Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev: Men jag använder ju pedalerna hemma i studiogrejerna också och vill inte behöva köpa på mig dubbel uppsättning av allt.
Svårt...
Verkar vara dags att shoppa julklappar till någon mycket närstående.
Och att ljuga som fan.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: In i olika kanaler på ljudkortet f.n. Så ja, en mixer, men en mjuk en.;)
Jag laijar ibland på andra hållet sas.
Jag har två små gamla Vox-förstärkare. Gitarr alltså. En Pathfinder 15, analog, fint mjukt härligt rent ljud. Samt en Vox VT15, modern digital-tjolahej med massa simuleringar och effekter. I en av mina pedaler finns stereoutgång. Alltså en sladd från trampan till resp. förstärkare. Låter skitfint att blanda det rena med en liiiten aning Marshalldist. Eller värre.
2 x 15 watt kan man antagligen använda till kompgitarr vid många tillfällen.

Sen får jag erkänna att jag är ganska impad av de som kör allt via en pc med program. Där finns ju obegränsade möjligheter. Fan vet om man inte skulle tjacka en Fender Mustang med FUSE. *svär-i-kyrkan*

Sa jag att jag är en blueskille och har tre parlourgitarrer?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
fieldflower skrev: Men jag använder ju pedalerna hemma i studiogrejerna också och vill inte behöva köpa på mig dubbel uppsättning av allt.
Svårt...
Verkar vara dags att shoppa julklappar till någon mycket närstående.
Och att ljuga som fan.
Nja, jobbar inte så...
Både hustrun och jag är pryltokiga, så det blir nog utrymme nån gång.
AlbinH skrev:
fieldflower skrev: In i olika kanaler på ljudkortet f.n. Så ja, en mixer, men en mjuk en.;)
Jag laijar ibland på andra hållet sas.
Jag har två små gamla Vox-förstärkare. Gitarr alltså. En Pathfinder 15, analog, fint mjukt härligt rent ljud. Samt en Vox VT15, modern digital-tjolahej med massa simuleringar och effekter. I en av mina pedaler finns stereoutgång. Alltså en sladd från trampan till resp. förstärkare. Låter skitfint att blanda det rena med en liiiten aning Marshalldist. Eller värre.
2 x 15 watt kan man antagligen använda till kompgitarr vid många tillfällen.

Sen får jag erkänna att jag är ganska impad av de som kör allt via en pc med program. Där finns ju obegränsade möjligheter. Fan vet om man inte skulle tjacka en Fender Mustang med FUSE. *svär-i-kyrkan*

Sa jag att jag är en blueskille och har tre parlourgitarrer?
Jag körde Y-sladd till Kustomriggen då jag lirade i ett 70-talsband, där jag körde samma signal in i både baskanalen och gitarrkanalen. Blev riktigt kul mix av ljud.
Kör även Rickosound in i Kustomriggen - halsmicken i baskanalen och stallmicken i gitarrkanalen.

Det blir på nåt sätt mer detaljer i ljudet då signalerna innehåller de olika svängningarna från olika mickar, eller vad det kan bero på.

Nästa Glanshammar är nog Kustomriggen och Ricken mitt främsta bidrag till ljudbilden...:D

Jag är inte så avancerad i mitt datormusicerande - håller inte på och lajjar med förstärkarpluggar och ganska lite med instrumentpluggar. So far skapar jag helst grundljudet innan ljudkortet.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev: Nja, jobbar inte så...
Just kidding. :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
fieldflower skrev: Nja, jobbar inte så...
Just kidding. :wink:
Vet många som jobbar så.
Brukar inte vara helt gnisselfritt i längden...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

A. Kanske mindre klokt.
B. Goes without saying.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:A. Kanske mindre klokt.
B. Goes without saying.
Plenty said after a while...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: Plenty said after a while...
Plenty sad...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev: Plenty said after a while...
Plenty sad...
Plenty bad...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Alltså... kockar och lyssnar på ett fantastiskt band som heter Favorite Hippies på Spotify. En skiva som heter Love is Hard. Vafan.. Ola Mäki från Kiruna med band som låter som om Niel Young lirar ihop med Eagles. Varför har jag inte hört talas om de här? Först trodde jag att jag hittat en bortglömd amerikansk skiva från 70-talet.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Ilskhumör.
Satte mig i musikhörnet och det blir en ilsklåt.
Tyvärr med det vanliga problemet att alla instrument spelar för fullt precis hela tiden...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Body&Soul skrev:Alltså... kockar och lyssnar på ett fantastiskt band som heter Favorite Hippies på Spotify. En skiva som heter Love is Hard. Vafan.. Ola Mäki från Kiruna med band som låter som om Niel Young lirar ihop med Eagles. Varför har jag inte hört talas om de här? Först trodde jag att jag hittat en bortglömd amerikansk skiva från 70-talet.
Man kontaktar bara sin kollega på PB och beställer CD:n.
Lätt som en plätt - låter helt rätt! :tummenupp:
(PM:a Danny.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:Ilskhumör.
Satte mig i musikhörnet och det blir en ilsklåt.
Tyvärr med det vanliga problemet att alla instrument spelar för fullt precis hela tiden...:roll:
Kallas även punk. :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Per skrev:
Body&Soul skrev:Alltså... kockar och lyssnar på ett fantastiskt band som heter Favorite Hippies på Spotify. En skiva som heter Love is Hard. Vafan.. Ola Mäki från Kiruna med band som låter som om Niel Young lirar ihop med Eagles. Varför har jag inte hört talas om de här? Först trodde jag att jag hittat en bortglömd amerikansk skiva från 70-talet.
Man kontaktar bara sin kollega på PB och beställer CD:n.
Lätt som en plätt - låter helt rätt! :tummenupp:
(PM:a Danny.)
Aha... riktigt roligt. Danny, om du läst det här, du har fått en överårig groupie av fel kön :D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
fieldflower skrev:Ilskhumör.
Satte mig i musikhörnet och det blir en ilsklåt.
Tyvärr med det vanliga problemet att alla instrument spelar för fullt precis hela tiden...:roll:
Kallas även punk. :wink:
Lite åt det hållet.
Lyckades göra ett lugnt parti faktiskt, men sen vart det fullt ös igen.

Å andra sidan har jag bara gjort slaskinspelningar där jag satt formen på låten, med verskorvar, refrängkorvar och stick-korvar som är ihopklippta, så jag kan ju enkelt plocka bort eller tona ned instrument i olika delar.
Och sen då jag är nöjd skall allt spelas in på riktigt.

Och så var det det där med sångtext...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:
Per skrev:
fieldflower skrev:Ilskhumör.
Satte mig i musikhörnet och det blir en ilsklåt.
Tyvärr med det vanliga problemet att alla instrument spelar för fullt precis hela tiden...:roll:
Kallas även punk. :wink:
Lite åt det hållet.
Lyckades göra ett lugnt parti faktiskt, men sen vart det fullt ös igen.

Å andra sidan har jag bara gjort slaskinspelningar där jag satt formen på låten, med verskorvar, refrängkorvar och stick-korvar som är ihopklippta, så jag kan ju enkelt plocka bort eller tona ned instrument i olika delar.
Och sen då jag är nöjd skall allt spelas in på riktigt.

Och så var det det där med sångtext...:roll:
Nu börjar det bli lite dynamik i låten...:hmm:
Fortfarande ingen text dock. Jag får lägga upp utkastet så får vem som helst göra en text.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev: Fortfarande ingen text dock. Jag får lägga upp utkastet så får vem som helst göra en text.
Trevligt! Vi ska bara värma upp med julklappsrimmen först. :mrgreen:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
fieldflower skrev: Fortfarande ingen text dock. Jag får lägga upp utkastet så får vem som helst göra en text.
Trevligt! Vi ska bara värma upp med julklappsrimmen först. :mrgreen:
Vet inte om denna passar som julsång direkt...:hmm:

Låt:


Märk väl att låten är en skiss än så länge.
Det är bara ihopklippta ljudkorvar utan 100% rätt spelat, roliga trumgrejer eller nån tid lagd på att ens snygga till övergångarna mellan korvarna.
Får den text spelar jag in allt igen, men rätt och snyggt (iaf så snyggt talangen tillåter :roll: ).

Bild på korvkalopsen:
Bild

Just det, vill man relatera till nåt för vad som ska vara vart med textskrivandet så är gul introgrejen, grön är vers (med lite olika intensitet) och blå är de lugnaste partierna som kan bli stick eller refräng eller nåt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

"Korvkalops" är ju ett tilltalande namn, men förmodligen inte vad du hade tänkt dig. :lol:

Hur tänkte du? Melodin ungefär som gitarren eller fristående?
(Jag gillar den atonala nedgången i basen.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:"Korvkalops" är ju ett tilltalande namn, men förmodligen inte vad du hade tänkt dig. :lol:

Hur tänkte du? Melodin ungefär som gitarren eller fristående?
(Jag gillar den atonala nedgången i basen.)
Tänkt? Så jobbar inte jag...
Har ingen aning faktiskt. Jag har gitarrdelen stenfast i huvet, men det är ju lite för repetitivt för att riktigt funka som sångmelodi...
"Full frihet" tror jag är mottot.

Har försökt göra olika upp/nedgångar på alla instrument.
Det är inte många ställen där både bas, gitarrer och orgel spelar samma ton.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Får ta en julöl och fundera lite, när skolan har slutat.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Det går fint.
Har ett par till på gång nu...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:Får ta en julöl och fundera lite, när skolan har slutat.
Slutar ni redan på onsdag? :mrgreen:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Japp!
Titel eller idé till innehåll, ff?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Japp!
Titel eller idé till innehåll, ff?
Nja, inte mer än att jag skrev "Out of my mind" då jag döpte filen i DAW:en.
Inte skrivet i sten...
Medlem i PB50+
Skriv svar