Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Hallonburken har åter åkt fram ur kylen. :clappy:
Det här vad jäädrar i mej den roligaste hobby jag (hittills) haft!! :nickar:

Gitarrsträngar kan funka men ändan måste ha en liten ögla som skall träs runt en bit plåtbleck som fungerar som stränghållare. Finns dessa ögleförsedda strängar att köpa i den lokala musikaffären?
(ja. Jo, jag kan ju åka dit och fråga iofs..) :oops:

Wait a moment... :shock:
Jomenvisst: :lol:

http://tingalin.com/2009/11/04/how-to-tune-the-cifteli/
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Foo Fighters - Pretender är jäkligt rolig att spela till.
Undras om den går att få till i bandet? :hmm:
Sången är flaskhalsen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Hittar du inga dylika gitarrsträngar, får du prova med strängar till bouzouki eller banjo, Albin.

Pretender är skitskojig att spela. Vi körde den ett tag och fick väl till den hyfsat, men vi har lagt ner den. "Vår" publik verkade inte uppfatta den som någon direkt partylåt. Det kunde hända att man tömde golvet och några stycken satt och diggade istället.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:Hallonburken har åter åkt fram ur kylen. :clappy:
Det här vad jäädrar i mej den roligaste hobby jag (hittills) haft!! :nickar:
En gång när jag körde långtradare smugglade jag hem en liter 80% Stroh rom från Österike. Läskigt nog eftersom denna styrka enligt svensk lag klassade rommen som tung narkotika :-)

Nå, fyllde en burk med hjortron och slog på rom, ställde i kylen och glömde bort. Förstår Albins hallon-glädje, för när jag hittade den var innehållet ljuvligt. Att man kan bli packad av att äta hjortron :?:

Numera brukar jag göra whisky-lingon. Perfekt tillbehör till en köttbit. Å kocken gillar att dricka upp saften när lingonen är slut.

Har jag berättat om blåbär...?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: Numera brukar jag göra whisky-lingon. Perfekt tillbehör till en köttbit. Å kocken gillar att dricka upp saften när lingonen är slut.

Har jag berättat om blåbär...?
Ho! You got me thinking...

Alldeles vanliga eget skogsplockade standardlingon?? Jag funderar förstås över lingon-bitterheten i förhållande till whiskyn. :?:

Jordgubbar i champagne. Fikon i cognac. Plommon i madeira... Man undrar var man varit de senaste 100 åren. Ändå tycks här finnas obanade stigar! Blåbär... :idea:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Pretender är skitskojig att spela. Vi körde den ett tag och fick väl till den hyfsat, men vi har lagt ner den. "Vår" publik verkade inte uppfatta den som någon direkt partylåt. Det kunde hända att man tömde golvet och några stycken satt och diggade istället.
Nej, det är väl risken förstås.
Borde funka på grabbigt dansgolv då dansen övergått I hopp-och-vrål-skrål, men inge vidare annars.
Måste få till att prova den iaf...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:
Body&Soul skrev: Numera brukar jag göra whisky-lingon. Perfekt tillbehör till en köttbit. Å kocken gillar att dricka upp saften när lingonen är slut.
Ho! You got me thinking...

Alldeles vanliga eget skogsplockade standardlingon?? Jag funderar förstås över lingon-bitterheten i förhållande till whiskyn. :?:
Just det, lingonbitterhet. Du som bor i vildsvinsträsket, tänk dig en mör svinfilé med sås (svamp, grönpeppar, brunsås etc) och potatis. Potatisen tillsammans med såsen ger en smula sötma som trivs ihop med köttet. Adderar du nu några bittersura lingon med en touch av whisky så har du det där lilla extra smakmässigt och blir även delikat för ögat.

Ta helt enkelt en glasburk och lägg i lingon, slå på en skvätt whisky och låt dem stå i kylen några dagar. Håller sedan i månader. Jag har också använt cognac och rom men de med whisky passar min smak bättre.

För söta bär som hallon och blåbär kan du mixtra lite med diverse likörer för att få till en accent till desserter. Blåbär förresten, har du gjort blåbärsvin? Busenkelt fyll en flaska med blåbär, en sockerbit och vatten, förslut med en tygbit och ett gummiband och ställ i solen. Efter en dag eller så börjar det vildjäsa, addera sedan en sockerbit om dagen tills det slutat bubbla. Ett ätbart vin liksom :-)
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: Just det, lingonbitterhet. Du som bor i vildsvinsträsket, tänk dig en mör svinfilé med sås (svamp, grönpeppar, brunsås etc) och potatis. Potatisen tillsammans med såsen ger en smula sötma som trivs ihop med köttet. Adderar du nu några bittersura lingon med en touch av whisky så har du det där lilla extra smakmässigt och blir även delikat för ögat.

Ta helt enkelt en glasburk och lägg i lingon, slå på en skvätt whisky och låt dem stå i kylen några dagar. Håller sedan i månader. Jag har också använt cognac och rom men de med whisky passar min smak bättre.

För söta bär som hallon och blåbär kan du mixtra lite med diverse likörer för att få till en accent till desserter. Blåbär förresten, har du gjort blåbärsvin? Busenkelt fyll en flaska med blåbär, en sockerbit och vatten, förslut med en tygbit och ett gummiband och ställ i solen. Efter en dag eller så börjar det vildjäsa, addera sedan en sockerbit om dagen tills det slutat bubbla. Ett ätbart vin liksom :-)
Upprepar mig för umpthonde gången - PB har lösningen på livets ALLA problem! :D :tummenupp: :vinkar:

Det blir en vända till torget till helgen! Jag kommer att bli välkänd där också... :oops:

Hallonen tar slut i kväll. :( Jag har sparat en matsked eller så, sen blir det till vänta en månad innan första provsmakningen 8)

Vildsvin, ja. Jag GILLAR vildsvin! De är ena tuffa och härdiga rackare! Jag har kliat en (levande) vildsvinssugga i pannluggen. :lol: Det känns som en stålborste..
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Börjar längta till nästa frihelg. Jobbigt löfte att gå ned till 100 först...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Ska du gå ner till 100 basar? (Eller var jag i fel tråd nu?)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Ska du gå ner till 100 basar? (Eller var jag i fel tråd nu?)
Jag må vara namne med Superswede, men vi är inte samma person.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Tur! Med ett sån't löfte skulle han aldrig få nå'n öl. :lol: :vinkar:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Phan! det här är ju BRA!!

[youtube][/youtube]

Per: vi skulle kunna stänga partyt med denna - o med ett djaefla MOS!! :twisted:

:lol: :lol: :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:Phan! det här är ju BRA!!

[youtube][/youtube]

Per: vi skulle kunna stänga partyt med denna - o med ett djaefla MOS!! :twisted:

:lol: :lol: :tummenupp:
Det är riktigt jäkla skitbra!
Har precis spelat till den igen. Lika jätteglad varje gång.
Det är nåt med rytmiken i den som är skitkul!
Min nya favvolåt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

LOL Det hänger nog mest på, om vi hinner repa minst ett par gånger, när guranisten har kommit hem från USAmerika. Vi har nog inte spelat den på ett år och den är INTE kul, om den är otajt. :D

Per
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Hur ror ni hem sången på den? Klarar sångaren vråla-ut-lungorna-på-micken-sång eller gör ni den på annat sätt?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Guranisten fixar att sjunga på det sättet och trummisen körar på den, så jag slipper undan med att spela. :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Lysande.
Jag måste prova att vråla den vid tillfälle.
Inget jag testar hemma dock...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Lysande.
Jag måste prova att vråla den vid tillfälle.
Inget jag testar hemma dock...
Bilen.


Jag har periodvis haft div "blåsinstrument" med mig på den dagliga jobbe-resan.
:trumpet: :green: :louder:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Hmm... Nu blev jag tvungen att spela igenom den bara för det. :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev:Lysande.
Jag måste prova att vråla den vid tillfälle.
Inget jag testar hemma dock...
Bilen.


Jag har periodvis haft div "blåsinstrument" med mig på den dagliga jobbe-resan.
:trumpet: :green: :louder:
Munspel har förekommit på min resa till jobbet...
Nu borde jag ju ta upp det igen, då skägget är borta. Mindre smärta I lärandet på det viset.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: då skägget är borta...
Vaa? Är du naken i ansiktet? :shock:

Hur vet man då att Du är Du??
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev: då skägget är borta...
Vaa? Är du naken i ansiktet? :shock:

Hur vet man då att Du är Du??
[soundcloud][/soundcloud]

Får väl ge bort den här...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Du kan väl ha lösskägg, när du spelar den?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Du kan väl ha lösskägg, när du spelar den?
Nu inträffar det ju inte så ofta att jag spelar den...
Medlem i PB50+
Skriv svar