Någon musiker med erfarenhet av egenanställning?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
frisko
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 30 jul 2017, 17:44
Ort: Uppsala
Kontakt:

Någon musiker med erfarenhet av egenanställning?

Inlägg av frisko »

Hallå!
Jag heter Emil och driver ett antal webbplatser, bland annat en portal om egenanställning. Kort beskrivet så är egenanställning en typ av "anställningsform" som gör det möjligt för privatpersoner att fakturera utan att starta företaget. För att ge en så korrekt bild av fenomenet som möjligt är jag i behov av erfarenheter från användare. Vad jag har förstått så ska egenanställning vara hyfsat populärt bland många musiker. Är det någon här på forumet som har testat egenanställning och skulle kunna dela med sig av sina erfarenheter? Vilket bolag? Hur fungerade det? Vad var positivt? Vad var negativt?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Någon musiker med erfarenhet av egenanställning?

Inlägg av anthax »

Ärligt ställd fråga eller är detta ännu en tråd i försök att locka klick till en sida?
Det har varit lite underliga trådstarter från nyskapade användare nyligen..

Om du driver en portal om ämnet så borde du väl rimligen veta vilka bolag som finns, vad egenanställning är, hur det funkar etc?
Vild spekulering bara från min sida.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Någon musiker med erfarenhet av egenanställning?

Inlägg av mrbaloo »

Det finns några trådar om detta redan, förvånar mig att trådskaparen inte söker i nytt forum. Tex: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=7&t=80000" onclick="window.open(this.href);return false;
frisko
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 30 jul 2017, 17:44
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Någon musiker med erfarenhet av egenanställning?

Inlägg av frisko »

anthax skrev:Ärligt ställd fråga eller är detta ännu en tråd i försök att locka klick till en sida?
Det har varit lite underliga trådstarter från nyskapade användare nyligen..

Om du driver en portal om ämnet så borde du väl rimligen veta vilka bolag som finns, vad egenanställning är, hur det funkar etc?
Vild spekulering bara från min sida.
Ärligt ställd fråga, men jag förstår din skepsis helt och hållet! Kanske blir mer legit om jag döljer länken? Givetvis har jag koll på vilka aktörer det finns, men det jag är ute efter är personliga erfarenheter.
mrbaloo skrev:Det finns några trådar om detta redan, förvånar mig att trådskaparen inte söker i nytt forum. Tex: viewtopic.php?f=7&t=80000
Tackar för den länken. Ska läsa igenom tråden (och andra jag hittar om ämnet).
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Någon musiker med erfarenhet av egenanställning?

Inlägg av mrbaloo »

Ok, i så fall önskar jag dig välkommen hit till forumet. Om du inte redan är basist så får du gärna bli det! :-)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Någon musiker med erfarenhet av egenanställning?

Inlägg av mikkejohansson »

Använde Frilans Finans i c:a 8 år innan jag startade egen Enskild Firma. Väldigt nöjd, spec så länge man bara vill ha ut lön. Ska man börja investera i utrustning eller så så är det ju bra med egen firma.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar