Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:Apropå Spotify:

Det här är det absolut sorgligaste stycke musik som jag har hört hittills i mitt liv.

Supervackert av två fantastiska artister. Men så dödsens sorgligt att jag inte orkar höra hela..

[youtube][/youtube]
Håller med, men det blir faktiskt ännu värre om man ser originalvideon.
Den sitter f.ö. i trubadurpärmen, men vete sjutton när man skulle spela den.

[youtube][/youtube]
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Nu var jag tvungen att se den igen, så nu får jag sitta och torka tårar...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Nu var jag tvungen att se den igen, så nu får jag sitta och torka tårar...
Hm. Jag tror att jag avvaktar lite med originalvideon. :sad2:
Jag är redan inne på mitt tredje glas vin och har dessutom en Irish Coffee i kikaren. :shock:
Det kanske blir lite mycket med videon också.

Jag tror jag kör de här två istället:
[youtube][/youtube]
Jag hoppas att Uncle Willie aldrig dör och att Trigger håller i all evighet.

[youtube][/youtube]
Yvonne Fair sjunger rätt bra..
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev:Nu var jag tvungen att se den igen, så nu får jag sitta och torka tårar...
Hm. Jag tror att jag avvaktar lite med originalvideon. :sad2:
Jag är redan inne på mitt tredje glas vin och har dessutom en Irish Coffee i kikaren. :shock:
Det kanske blir lite mycket med videon också.
Nej, om man har en chans att bli rörd på riktigt av en låt skall man ge sig hän och låta sig svepas bort.
Tillfället kommer kanske inte igen, och videon till en fantastisk låt är värd mer än att ses en dag då man känner att inget kan röra en.
Jag brukar skoja en del då jag skriver i den här tråden, men det här är från hjärtat.

Mitt motto må vara "Med enkla nöjen har man roligt ofta", men det är även "Anything worth doing is worth doing well".
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Jag har ett kärt minne från då jag sjöng "Hero of war" av Rise against hemma i soffan och insåg vad 3:e versen faktiskt sade.
Tårarna rann och håren stod rätt upp på armarna, och jag kände det som min plikt att sjunga klart låten.
Det är magiskt med musik!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Det händer då och då. Buffy Sainte-Marie: Soldier Blue, säger jag till alla som såg filmen.
"Oh yes, this is my country."
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

OK, då stannar jag i Svedala.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: Nej, om man har en chans att bli rörd på riktigt av en låt skall man ge sig hän och låta sig svepas bort.
Tillfället kommer kanske inte igen, och videon till en fantastisk låt är värd mer än att ses en dag då man känner att inget kan röra en.
Jag brukar skoja en del då jag skriver i den här tråden, men det här är från hjärtat.

Mitt motto må vara "Med enkla nöjen har man roligt ofta", men det är även "Anything worth doing is worth doing well".
fieldflower skrev: Jag har ett kärt minne från då jag sjöng "Hero of war" av Rise against hemma i soffan och insåg vad 3:e versen faktiskt sade.
Tårarna rann och håren stod rätt upp på armarna, och jag kände det som min plikt att sjunga klart låten.
Det är magiskt med musik!
Bra sagt!

Jag brukar också skoja och leta lustigheter här på PB. Möjligen som kompensation från ett torrt och högst allvarligt jobb.
Musikens makt är stor. Ibland underbart skön. Ibland Hell. Som alldeles nyskild en försommarkväll 2004 var jag på väg till macken för att tvätta bilen när radion började spela 80-tals låtar. "Rätt sort" s.a.s.
Det blev ingen biltvätt den kvällen och världen i allmänhet kändes fullständigt värdelös just då.

Annars är jag väl mest en blues-kille av det positiva slaget. Tänk Jeff Healey. Bortsett från att han är död alltså :)

Det är skönt, och förmodligen är det en gåva ovanifrån, att bli påverkad av musik. Riktigt bra litteratur kan också fungera på det sättet.

Whiskey Lullaby i trubadurpärmen. Som sista låt vid ett low key-gig?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:Det händer då och då. Buffy Sainte-Marie: Soldier Blue, säger jag till alla som såg filmen.
"Oh yes, this is my country."
Miss Sainte-Marie var cree-indian på riktigt. Jag gillar det mesta runt "first nation". Förmodligen beroende på en udda uppväxt. På bystan där jag växte upp fanns inte mycket för ett litet barn att göra. Så farsan lärde mig läsa väldigt tidigt. Båda mina föräldrar är döda så jag kan inte fråga, men jag tror att jag var ca 2,5 år när vi åkte tåg till Malmö och farsan slog vad med folk i tågkupén att jag kunde läsa Sydsvenskan. De böcker som fanns hemma var Jack London och Selma Lagerlöf. Gissa vilka jag läste. Plus brorsans westernböcker. :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:OK, då stannar jag i Svedala.
Är du i SVEDALA????????
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:Whiskey Lullaby i trubadurpärmen. Som sista låt vid ett low key-gig?
Sista låt vid ett low-key gig man inte vill bli bokad till igen?

Har du sett videon?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:
Har du sett videon?
Ja. Nyss.

Kärlek. Himmel och Helvete.

Det blir mindre avstånd mellan dem i takt med ens ökade ålder.
Trodde jag alltså.
Ja, man kan le åt det. Du skulle sett undertecknad för några år sedan cyklande hemåt i de tidiga morgontimmarna, högljutt visslande och cyklande i slalom på gatorna i Småstaden!

Kul att vara sjutton år igen för en stund... :lol:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

AlbinH skrev: Det blir mindre avstånd mellan dem i takt med ens ökade ålder.
Nja, tänk kompressor. Mindre höjd på resp. känsla trodde jag. Felaktigt asså..
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Another one..

Älskar texten!! Önskar att jag skrivit den! :)

[youtube][/youtube]
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Mmm...
En period gick den här i princip dagligen på stereon:
[youtube][/youtube]

"Blame it on the lies that killed us
Blame it on the truth that ran us down
You can blame it all on me Terry
It don't matter to me now "

"Laying here in the dark
You're like an angel on my chest
Just another tramp of hearts
Crying tears of faithlessness"

"Well after all this time
To find we're just like all the rest
Stranded in the park
And forced to confess"
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Springsteen låter inte som det, men det är en jäkla poesi i texterna.
No surrender ligger på listan i bandet, och det är ena snygga ordvändningar i den.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

"We learned more from a three minute record than we ever learned in school" är en helt fantastiskt pregnant rad. :nickar:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

"I'm ready to grow young again" är min favorit.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

:lol: Jepp. Vi har hittat de två bästa raderna.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Fast inte de enda bra.
Och det är bara en låt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Jag hittar inte vilken av låtarna som handlar om andragradsekvationer?? :hmm:

Det enda jag hittar är hur 1 + 1 blir 3... :roll:

Det har jag, från annat håll, hört är Falsk Matematik!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Det finns ju den om nya trafikprovet.
Man får utföra matteprov vid vägkanten.

Lägger man ihop 2 + 4 + 6 + 8, så får man köra vidare.

Men lägger man 3 + 5 + 7 + 9 så måste man prova koks, och sen åker man direkt i finkan.

Tror det var så iaf...:hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Jag trodde mest det var I walk the line, som skulle utföras i vägkanten.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Jag trodde mest det var I walk the line, som skulle utföras i vägkanten.
Beror på färgen serru.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:Jag trodde mest det var en lina, som skulle utföras i vägkanten.
Gäller det i Kansas också?

[youtube][/youtube]
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar