Trasig monitorlåda - hilfe!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Trasig monitorlåda - hilfe!

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Testade en av våra gamla monitorlådor då jag var i repan igår, och den har slutat funka.
Det är en Laney CXP 115.Vill minnas att den lät hyfsat bra, så tråkigt att den inte funkar...
Bild

Den har lite underligt beteende som jag tänkte någon kanske har tips på att börja felsöka...
Då jag kopplar in ljudkälla (spelar ingen roll om det är mick in eller line in) så låter det lite lite om volymen är på noll.
Låter mindre och mindre då jag vrider upp volymen, och då volymen står på max är den helt tyst.
On-lampan lyser och jag kunde inte se att säkringen hade brunnit (men det syns ju inte alltid...)

Nån som har några tips på vad jag kan testa att felsöka?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Trasig monitorlåda - hilfe!

Inlägg av Riboe »

Om du vill ge dig in och gräva och detta schema stämmer
http://music-electronics-forum.com/t42796/#post433537" onclick="window.open(this.href);return false;

Plugga ur ingångarna. Mät DC på volympotens ändar vid min och max. Kolla båda matningsspänningarna till försteg (t ex -15/+15 på limit/skydds-dioderna mellan första och andra steget).

Spontant gissar jag på en IC, vilken av de två beror på vad du mäter.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Trasig monitorlåda - hilfe!

Inlägg av Hellish »

Var med om det där en gång. Det var säkringen. Kunde svurit på att den gamla säkringen var hel, men nä.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Trasig monitorlåda - hilfe!

Inlägg av fieldflower »

OK, jag börjar med säkringen, och så går jag vidare med mätning av volympoten om det inte löser sig med säkringen.
Medlem i PB50+
Skriv svar