Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: Dessvärre ter sig Glanshammar lika avlägset som Vetenskapsakademin Paris gjorde för Anders Celsius 1736 dit han tvingades före avresan till den berömda expeditionen på Torneås isbelagda vattendrag. Att den fransman som tog åt sig äran av resultatet fuskade lite genom gissning och medeltalsbildning gör inte saken bättre eller en återupprepning tilltalande.

Dessutom är jag tveksam huruvida isläget är optimalt i Närke i sommartid jämfört med nordliga lokaler.
Ahmenduh!

Jag menar INTE att vi skulle insupa lärdomen vid, eller i, isiga vattendrag!

Jag lutar mer åt inomhus i glada vänners lag. Eventuellt också, om väderleken tillåter leken, utomhus i sommarhagen och då kanske i sällskap med kvinnor vars rykte flyger högt och vitt som båd´ Hugin och Munin. Där damerna kan både lyss till den spelande lärkan och gå med gossarna på gille.

Visst vore detta i tradition med både Näcken och Hr Fredman?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:
Body&Soul skrev: Dessvärre ter sig Glanshammar lika avlägset som Vetenskapsakademin Paris gjorde för Anders Celsius 1736 dit han tvingades före avresan till den berömda expeditionen på Torneås isbelagda vattendrag. Att den fransman som tog åt sig äran av resultatet fuskade lite genom gissning och medeltalsbildning gör inte saken bättre eller en återupprepning tilltalande.

Dessutom är jag tveksam huruvida isläget är optimalt i Närke i sommartid jämfört med nordliga lokaler.
Ahmenduh!

Jag menar INTE att vi skulle insupa lärdomen vid, eller i, isiga vattendrag!

Jag lutar mer åt inomhus i glada vänners lag. Eventuellt också, om väderleken tillåter leken, utomhus i sommarhagen och då kanske i sällskap med kvinnor vars rykte flyger högt och vitt som båd´ Hugin och Munin. Där damerna kan både lyss till den spelande lärkan och gå med gossarna på gille.

Visst vore detta i tradition med både Näcken och Hr Fredman?
Jamen, ingen is till punschen?? Då klagar Povel.

Näcken vill jag inte träffa mer sen den gången jag råkade sätta mig på hans fiol en natt. Han är ingen trevlig herre. Och Fredman är jämt full. Näckan och hennes vänner däremot, mmmmm.. Hon spelar på en relicerad blockflöjt för övrigt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Framsteg!!!
Kiropraktor is the shit!
Men det tar fortfarande 5-10 minuters promenad att komma från sittande till stående utan kramp.

Edit: Men febern på kvällarna släpper jag såklart inte...
Blir spännande gig. Jag ryggskott och feber, sångaren feber och ena gitarristen ryggskott. What could possibly go wrong..??
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev: Men det tar fortfarande 5-10 minuters promenad att komma från sittande till stående utan kramp.

Blir spännande gig. Jag ryggskott och feber, sångaren feber och ena gitarristen ryggskott. What could possibly go wrong..??
Det kommer alltså att se ut så här?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EqS76TFCCYs[/youtube]
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
fieldflower skrev: Men det tar fortfarande 5-10 minuters promenad att komma från sittande till stående utan kramp.

Blir spännande gig. Jag ryggskott och feber, sångaren feber och ena gitarristen ryggskott. What could possibly go wrong..??
Det kommer alltså att se ut så här?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EqS76TFCCYs[/youtube]
Nope, snarare såhär:
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: Hon spelar på en relicerad blockflöjt för övrigt.
Ho Hum, en sådan har jag också.

Så nu vet du i vilket vattendrag jag dväljes... :bigeyesskog:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Blockflöjter borde löpa större risk än många andra instrument att bli relicerade.
Pga ljudet då...
:hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Blockflöjter borde löpa större risk än många andra instrument att bli relicerade.
Pga ljudet då...
:hmm:
Så är det, go´vänner! Detta är Sanningen! Och inget annat än Sanningen!


:evil: "Blåsen nu alla!" :evil:

SE UPP för den som försöker lura på er en blockflöjt!
https://www.youtube.com/watch?v=Fb3nicduLfM" onclick="window.open(this.href);return false;
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Har provat lilltjejens blockflöjt, och då jag hör hur det låter känner jag ett stort självförakt och överväger omedelbart att sluta med musik.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Tävling

Inlägg av Phear »

fieldflower skrev:Sjuk igen. Tjohooo!!!
38,5 nu då. Skitkul!

Köpte en nässkölj. Udda upplevelse, men jag tycker nog den gjorde nytta.
Män, säg åt kroppen din att skärpa sig! Trist att skiten.inte.går.ur... Har haft så där i perioder själv. Förrförra hösten lyckades jag med ca 38 graders feber och på gränsen till lunginflammation (ja jag gick på regelbundna tester) i nästan två veckor.

Ja nässköljning känns ju lite som en kallsup men ändå inte. Känns iaf bättre i näsan efteråt... Hoppas det hjälper!
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Tävling

Inlägg av Phear »

Per skrev:Men va f.., ff? Influensavaccination?

@ Phear: Slå 6 cl whisky (inte för fin) och 2 cl Skåne eller OP i en mugg. Tillsätt lite citron samt lite honung och fyll upp med vatten. Kör i micron tills det nästan kokar. Rör i 1 rejäl tsk smör och drick så varmt och så snabbt det går. Gå och lägg dig och avnjut känslan av en väloljad hals (tills du slocknar).
Va,ska.man.koka.bort.spriten? Vad.kallas.den.shoten? Glädjedödare? :D
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Phear skrev: Va,ska.man.koka.bort.spriten? Vad.kallas.den.shoten? Glädjedödare? :D
Njaaeej, man må betänka att etanol kokar vid drygt 78 grader (Celsius). Det som ser ut som nästan kokning är när ´priten börjar förångas. Stoppar du då ner lilla vickevire kommer du att inse att brygden är lite svalare än de 100 grader (Celsius) som du förväntat den vara. Tempen hovrar runt de 78 ända tills ´priten förångats. Det är inte helt lätt att se när det "nästan kokar".

Detta påminner mig om en Luciafest på det företag jag arbetade på En Gång För Väldigt Längesedan.
Bertil hade fått i uppdrag att förbereda glöggpartyt i konferensrummet och hade pytsat i två flaskor vinglögg i en stor kastrull och spetsat med en kvarting Brännvin. Här skulle det Phanimej firas Lucia! När jag anlände med en låda pepparkakor slogs jag nästan till marken av spritångorna i lokalen. Djäfvlars Blod vad det doftade ´prit!
Lutad över kastrullen, där den stod på en värmeplatta a la camping, stod Bertil med en bekymrad min och sade:
-Du AlbinH, det är något fel på värmeplattan för glöggen vill inte koka.

Uppenbarligen hade Bertil skubbat från just den fysiklektionen.



"Skubbat" är skånska för AWOL.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Phear skrev:
fieldflower skrev:Sjuk igen. Tjohooo!!!
38,5 nu då. Skitkul!

Köpte en nässkölj. Udda upplevelse, men jag tycker nog den gjorde nytta.
Män, säg åt kroppen din att skärpa sig! Trist att skiten.inte.går.ur... Har haft så där i perioder själv. Förrförra hösten lyckades jag med ca 38 graders feber och på gränsen till lunginflammation (ja jag gick på regelbundna tester) i nästan två veckor.

Ja nässköljning känns ju lite som en kallsup men ändå inte. Känns iaf bättre i näsan efteråt... Hoppas det hjälper!
Jo, det är fan inge kul det här.
Nu behöver jag ut och motionera bort julmagen så ryggen kan bli snäll igen, men får väl invänta tills värsta förkylningen är borta.

