Muntligt avtal är bindande...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Poester »

Om man blir erbjuden en tjänst, lön och annat sker muntligen, då jag är anställd på samma företag redan. Kan man sedan bara ändra förutsättningarna hej vilt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av fieldflower »

Egentligen är det bindande, men då man redan är anställd är det frågan hur mycket man vill ställa till med.
Jag har råkat ut för samma, och det ordnade sig senare på Karma-kontot, att jag fick andra möjligheter.
Men stillatigande skall man inte ta det. Den som lovat måste få veta att man är besviken och förbigången.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av BBQV »

"Ett muntligt avtal är inte värt pappret det är skrivet på" brukar man säga, även om det är juridiskt bindande...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av gthyni »

som sagt juridiskt: ja,
men om ord står mot ord så blir det knepigt.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Poester »

Mellanchef erbjöd mig ny tjänst med högre lön. Jag tackade ja, började jobba. Efter några veckor kommer vd o säger att jag måste skriva på avtal. Jag avböjer eftersom jag redan fått förutsättningar, lön o redan har ett anställningsavtal.
Fick idag lönespec, då har man gett mig min gamla lön utan att säga nåt. Ringer mellanchef som hänvisar till vd. Känner mig inte riktigt tillfreds


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Håcke »

Byt chef och byt jobb.
Inte ok alls.

Tit for tat

Fångarnas dilemma eller "tit for tat".

Principen är: du samarbetar. I samma ögonblick någon slutar samarbeta släpper du samarbetet med den personen och tar aldrig upp samarbetet med den personen igen. Men med den som svarar vänligt på din inbjudan till samarbete - den samarbetar du med forever.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Danne »

Jag tycker mellanchef skall stå till svars inför vd då det verkar som mellanchef erbjudit dig något som vd inte samtycker till.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Håcke »

Alltså, det där kan man ju processa och kanske vinna på nåt sätt.
Problemet är att man alltid förlorar själv på så många sätt samtidigt.
Lika bra att bara lämna. Såna arslen vill man ändå inte ha som chefer.
Men var gärna tydlig med varför du lämnar så kanske dom lär sig nåt.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av gthyni »

Inte så lätt att bara lämna som småbarnsfar, nytt jobb behövs först
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Poester »

Precis, o jag lämnar inte på ren princip, då man felat o ska rätta till innan annat görs!
O för att förtydliga...
Har alltså jobbat på ny tjänst sen 1/3. Men kommer inte få utbetalt min högre överenskomna lön för maj/juni enligt vd, förräns jag skriver på nya avtalet. Hot?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av fieldflower »

Poester skrev:Precis, o jag lämnar inte på ren princip, då man felat o ska rätta till innan annat görs!
O för att förtydliga...
Har alltså jobbat på ny tjänst sen 1/3. Men kommer inte få utbetalt min högre överenskomna lön för maj/juni enligt vd, förräns jag skriver på nya avtalet. Hot?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men har firman ett annat avtal för den nya tjänsten, och du vill inte skriva på..?
Då har ju du en del i soppan också.
Varför vill du inte skriva på avtalet?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Poester »

För att vi redan kommit överens innan det uppkom ett nytt avtal. Som är sämre än det jag redan har! O det är bara till företagets vinst! Ger mig sämre lön per timme, sämre ersättning för övertid, sämre för helgdagar. Är redan anställd och jag är inte tvungen att skriva på ett skit! Sen har man inte heller sagt att man är tvungen att skriva på, ändå ändrat min lön till en högre, men när jag avböjde att skriva på, ändrat tillbaka till min gamla lön, så jag har jobbat "gratis" två månader. Inte okej!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av mrbaloo »

Är du med i facket har du möjlighet att gå hjälp där. Och retroaktiv lön är inget konstigt heller, närväl ni kommit överens.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av fieldflower »

Poester skrev:För att vi redan kommit överens innan det uppkom ett nytt avtal. Som är sämre än det jag redan har! O det är bara till företagets vinst! Ger mig sämre lön per timme, sämre ersättning för övertid, sämre för helgdagar. Är redan anställd och jag är inte tvungen att skriva på ett skit! Sen har man inte heller sagt att man är tvungen att skriva på, ändå ändrat min lön till en högre, men när jag avböjde att skriva på, ändrat tillbaka till min gamla lön, så jag har jobbat "gratis" två månader. Inte okej!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag vet ju inte något om hur/var du jobbar, så svårt att råda...

Om det är att gå från fysiskt arbete till kontor blir det ofta mindre klirr i kassan, men chans till bättre utveckling med tiden (kanske genom att byta jobb och förhandla sig upp).
Om det är det läget måste du väl välja mellan att ha eller äta kakan...

Om det inte är det läget låter det som ett riktigt skitställe.
Ditt förhandlingskort då är att de vill att du jobbar med det nya - annars skulle du inte fått frågan.
Då får du köra "Vi har ett gemensamt problem - den nya tjänsten är jätterolig och jag känner verkligen att jag är/blir bra på detta, men jag kan ju inte gå NED i lön då jag tar ett större ansvar. Vi måste komma överens om något som funkar med avtalet för annars är jag tyvärr tvungen att gå tillbaka till min gamla tjänst, även om jag känner att det vore ett slöseri både för mig och för er."
Detta sagt lugnt och fint, med den bekymrat hjälpsamma minen.

Då jag själv gick från golvet till kontoret för 17 år sedan gick jag ned 20% i lön, men det var en bra investering på sikt.
Men för mig var det på en stooor firma, där man inte hux flux kan hamna på gatan om man ställer krav.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Poester »

fieldflower skrev:
Poester skrev:För att vi redan kommit överens innan det uppkom ett nytt avtal. Som är sämre än det jag redan har! O det är bara till företagets vinst! Ger mig sämre lön per timme, sämre ersättning för övertid, sämre för helgdagar. Är redan anställd och jag är inte tvungen att skriva på ett skit! Sen har man inte heller sagt att man är tvungen att skriva på, ändå ändrat min lön till en högre, men när jag avböjde att skriva på, ändrat tillbaka till min gamla lön, så jag har jobbat "gratis" två månader. Inte okej!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi har ett gemensamt problem - den nya tjänsten är jätterolig och jag känner verkligen att jag är/blir bra på detta, men jag kan ju inte gå NED i lön då jag tar ett större ansvar. Vi måste komma överens om något som funkar med avtalet för annars är jag tyvärr tvungen att gå tillbaka till min gamla tjänst, även om jag känner att det vore ett slöseri både för mig och för er.
Helt rätt här, kommer bara sätta mig på kontoret och antagligen skita i vilket, enbart till förlust för företaget! Ingen vidare motivations eller stämningshöjare dock, men man ser det nog bara som principsak och inget annat!
Har varit på samma ställe i nio år, kan det mesta som krövs för både min gamla tjänst, inkl den nya, o för det mesta till o med mer än min chef. Har kundkontakt, där flera hade hoppat av om jag inte löst deras problem!
Vd tänker antagligen kortsiktigt och bryr sig inte om varken mig eller kund och vill bara pinka revir, samt få bort kommande förhandlingar från bordet.
Bör oxå tilläggas att avtal slöts med chef, vd gick in o skulle hålla dialog, varpå han sen inte meddelar löneändring, men informerar min chef, som inte heller informerat mig, utan info kom på lönelappen!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av fieldflower »

Poester skrev:
fieldflower skrev:
Poester skrev:För att vi redan kommit överens innan det uppkom ett nytt avtal. Som är sämre än det jag redan har! O det är bara till företagets vinst! Ger mig sämre lön per timme, sämre ersättning för övertid, sämre för helgdagar. Är redan anställd och jag är inte tvungen att skriva på ett skit! Sen har man inte heller sagt att man är tvungen att skriva på, ändå ändrat min lön till en högre, men när jag avböjde att skriva på, ändrat tillbaka till min gamla lön, så jag har jobbat "gratis" två månader. Inte okej!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi har ett gemensamt problem - den nya tjänsten är jätterolig och jag känner verkligen att jag är/blir bra på detta, men jag kan ju inte gå NED i lön då jag tar ett större ansvar. Vi måste komma överens om något som funkar med avtalet för annars är jag tyvärr tvungen att gå tillbaka till min gamla tjänst, även om jag känner att det vore ett slöseri både för mig och för er.
Helt rätt här, kommer bara sätta mig på kontoret och antagligen skita i vilket, enbart till förlust för företaget! Ingen vidare motivations eller stämningshöjare dock, men man ser det nog bara som principsak och inget annat!
Har varit på samma ställe i nio år, kan det mesta som krövs för både min gamla tjänst, inkl den nya, o för det mesta till o med mer än min chef. Har kundkontakt, där flera hade hoppat av om jag inte löst deras problem!
Vd tänker antagligen kortsiktigt och bryr sig inte om varken mig eller kund och vill bara pinka revir, samt få bort kommande förhandlingar från bordet.
Bör oxå tilläggas att avtal slöts med chef, vd gick in o skulle hålla dialog, varpå han sen inte meddelar löneändring, men informerar min chef, som inte heller informerat mig, utan info kom på lönelappen!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men ge dem valet vettja... Var beredd att gå tillbaka till den gamla tjänsten om de inte är pratbara om avtalet.
De VILL att du jobbar med det nya - det är ditt kort...:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Poester »

fieldflower skrev:
Poester skrev:
fieldflower skrev:
Poester skrev:För att vi redan kommit överens innan det uppkom ett nytt avtal. Som är sämre än det jag redan har! O det är bara till företagets vinst! Ger mig sämre lön per timme, sämre ersättning för övertid, sämre för helgdagar. Är redan anställd och jag är inte tvungen att skriva på ett skit! Sen har man inte heller sagt att man är tvungen att skriva på, ändå ändrat min lön till en högre, men när jag avböjde att skriva på, ändrat tillbaka till min gamla lön, så jag har jobbat "gratis" två månader. Inte okej!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi har ett gemensamt problem - den nya tjänsten är jätterolig och jag känner verkligen att jag är/blir bra på detta, men jag kan ju inte gå NED i lön då jag tar ett större ansvar. Vi måste komma överens om något som funkar med avtalet för annars är jag tyvärr tvungen att gå tillbaka till min gamla tjänst, även om jag känner att det vore ett slöseri både för mig och för er.
Helt rätt här, kommer bara sätta mig på kontoret och antagligen skita i vilket, enbart till förlust för företaget! Ingen vidare motivations eller stämningshöjare dock, men man ser det nog bara som principsak och inget annat!
Har varit på samma ställe i nio år, kan det mesta som krövs för både min gamla tjänst, inkl den nya, o för det mesta till o med mer än min chef. Har kundkontakt, där flera hade hoppat av om jag inte löst deras problem!
Vd tänker antagligen kortsiktigt och bryr sig inte om varken mig eller kund och vill bara pinka revir, samt få bort kommande förhandlingar från bordet.
Bör oxå tilläggas att avtal slöts med chef, vd gick in o skulle hålla dialog, varpå han sen inte meddelar löneändring, men informerar min chef, som inte heller informerat mig, utan info kom på lönelappen!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men ge dem valet vettja... Var beredd att gå tillbaka till den gamla tjänsten om de inte är pratbara om avtalet.
De VILL att du jobbar med det nya - det är ditt kort...:tummenupp:
Så är tanken. Sätter mig helt sonika på kontoret. Det är dom som förlorar oavsett!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Body&Soul »

Det där råkade jag ut för 2008. Anställdes som ingenjör på ett företag som sysslade med laserteknik. Fick ett muntligt avtal för jag fick först genomföra sex månaders utbildning, dels för att få speciella behörigheter, dels på företagets system. Eftersom behörigheterna krävde flera tentor så menade de att fast anställning inte var tänkbart förrän jag avverkat dem. Helt ok. förstod resonemanget.

Jag klarade utbildningarna på rekordtid och när jag fick anställningskontraktet fick jag ett skambud på lönen som nu skulle sänkas istället för höjas efter kompetenshöjningen. Blev tjurig och gav ett ultimatum, att om det muntliga avtalet inte skulle gälla så fick de se sig om efter någon annan.

Det visade sig att det var den store chefen i USA som lagt sig i och försökte köra amerikansk företagsledarstil men han fick backa så jag fick anställning efter det ursprungliga avtalet. Efter ett par månaders jobb fick jag utöver detta högre lön. Efter sex månader fick jag plötsligt bonus.

Sensmoral, man måste sätta ner foten. Helst ska man först göra sig oumbärlig :-)
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Poester »

Body&Soul skrev:Det där råkade jag ut för 2008. Anställdes som ingenjör på ett företag som sysslade med laserteknik. Fick ett muntligt avtal för jag fick först genomföra sex månaders utbildning, dels för att få speciella behörigheter, dels på företagets system. Eftersom behörigheterna krävde flera tentor så menade de att fast anställning inte var tänkbart förrän jag avverkat dem. Helt ok. förstod resonemanget.

Jag klarade utbildningarna på rekordtid och när jag fick anställningskontraktet fick jag ett skambud på lönen som nu skulle sänkas istället för höjas efter kompetenshöjningen. Blev tjurig och gav ett ultimatum, att om det muntliga avtalet inte skulle gälla så fick de se sig om efter någon annan.

Det visade sig att det var den store chefen i USA som lagt sig i och försökte köra amerikansk företagsledarstil men han fick backa så jag fick anställning efter det ursprungliga avtalet. Efter ett par månaders jobb fick jag utöver detta högre lön. Efter sex månader fick jag plötsligt bonus.

Sensmoral, man måste sätta ner foten. Helst ska man först göra sig oumbärlig :-)
Svårt att göra sig oumbärlig på mitt jobb. Omtyckt av kollegor och kunder och göra ett bra jobb är ju tydligen inte värt nåt!
Sen har jag numera blivit ersatt av en heltidstjänst plus en 50% på kontoret, så dom kanske tycker det passar företaget bättre att jag sitter där! Många tankar, men på tisdag vet vi!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av whatawaste »

Ingen är oumbärlig när det gäller politik å pengar...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Per »

Jag tycker ff och du resonerar klokt. Försök ha en bra midsommarhelg med familjen och lycka till på tisdag!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Poester »

Per skrev:Jag tycker ff och du resonerar klokt. Försök ha en bra midsommarhelg med familjen och lycka till på tisdag!
Will do!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av mikkejohansson »

Tipsar också om att prata med facket.

Ett anställningsavtal är bland det viktigaste man har, oavsett det är hos samma arbetsgivare så ska det framgå om du fått ändrad tjänst eller andra villkor (t ex lön). Tycker din arbetsgivare verkar ha gjort en riktig fuling. Sånt där älskar ombudsmän att grotta med.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Muntligt avtal är bindande...

Inlägg av Poester »

mikkejohansson skrev:Tipsar också om att prata med facket.

Ett anställningsavtal är bland det viktigaste man har, oavsett det är hos samma arbetsgivare så ska det framgå om du fått ändrad tjänst eller andra villkor (t ex lön). Tycker din arbetsgivare verkar ha gjort en riktig fuling. Sånt där älskar ombudsmän att grotta med.
Ska kontakta dom på måndag! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Skriv svar