Funkar detta lajnade ljud?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Funkar detta lajnade ljud?

Inlägg av MatsD »

Jag försöker hitta ett lajnat allround basljud som funkar. Tanken är att det ska gå snabbt och enkelt att rigga och ställa in. Jag har valt att bara använda Tech21 BDDI och en kompressorpedal. I ljudexemplet nedan använder jag en Squier Jazz med båda mikarna på fullt (strängad med DR Lo Riders) genom en Demeter Compulator genom Tech21 BDDI. Inspelningen är gjort med en Zoom H2. Jag har inte gjort något med ljudet i efterhand mer än att jag volymmaxat det ett par dB med en brickwall limiter i Wavelab och sparat ut det som mp3.

Vad säger baspratarna, funkar det? Det jag själv är tveksam till är om jag måste skära en aning botten och om Compulatorn går lite för hårt och pumpar lite för mycket, framför allt på de lägre tonerna. Jag har dock inte någon bra högtalarlyssning utan har kranat efter hur det låter i mina lurar (Beyerdynamic DT 770 Pro).

http://www.demofon.se/audio/squier.jazz ... 1.bddi.mp3

/Mats D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tyvärr kan jag inte få ner mp3 filen men det kan bero på att det finns en massa punkter och mellanrum i namnet. Bör vara små bokstäver hela vägen, inga punkter, komman, åäö osv.

Skumt, nu får jag ner den.
Det där låter väl bra även om basfrekvenserna just nu distar i min powerbook men det vet du ju redan vad jag förstod. Plektrumspel? I min smak lite mycket topp men i en bandsituation låter det säkert annorlunda och då brukar toppen göra sig bättre eller snarare försvinna en del.

Och det är just vad det handlar om, hur låter den i bandsituation? Det är där det ska låta bra, inte när basen är ensam...
Senast redigerad av groovyjr den sön 14 dec 2008, 02:27, redigerad totalt 1 gånger.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag som tyckte jag tämjt toppen nästan väl mycket, men Beyer-lurarna har iofs en lite luddig topp så man kan luras att dra på lite mer däruppe än vad som behövs. Å andra sidan lär det väl mest bara var topp i högtalarna i en powerbook och min Toshiba klarar i varje fall inte de låga tonerna utan att dista.

Plektrumspel jag? Nää, jag kan inte spela bas med plektrum. Detta är spelat med pek- och långfinger.

/Mats D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Du har ju en poäng där med powerbooks även om de klarar ganska mycket bas med de inbyggda högtalarna trots allt.

Det var som attan, trodde faktiskt du körde plastbit där vilket jag tyckte var coolt.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Jag hatar att ställa in ljud vid soundcheck, för man har oftast för lite tid på sig.
Man vill ju ratta när hela bandet lirar, vilket man inte har tid till. Jag gillar ganska diskantfattigt ljud när jag lirar själv.
Men i band fungerar det inte.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Funkar detta lajnade ljud?

Inlägg av enor »

MatsD skrev:Jag försöker hitta ett lajnat allround basljud som funkar. Tanken är att det ska gå snabbt och enkelt att rigga och ställa in.
Snabbriggat fungerande lajnljud:
Elbas -> Linebox -> Klart.

Detta förutsätter att du har en bas som bjuder på ett transparent och bärkraftigt grundljud som blandar sej bra med de andra i en mix. En J-bas med bägge pickuper på "fullt" borde absolut uppfylla de kriterierna.

Kompressorer, pedaler och annat bös? Kanske, men inte till ditt GRUNDljud... sådana hjälpmedel kanske du måste blanda in i ett senare skede i en mix - men det är helt omöjligt att lyssna på ett isolerat basljud och säga om det kommer att funka i en mix .... det beror liksom på hur resten av mixen låter...

/Magnus
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Min uppfattning och erfarenhet är att man aldrig kan lyssna på en sololyssnad bas och avgöra om det är ett bra ljud eller inte. En bas ska (oftast) låta bra i en ljudbild och dom bästa basljuden som funkar i ett sammanhang låter ofta näst intill direkt "illa" när man sololyssnar dom.....

My two cents.....

MVH//Jan :)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Visst, ofta måste man kompromissa för att saker ska sitt i "sitt" frekvensområde och inte krocka med annat och gå fram i mixen osv. När det gäller elbas får man ju ofta slåss med trummisen om vilket utrymme därnera man själv ska ha och vilket hans baskagge ska ha - det kan ju gå till handgemäng. Sedan passar ju inte samma basljud till allt förstås. Så en sån fråga jag ställer kan ju inte få nåt helt entydigt svar. Tänkte dock att nån feedback är bättre än ingen. frmför allt när man suttit själv och testat en massa olika ljud med olika burkar och 3-4 olika basar och tappat referenserna.

Här är en bild på de aktuella inställningarna i varje fall:

Bild


/Mats D
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Hellboy skrev:Min uppfattning och erfarenhet är att man aldrig kan lyssna på en sololyssnad bas och avgöra om det är ett bra ljud eller inte. En bas ska (oftast) låta bra i en ljudbild och dom bästa basljuden som funkar i ett sammanhang låter ofta näst intill direkt "illa" när man sololyssnar dom.....

My two cents.....

MVH//Jan :)
Precis det jag tänkte skriva. Brukar vara så att man utgår från gitarrljudet och ställer in resten så att det ska låta bra ihop med det.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

OK, jag får helt enkelt knåpa ihop en hel låt och slänga upp i stället och få synpunkter på den. Det hinns antagligen inte med de närmsta dagarna dock.

/Mats D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

MatsD skrev:OK, jag får helt enkelt knåpa ihop en hel låt och slänga upp i stället och få synpunkter på den. Det hinns antagligen inte med de närmsta dagarna dock.

/Mats D
Det ljudet som du skruvat till låter ju fint på sitt sätt, men det är ju svårt att säga vad som funkar innan man sätter det i ett sammanhang. Man behöver oftast inte så mycket lågbas som man tror, men sånt hör man bäst om man har stora fullrangemonitorer. Jag själv tycker att det är svårt att uppfatta lågbasinnehållet i en mix i lurar eftersom man blir snabbt trött i öronen av dem. Iofs så är DT770 inte lika tröttande som andra lurar, men ändå.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

basmartin skrev:Jag själv tycker att det är svårt att uppfatta lågbasinnehållet i en mix i lurar eftersom man blir snabbt trött i öronen av dem. Iofs så är DT770 inte lika tröttande som andra lurar, men ändå.
Nä, DT770 har ju dels en mycket bra basåtergivning och dels en diskant som inte är vass och tröttar öronen. Jag kan sitta och mixa i många timmar i sträck med dem utan att öronen kroknar, i motsats till de Sennheiser som jag hade innan som körde slut på öronen på mindre än en timme. Men för seriösa mixar måste man förstås slutmixa i bra högtalare.

/Mats D
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

MatsD skrev:
basmartin skrev:Jag själv tycker att det är svårt att uppfatta lågbasinnehållet i en mix i lurar eftersom man blir snabbt trött i öronen av dem. Iofs så är DT770 inte lika tröttande som andra lurar, men ändå.
Nä, DT770 har ju dels en mycket bra basåtergivning och dels en diskant som inte är vass och tröttar öronen. Jag kan sitta och mixa i många timmar i sträck med dem utan att öronen kroknar, i motsats till de Sennheiser som jag hade innan som körde slut på öronen på mindre än en timme. Men för seriösa mixar måste man förstås slutmixa i bra högtalare.

/Mats D
I mina lågbudget yamaha HS80 låter detta riktigt riktigt bra. Krispigt och fint på toppen, och bra kropp i botten.
Spela in en go blues med detta basljudet och toppa med ett röjigt/grötigt gitarrsolo... (som jag vet att du är mästare på...). Vill du ha nåt taffligt pianokomp... så är jag på! :oops: /engson
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

engson skrev:I mina lågbudget yamaha HS80 låter detta riktigt riktigt bra. Krispigt och fint på toppen, och bra kropp i botten.
Spela in en go blues med detta basljudet och toppa med ett röjigt/grötigt gitarrsolo... (som jag vet att du är mästare på...). Vill du ha nåt taffligt pianokomp... så är jag på! :oops: /engson
Hej Engson. Jag skulle väl inte vilja kalla ditt pianospel taffligt. Jag knåpar ihop nåt och skickar över så får du hamra lite schysst till det. Kan ta några dagar innan jag får tummen ur att börja med detta dock.

/Mats D
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

MatsD skrev:
engson skrev:I mina lågbudget yamaha HS80 låter detta riktigt riktigt bra. Krispigt och fint på toppen, och bra kropp i botten.
Spela in en go blues med detta basljudet och toppa med ett röjigt/grötigt gitarrsolo... (som jag vet att du är mästare på...). Vill du ha nåt taffligt pianokomp... så är jag på! :oops: /engson
Hej Engson. Jag skulle väl inte vilja kalla ditt pianospel taffligt. Jag knåpar ihop nåt och skickar över så får du hamra lite schysst till det. Kan ta några dagar innan jag får tummen ur att börja med detta dock.

/Mats D
det får bli en långsam en... i moll... jag väntar i ro... 8)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Varierar ju såklart från bas till bas beroende på output på puppsen o.s.v. ... men jag skulle dra av Blend-knoben till kl.13-14 för mer kropp och då kan du öka Drive-knoben lite och kanske Bass-knoben också. Jag skulle också dra av lite på Treble-knoben till ca: kl.12
Det låter faktiskt som du spelar med plektrum, inge fel med det, bara en reflektion.

För övrigt håller jag med andra här om att spela in trummor och gitarr/keyboard ... så får man en helt annan uppfattning huruvida basen lägger sig i ljudbilden.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

lowfreq skrev:Varierar ju såklart från bas till bas beroende på output på puppsen o.s.v. ... men jag skulle dra av Blend-knoben till kl.13-14 för mer kropp och då kan du öka Drive-knoben lite och kanske Bass-knoben också. Jag skulle också dra av lite på Treble-knoben till ca: kl.12

Det låter faktiskt som du spelar med plektrum, inge fel med det, bara en reflektion.

För övrigt håller jag med andra här om att spela in trummor och gitarr/keyboard ... så får man en helt annan uppfattning huruvida basen lägger sig i ljudbilden.
Med blendratten mixar man ju in lite torr signal, eller halvtorr kanske man ska säga för den signalen går fortfarande genom eq men inte genom förstärkarsimuleringen. Jag tänkte avsiktligt ha den på fullt och i stället tappa av en helt torr signal från parallellutgången. Lite mer drive kan funka dock och att backa en aning på treble. Lite känsligare är det att öka Bass men iofs fångar kompressorn upp en del rumlig botten så kanske en gnutta till funkar.

Att det låter lite plektrum har nog flera förklaringar, dels så spelar jag här strax bakom stallmiken, i stället för som jag oftast brukar strax framför stallmiken. Jag ville ha fram ett lite knorrigare sound och lite mindre bumligt. Sedan spelar jag rätt mycket fingerspel på akustisk gitarr så jag har ju nån millimeter nagel på högerhandens pek-, lång, och ringfinger. Det ger nog lite mer attack i anslaget än om man är nagelbitare. Jag har inte kört med Lo Riders tidigare heller och även det rostfria stålet i dem bidrar kanske lite till den effekten genom att låta ganska metalliska och percussiva. Eftersom jag kör 50-110 så blir de ju rätt stumma också, det kanske också ger en lite hårdare attack i anslaget.

En eller ett par låtar ska det bli där BDDI får visa vad den klarar. Bara tiden medger så.

/Mats D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

MatsD skrev:...Jag har inte kört med Lo Riders tidigare heller och även det rostfria stålet i dem bidrar kanske lite till den effekten genom att låta ganska metalliska och percussiva. Eftersom jag kör 50-110 så blir de ju rätt stumma också, det kanske också ger en lite hårdare attack i anslaget.
ahaa... Lo Rider 50-110 sitter jag och väntar på att de skall komma. Men jag kör DGCF-stämning. Kör du vanlig stämning?...i så fall antar jag att det blir rätt stumt och hårt ... för Lo Rider är ju rätt stiffa i sig. Har du testat att stämma ner nångång?... det blir rätt najsigt.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jo, det blir rätt stumt men jag gillar det. Fast ibland gillar jag motsatsen också. Nej jag har inte testat att stämma ned, inte med de här strängarna i varje fall. Jag kör ju gitarr i normalstämning för det mesta numera och då vill jag ha basen i samma. Förr körde jag gitarr nedstämt till Eb och ett tag till D (fast dfå bytte jag från 010- till 011-set), men jag är ju en klassisk rock- och blueskille så jag hålls ju inte med såna där excesser i nedstämning som moderna metallarbetare gör.

/Mats D
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Funkar detta lajnade ljud?

Inlägg av funkys**t »

MatsD skrev:Jag försöker hitta ett lajnat allround basljud som funkar. Tanken är att det ska gå snabbt och enkelt att rigga och ställa in. Jag har valt att bara använda Tech21 BDDI och en kompressorpedal. I ljudexemplet nedan använder jag en Squier Jazz med båda mikarna på fullt (strängad med DR Lo Riders) genom en Demeter Compulator genom Tech21 BDDI. Inspelningen är gjort med en Zoom H2. Jag har inte gjort något med ljudet i efterhand mer än att jag volymmaxat det ett par dB med en brickwall limiter i Wavelab och sparat ut det som mp3.

Vad säger baspratarna, funkar det? Det jag själv är tveksam till är om jag måste skära en aning botten och om Compulatorn går lite för hårt och pumpar lite för mycket, framför allt på de lägre tonerna. Jag har dock inte någon bra högtalarlyssning utan har kranat efter hur det låter i mina lurar (Beyerdynamic DT 770 Pro).

http://www.demofon.se/audio/squier.jazz ... 1.bddi.mp3

/Mats D
Klart det funkar! Varför skulle det inte göra det..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

MatsD skrev:...jag är ju en klassisk rock- och blueskille så jag hålls ju inte med såna där excesser i nedstämning som moderna metallarbetare gör.
Jag kör Funk, Soul, Rock och Pop ... och det funkar kanoners!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar