Västafrikansk musik

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4023
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Västafrikansk musik

Inlägg av AlbinH »

Som vanligt när jag är i nöd vänder jag mig till er för att få en lösning på alla världens problem.

På 1990-talet (?) fanns det ett radioprogram i P3 en kväll i veckan där det endast spelades västafrikansk musik. Jag har googlat som en iller men hittar inget på netet. Tror att det var en musikkändis från radion som höll i det. Kjell Alinge?

Hjälp mig innan jag går bananas! Vad 17 hette programmet? :headscratch:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Västafrikansk musik

Inlägg av BBQV »

Var det Thomas Gylling som var programledare?
Han var mera inne på västindisk musik iofs…
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Västafrikansk musik

Inlägg av Alexander »

Som BBQV säger, Thomas Gylling. 8) Kanske "Rytmdoktorn"?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4023
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Västafrikansk musik

Inlägg av AlbinH »

BBQV skrev: tor 27 jul 2023, 08:43 Var det Thomas Gylling som var programledare?
Han var mera inne på västindisk musik iofs…
Aha! Ja det kan det ha varit. Nu har jag något att leta på! Tack!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4023
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Västafrikansk musik

Inlägg av AlbinH »

Alexander skrev: fre 28 jul 2023, 14:05 Som BBQV säger, Thomas Gylling. 8) Kanske "Rytmdoktorn"?
enl Wikipedia:
Rytmdoktorn var ett radioprogram i Sveriges Radio P3 som sändes mellan åren 1983/1984[1] och 1989.[2] Programledare var Thomas Gylling, som en fortsättning på det Radio Västindien han då programlett sedan 1981.[3] I programmet spelades det senaste inom reggae, ska, calypso, soca, salsa, merengue, zouk, cumbia, texmex, soul, hiphop, raï, kwela, indisk filmmusik och i stort sett allt som gick att hitta från Tredje världens popscener."


Thomas Gylling var det nog. Gracias! :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar