Mellon.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mellon.

Inlägg av GandhiMK2 »

Per skrev:
GandhiMK2 skrev: Dom har aldrig använt Autotune i melodifestivalen på leadsångare.
Där har du större insyn än jag och det var mest ett raljerade uttalande. Då var det väl behovet, som var ovanligt stort den här omgången. :)
;-)

Autotune är riskabelt. Många låtar har iaf en eller flera toner som hamnar utanför dur eller moll-skalan och då måste man lägga in fler halvtonssteg vilket ökar känsligheten och risken för att de toner ska komma ut är FEL-rättade toner snarare än RÄTT-rättade toner.
Jag vet att dom har använt AT i danska mello men i sverige:icke.
Folk är bara jävligt usla.
Inte så konstigt egentligen....för är det NÅGON härinne som känner någon sångare som lägger ned i närheten av den tiden tex en gitarrist lägger ned på att öva?
Anyone?
Min erfarenhet av att jobba med en väldig hög artister är att det inte finns en enda av dom som eg sjunger mer än när dom antingen står på scen eller lägger sång i stuido....så varför skulle dom vara skickliga på att hantera sitt instrument när dom inte jobbar med det? =0
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Mellon.

Inlägg av gthyni »

GandhiMK2 skrev: Min erfarenhet av att jobba med en väldig hög artister är att det inte finns en enda av dom som eg sjunger mer än när dom antingen står på scen eller lägger sång i stuido....så varför skulle dom vara skickliga på att hantera sitt instrument när dom inte jobbar med det? =0
Word.
En god vän, som egentligen inte hade god anlag, sjöng tonsäkrare än de flesta eftersom hen faktiskt förstod att övning ger färdighet.
Själv övar jag aldrig och sjunger riktigt uselt :mrgreen:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mellon.

Inlägg av fieldflower »

Jo, det gör en jäkla skillnad.
På den tiden då jag satt hemma och gitarrade och sjöng jämt var jag riktigt tonsäker.
Numera blir man mest ledsen då man försöker.
Man får skylla sig själv. Som vanligt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Mellon.

Inlägg av Per »

Jodå, det märks skillnad. Jag är troligen inte tidsmässigt i närheten av en inbiten gitarrist, men jag kör uppvärmnings- och tonbildningsövningar i bilen varje morgon. Utan det hade jag inte fixat jobbet, (särskilt om man är snudd på förkyld). Men det räcker att hoppa över ett par dagar eller att sätta igång att sjunga utan uppvärmning, så känns det helt annorlunda.

Jag förvånar mig fortfarande över folk som börjar sjunga till max utan uppvärmning. Och somliga blir fortfarande ibland irriterade för att jag inte vill börja med den eller den låten utan ta den senare, även om jag sjungit upp i en kvart, vilket egentligen inte räcker. Det finns säkert de, som klarar det, men många skulle absolut slita mindre på rösten och hålla längre med lite bättre teknik och snäll uppvärmning.

Det roligaste jag haft med auto tune, (som råkade följa med i en av mina effektburkar), var att dra upp den rejält, sjunga Ain't no sunshine och benda rejält. Hysteriskt roligt!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mellon.

Inlägg av blackparkas »

Jag värmer aldrig upp.
Kör överstämmor i alla band jag är med i på typ alla låtar. Nästan.

Skulle jag värma upp skulle jag hinna bli trött i rösten.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Mellon.

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Jo, det gör en jäkla skillnad.
På den tiden då jag satt hemma och gitarrade och sjöng jämt var jag riktigt tonsäker.
Numera blir man mest ledsen då man försöker.
Man får skylla sig själv. Som vanligt.
Den som jag beundrar mest i konsten att sjunga rent och tonsäkert är/var George Michael.
Jag vet ingen som sjunger med så lite "distorsion" som han gör.
Amazing!

:shock:

https://www.youtube.com/watch?v=zNBj4EV_hAo" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Mellon.

Inlägg av Per »

blackparkas skrev:Jag värmer aldrig upp.
Kör överstämmor i alla band jag är med i på typ alla låtar. Nästan.

Skulle jag värma upp skulle jag hinna bli trött i rösten.... :D
Fel uppvärmning. :D
Per skrev:
Jag förvånar mig fortfarande över folk som börjar sjunga till max utan uppvärmning.
Det handlar naturligtvis om flera saker. Om man sjunger i ett för sin röst avslappnat läge, innebär det ju mindre ansträngning. Jag är naturligt aningen låg för en hel del låtar, varför jag hamnar i ett lite högre läge för mig. Då behöver jag vara uppvärmd. Sedan har det ju mycket med melodi, röstklang, sångstil och avslappning att göra också. Så stora intervall som i första raden på Black or white tycker jag är svårt att sjunga helt avslappnat utan att ha kommit igång först. Billy Idollåtar kan t ex ligga så lågt att det är svårt att skära igenom live utan att skärpa röstklangen och lägga på lite extra tryck, vilket naturligtvis är mera ansträngande. Då är det också lättare, om man hunnit bli varm i muskulaturen.

Men det är ju jag det. :)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mellon.

Inlägg av fieldflower »

Min röst håller förvånansvärt länge trots total avsaknad av skolning, uppvärmning, etc.
Då jag trubadurar brukar det kunna lappas iväg bortåt 60 låtar på en kväll.
Jag tappar det lägre registret, så Elvislåtar måste ligga i början, men mid till högre bara finns och funkar.

Skulle vara kul att gå på sångcoaching nån gång.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mellon.

Inlägg av blackparkas »

Beror ju helt på vad man sjunger.
Att sitta och trubadura myslåtar i lämpliga tonarter tror jag de flesta kan köra bra länge.
Min bild av trubadurer och liknande är ju också att det sällan är några som trycker på speciellt mycket.
Då blir det ju förstås ganska "enkelt" att sjunga.

Inte för att förringa din prestation ff.... :D
Jag skulle inte orka sitta och köra 60 låtar på en kväll ens i trubadurmystonarter...
Iofs... jag skulle inte orka det av flera anledningar än att rösten skulle bli trött... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mellon.

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Beror ju helt på vad man sjunger.
Att sitta och trubadura myslåtar i lämpliga tonarter tror jag de flesta kan köra bra länge.
Min bild av trubadurer och liknande är ju också att det sällan är några som trycker på speciellt mycket.
Då blir det ju förstås ganska "enkelt" att sjunga.

Inte för att förringa din prestation ff.... :D
Jag skulle inte orka sitta och köra 60 låtar på en kväll ens i trubadurmystonarter...
Iofs... jag skulle inte orka det av flera anledningar än att rösten skulle bli trött... :D
Jag tar nog i rätt hyfsat då jag trubadurar...
Inte Dave Grohl-spräck, men tror jag skulle sjunga samma låtar på typ samma sätt även om jag hade fullt band bakom mig.
Myspys-sjungande trubadurer tycker jag inte är roligt att lyssna på, om det inte bara är myspys-låtar som skall sjungas så. Men det är inte riktigt den typen av tillställningar jag trubbat på.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mellon.

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:Min röst håller förvånansvärt länge trots total avsaknad av skolning, uppvärmning, etc.
Då jag trubadurar brukar det kunna lappas iväg bortåt 60 låtar på en kväll.
Jag tappar det lägre registret, så Elvislåtar måste ligga i början, men mid till högre bara finns och funkar.

Skulle vara kul att gå på sångcoaching nån gång.
Congrats!
Du behöver uppenbarligen ingen sångcoaching! Det enda dom är till för är om du går sönder för att du har sämst teknik!
Eller möjligen ngn som kan ge dj övningar som finjusterar dina skills etc men musikaliskt finns där i 101 fall av 100 intet att hämta. =0

Jag går sönder tämligen omgående. har URUSEL teknik, uppenbarligen. Spelade trumpet i 10 år och använder samma typ av stöd när jag sjunger som när jag lirade och det är H E L T åt helvete, fick jag veta 45 år gammal...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mellon.

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:
fieldflower skrev:Min röst håller förvånansvärt länge trots total avsaknad av skolning, uppvärmning, etc.
Då jag trubadurar brukar det kunna lappas iväg bortåt 60 låtar på en kväll.
Jag tappar det lägre registret, så Elvislåtar måste ligga i början, men mid till högre bara finns och funkar.

Skulle vara kul att gå på sångcoaching nån gång.
Congrats!
Du behöver uppenbarligen ingen sångcoaching! Det enda dom är till för är om du går sönder för att du har sämst teknik!
Eller möjligen ngn som kan ge dj övningar som finjusterar dina skills etc men musikaliskt finns där i 101 fall av 100 intet att hämta. =0

Jag går sönder tämligen omgående. har URUSEL teknik, uppenbarligen. Spelade trumpet i 10 år och använder samma typ av stöd när jag sjunger som när jag lirade och det är H E L T åt helvete, fick jag veta 45 år gammal...
Svaret ligger i trumpeten. :tummenupp:
Jag ägde en trumpet i 15 år och tog då och då tag i att försöka lära mig spela.
Kom aldrig till läget att jag kunde ta samma ton 2 ggr i rad.
Så att misslyckas på trumpet måste således vara en framgångsfaktor i sjungandet. :lol:

Skämt åsido misstänker jag att det finns en del sångteknik att fiska i så att t.ex. det lägre registret håller längre.
Sedan vore det kul att ha någon kunnig som kan ge idéer om tonhöjder där min röst kommer till sin rätt, och kanske hitta en egen stil eller ton. Eller varför inte teknik för att vidga gångbart register öht.

Jag har så dåligt tålamod med kursverksamhet bara.
Jag är totalt flakey musikaliskt, vilket instrumentsamlingen skvallrar om. Favvoinstrumentet skiftar per månad, och då spelar jag mest bara det.
Blir det "måste" på nåt går det i baklås.

Gick en kurs i saxofon för ca 10 år sedan.
Vi var 7 medelålders män som stod i ring och spelade Lilla katt. Illa.
Huvva vad jag aldrig vill ha nån liknande upplevelse igen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Mellon.

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: Jag är totalt flakey musikaliskt, vilket instrumentsamlingen skvallrar om. Favvoinstrumentet skiftar per månad, och då spelar jag mest bara det.
Blir det "måste" på nåt går det i baklås.

Gick en kurs i saxofon för ca 10 år sedan.
Vi var 7 medelålders män som stod i ring och spelade Lilla katt. Illa.
Huvva vad jag aldrig vill ha nån liknande upplevelse igen.
Fältis, du är BÄST!!! :clappy:

Din kommentar är anledningen till att jag häckar här! :nickar: :vinkar:

People. :!:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mellon.

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
Per skrev: Annars var väl det mest glädjande(?) att de verkar ha skippat auto tune. Hu! :shock:
Dom har aldrig använt Autotune i melodifestivalen på leadsångare. Hur den inspelade bakgrundskören är inspelad kan ju ingen ha åsikter om och den är med stor sannolikhet autotunad.
Aldrig använt autotune i Melodifestivalen? Aldrig lagt upp låtar och automatiserat autotune? Ledsen men här har du tvärfel.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mellon.

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev: Jag är totalt flakey musikaliskt, vilket instrumentsamlingen skvallrar om. Favvoinstrumentet skiftar per månad, och då spelar jag mest bara det.
Blir det "måste" på nåt går det i baklås.

Gick en kurs i saxofon för ca 10 år sedan.
Vi var 7 medelålders män som stod i ring och spelade Lilla katt. Illa.
Huvva vad jag aldrig vill ha nån liknande upplevelse igen.
Fältis, du är BÄST!!! :clappy:

Din kommentar är anledningen till att jag häckar här! :nickar: :vinkar:

People. :!:
För att jag med regelbundenhet empiriskt bevisar att jag är hyfsat kass på många instrument...? :hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Mellon.

Inlägg av Danne »

Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Per skrev: Annars var väl det mest glädjande(?) att de verkar ha skippat auto tune. Hu! :shock:
Dom har aldrig använt Autotune i melodifestivalen på leadsångare. Hur den inspelade bakgrundskören är inspelad kan ju ingen ha åsikter om och den är med stor sannolikhet autotunad.
Aldrig använt autotune i Melodifestivalen? Aldrig lagt upp låtar och automatiserat autotune? Ledsen men här har du tvärfel.
Nja, på leadsången som Figge syftade på (antar han menade liveuppträdandet) används väl inte autotune? Isåfall har de problem med grejorna för de senaste åren har ju i princip alla sjungit lite surt emellanåt, undantag Charlotte Perelli och Sanna Nielsen.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Mellon.

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: För att jag med regelbundenhet empiriskt bevisar att jag är hyfsat kass på många instrument...? :hmm:
Saliga äro de som kan skratta åt sig själva - ty de kommer aldrig att ha tråkigt! :fullband:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mellon.

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev: För att jag med regelbundenhet empiriskt bevisar att jag är hyfsat kass på många instrument...? :hmm:
Saliga äro de som kan skratta åt sig själva - ty de kommer aldrig att ha tråkigt! :fullband:
Well, då känner jag mig lyckligt lottad som har en outsinlig källa till skratt...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BTPeub2vEhs[/youtube]
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Mellon.

Inlägg av gthyni »

Skicka Johan till mello-finalen, nu
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Mellon.

Inlägg av AlbinH »

gthyni skrev:Skicka Johan till mello-finalen, nu
Njaa, han kan väl vänta tills rätt datum? Annars blir det ensamt i foajén.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mellon.

Inlägg av mrbaloo »

Är det bara jag som blandar ihop denna tråd med den här?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Mellon.

Inlägg av AlbinH »

mrbaloo skrev:Är det bara jag som blandar ihop denna tråd med den här?
Du har det kanske lite jobbigt med dubbel-oo? :retar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mellon.

Inlägg av fieldflower »

Äh, melon som melon...
Nu kör vi förresten! :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Mellon.

Inlägg av AlbinH »

Deltävling 2. Göteborg.


Ingen vann.. :oops:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mellon.

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:Deltävling 2. Göteborg.


Ingen vann.. :oops:
Nä, typ lite så väl..
En Meh-omgång.
Medlem i PB50+
Skriv svar