Jo, den rensade fint, och det håller ju i sig några timmar framåt också.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Tävling

Inlägg av Phear »

AlbinH skrev:
Phear skrev: Va,ska.man.koka.bort.spriten? Vad.kallas.den.shoten? Glädjedödare? :D
Njaaeej, man må betänka att etanol kokar vid drygt 78 grader (Celsius). Det som ser ut som nästan kokning är när ´priten börjar förångas. Stoppar du då ner lilla vickevire kommer du att inse att brygden är lite svalare än de 100 grader (Celsius) som du förväntat den vara. Tempen hovrar runt de 78 ända tills ´priten förångats. Det är inte helt lätt att se när det "nästan kokar".

Detta påminner mig om en Luciafest på det företag jag arbetade på En Gång För Väldigt Längesedan.
Bertil hade fått i uppdrag att förbereda glöggpartyt i konferensrummet och hade pytsat i två flaskor vinglögg i en stor kastrull och spetsat med en kvarting Brännvin. Här skulle det Phanimej firas Lucia! När jag anlände med en låda pepparkakor slogs jag nästan till marken av spritångorna i lokalen. Djäfvlars Blod vad det doftade ´prit!
Lutad över kastrullen, där den stod på en värmeplatta a la camping, stod Bertil med en bekymrad min och sade:
-Du AlbinH, det är något fel på värmeplattan för glöggen vill inte koka.

Uppenbarligen hade Bertil skubbat från just den fysiklektionen.



"Skubbat" är skånska för AWOL.
Du kan förångas!

*Edit* (vad nu hon har med det här att göra)
Förlåt min hätskhet och och och och okunnighet, jag blev bara så upprörd när det vankas alkoholmissbruk. :)

;)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Tävling

Inlägg av Phear »

fieldflower skrev:
Phear skrev:
fieldflower skrev:Sjuk igen. Tjohooo!!!
38,5 nu då. Skitkul!

Köpte en nässkölj. Udda upplevelse, men jag tycker nog den gjorde nytta.
Män, säg åt kroppen din att skärpa sig! Trist att skiten.inte.går.ur... Har haft så där i perioder själv. Förrförra hösten lyckades jag med ca 38 graders feber och på gränsen till lunginflammation (ja jag gick på regelbundna tester) i nästan två veckor.

Ja nässköljning känns ju lite som en kallsup men ändå inte. Känns iaf bättre i näsan efteråt... Hoppas det hjälper!
Jo, det är fan inge kul det här.
Nu behöver jag ut och motionera bort julmagen så ryggen kan bli snäll igen, men får väl invänta tills värsta förkylningen är borta.

Jo, den rensade fint, och det håller ju i sig några timmar framåt också.
Just att ut och promenera är väldigt bra för just ryggen. Bara man är frisk nog. Om man är krasslig är det bara att lyssna på kroppen och inte göra nåt som höjer pulsen. Självklart är det förstås inte läge när man har feber att sikta på långpromenad. Men om man inte har allt för hög feber tror jag man piggnar till med några steg utanför dörren då och då.

Frågade förresten en sjuksköterska om man riskerar att vara sjuk längre om man tar febernedsättande eftersom febern ju är kroppens egen reaktion...
Hon svarade att man tydligen höll på att utreda det nu...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Phear skrev:
fieldflower skrev:
Phear skrev:
fieldflower skrev:Sjuk igen. Tjohooo!!!
38,5 nu då. Skitkul!

Köpte en nässkölj. Udda upplevelse, men jag tycker nog den gjorde nytta.
Män, säg åt kroppen din att skärpa sig! Trist att skiten.inte.går.ur... Har haft så där i perioder själv. Förrförra hösten lyckades jag med ca 38 graders feber och på gränsen till lunginflammation (ja jag gick på regelbundna tester) i nästan två veckor.

Ja nässköljning känns ju lite som en kallsup men ändå inte. Känns iaf bättre i näsan efteråt... Hoppas det hjälper!
Jo, det är fan inge kul det här.
Nu behöver jag ut och motionera bort julmagen så ryggen kan bli snäll igen, men får väl invänta tills värsta förkylningen är borta.

Jo, den rensade fint, och det håller ju i sig några timmar framåt också.
Just att ut och promenera är väldigt bra för just ryggen. Bara man är frisk nog. Om man är krasslig är det bara att lyssna på kroppen och inte göra nåt som höjer pulsen. Självklart är det förstås inte läge när man har feber att sikta på långpromenad. Men om man inte har allt för hög feber tror jag man piggnar till med några steg utanför dörren då och då.

Frågade förresten en sjuksköterska om man riskerar att vara sjuk längre om man tar febernedsättande eftersom febern ju är kroppens egen reaktion...
Hon svarade att man tydligen höll på att utreda det nu...
Jo, promenad räknar jag snarare som rygg-rehab än motion.
Såklart det också är motion, men...
Faktum är att just nu är jag så illa tvungen att promenera. Det tar 5-10 minuters promenad att komma upp i upprätt ställning om jag suttit en stund. I en lägenhet kan jag berätta att 5-10 minuters promenad (älgkliv, annars funkar det inte) är jävligt tradigt.

Men imorrn är hustrun hemma och kan ta 6-åringen (som kör 39+ grader feber fortfarande) så jag kan komma ut på en riktig promenad.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Phear skrev:
Phear skrev: Va,ska.man.koka.bort.spriten? Vad.kallas.den.shoten? Glädjedödare? :D
Förlåt min hätskhet och och och och okunnighet, jag blev bara så upprörd när det vankas alkoholmissbruk. :)

;)
ALKOHOLMISSBRUK????!!!! Vade retro, Satanas! Vare mig fjärran! :shock: :twisted:

Jag skrev "nästan kokar", (se vidare vår värderade kandidats till kemipriset, AlbinH:s avhandling), och om man är det minsta osäker på när så inträffar, tar man naturligtvis ut preparatet i god tid och kontrollerar på lämpligt sätt temperaturen. Jag förutsätter att man oupphörligen står med näsan tryckt mot microvågsugnsluckan och nogsamt inspekterar muggens rotation begrundande ytans rörelser.
Noggrannhet är en dygd!

À votre santé! :D
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Jag säger som Mannerström, allt över 53 grader är överkokt.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Bara öl och vin? Ingen snaps, whisky, gin, rom, etc, etc? :shock:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Per skrev:Bara öl och vin? Ingen snaps, whisky, gin, rom, etc, etc? :shock:
Nu får du bakläxa på kemi.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

38,0 grader då?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Tävling

Inlägg av John Sane »

Luden Lars
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Fjunig Fjodor
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Body&Soul skrev:
Per skrev:Bara öl och vin? Ingen snaps, whisky, gin, rom, etc, etc? :shock:
Nu får du bakläxa på kemi.
Nu är jag ju förvisso humanist i själ och hjärta, men i min ungdom, vill jag minnas, hettades mäsken vid destillationsprocessen upp till etanolens kokpunkt, varpå de därvid uppkomna alkoholhaltiga ångorna förpassades ut i kylslangen för kondensering. Det som droppat ur slangen vid lägre temperaturer förpassades raskt till vasken. Som kokpunkten för etanol ligger på 78,4° C, antar jag att destillerade drycker har utsatts för temperaturer högre än 53 grader.

Men jag är ju som sagt inte naturvetare, så låt gärna upplysningens ljus stråla över min förstocknings mörker. :nickar:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:38,0 grader då?
Nej, du kan inte vara överkokt, (tror jag), men fråga Mannerström för säkerhets skull. :wink:
Akta bara så han inte "rrrulllarr" dig.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar