Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Phear skrev:
fieldflower skrev:
Phear skrev:Blä-puppa! Tamburslaskare! Ostflås!


-Sådärja, känns bättre när man får svära av sig lite.
Fina ord...:heart:
*gull*
Nä, det där var över gränsen...:oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Tävling

Inlägg av Phear »

Hur fluffans ska jag veta var gränsen går när du ändrar den hela tiden?!?!?!?!?

I fortsättning:
Blanda inte in mig i vårt förhållande!



*gull-1*
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Body&Soul skrev: Slutsatsen innebär dessvärre också att folk som skrattar mycket är dåliga tänkare..

Kul va :-)
Ha ha ha! Ööhhh...... :hmm:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Jag har ett officiellt statement att göra: Jag är nu trött på att vara sjuk!!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Jag har ett officiellt statement att göra: Jag är nu trött på att vara sjuk!!
Äsch, kom igen nu FF!!
Du är en svensk viking MED SKÄGG!!


Visst pallar du för lite mikroorganismer! Tänk bara på alla dina Baspratarvänner som cheer´ar upp dig!! Drick en öl! Tänd en cigarr!!

http://www.systembolaget.se/dryck/ol/ni ... fe-1136401" onclick="window.open(this.href);return false;
TVÅ såna härninga har jag vikt för kvällen! Förmodligen kommer jag att bli aningen tipsy och i morgon hitta en hel drös av mail från Tradera och Blocket (kanske vend åxå) med påstående att jag i natt köpt en massa prylar. Basar och dragspel å skit å mög.

Det kunde ju faktiskt ha varit värre ff!

Tänk om vi hade varit ryssar och tvingats spela balalajka!

:fullband: :fullband: :fullband:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Jag har ett officiellt statement att göra: Jag är nu trött på att vara sjuk!!
Det är väl inte så att du sitter och smyghåller på en 5-strängad kantele? Väl?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Lättledd följer man givetvis länken. Och läser:
Kryddig smak med liten sötma, inslag av timjan, vörtbröd, torkad frukt, pomerans och kaffe.

Jag blev proppmätt bara av att läsa. Det där är ingen dryck, det är en trerätters med kaffe och avec..
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:Det är väl inte så att du sitter och smyghåller på en 5-strängad kantele? Väl?
Kan jag intressera dig för en blockflöjt med några extra hål? Det går att spela fyrhändigt på den.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev:Jag har ett officiellt statement att göra: Jag är nu trött på att vara sjuk!!
Äsch, kom igen nu FF!!
Du är en svensk viking MED SKÄGG!!


Visst pallar du för lite mikroorganismer! Tänk bara på alla dina Baspratarvänner som cheer´ar upp dig!! Drick en öl! Tänd en cigarr!!

http://www.systembolaget.se/dryck/ol/ni ... fe-1136401" onclick="window.open(this.href);return false;
TVÅ såna härninga har jag vikt för kvällen! Förmodligen kommer jag att bli aningen tipsy och i morgon hitta en hel drös av mail från Tradera och Blocket (kanske vend åxå) med påstående att jag i natt köpt en massa prylar. Basar och dragspel å skit å mög.

Det kunde ju faktiskt ha varit värre ff!

Tänk om vi hade varit ryssar och tvingats spela balalajka!

:fullband: :fullband: :fullband:
Pallar: Ja.
Tycker om: Nej!

Dragspel är kul.
Jag har en balalajka. Den är inte kul.
Jag har förresten ett dragspel också.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:
AlbinH skrev:Det är väl inte så att du sitter och smyghåller på en 5-strängad kantele? Väl?
Kan jag intressera dig för en blockflöjt med några extra hål? Det går att spela fyrhändigt på den.
BLOCKFLÖJT??

i HELSEFYR HELLER!! Jag har fortfarande djävulsinstrumentet kvar, som nästan lyckades med att ta bort allt musikintresse från 9-åringen! "Blåsen nu alla" hette Satansverserna i notform. Den har skattat åt förgängligheten.
Blockflöjthelvetet skall jag bränna eller kasta ner i Mordors Ginungagap när jag bara kommer dit!

Fyra händer? Gissar jag rätt om jag säger att mannen med bockfoten har fyra händer??

:twisted:



:)
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Tävling

Inlägg av Eagle Hazze »

..
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Blockflöjt kan vara kul, men jag har full förståelse för dig AlbinH. Beundrar dig också att du tillochmed kom till blockflöjtsstadiet. Jag kroknade redan vid rytminstrumenten. Gå i kolmörker en halvmil för att råka ut för en tamburinpedagog... Nää.

Det krävdes fyra upplevelser för att förlika sig med flöjt. En musikfestival på Sandö där en barockensemble visade upp sig i ett rum dit ingen gick utom jag och en till. Fascinerande..
En ensam blockflöjtist som spelade klassiskt inne på en gård med hög akustik i Amsterdam. Även där var det bara jag som hittat dit lockad av tonerna. Magiskt..
Sen träffade jag ett fruntimmer som spelade tvärflöjt. Fick skriva en låt för flöjt som vi kunde spela tillsammans. Tja..
Slutligen en spelmansstämma i Hälsingland där Valter Ramsby uppträdde med spilopipa. Fick tag på Valter efteråt och fick köpa hans pipa han just haft konsert på. Den pipan saknar jag, den brann upp tillsammans med ytterligare en pipa tillverkad av Erik Andersson i Evertsberg. Såna här instrument är på riktigt vetja..

Min far köpte ett knappdragspel till mig i julklapp 1963. Det var en traumatisk upplevelse däremot. Du har väl ett knappspel ff?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Frågade min 6-åring vad hon önskade sig förra julen (eller var det förrförra) och hon sade stensäkert "Blockflöjt".
Så det fick hon. Hon tycker det är skitkul att ta fram den och vara med då jag sitter och spelar.
Låter inte apbra varken då jag eller hon blåser i den, men hon är glad.
Body&Soul skrev:Du har väl ett knappspel ff?
Nope, det är ett pianospel.
Om jag fattat rätt är jag nu den 3:e generationen som inte lyckats lära sig spela på samma Hagström-spel...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Apropå en annan tråd, har det blivit trendigt att relicera dragspel och blockflöjter än :-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:Apropå en annan tråd, har det blivit trendigt att relicera dragspel och blockflöjter än :-)
Det har hänt att jag tänkt tanken om blockflöjten.
Och hustrun har uttalat klara hot om relicing av dragspelet. Hardcore deluxe!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

fieldflower skrev:
Body&Soul skrev:Apropå en annan tråd, har det blivit trendigt att relicera dragspel och blockflöjter än :-)
Det har hänt att jag tänkt tanken om blockflöjten.
Och hustrun har uttalat klara hot om relicing av dragspelet. Hardcore deluxe!
Hota tillbaka med att hon ska vara glad att du inte kör el-dragspel med fuzz och wah-wah.. :D
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

ff: men visst har väl du haft med dig dragspelet till Glanshammar??

b&s: spilopipa har jag ingen alls koll på. Det måste undersökas.
Annars är jag TORSK på allmoge/hemmagjorda instrument. Alldeles nyss har jag tiggt mig till en plåtlåda som (kanske) skall bli en 2-3 strängad "gitarr". Sen en tid tillbaka samlar jag delar till en ståbas byggd av 2tum4..
Ja galenskapen tar sig udda intryck..

"Sen träffade jag ett fruntimmer som spelade tvärflöjt. Fick skriva en låt för flöjt som vi kunde spela tillsammans. Tja.."

En sån finns i mitt sinne också. Hon spelar inte längre, säger hon. Men OOHH vad jag vill göra musik med henne... :lol: :lol: :lol: :lol:

Är det verkligen sant att gitarrister får fler brudar? :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

I nästa vecka ska jag fortsätta att spela balalajka. Vi håller just nu på med rysk folkmusik i 6:an. Skoj!

Nisse-Chouffen strök med på julafton, men jag hämtade upp tre Corsendonk i fredags. Den första av dem tags av daga, när foten är bra.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:
fieldflower skrev:
Body&Soul skrev:Apropå en annan tråd, har det blivit trendigt att relicera dragspel och blockflöjter än :-)
Det har hänt att jag tänkt tanken om blockflöjten.
Och hustrun har uttalat klara hot om relicing av dragspelet. Hardcore deluxe!
Hota tillbaka med att hon ska vara glad att du inte kör el-dragspel med fuzz och wah-wah.. :D
Hmm, there's an idea...:hmm:
AlbinH skrev:ff: men visst har väl du haft med dig dragspelet till Glanshammar??

b&s: spilopipa har jag ingen alls koll på. Det måste undersökas.
Annars är jag TORSK på allmoge/hemmagjorda instrument. Alldeles nyss har jag tiggt mig till en plåtlåda som (kanske) skall bli en 2-3 strängad "gitarr". Sen en tid tillbaka samlar jag delar till en ståbas byggd av 2tum4..
Ja galenskapen tar sig udda intryck..

"Sen träffade jag ett fruntimmer som spelade tvärflöjt. Fick skriva en låt för flöjt som vi kunde spela tillsammans. Tja.."

En sån finns i mitt sinne också. Hon spelar inte längre, säger hon. Men OOHH vad jag vill göra musik med henne... :lol: :lol: :lol: :lol:

Är det verkligen sant att gitarrister får fler brudar? :D
Jojo, dragspelet var med för några år sedan.
Lät förjävligt, men det gjorde vi alla vid den tiden på dygnet.

Tvärflöjt är också ett fint instrument. Ligger en sån här och skräpar också.
Liiite svårare att lära sig än mycket annat då man ju svimmar efter en stund.
Tycker man flåsar som en bälg, men man tillgodogör sig liksom inte syret...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:
Tvärflöjt är också ett fint instrument. Ligger en sån här och skräpar också.
Liiite svårare att lära sig än mycket annat då man ju svimmar efter en stund.
Tycker man flåsar som en bälg, men man tillgodogör sig liksom inte syret...
Liksom highland pipes. I motsats till trumpet, där man aldrig blir av med luften. :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
fieldflower skrev:
Tvärflöjt är också ett fint instrument. Ligger en sån här och skräpar också.
Liiite svårare att lära sig än mycket annat då man ju svimmar efter en stund.
Tycker man flåsar som en bälg, men man tillgodogör sig liksom inte syret...
Liksom highland pipes. I motsats till trumpet, där man aldrig blir av med luften. :wink:
Trumpet går ju dessutom inte att lära sig spela...
Har en kollega som spelar trumpet i diverse symfonisammanhang, som tycker att det är skitkul att jag inte kan lära mig trumpet mtp hur mycket andra instrument jag lattjar med.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Om du gör som jag och miljoner andra, så tar du förmodligen i för mycket. Kolla Greg Spence, Mystery to mastery, om du inte redan har gjort det.
http://www.mysterytomastery.com/videos/
Jag tycker han har rätt vettiga förklaringar till många problem.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Om du gör som jag och miljoner andra, så tar du förmodligen i för mycket. Kolla Greg Spence, Mystery to mastery, om du inte redan har gjort det.
http://www.mysterytomastery.com/videos/
Jag tycker han har rätt vettiga förklaringar till många problem.
Jag har haft trumpetjäveln i snart 20 år och har i perioder provat det mesta, men jag är fortfarande i läget att jag inte kan ta samma ton 2 ggr i följd.
Om det inte varit för att andra kan få min trumpet att låta bra skulle jag säga att den är trasig...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

fieldflower skrev:
Per skrev:Om du gör som jag och miljoner andra, så tar du förmodligen i för mycket. Kolla Greg Spence, Mystery to mastery, om du inte redan har gjort det.
http://www.mysterytomastery.com/videos/
Jag tycker han har rätt vettiga förklaringar till många problem.
Jag har haft trumpetjäveln i snart 20 år och har i perioder provat det mesta, men jag är fortfarande i läget att jag inte kan ta samma ton 2 ggr i följd.
Om det inte varit för att andra kan få min trumpet att låta bra skulle jag säga att den är trasig...
Du har problem med lufttrycket. Vanligen läcker det ut via den aktre tryckutjämningsventilen. Prova med en vinkork, funkar inte det så gäller champagnekork. Se till att du har fritt skottfält bakåt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:
fieldflower skrev:
Per skrev:Om du gör som jag och miljoner andra, så tar du förmodligen i för mycket. Kolla Greg Spence, Mystery to mastery, om du inte redan har gjort det.
http://www.mysterytomastery.com/videos/
Jag tycker han har rätt vettiga förklaringar till många problem.
Jag har haft trumpetjäveln i snart 20 år och har i perioder provat det mesta, men jag är fortfarande i läget att jag inte kan ta samma ton 2 ggr i följd.
Om det inte varit för att andra kan få min trumpet att låta bra skulle jag säga att den är trasig...
Du har problem med lufttrycket. Vanligen läcker det ut via den aktre tryckutjämningsventilen. Prova med en vinkork, funkar inte det så gäller champagnekork. Se till att du har fritt skottfält bakåt.
:lol:
Medlem i PB50+
Skriv svar