Uppmickning av bas för inspelning

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Uppmickning av bas för inspelning

Inlägg av bassace »

Vi ska spela in lite i bandet. Jag har en 1x15" låda och två 2x10" lådor. Alternativa mickar är antingen en vanlig SM57 eller en ADK51 stormembranskondensator.

Vad tror ni blir bäst:
1. SM57 på 10"-högtalare
2. SM57 på 15"-högtalare
3. ADK51 på 10"-hogtalare
4. ADK51 på 15"-högtalare

Kommer även att spela in en line-signal direkt från toppen. Tanken är att blanda line- och miksignal i mixen.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Använd inte stormembran för bas. Ett tips är att använda samma mick som ni har till baskaggen. De är ju designade för lite högre ljudtryck.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Uppmickning av bas för inspelning

Inlägg av Jan Hellman »

bassace skrev:Vi ska spela in lite i bandet. Jag har en 1x15" låda och två 2x10" lådor. Alternativa mickar är antingen en vanlig SM57 eller en ADK51 stormembranskondensator.

Vad tror ni blir bäst:
1. SM57 på 10"-högtalare
2. SM57 på 15"-högtalare
3. ADK51 på 10"-hogtalare
4. ADK51 på 15"-högtalare

Kommer även att spela in en line-signal direkt från toppen. Tanken är att blanda line- och miksignal i mixen.
Om det är dessa två mickar du har att tillgå skulle jag personligen sätta en SM57:a off axis på ett tiotumselement och ADK 51:an som distansmikrofon någon meter från golvet en bit ifrån förstärkaren. Prova dig fram vad det gäller avstånd.

Eller line:a basen rätt in och kör en förstärkarplugg om ni kör hårddiskinspelning som Logic, Cubase eller ProTools. Eller re:ampa:a genom förstärkaren efter inspelning för att ha en ofärgad signal inspelad.

Tre tips.....

Jag mickar nästan ALDRIG nu för tiden. Åtminstone inte vid inspelning och NÄSTAN aldrig vid mix heller. För att vara helt ärlig.....

//J
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

+1 på Jans välvalda ord.
Jag mikar aldrig heller, rekomenderar verkligen en bra DI-box.
Nuförtiden, beroende på vilken mjukvara förstås, finns det så bra baspluggar att en bra högtalarsimluering funkar lika bra som en ok mikning, speciellt om du bara har de mikarna att tillgå.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Håller med. I alla fall om man vill få ett bra basljud snabbt.

Har man tid att experimentera kan man ju testa lite olika lösningar som mick+line eller bara mick, men för mig brukar det alltid sluta med att jag lajnar med en bra DI-box.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

SM57 funkar jäkligt bra på både 10- och 15-tummare. Gärna lite off-axis. Jag tycker också att line-signal kan vara bra att ha, men det tar inte lång tid att sätta upp en mick eller två, så finns det kanalutrymme, så tycker jag att ni ska spela in det i alla fall. Så märker man väl sen om det funkade eller inte.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Lajna och använda pluggar!?
Inte undra på att det låter så trist på moderna inspelningar.
;-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

anli skrev:Lajna och använda pluggar!?
Inte undra på att det låter så trist på moderna inspelningar.
;-)
Jag kan GARANTERA dig att du inte skulle höra någon skillnad om det är pluggar eller mickad stärkare i en ljudbild. :poke:

//J :hug: :D
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Hellish skrev:Använd inte stormembran för bas.
Varför inte det?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

När vi spelade in coverplattan senast så både mickade jag nära + nån meter bort, linade post eq och linade direktsignalen från basen.
I slutänden använde jag en kombination av mickarna på två låtar och pluggar på den cleana signalen på resten. Visst låter det bra om pluggarna (Waves GTR mest) men det är ändå ett spciellt ljud på mickspåren. Rummet och rasslet från låda och case gör faktiskt sitt!
Nästa inspelning ska vi för övrigt göra i stort sett helt live i studion, micka trummor, basstärk och kompgura och låta det slaska och låta illa hur mycket som helst! Mycket roligare!

Edit: Ni som köpt plattan kan ju få lista ut vilka två spår det är! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bassace skrev:
Hellish skrev:Använd inte stormembran för bas.
Varför inte det?
Det går bra men se till så att just den micken du använder pallar lite ljudtryck. Vilket nästintill samtliga stormembransmickar gör nu för tiden. Det var annat förr. Jag skulle ju aldrig i helvete närmicka en basförstärkare med en 50-tals Neumann U47:a t.ex. Bandmikrofoner var också historiskt sätt väldigt känsliga för ljudtryck och att bandmembranet helt enkelt kunde gå av. Men mina Royer R-121 bandmickar pallar 135dB och det gjorde INTE äldre bandmickar. Så mycket av det som sägs om stormembransmickar och bandmickar att dom inte pallar ljudtryck stämmer inte riktigt nu för tiden. Men det är ju viktigt att kolla upp ordentligt och att man kan sina mikrofoner så att dom inte går sönder i onödan.

//J
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hellboy skrev:Det går bra men se till så att just den micken du använder pallar lite ljudtryck. Vilket nästintill samtliga stormembransmickar gör nu för tiden. Det var annat förr. Jag skulle ju aldrig i helvete närmicka en basförstärkare med en 50-tals Neumann U47:a t.ex. Bandmikrofoner var också historiskt sätt väldigt känsliga för ljudtryck och att bandmembranet helt enkelt kunde gå av. Men mina Royer R-121 bandmickar pallar 135dB och det gjorde INTE äldre bandmickar. Så mycket av det som sägs om stormembransmickar och bandmickar att dom inte pallar ljudtryck stämmer inte riktigt nu för tiden. Men det är ju viktigt att kolla upp ordentligt och att man kan sina mikrofoner så att dom inte går sönder i onödan.
//J
Hehe.. Då slapp jag svara. :D
Precis som Hellboy skriver så ska man ta det försiktigt med hur nära man mickar upp en stärk med stormembransmickar.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

En måhända dum fråga, men är stormembran och bandmembran samma sak?
Har fått för mig att det är olika tekniker?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Jag spelade in ett punkband med två gitarrister med varsin Marshall JCM900 + 4x12 lådor och använde MXL1006 till dessa med utmärkt resultat, det blev bättre än med SM57 som vi också provade.
Bild
Tål 130dB ljudtryck enligt specen på http://www.mxlmics.com/condenser_mic/MX ... xl1006.htm
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hellboy skrev:
anli skrev:Lajna och använda pluggar!?
Inte undra på att det låter så trist på moderna inspelningar.
;-)
Jag kan GARANTERA dig att du inte skulle höra någon skillnad om det är pluggar eller mickad stärkare i en ljudbild. :poke:

//J :hug: :D
I en powertrio tror jag faktiskt man skulle höra det.
Men jag är bara lite surmagat trött på det ljud populärmusiken har idag.
Tycker allt skall mickas. Gärna analogt....
Helst bara en mick direkt in i masterstenkakan :-) Eller vaxrulle!
Jag kallar mig inte stofil för ros skull.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:Jag kan GARANTERA dig att du inte skulle höra någon skillnad om det är pluggar eller mickad stärkare i en ljudbild. :poke:

//J :hug: :D
Det beror ju som sagt lite på hur mycket annat än det rena basljudet mickarna plockar upp! Står man tex vid stärkaren och spelar med plektrum och får med det akustiska strängljudet från basen så kan det bli riktigt häftigt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Klopper skrev:En måhända dum fråga, men är stormembran och bandmembran samma sak?
Har fått för mig att det är olika tekniker?
Nix. Bandmikrofoner har ett bandformat membran. Stormembran har ett runt membran som är större än småmembransmembran. Därav namnet..... ;)

//J
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev:
Klopper skrev:En måhända dum fråga, men är stormembran och bandmembran samma sak?
Har fått för mig att det är olika tekniker?
Nix. Bandmikrofoner har ett bandformat membran. Stormembran har ett runt membran som är större än småmembransmembran. Därav namnet..... ;)

//J
Det var det jag trodde.
Blev en aning konfunderad av ditt tidigare inlägg bara.
Gjorde helt enkelt en felaktig tolkning av dig! :oops:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

anli skrev:Men jag är bara lite surmagat trött på det ljud populärmusiken har idag. Tycker allt skall mickas. Gärna analogt....
Det är någon speciellt att spela in på band istället för en dator. Är lite bakåtsträvare, trots min ringa ålder =)

Jag tycker att känslan är viktigt, och spelglädjen märks i slutresultatet. Att spela genom DI-boxar och podar... det blir inte samma känsla, även om ljudet blir bra.

Men jag kan ärligt säga att jag inte skulle märka någon skillnad i ett blindtest.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Hellboy skrev:Jag kan GARANTERA dig att du inte skulle höra någon skillnad om det är pluggar eller mickad stärkare i en ljudbild. :poke:

//J :hug: :D
Det beror ju som sagt lite på hur mycket annat än det rena basljudet mickarna plockar upp! Står man tex vid stärkaren och spelar med plektrum och får med det akustiska strängljudet från basen så kan det bli riktigt häftigt!
Det är ju sant. :thumbsup: Men en sak som jag gjort är att line:a basen och använt pluggar i datorn OCH mickat strängarna på basen just av samma anledning. Fasen så mycket enklare att spela in och höra sträng-/plektrumljud om man INTE står bredvid en ljudstark förstärkare....... :wink:

Det finns otroligt många sätt att spela in bas på och inget är egentligen fel. Man får pröva sig fram. Det är roligt att experimentera. Ibland funkar det och ibland funkar det inte. Och, som du säger, att spela in strängljud kan vara helball. Bra tips. :)

//J
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

bassace skrev:Jag spelade in ett punkband med två gitarrister med varsin Marshall JCM900 + 4x12 lådor och använde MXL1006 till dessa med utmärkt resultat, det blev bättre än med SM57 som vi också provade.
Bild
Tål 130dB ljudtryck enligt specen på http://www.mxlmics.com/condenser_mic/MX ... xl1006.htm
Jo men nu pratade vi väl spela in bas?
Ja det finns bara ett sätt att ta reda på om den pallar trycket och låter bra. :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Klopper skrev:
Hellboy skrev:
Klopper skrev:En måhända dum fråga, men är stormembran och bandmembran samma sak?
Har fått för mig att det är olika tekniker?
Nix. Bandmikrofoner har ett bandformat membran. Stormembran har ett runt membran som är större än småmembransmembran. Därav namnet..... ;)

//J
Det var det jag trodde.
Blev en aning konfunderad av ditt tidigare inlägg bara.
Gjorde helt enkelt en felaktig tolkning av dig! :oops:
Eller så var det jag som var otydlig. Välj själv. ;)

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

anli skrev:
Hellboy skrev:
anli skrev:Lajna och använda pluggar!?
Inte undra på att det låter så trist på moderna inspelningar.
;-)
Jag kan GARANTERA dig att du inte skulle höra någon skillnad om det är pluggar eller mickad stärkare i en ljudbild. :poke:

//J :hug: :D
I en powertrio tror jag faktiskt man skulle höra det.
Men jag är bara lite surmagat trött på det ljud populärmusiken har idag.
Tycker allt skall mickas. Gärna analogt....
Helst bara en mick direkt in i masterstenkakan :-) Eller vaxrulle!
Jag kallar mig inte stofil för ros skull.
Du borde gifta dig med Didrik De Geer..... ;)

Mono är bäst också, va?? :D

//J :stolt:
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Anli : Att ö h t spela in musik är på tok för modernt.

Bara livespelningar utan förstärkare är modellen!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

OnT: Lite beroende på vilket sound du har eller är ute efter. Men SM57 lite off axis är mitt grundtips.

Och Hellboy; jag hör skillnad på förstärkarljud och pluggar - i alla fall när det gäller mitt eget basljud.

För övrigt är mono grymt!


//Gubben
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar