mickar/ljudkort så att ni kan spela in (och kanske ett par monitorer om ni behöver till replokalen). Sen skulle jag hyra PA-högtalare/slutsteg när det behövs för gig. Det blir väldigt dyrt att köpa allt på en gång.
Ingen dum idé!
Det som brukar var problemet med det är ju att ratta till ljudet från scratch varje gång,
vilket ni slipper om ni köper mixern och hyr resten.
Bra är ju då att hyra samma prylar varje gång.
Lättare att göra ett bra pris oxå.
Sen allt eftersom ni lägger undan stålar är det ju bara att köpa en pryl i taget
om ni siktar på att äga prylarna.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Tack för alla svaren! Vi har inte riktigt planerat hur vi gör med PA än, då tanken är att vi förr eller senare ska byta replokal och det är DÅ vi kommer behöva ett PA (sorry Fredrik, du får klara dig utan mig på huset)...

Hitills har vi bara en som sjunger, men tanken är ju att vi ska kunna använda det för demoinspelning osv... Att satsa på aktiva högtalare och ett sjysst mixerbord blir nog nästan det bästa, då kan man ju ge sångaren en helt egen monitor att lyssna genom så att han verkligen hör sig själv ordentligt...

Dereborn: Vi får kolla in det där med en Mackie lite mer nogrant tror jag, fast som sagt: Vi får rabatt från EM Nordic så vi tänker först och främst satsa på att köpa grejer därifrån... Säga vad man vill om musikgrejer men det är en speciell känsla att köpa att sprillans nytt ändå :P Ska hålla ögonen öppna efter en Mackie hur som helst!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Men det är också lite dumt att köpa sprillans nytt om det finns ett beg alternativ som är billigare - OCH bättre! (Mackie 1604 VLZ) Köp en sån o en bunt TSM- mickar, sen kan ni trycka på rec!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Men det är också lite dumt att köpa sprillans nytt om det finns ett beg alternativ som är billigare - OCH bättre! (Mackie 1604 VLZ) Köp en sån o en bunt TSM- mickar, sen kan ni trycka på rec!
Ptja, billigare är alltid bättre :lol:

Skämt åsido, om vi släpper fokusen från mikrofonerna och satsar enbart på dom "större" grejerna (storleksmässigt då), vad behöver man för att komplettera något i stil med den där Mackien du pratar om (jag säger i stil med eftersom vi inte har snackat ihop oss eller ens hittat en ny replokal)?

Monitorer är ju självklart, men är det smartast att köra på passiva monitorer och ett slutsteg eller aktiva monitorer?

Hur många olika monitorer kan man driva? Jag tar för givet att det finns något externt i stil med en splitbox som gör att man kan skicka en signal till flera monitorer, men hur många olika monitormixar kan man skicka från Mackien?

Sen så har jag funderat lite på om det inte vore skitsmart att använda PAt som en portabel studio (jag säger att jag funderat på det eftersom jag inte pratat så mycket om det med resten av bandet), vad borde man komplettera med då? Räcker det med något enkelt ljudkort med en spdif-ingång eller line-ingång?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Som det sagts tidigare är det nog smidigare med aktiva högtalare, dvs med inbyggt slutsteg. De flesta såna går ju även "linka", dvs skicka signalen vidare till ytterligare en högtalare (och ytterligare en, och ytterligare...).

Om ni tänkt använda PA:t främst i replokalen (för eljest talara vi ju om liute andra behov..) är ju frågan om ni behöver mer än två "höger/vänster"-högtalare, möjligen kompletterat med en extra monitor för sångaren så han får öka på lite extra. Eller så kör ni på en monitor var på golvet (med "höger/vänster" menar jag högtalare på ex stativ som spelar för hela bandet), då är det ju beroende på hur många aux-tappningar mixern har hur många OLIKA monitormixar ni kan ha. Men om det är ungefär samma ni vill ha i alla monitorer/högtalare räcker det ju med en tappning! "Höger/vänster" körs ju från mkxerns "Main"-utgång och inte via auxtappar.

Skulle tro att de allra flesta "normala" replokaler (alltså inte preprod-lokaler) bara körs med "höger/vänster", alltså ett basic PA innehållande 1 st mixer och 2 st högtalare. Mikar o kablar underförstått. I en normalstor replokal (igen , mindre än preprod...) borde det räcka alldeles ypperligt. Om ni inte tänker använda det på utespelningar kanske det är onödigt med "overkill" utan bättre att satsa på BRA grejor i stället för en massa grejor?


Vad gäller inspelningen så beror det ju på om ni vill kunna mixa i efterhand eller bara "dokumentera" det ni gör. Om ni bara tar line out från mixer till ett ljudkort så får ni ju bara "L/R"-signal, alltså den mix som ni har stoppat in i mixern och rattat...inget som går ändra nivåer i efterhand. Den Mackiemixer som Dereborn talar sig varm om har däremot separata ut för varja kanal, så då kan ni ju stoppa in varje kanal för sig i ert ljudkort (förutsatt att det stöder det) och sen mixa hur ni vill i efterhand. Numer finns ju också mixerbord med firewire/usb-koppling och inbyggt ljudkort som kan skicka kanalerna direkt till ett inspelningsprogram. Ganska smidigt verkar det, men inget jag testat själv. Samma sak här, allt beror ju vad ni ska ha det till. Är det för att dokumentera låtideer och väldigt enkla demos räcker ju att spela in på t ex minidisc ("L/R") eller MP3-spelare av nåt slag (eller dator med enkelt ljudkort). Ska ni göra mer avancerade demos med pålägg och mix i efterhand är det ju mer grejor som behövs, och en helt annan prisbild såklart.


Jag skulle rekommendera, om jag läser "mellan raderna" vad du menar att ni skulle skaffa typ så här:

1 bra mixer med tillräckligt antal kanaler för att stoppa in alla instrument (även om man inte alltid gör det)
2 aktiv högtalare ("höger/vänster") på stativ
ev. 1 extra högtalare till sångaren och/eller trummisen

Mikrofoner så ni kan micka upp alla instrument (äve om man inte alltid gör det)
Kablar
Stativ


Med den uppsättningen kan ni bara lägga ut typ sång och bastrumma (kanske) i PA:t för "vanligt" rep. Det borde räcka till för de flesta situationer. Givetvis kan ni micka upp hela trumsetet och alla instrument, men tänk på att ju mer ni stoppar in i mixern desto mer får man jobba för en bra nivå mellan kanalerna.

Sen kan ni också med den uppsättningen micka upp alla instrument + trummor och stoppa in i mixern för att en dra en utgång till eninspelningsutrustning för enkla inspelningar. Ni får ju räkna med läck från högtalare om ni vill ha medhörning vid inspelningen (vilket ju kan vara bra... :) ), men det är ju självklart.


Givetvis går det göra mer avancerat än så, men JAG skulle inte TRO att ni är i den situationen nu. Dessutom borde den uppsättningen gå att få ihop under, eller runt omkring, 20.000:-. Med lite tur och rätt grejor.


Vad gäller EM Nordic tycker jag mig inte sett några mer prisvärda aktiva högtalare i deras sortiment...Samson har och Wharfedale har...men ganska dyrt jämfört med ex DB, TSM, Phonic osv...Luthman är nog mer konkurrenskraftiga i fallet...

Hoppas det hjälper!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Som det sagts tidigare är det nog smidigare med aktiva högtalare, dvs med inbyggt slutsteg. De flesta såna går ju även "linka", dvs skicka signalen vidare till ytterligare en högtalare (och ytterligare en, och ytterligare...).
Hum, det visste jag faktiskt inte om! Vi vet inte hur många PA-högtalare vi kommer behöva då vi inte vet hur vår replokal kommer se ut, men aktiva högtalare verkar ju vara att föredra...
mikkejohansson skrev:Om ni tänkt använda PA:t främst i replokalen (för eljest talara vi ju om liute andra behov..) är ju frågan om ni behöver mer än två "höger/vänster"-högtalare, möjligen kompletterat med en extra monitor för sångaren så han får öka på lite extra. Eller så kör ni på en monitor var på golvet (med "höger/vänster" menar jag högtalare på ex stativ som spelar för hela bandet), då är det ju beroende på hur många aux-tappningar mixern har hur många OLIKA monitormixar ni kan ha. Men om det är ungefär samma ni vill ha i alla monitorer/högtalare räcker det ju med en tappning! "Höger/vänster" körs ju från mkxerns "Main"-utgång och inte via auxtappar.
Det är väl det som är grejen, vi kommer i princip bara använda det i replokalen, och då som PA och som inspelnings...mojäng!

Så det är AUX-tappar man kollar efter för att få reda på hur många olika monitormixar man kan ha + main out?
mikkejohansson skrev:Skulle tro att de allra flesta "normala" replokaler (alltså inte preprod-lokaler) bara körs med "höger/vänster", alltså ett basic PA innehållande 1 st mixer och 2 st högtalare. Mikar o kablar underförstått. I en normalstor replokal (igen , mindre än preprod...) borde det räcka alldeles ypperligt. Om ni inte tänker använda det på utespelningar kanske det är onödigt med "overkill" utan bättre att satsa på BRA grejor i stället för en massa grejor?
Jo exakt, det räcker ju egentligen med att köra två monitorer för hela bandet och en extra för sångaren, men sen så om möjligheten att alla ska höras perfekt utan dödsvolym finns så borde man ju undersöka den, även fast det kostar lite extra. Fast i början blir det ju antagligen bara två högtalare, och då får sångaren fokus på den ena så att säga...
mikkejohansson skrev:Vad gäller inspelningen så beror det ju på om ni vill kunna mixa i efterhand eller bara "dokumentera" det ni gör. Om ni bara tar line out från mixer till ett ljudkort så får ni ju bara "L/R"-signal, alltså den mix som ni har stoppat in i mixern och rattat...inget som går ändra nivåer i efterhand. Den Mackiemixer som Dereborn talar sig varm om har däremot separata ut för varja kanal, så då kan ni ju stoppa in varje kanal för sig i ert ljudkort (förutsatt att det stöder det) och sen mixa hur ni vill i efterhand. Numer finns ju också mixerbord med firewire/usb-koppling och inbyggt ljudkort som kan skicka kanalerna direkt till ett inspelningsprogram. Ganska smidigt verkar det, men inget jag testat själv. Samma sak här, allt beror ju vad ni ska ha det till. Är det för att dokumentera låtideer och väldigt enkla demos räcker ju att spela in på t ex minidisc ("L/R") eller MP3-spelare av nåt slag (eller dator med enkelt ljudkort). Ska ni göra mer avancerade demos med pålägg och mix i efterhand är det ju mer grejor som behövs, och en helt annan prisbild såklart.
Först och främst är det för låtidéer där man verkligen hör allting ordentligt och kan sätta sig ner och fokusera på låten och inte vad som spelas, men om man kan spela in i sjysst kvalitet och verkligen få ett bra ljud så kommer vi ju använda den funktionen, förutsatt att det inte kräver ett påslag på 10 000kr... Isf får vi nog nästan skaffa ett bättre ljudkort, men isf får vi ta sånt i efterhand. Mitt ljudkort har bara två ingångar nämligen :lol: En riktigt sjysst mixer i stil med den Dereborn pratar om och ett sjysst rackmonterat ljudkort med 8 ingångar (typ en presonus firepod eller något), så skaffar man ett rack där man kan sätta in mixern också...

mikkejohansson skrev:Jag skulle rekommendera, om jag läser "mellan raderna" vad du menar att ni skulle skaffa typ så här:

1 bra mixer med tillräckligt antal kanaler för att stoppa in alla instrument (även om man inte alltid gör det)
2 aktiv högtalare ("höger/vänster") på stativ
ev. 1 extra högtalare till sångaren och/eller trummisen

Mikrofoner så ni kan micka upp alla instrument (äve om man inte alltid gör det)
Kablar
Stativ


Med den uppsättningen kan ni bara lägga ut typ sång och bastrumma (kanske) i PA:t för "vanligt" rep. Det borde räcka till för de flesta situationer. Givetvis kan ni micka upp hela trumsetet och alla instrument, men tänk på att ju mer ni stoppar in i mixern desto mer får man jobba för en bra nivå mellan kanalerna.

Sen kan ni också med den uppsättningen micka upp alla instrument + trummor och stoppa in i mixern för att en dra en utgång till eninspelningsutrustning för enkla inspelningar. Ni får ju räkna med läck från högtalare om ni vill ha medhörning vid inspelningen (vilket ju kan vara bra... :) ), men det är ju självklart.


Givetvis går det göra mer avancerat än så, men JAG skulle inte TRO att ni är i den situationen nu. Dessutom borde den uppsättningen gå att få ihop under, eller runt omkring, 20.000:-. Med lite tur och rätt grejor.


Vad gäller EM Nordic tycker jag mig inte sett några mer prisvärda aktiva högtalare i deras sortiment...Samson har och Wharfedale har...men ganska dyrt jämfört med ex DB, TSM, Phonic osv...Luthman är nog mer konkurrenskraftiga i fallet...

Hoppas det hjälper!
Det där låter som ungefär det vi vill göra, ett stort mixerbord så att möjligheten att spela in alla finns, mycket mikrofoner och sånt och några sjyssta monitorer, aktiva då.

Den stora frågan är snarare hur stora monitorer vi behöver och om vi ska köpa såna där fullrange-högtalare eller monitorhögtalare...

Tack för hjälpen! Nu har jag lite bättre koll på vad vi ska kolla efter! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Köp två st TSM TX300A och en SM300A (kolla hos luthman). Det är samma högtalare och slutsteg men den ena (TX) i "på stativ"-format och den andra i golvmonitorformat.

Det är ju ingen direkt skillnad på monitor och "fullrange" om man inte ska ha minimonitorer...man vill ju höra alla frekvenser i monitorn med...


Sen vad gäller "dödsvolymen" är det ju alltid trummorna som styr...det vill säga; om er trummis spelar svagare än vad det låter från era förstärkare (visst hade du en 400+..?) kan ni tjäna på att köra allt i PA:t, men hur troligt är det?

Mitt tips: placera ut er så ni hör varandra bra och er själva lite mer (stå nära era egna stärkare alltså...), lägg ut sång i PA:t och börja där. Gissar att ni gör så redan nu, och det enklaste är inte alltid fel...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Kanske skulle tillägga att vi just köpt nytt PA till vårt storband för rep och mindre gig. Vårt val föll på en MACKIE CFX12, 2st RCF aktiva högtalare och två såna TSM SM200 monitorer. Lägger oftast bara sång och elpiano i PA på våra gig, men den riggen räcker bra till att lägga ut solister ur storbandet också. Kompletterar vi med två basar kommer den funka till lite större gig med.

Den riggen gick (utan basar alltså) gick lös på runt 25-30.000:- inkl. några bra sångmikar och kablar+stativ. RCF-högtalarna är ju lite bättre kvalitet än TSM och spelar ordentligt högt...om man vill!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Trummisen slår sjukt hårt, men inget överröstar 500w rörkraft från en mesa 400+ :D

Jag ska snacka med bandet, se om vi ska byta replokal och vart vi ska byta, sen hur mycket vi vill lägga på ett PA... Vi är ju fem pers ändå, så 2000-3000 per skalle borde duga, då får vi ett sjysst PA med rabatten vi får.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Sen kan ni ju ta diskussionen ifall ni tycker att sångaren ska lägga mer för att han använder PA:t mest.... :)

Den har väckt mycket glädje genom åren...eller tvärtom. :D


Bra att börja fundera i tid dock, ännu roligare är ju att såna här grejor sällan blir dyrare med tiden, det som kostar runt 20 idag kan mycket väl kosta runt 15 om ett år för då har det kommit bättre grejor...även nytt.

Men ta en funderare på om ni måste handla på EM dock (nån i bandet som jobbar där eller?), och om det verkligen är prisvärt även med rabatter. Kollade genom katalogen snabbt och det mesta de har är rejält dyrare än TSM och Phonic...behöver ni den kvaliteten till det priset?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar