Vad jobbar ni med? Posta foton!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Luslejon
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: lör 17 mar 2007, 11:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Luslejon »

Själv är man gymnasieelev (ska påbörja sista läsåret efter sommaren) samtidigt som jag , när tiden tillåter, ibland hoppar in som vaktmästare på ett datakonsultföretag.

Bild
"I'm in competition with myself and I'm losing"
- Roger Waters
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Johannes: Kan du fördela inkomsten för de olika delarna i %?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag pluggar numera, men förut lagade jag såna här:

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Makten skrev:Jag pluggar numera, men förut lagade jag såna här:

Bild
Åh.. sådana där sitter jag och räknar och klurar på (prestandan) på Volvo Aero i Trollhättan. Jag och en kollega var i Bromma för några år sedan, angående JT9, pestandatrubbel.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Fy fan Kapten Haddok som flygmekaniker, har man inte varit flygrädd förr... :shock:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:Johannes: Kan du fördela inkomsten för de olika delarna i %?
Varför då?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Johannes: Kan du fördela inkomsten för de olika delarna i %?
Varför då?
För att han kanske vill punktera en viss rock-stjärnedröm
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Johannes: Kan du fördela inkomsten för de olika delarna i %?
Varför då?
Vore lattjo att få veta bara. Vad som är själv huvudlevernet.
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:
Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Johannes: Kan du fördela inkomsten för de olika delarna i %?
Varför då?
För att han kanske vill punktera en viss rock-stjärnedröm
Vilken rockstjärnedröm?
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:
Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Johannes: Kan du fördela inkomsten för de olika delarna i %?
Varför då?
Vore lattjo att få veta bara. Vad som är själv huvudlevernet.
Akuten är mitt huvudsakliga yrke, sedan kommer pianostämningen och sist musiken. Tar bara roliga gig sedan något år tillbaks så musiken har halkat ned på listan. Jag planerar att börja stämma mera pianon och jobba lite mindre på akuten i höst så fördelningen kan ändras. Fast jag förstår fortfarande inte hur detta skulle kunna vara intressant läsning för någon annan än mig själv.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

För att jag jobbar på att bli din stalker. Men jag måste säga att det låter nyttigt att bara ta roliga gig.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Johannes skrev:
Diesel skrev:
Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Johannes: Kan du fördela inkomsten för de olika delarna i %?
Varför då?
För att han kanske vill punktera en viss rock-stjärnedröm
Vilken rockstjärnedröm?
Tänkte det kunde finnas en sådan, ett liv som heltidsmusiker
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:
Johannes skrev:
Diesel skrev:
Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Johannes: Kan du fördela inkomsten för de olika delarna i %?
Varför då?
För att han kanske vill punktera en viss rock-stjärnedröm
Vilken rockstjärnedröm?
Tänkte det kunde finnas en sådan, ett liv som heltidsmusiker
Har gjort det där redan. I tio år.
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:För att jag jobbar på att bli din stalker. Men jag måste säga att det låter nyttigt att bara ta roliga gig.
Hahahahaha, en stalker. Precis vad jag behövde.
När det gäller att bara ta roliga gig så är det ett för mig jättebra beslut. Däremot så ångrar jag inte att jag harvat runt och spelat diverse dålig musik i olika sammanhang för det har ju betalt hyran och medfört att jag fått andra roligare gig men efter att ha haft musiken som huvudsyssla i många år så känns det rätt skönt att ha en stadig ekonomi och ha musiken som ett brinnande intresse igen. Har ju bildat band och börjat skriva låtar igen, det är skitkul. Det pallade jag inte innan när musiken var mitt yrke. Dock så trillar det in en del covergig o dyl ibland ändå som jag tar för skojs skull. I helgen står jag på Patricia och spelar sunkcovers med polarna t ex. 4 set mellan kl 23 och 04 för dåliga pengar. Fast när det händer ibland så är det roligare än när det händer hela tiden...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Fläppen skrev:Åh.. sådana där sitter jag och räknar och klurar på (prestandan) på Volvo Aero i Trollhättan. Jag och en kollega var i Bromma för några år sedan, angående JT9, pestandatrubbel.
Det var i Bromma jag jobbade. Hmm, jag undrar om jag inte var där då det var knas med JT9:orna. För låg dragkraft eller vad det var? Typ för stort glapp mellan fläkt och dukt?
Svensson skrev:Fy fan Kapten Haddok som flygmekaniker, har man inte varit flygrädd förr... :shock:
Sanningen är nog den motsatta. Jag var extremt noggrann om man jämför med en del andra. Men överlag var Volvomotorerna ruskigt driftsäkra. Vi hade inne motorer från ett amerikanskt inrikesbolag som förr varit underhållna i en amerikans verkstad, och fy faan vad de såg ut inuti. Det bolaget vill jag inte flyga med. :? Felaktiga bultar, usla trådlåsningar, fel olja, fel toleranser på viktiga inpassningar, med mera.

Jag har varit inne och pulat i alla SAS JT8D-217/219, det vill säga de som sitter i ett av de vanligaste planen; MD-80. :wink:

Såhär ser det förresten ut när en flock måsar sugits in i en motor. Billllligt... inte. :oops:

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Makten skrev: Det var i Bromma jag jobbade. Hmm, jag undrar om jag inte var där då det var knas med JT9:orna. För låg dragkraft eller vad det var? Typ för stort glapp mellan fläkt och dukt?
Hej
Jag tror det var låg dragkraft, höga utloppstempar och hög s.f.c vid stipulerat EPR som var problemet. Jag kommer inte ihåg vad slutresultatet blev men jag vet att man lade massor av energi på att bygga bra högtryckskompressorer och glömde då lite grand av lågtrycksdelarna. Jag tror att någon eller några exemplar t.ex. hade dåliga LP-turbiner.
mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Tur att jag inte tog del av den här flygplansmotorinfon på Kreta.
Då hade jag kanske valt att gå hem.. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Fy fan Kapten Haddok som flygmekaniker, har man inte varit flygrädd förr... :shock:
Sanningen är nog den motsatta. Jag var extremt noggrann om man jämför med en del andra.
Självklart förstår jag ju det! Vissa uttalanden blir bara lite roliga i kombination till avataren, jag gav ex. vis bankråd i en annan tråd med Farbros Sid som avatar. :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Fläppen skrev:Jag tror det var låg dragkraft, höga utloppstempar och hög s.f.c vid stipulerat EPR som var problemet. Jag kommer inte ihåg vad slutresultatet blev men jag vet att man lade massor av energi på att bygga bra högtryckskompressorer och glömde då lite grand av lågtrycksdelarna. Jag tror att någon eller några exemplar t.ex. hade dåliga LP-turbiner.
Jag minns inte riktigt vad alla förkortningar betyder, men det är i alla fall intressant hur en kompressor byggd efter specarna kan bli "dålig" i sådan mån att det påverkar prestanda. Det visar lite vad det är för precision på grejerna.

Geddy, jag kan tala om att den söndertrasade motorn på bilden faktiskt fungerade. De tål MYCKET skit de där. Dessutom har man alltid minst två motorer, så det är inte så mycket att oroa sig för. :wink:


Jag och en kompis byggde förresten en hembyggd jetmotor av en gammal turbo, bara för att se om det gick. :lol: Den funkade... ett tag. När vi skulle gå över från gasoldrift till fotogen så övervarvade den så in i helvete att hela skiten skar ihop. :oops:

Bild

Nästa gång tänkte vi ta en lite större turbo. :wink: Vi räknar med att det går att få ut 50-100 kilo dragkraft. Det skulle räcka för att driva nån slags jet-cykel hiskeligt snabbt. :roll:

Bild


De här snubbarna vet vad de pysslar med. Liknande konstruktion som vår, fast myyyycket större och proffsigare: http://www.gas-turbines.com/nt5/nt5.mpg
En vanlig lastbilsturbo, en brännkammare och lite attiraljer för att styra det hela. :P
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
snooze
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jul 2007, 15:33
Ort: Exilnorrlänning i Stockholm

Inlägg av snooze »

Makten skrev: Nästa gång tänkte vi ta en lite större turbo. :wink: Vi räknar med att det går att få ut 50-100 kilo dragkraft. Det skulle räcka för att driva nån slags jet-cykel hiskeligt snabbt.
haha låter kul! och lite lagom vansinnigt. :)
hjälmen på, gossar!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25770
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Här finns en rolig jet-cykel: http://www.marineturbine.com/motorsports.asp

Bild

Hiskeligt ful, men kul prestanda.
Men ändå vansinne...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

snooze skrev:haha låter kul! och lite lagom vansinnigt. :)
hjälmen på, gossar!
Jag tror att brandfaran är det värsta faktiskt. :roll:
fieldflower skrev:Här finns en rolig jet-cykel: http://www.marineturbine.com/motorsports.asp
Jösses. 286 hästar på bakhjulet på en cykel som väger 250 kilo verkar vansinne, ja. :shock:

Den här båten är rätt ball. 1370 hästars helikoptermotor: http://www.gas-turbines.com/images/squi ... short).wmv

Tillägg: Äh, klipp och klistra.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25770
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Makten skrev:Den här båten är rätt ball. 1370 hästars helikoptermotor: http://www.gas-turbines.com/images/squi ... short).wmv
Jesus! Det skall inte gå mycket vågor, och man kan väl gissa på att den aldrig testats fullt ut..?
Asfalt är ett väldigt förlåtande material jmf med vatten om man färdas horisontalt.

Tror hojen mer eller mindre serietillverkas. Såg på hemsidan att Jay Leno har en (vilket knappt förvånar - han har säkert en rymdfärja också men får inte säga nåt för NASA.)

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Makten!
Jag konstaterar att både du och jag verkar vara lite experimentlystna. Jag har länge gått och tänkt på kombinationen av en aluminium-Buster (styrpulpetbåt) och Allison 250, den motorn som sitter den gamla polishelikoptern Bell Jet-Ranger. Det vore mumma det. Jag ligger faktiskt ute på YouTube i ett helt annat sammanhang än musik, kolla http://www.youtube.com/watch?v=n1qzPeJMX78
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Fläppen skrev:Jag ligger faktiskt ute på YouTube i ett helt annat sammanhang än musik, kolla http://www.youtube.com/watch?v=n1qzPeJMX78
Mvh
Thomas
:shock: :roll: :?:
Skriv svar