Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Per skrev:
Body&Soul skrev:
Per skrev:Bara öl och vin? Ingen snaps, whisky, gin, rom, etc, etc? :shock:
Nu får du bakläxa på kemi.
Nu är jag ju förvisso humanist i själ och hjärta, men i min ungdom, vill jag minnas, hettades mäsken vid destillationsprocessen upp till etanolens kokpunkt, varpå de därvid uppkomna alkoholhaltiga ångorna förpassades ut i kylslangen för kondensering. Det som droppat ur slangen vid lägre temperaturer förpassades raskt till vasken. Som kokpunkten för etanol ligger på 78,4° C, antar jag att destillerade drycker har utsatts för temperaturer högre än 53 grader.

Men jag är ju som sagt inte naturvetare, så låt gärna upplysningens ljus stråla över min förstocknings mörker. :nickar:
Nu ska han skilja på när en vätska börjar förångas och när den kokar. Det du slår bort är de sk. eteriska oljorna som har kokpunkt på något över 100 grader men som tenderar att börja förångas lite före din måltemperatur som är densamma som när julskinkan just kokat för torr. Det gillar inte Mannerström heller. Den ska vara glansig och skiva sig. Fast det kanske var fisk? Icke desto mindre oönskat vilket du vet.

Men varför reta upp Mannerström? Och varför utvinna det icke önskvärda? Förångningen av det önskvärda startar långt före kokpunkten ser du och håller därför mer distans till det där läskiga. En temperatur mellan 48 och 51 grader är lagom. Faktiskt börjar det ge resultat redan innan denna temperatur uppnås men för att dra nytta av det gäller att man tänker om och gör som när man kajkar omkring i en livbåt på havet efter att man förlist men glömt ta med vattnet. Processerna skiljer sig på två punkter emellertid. Man utvinner maximalt 56% enligt mina empiriska studier, fast man slipper också det mesta av de oönskade eteriska biprodukterna. Jo en sak till, detta är endast intressant för den kvalitativt målinriktade, den kvantitativt orienterade med merkantila intressen göre sig icke besvär.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Synnerligen intressant! Jag bugar mig till stoftet för din kunskap, o vise. Skada att PB inte existerade för trettio år sedan! Vilken nytta kunde man inte dragit av dess samlade visdomar då. Numera gör ju närheten till kontinenten, att dylika kunskaper inte är lika livsavgörande för gemene man.

Om jag förstår dig rätt, bör i så fall den kvalitetsmedvetne, (som önskar säkerställa sin tillgång till fluida, vilka ej utsatts för mer än 51 grader), vara hänvisad till hantverksmässigt framställda produkter, då den fabriksmässiga produktionen med profitintressen knappast lär garantera dylika kvalitetsaspekter?
Det är ju då gott och väl för många normala bruksvarianter men lite synd beträffande en hel del av de mera exklusiva exemplen från den öppna marknaden.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Själv kör jag glöggen i micron. Ibland börjar den bubbla och ibland inte. Men oftast bubblar det lite i förståndet efteråt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Samma iakttagelse i Skåne, så det kan inte vara ett lokalt fenomen.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

"Pengarna till spriten ligger alltid överst".

Svenskt ordspråk.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:"Pengarna till spriten ligger alltid överst".

Svenskt ordspråk.
Bra ordspråk tycker jag.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

AlbinH skrev:"Pengarna till spriten ligger alltid överst".

Svenskt ordspråk.
Analogt med viktförhållandet sprit kontra vatten, alltså?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
AlbinH skrev:"Pengarna till spriten ligger alltid överst".

Svenskt ordspråk.
Analogt med viktförhållandet sprit kontra vatten, alltså?
Ändras det med totalvolymen..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Nja, det är väl mer totalvolymen, som kan ändras lite knepigt vid blandning.
Jag tänkte mer på densiteten.

Däremot brukar det gå lättare att få ner sprit i takt med att den intagna totalvolymen stiger. Detta gäller till en viss gräns, varefter det brukar gå tyngre.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Den avgivna volymen ökar linjärt med den intagna.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Body&Soul skrev:Den avgivna volymen ökar linjärt med den intagna.
Den avgivna ljudvolymen och den intagna alkoholvolymen, antar jag?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Nja, jag tror det handlar om flatulens och bönor...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Avgiven volym eller ljudvolym i så fall?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Man brukar bry sig om den senare först och den tidigare efteråt.
Sedan brukar reagensen på mängden och arten partiklar per m3 ta vid.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Skit samma. Tycker jag asså. Men det är ju bara jag, det.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:Skit samma. Tycker jag asså. Men det är ju bara jag, det.
Nejnejnej, det är ENORM skillnad! Framför allt mellan egen och andras.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Sådär! Nu fick jag GAS.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Tävling

Inlägg av Phear »

Per skrev:Sådär! Nu fick jag GAS.
Apropå bönor och flatulens, eller?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Jag vill inte veta!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Använder ni bönor för att blåsa flatlöss? Eller lägger flatlusen bönor? Eller är det stockholmska bönor) Vad menas?
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Phear skrev:
Per skrev:Sådär! Nu fick jag GAS.
Apropå bönor och flatulens, eller?
Fundera på det, ni! :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Själv har GAS på in-ear nu.
Trådlöst!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Tävling

Inlägg av Phear »

Tänk om man kunde få GAS på att spela musik i stället? Men den är väl för enkelt? ;)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Tävling

Inlägg av Phear »

Jag har ju "tyvärr" provat en Unicornbass 1x10 som ger mig återfall av GAS då och då. Annars är jag faktiskt nästan äckligt (och säkert felaktigt) nöjd med mina grejer. :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Phear skrev:Tänk om man kunde få GAS på att spela musik i stället? Men den är väl för enkelt? ;)
GAS:en på in-ear är ju att kunna spela musik med stor säkerhet för att man hör allting som himla bra.
Och då vill man ju spela mycket, och det är väl GAS på att spela.
Medlem i PB50+
Skriv svar