Inkoppling mixer/toppar

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
mekaniskt
Medlem
Inlägg: 301
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 09:46
Ort: Södertälje

Inkoppling mixer/toppar

Inlägg av mekaniskt »

Jag köpte en liten ball gammal mixer i helgen, en Boss KM-60. Jag har aldrig hållit på särskilt mycket med ljud och teknik förut (annat än lite lättare roddning i grundskolans musiksal) men...

Jag skulle vilja koppla ihop lite grejer på detta vis:

Från elbas till förstärkartopp vidare till mixern och därifrån ut till högtalarlådorna

Är det möjligt eller är jag helt ute och cyklar? min topp har två utgångar men dom står det "speaker" på. Då kanske inte mixern trivs efter toppen eller trivs inte toppen före mixern kanske?

Tanken med detta är i grund och botten att kunna ansluta polarnas toppar till mixern och därifrån kunna köra ut allt ljud till två högtalarlådor och samtidigt kunna justera ljudnivåer, effekter osv ifrån mixern. Tänker jag helt knasigt eller?


Bild
Epi Thunderbird, Fender Bassman, Peavy Basic 60, Billig P-baskopia...
More gear than skill!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nej, det funkar inte så.
Du måste skilja på line-, mick- och högtalarsignal.

Högtalarsignalen är förstärkt, via ett slutsteg (power amp) och ska bara kopplas till passiva högtalare. ("speaker" output)

Om du vill göra så som du beskriver, så ska du ta "line out" eller liknande från era toppar o köra in i mixern, sedan ut från mixern till ett slutsteg o vidare t högtalarna. Alternativt - om du har aktiva högtalare - slipper du slutsteget o kör direkt från mixern in i högtalarna.
mekaniskt
Medlem
Inlägg: 301
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 09:46
Ort: Södertälje

Inlägg av mekaniskt »

Okej. Men då spricker det alltså på att endast en av polarna har line out på sin topp.

Dock så borde man väl kunna köra instrumenten direkt in i mixern? med försämrat ljud/färre inställningsmöjligheter förstås?
Epi Thunderbird, Fender Bassman, Peavy Basic 60, Billig P-baskopia...
More gear than skill!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

mekaniskt skrev:Okej. Men då spricker det alltså på att endast en av polarna har line out på sin topp.

Dock så borde man väl kunna köra instrumenten direkt in i mixern? med försämrat ljud/färre inställningsmöjligheter förstås?
Det behövs nog något slags preamp i alla fall, så om instrumenten har passiva mikrofoner blir det nog rätt tyst. Köp begagnade podar eller v-amps, funkar jättebra för ändamålet.
mekaniskt
Medlem
Inlägg: 301
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 09:46
Ort: Södertälje

Inlägg av mekaniskt »

okej. Nu har jag lärt mej en hel del här ikväll och det uppskattar jag. Tack för hjälpen goda herrar!
Epi Thunderbird, Fender Bassman, Peavy Basic 60, Billig P-baskopia...
More gear than skill!
Skriv svar