Gratis är gott

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Leijon
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 20:23

Gratis är gott

Inlägg av Leijon »

Hej.
Jag sitter en del och meckar en del med inspelningsprogram hemma och tänkte passa på att tipsa om bra gratisgrejer som finns på nätet. Faktum är att allt man behöver finns att ladda hem gratis om man är nyfiken och vill komma igång utan att lägga ut en massa pengar. Om du inte redan har ett inspelningsprogram rekommenderar jag att börja med Reaper.

För den som bara är nyfiken, eller tycker att det verkar stökigt att trixa emd ett inspelningsprogram, kan det vara värt att notera att samtliga pluggar nedan går att köra fristående utan att man använder dem inuti ett inspelningsprogram. Med andra ord är det bara att tanka ner och testa.

Och samtliga finns för både Windows och Mac OS X. Reaper går även att köra på Linux.

Reaper
Reaper är ett mycket kompetent inspelningsprogram. Det är inte lika polerat som Cubase, Pro Tools, Logic eller någon av de andra stora drakarna, och de kräver kanske lite mer av användaren, men i stort finns det inte mycket du inte kan göra i Reaper som du inte kan göra i någon av dessa, i alla fall inget du måste kunna göra när du börjar lära dig. Reaper är gratis i utvärderingssyfte, kostar ca 500 kronor för icke kommersieltt bruk och ca 2500 för kommersiellt bruk. Utvärderingsperioden har däremot ingen timeout utan det går att använda tills man känner sig så bekväm att man tycker sig vilja betala för det.
Neg: Mac OS X versionen har i dagsläget en hel del problem med externa pluggar. Windows versionen funkar hur bra som helst.
Kuriosa: Programmet utvecklas av samma kille som gjorde WinAmp och sedan Gnutella protokollet.

Nedanstående är så kallade pluggar och är att betrakta som instrument, patch och loop bibliotek. Meningen med dessa är att snabbt bygga ut arsenalen gratis ljud att använda.

Kore Player
Otroligt bra samplingsspelare. Native Instruments är en av de ledande tillverkarna av kvalitetspluggar. Kore Player kan spela samplingar/patchar från NI:s samtliga motorer och kommer med ett trevligt start paket. Det går självklar att köpa flera paket att bygga ut den med. Ljuden som följher med är förstklassiga och det finns även ett gratis paket (Compilation 1) att ladda ner för att få fler ljud. Rekommenderas!
Plus: Svinbra ljud! Snudd på standard vad gäller samplingsspelare. Är lite av min standardplugg.

UVI Workstation
Mer än bara en spelare. UVI WS är en lite workstation i sig med möjlighet att förutom spela upp samplingar även spela loopar (bl.a Apple Loops och rex filer), mixa dessa och lägga på effekter. I övrigt är den konceptmässigt rätt lik Kore Player. Intressant för många här är att den går att köra fristående från en DAW vilket gör att man inte behöver några andra progra, Notera att du måste ladda ner demo ljudpaketet separat.
Plus: går att köras fristående från inspelningsprogram. Är ett komplett bandkompalternativ för den som vill ha någon att spelar med utan att spela in själv.
Minus: Många paket kräver iLok nyckel. Inget som ProTools användare bryr sig om för de har redan en, men irriterande för oss som inte har en.

Independence Free
En lightversion av en fullstor synt (finns i flera versioner och kostar såklart pengar). Här medföljer ett rejält stort ljudpaket, 2 gb, och du har fullständiga möjligheter att själv mecka med ljuden och skapa egna. Den enda avstängda funktionen är möjligheten att själv importera ljud som andra har gjort. Stort plus för det stora biblioteket och en bra möjlighet att lära sig att ratta en synt.
Denna är den jag hunnit leka minst med och verkar ha en massa roliga features.

Förhoppningsvis är detta till hjälp för någon.

Oskar
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Tack för tipsen. Ska nog ladda ner Reaper och testa.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Jag slår ytterligare ett slag för Audacity:

http://audacity.sourceforge.net/

Finns för Linux, Mac och Windows.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Reaper har ju till skillnad från Audacity stöd för VST-pluggar vilket känns som en enorm fördel.

Ardour verkar inte heller dumt om man jobbar i Linux. Fast Reaper går tydligen också köra på Linux genom Wine.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Ahab skrev:Reaper har ju till skillnad från Audacity stöd för VST-pluggar vilket känns som en enorm fördel.

Ardour verkar inte heller dumt om man jobbar i Linux. Fast Reaper går tydligen också köra på Linux genom Wine.
Fast att köra ljudapplikationer genom wine är inte direkt optimalt om man vill ha låg latency (och det vill man ju!).
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Ahab skrev:Reaper har ju till skillnad från Audacity stöd för VST-pluggar vilket känns som en enorm fördel.

Ardour verkar inte heller dumt om man jobbar i Linux. Fast Reaper går tydligen också köra på Linux genom Wine.
Ardour funkar också på Mac och har stöd för AU pluggar.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Ja köra man mac så finsn det osX-versioner av både Reaper och Ardour.

Nej, jag skulle inte heller vilja köra reaper genom Wine, men det kanske duger för mix när latency inte är så viktigt längre om man har spelat in med en windowsburk tex.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Ahab skrev:Reaper har ju till skillnad från Audacity stöd för VST-pluggar vilket känns som en enorm fördel.

Ardour verkar inte heller dumt om man jobbar i Linux. Fast Reaper går tydligen också köra på Linux genom Wine.
Kör du Audacity på Windows eller Mac så finns det stöd för VST.

Att köra ett inspelningsprogram via Wine skulle jag nog inte ge mig på.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

cub skrev:Kör du Audacity på Windows eller Mac så finns det stöd för VST.

Att köra ett inspelningsprogram via Wine skulle jag nog inte ge mig på.
Jaha, har inte uppdaterat audacity på ett tag (rätt längesen antagligen).
Nej Wine är nog ingen bra ide.

edit: Hade visst senaste Audacity. "Audacity does not have real-time effects"
Då går det ju fetbort.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Ahab skrev:
cub skrev:Kör du Audacity på Windows eller Mac så finns det stöd för VST.

Att köra ett inspelningsprogram via Wine skulle jag nog inte ge mig på.
Jaha, har inte uppdaterat audacity på ett tag (rätt längesen antagligen).
Nej Wine är nog ingen bra ide.

edit: Hade visst senaste Audacity. "Audacity does not have real-time effects"
Då går det ju fetbort.
Jag antar att jag har en magisk version i så fall........;)

http://audacity.sourceforge.net/download/plugins
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ska köpa in en dator till studion som byggs på jobbet och jag har funderat lite på om jag kanske ska köra Ubuntu på den. Har ni någon koll om något av ovanstående program funkar till det eller ska jag ta hem Ubuntus egna ljudredigeringsprogram och testa det kanske..
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Hellish: Jag skulle nog dra ner den färdiga distron "Ubuntu studio" i så fall.

Testade Reaper igår. Har man lite koll på cubase kommer man igång snabbt. Lite stökigare bara, men riktigt sjysst.
cub skrev:Jag antar att jag har en magisk version i så fall........;)

http://audacity.sourceforge.net/download/plugins
Tror vi missuppfattar varandra. Jag har den installerad också. men det går fortfarande inte köra effekter i realtid. I cubase eller liknande har man ju kvar spåret som man spelade in det och effekterna läggs på när man spelar upp det. I audacity blir man tvungen att processa hela spåret och ändra det permanent.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Ahab skrev:Hellish: Jag skulle nog dra ner den färdiga distron "Ubuntu studio" i så fall.
+1. Lite optimerad och kernelstök för real time klart och bara att köra. Plus att en del av ovannämnda program redan är installerade.
Ahab skrev:Tror vi missuppfattar varandra. Jag har den installerad också. men det går fortfarande inte köra effekter i realtid. I cubase eller liknande har man ju kvar spåret som man spelade in det och effekterna läggs på när man spelar upp det. I audacity blir man tvungen att processa hela spåret och ändra det permanent.
Aha ja vi har något pratat förbi varandra..:) Jag spelar in på en digiporta och gör de sista redigeringarna och mastring i Audacity.
Skriv svar