Starta Harley efter 5 år

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av TDHP »

Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 15:18
TDHP skrev: mån 29 jan 2024, 15:11
Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 14:34
TDHP skrev: tor 21 dec 2023, 15:23
Body&Soul skrev: tor 21 dec 2023, 15:17 Dessutom, om den stått i fem år så har alla avlagringar i oljan samlats längst ner så startar du den drar du runt skiten. Visserligen rinner oljan lättare om den är varm men du behöver inte byta olja mitt i vintern när den är seg. Lugna dig till våren. För du ska väl inte ut och tomta på HD? :-)

Till TDHP: Jag uppgraderade en BSA A12 från -52. Från 500 cc till 650 cc. "Nya" motorn var vässad och med högkomps-toppar och -kolvar. Den motorn hade återfunnits i en trälåda där den legat i ett uthus sen tidigt 60-tal. Den rev jag såklart men behövde inte göra något annat än byta lite packningar som inte åldrats vackert. Men... det här är förstås några år sedan då det var engelska choppers som gällde.
Coolt!
Jag har byggt några Trajjor, den senaste 2016-2018 ungefär. :)

Bild
Jag stod där hojen står på bilden i lördags eftermiddag, men du var tydligen inte där TDHP. :)
Jag var inne på MC-mässan!
Vad gjorde du där?
Ja, det var svaret jag fick när jag frågade. :)
Var en kompis som bad mig att följa med till Norrtälje efter Eskils swap och kolla på en hoj som han var intresserad av.
Jag visste inte att den stod hos er.
Stelad Softail-ram med sporre-motor.
Såldes av en Jonathan, om jag inte minns fel.
Så tänkte morsa när jag ändå var där och passa på att kanske få kika in en snabbis när man var på klassisk mark. :)
Det var ju synd att man inte var där då. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av Jensa »

fieldflower skrev: mån 29 jan 2024, 15:31
Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 14:35 Hur har det gått, fieldflower?
Det blir en vår-aktivitet att ta tag i detta iom att hojen står kallt fortfarande.
Ser fram emot det...
OK. Håll oss gärna uppdaterade!
Har själv tre EVOs som jag skruvar en hel del med, så kan förhoppningsvis komma med något användbart tips också. :)
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av Jensa »

TDHP skrev: mån 29 jan 2024, 15:31
Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 15:18
TDHP skrev: mån 29 jan 2024, 15:11
Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 14:34
TDHP skrev: tor 21 dec 2023, 15:23
Body&Soul skrev: tor 21 dec 2023, 15:17 Dessutom, om den stått i fem år så har alla avlagringar i oljan samlats längst ner så startar du den drar du runt skiten. Visserligen rinner oljan lättare om den är varm men du behöver inte byta olja mitt i vintern när den är seg. Lugna dig till våren. För du ska väl inte ut och tomta på HD? :-)

Till TDHP: Jag uppgraderade en BSA A12 från -52. Från 500 cc till 650 cc. "Nya" motorn var vässad och med högkomps-toppar och -kolvar. Den motorn hade återfunnits i en trälåda där den legat i ett uthus sen tidigt 60-tal. Den rev jag såklart men behövde inte göra något annat än byta lite packningar som inte åldrats vackert. Men... det här är förstås några år sedan då det var engelska choppers som gällde.
Coolt!
Jag har byggt några Trajjor, den senaste 2016-2018 ungefär. :)

Bild
Jag stod där hojen står på bilden i lördags eftermiddag, men du var tydligen inte där TDHP. :)
Jag var inne på MC-mässan!
Vad gjorde du där?
Ja, det var svaret jag fick när jag frågade. :)
Var en kompis som bad mig att följa med till Norrtälje efter Eskils swap och kolla på en hoj som han var intresserad av.
Jag visste inte att den stod hos er.
Stelad Softail-ram med sporre-motor.
Såldes av en Jonathan, om jag inte minns fel.
Så tänkte morsa när jag ändå var där och passa på att kanske få kika in en snabbis när man var på klassisk mark. :)
Det var ju synd att man inte var där då. :)
Är tillbaka i stan 1 juni. :)
Förhoppningen är att jag ska kunna ta "EVO-choppern" jag hållit med i vinter dit då.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av TDHP »

Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 15:48
TDHP skrev: mån 29 jan 2024, 15:31
Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 15:18
TDHP skrev: mån 29 jan 2024, 15:11
Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 14:34
TDHP skrev: tor 21 dec 2023, 15:23
Body&Soul skrev: tor 21 dec 2023, 15:17 Dessutom, om den stått i fem år så har alla avlagringar i oljan samlats längst ner så startar du den drar du runt skiten. Visserligen rinner oljan lättare om den är varm men du behöver inte byta olja mitt i vintern när den är seg. Lugna dig till våren. För du ska väl inte ut och tomta på HD? :-)

Till TDHP: Jag uppgraderade en BSA A12 från -52. Från 500 cc till 650 cc. "Nya" motorn var vässad och med högkomps-toppar och -kolvar. Den motorn hade återfunnits i en trälåda där den legat i ett uthus sen tidigt 60-tal. Den rev jag såklart men behövde inte göra något annat än byta lite packningar som inte åldrats vackert. Men... det här är förstås några år sedan då det var engelska choppers som gällde.
Coolt!
Jag har byggt några Trajjor, den senaste 2016-2018 ungefär. :)

Bild
Jag stod där hojen står på bilden i lördags eftermiddag, men du var tydligen inte där TDHP. :)
Jag var inne på MC-mässan!
Vad gjorde du där?
Ja, det var svaret jag fick när jag frågade. :)
Var en kompis som bad mig att följa med till Norrtälje efter Eskils swap och kolla på en hoj som han var intresserad av.
Jag visste inte att den stod hos er.
Stelad Softail-ram med sporre-motor.
Såldes av en Jonathan, om jag inte minns fel.
Så tänkte morsa när jag ändå var där och passa på att kanske få kika in en snabbis när man var på klassisk mark. :)
Det var ju synd att man inte var där då. :)
Är tillbaka i stan 1 juni. :)
Förhoppningen är att jag ska kunna ta "EVO-choppern" jag hållit med i vinter dit då.
Coolt! Välkommen! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av fieldflower »

Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 15:46
fieldflower skrev: mån 29 jan 2024, 15:31
Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 14:35 Hur har det gått, fieldflower?
Det blir en vår-aktivitet att ta tag i detta iom att hojen står kallt fortfarande.
Ser fram emot det...
OK. Håll oss gärna uppdaterade!
Har själv tre EVOs som jag skruvar en hel del med, så kan förhoppningsvis komma med något användbart tips också. :)
Absolut, det kommer antingen glädjebilder eller frustrations-svordomar, beroende på hur det går. :D
Medlem i PB50+
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av Jensa »

Så, nu har jag läst tråden lite noggrannare.
Beklagar verkligen det med farsan din.
Utöver det som nämnts i tråden skulle jag även lufta bromsarna innan första turen.
Men innan jag ens skulle ha funderat på att köra den skulle jag se till att den gick bra.
Byt soppan och stift. Småpengar för att slippa svära. :)
Går inte startmotorn runt, så börja med att byta startrelä (50 kronor på Biltema), förutsatt att batteriet är OK.
Hur bekant är du med HD och oljorna? Edit: Bekant, såg jag. :)
Risken finns att den har våtsumpat och att den mesta av motoroljan finns i vevhuset.
Det går inte att tappa oljan där, men får den gå runt lite pumpar den tillbaka oljan i tanken under sadeln.
Går även att ta loss returen och få ut oljan så.
Titta hur mycket olja det är i tanken, så att du inte bara tappar den och fyller på med två liter, för har den våtsumpat kommer du få för mycket olja i tanken.
Jag hade bytt filter och motorolja och sen låta den dra runt lite med startmotorn, utan att få soppa, för att dra in lite ny olja och smörja upp cylindrar och så innan jag skulle starta den ordentligt.
Jag kör mineral 20W-50 i motorn, syntetisk 75W-90 i lådan och JASO-klassat i primären.
Tänkte du behålla den rekommenderar jag att skaffa service-manualen. Är den svår att få tag på duger Clymers för FLS/FXS 1984-1999 långt.
Dela gärna en bild redan nu om du har och lycka till. :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av fieldflower »

Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 19:48 Så, nu har jag läst tråden lite noggrannare.
Beklagar verkligen det med farsan din.
Utöver det som nämnts i tråden skulle jag även lufta bromsarna innan första turen.
Men innan jag ens skulle ha funderat på att köra den skulle jag se till att den gick bra.
Byt soppan och stift. Småpengar för att slippa svära. :)
Går inte startmotorn runt, så börja med att byta startrelä (50 kronor på Biltema), förutsatt att batteriet är OK.
Hur bekant är du med HD och oljorna? Edit: Bekant, såg jag. :)
Risken finns att den har våtsumpat och att den mesta av motoroljan finns i vevhuset.
Det går inte att tappa oljan där, men får den gå runt lite pumpar den tillbaka oljan i tanken under sadeln.
Går även att ta loss returen och få ut oljan så.
Titta hur mycket olja det är i tanken, så att du inte bara tappar den och fyller på med två liter, för har den våtsumpat kommer du få för mycket olja i tanken.
Jag hade bytt filter och motorolja och sen låta den dra runt lite med startmotorn, utan att få soppa, för att dra in lite ny olja och smörja upp cylindrar och så innan jag skulle starta den ordentligt.
Jag kör mineral 20W-50 i motorn, syntetisk 75W-90 i lådan och JASO-klassat i primären.
Tänkte du behålla den rekommenderar jag att skaffa service-manualen. Är den svår att få tag på duger Clymers för FLS/FXS 1984-1999 långt.
Dela gärna en bild redan nu om du har och lycka till. :)
Tack!
Det är ju det naturligaste i världen att tids nog förlora sina föräldrar, men det känns inte riktigt så när man är mitt i det.

Har ju ingen aning om vad som är bra och dåligt, men jag har kikat på att beställa hem detta för att köra servicen innan uppstart: https://customhoj.se/products/mcs-servi ... 8772695292

Såg det där med att dränera all gammal olja i en YT-video.
Byta olja i tanken, hänga lös returen till uppsamling, tugga startmotor 10 varv, byta filter, tugga startmotor ca 10 varv till (eller tills oljan som kommer ut ser ren ut), och sen fylla på med ytterligare lika mycket ny olja som kom genom dräneringsvarven.
Känns ju onekligen logiskt och cleant, men är det egentligen overkill?
Och kör man den metoden antar jag att oljan i kitet inte räcker till? Men jag kanske ändå borde köpa på mig så jag har...

Den blir definitivt kvar!
Den är verkligen "pappa" för mig.
Nästan lite konstigt för vi åkte inte sådär jättemånga gånger ihop, men vi pratade alltid hoj när vi träffades.
Bra tips med servicemanual.
Medlem i PB50+
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av Jensa »

fieldflower skrev: mån 29 jan 2024, 20:51
Jensa skrev: mån 29 jan 2024, 19:48 Så, nu har jag läst tråden lite noggrannare.
Beklagar verkligen det med farsan din.
Utöver det som nämnts i tråden skulle jag även lufta bromsarna innan första turen.
Men innan jag ens skulle ha funderat på att köra den skulle jag se till att den gick bra.
Byt soppan och stift. Småpengar för att slippa svära. :)
Går inte startmotorn runt, så börja med att byta startrelä (50 kronor på Biltema), förutsatt att batteriet är OK.
Hur bekant är du med HD och oljorna? Edit: Bekant, såg jag. :)
Risken finns att den har våtsumpat och att den mesta av motoroljan finns i vevhuset.
Det går inte att tappa oljan där, men får den gå runt lite pumpar den tillbaka oljan i tanken under sadeln.
Går även att ta loss returen och få ut oljan så.
Titta hur mycket olja det är i tanken, så att du inte bara tappar den och fyller på med två liter, för har den våtsumpat kommer du få för mycket olja i tanken.
Jag hade bytt filter och motorolja och sen låta den dra runt lite med startmotorn, utan att få soppa, för att dra in lite ny olja och smörja upp cylindrar och så innan jag skulle starta den ordentligt.
Jag kör mineral 20W-50 i motorn, syntetisk 75W-90 i lådan och JASO-klassat i primären.
Tänkte du behålla den rekommenderar jag att skaffa service-manualen. Är den svår att få tag på duger Clymers för FLS/FXS 1984-1999 långt.
Dela gärna en bild redan nu om du har och lycka till. :)
Tack!
Det är ju det naturligaste i världen att tids nog förlora sina föräldrar, men det känns inte riktigt så när man är mitt i det.

Har ju ingen aning om vad som är bra och dåligt, men jag har kikat på att beställa hem detta för att köra servicen innan uppstart: https://customhoj.se/products/mcs-servi ... 8772695292

Såg det där med att dränera all gammal olja i en YT-video.
Byta olja i tanken, hänga lös returen till uppsamling, tugga startmotor 10 varv, byta filter, tugga startmotor ca 10 varv till (eller tills oljan som kommer ut ser ren ut), och sen fylla på med ytterligare lika mycket ny olja som kom genom dräneringsvarven.
Känns ju onekligen logiskt och cleant, men är det egentligen overkill?
Och kör man den metoden antar jag att oljan i kitet inte räcker till? Men jag kanske ändå borde köpa på mig så jag har...

Den blir definitivt kvar!
Den är verkligen "pappa" för mig.
Nästan lite konstigt för vi åkte inte sådär jättemånga gånger ihop, men vi pratade alltid hoj när vi träffades.
Bra tips med servicemanual.
Jo, men inget man riktigt kan förbereda sig på ändå...

Det service-kittet fungerar säkert bra.

Ja, lite overkill kan det kanske vara, men jag hade hellre varit på den säkra sidan. :)
Har den inte våtsumpat, alltså att det ser ut att vara bra med olja i tanken (du blir fuktig om fingret om du sticker ner det i tanken, med hojen lutad på stödet), skulle jag bara byta oljan i tanken, dra runt den och göra ett till byte efter första starten/turen.
Du kan göra första bytet med någon billigare olja. Biltema tar 289 för 4 liter av deras 20W-50.

Det låter bra.
Var i Sthlm bor du?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4024
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av AlbinH »

Vi är nog ganska många här på PB som har ett hoj-förflutet. Själv har jag kört hoj i ca 35 år innan de två sista såldes ca 2017. På grund av min höga ålder, tyckte jag då. Men nu funderar jag på allvar att köpa något nytt...

För sent skall syndaren vakna.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev: lör 03 feb 2024, 23:44 Vi är nog ganska många här på PB som har ett hoj-förflutet. Själv har jag kört hoj i ca 35 år innan de två sista såldes ca 2017. På grund av min höga ålder, tyckte jag då. Men nu funderar jag på allvar att köpa något nytt...

För sent skall syndaren vakna.
Om man kan och vill så finns det inga hinder.
Gäller allt...
Medlem i PB50+
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av Jensa »

AlbinH skrev: lör 03 feb 2024, 23:44 Vi är nog ganska många här på PB som har ett hoj-förflutet. Själv har jag kört hoj i ca 35 år innan de två sista såldes ca 2017. På grund av min höga ålder, tyckte jag då. Men nu funderar jag på allvar att köpa något nytt...

För sent skall syndaren vakna.
Nej, köp inget nytt!
Köp något gammalt. 8)
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4024
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av AlbinH »

Jensa skrev: mån 05 feb 2024, 09:29
AlbinH skrev: lör 03 feb 2024, 23:44 Vi är nog ganska många här på PB som har ett hoj-förflutet. Själv har jag kört hoj i ca 35 år innan de två sista såldes ca 2017. På grund av min höga ålder, tyckte jag då. Men nu funderar jag på allvar att köpa något nytt...

För sent skall syndaren vakna.
Nej, köp inget nytt!
Köp något gammalt. 8)
Oerhört klokt sagt. Så får det bli naturligtvis.

Förslag? Flug- eller myggvikt premieras.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 939
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av Denada »

Mindre sportster?
sitter ju ganska upprätt på dem...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av fieldflower »

Vill man inte absolut köra Harley men vill ha hoj i samma stuk finns det ju en drös varianter att kika på.
Drag Star, Virago, Intruder, Marauder, Vulcan, etc.
Kostar ju ca hälften också, om plånboken är en faktor.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av TDHP »

AlbinH skrev: tis 06 feb 2024, 00:12
Jensa skrev: mån 05 feb 2024, 09:29
AlbinH skrev: lör 03 feb 2024, 23:44 Vi är nog ganska många här på PB som har ett hoj-förflutet. Själv har jag kört hoj i ca 35 år innan de två sista såldes ca 2017. På grund av min höga ålder, tyckte jag då. Men nu funderar jag på allvar att köpa något nytt...

För sent skall syndaren vakna.
Nej, köp inget nytt!
Köp något gammalt. 8)
Oerhört klokt sagt. Så får det bli naturligtvis.

Förslag? Flug- eller myggvikt premieras.
Vad åkte du på innan?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4024
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av AlbinH »

Honda cx 500 Eurosport. Oerhört bekväm men i tyngsta laget för en gammal get som jag.

Numera vill jag kunna köra på en grusväg i skogen som blir till en stig som blir till en viltstig som viker in under ett hasselsnår - och jag kan lätt som en plätt själv vända på stigen. See?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev: tor 08 feb 2024, 00:39 Honda cx 500 Eurosport. Oerhört bekväm men i tyngsta laget för en gammal get som jag.

Numera vill jag kunna köra på en grusväg i skogen som blir till en stig som blir till en viltstig som viker in under ett hasselsnår - och jag kan lätt som en plätt själv vända på stigen. See?
Låter som nån sorts scrambler eller liknande..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4024
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av AlbinH »

Ja, typ

Bild
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Starta Harley efter 5 år

Inlägg av fieldflower »

Finns lite scramblers på blocket...
En av de billigare en Yamaha 650 för 25´som man nog inte behöver vara så rädd om = kan ha en del kul med.
Medlem i PB50+
Skriv svar