Studioljud, förr och nu

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Näe... men jag har spelat i Säter. Och Farfar bor där.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TommyLove skrev:Näe... men jag har spelat i Säter. Och Farfar bor där.
Men du vet vilken studio jag syftar på?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Den som skryter med att de enda ettorna och nollorna är de i telefonnumret? Inrymt i ett gammalt bageri?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TommyLove skrev:Ähum..

Fastän jag är ny här på forumet dristar jag mej till att föreslå att ni kollar in min myspace eftersom jag är verkligen intresserad av äldre (mitten på 1900-talet) inspelningsteknik. Alla låtar där är inspelade på 2000talet, på enkanals rullbandare, alla samtidigt i samma rum.

Mvh Tommy
Har du lyssnat på http://www.myspace.com/whiteghostshivers ? Jag vet inte vad dom har för inspelningsutrustning och det är ju inte rockabilly men lyssna t.ex. på Mama said! Brukar du hänga på Rockabillybass.com förresten? Känns som att du är klippt och skuren för det forumet (också)!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:Den som skryter med att de enda ettorna och nollorna är de i telefonnumret? Inrymt i ett gammalt bageri?
I en bagarstuga ja. Han har dock ett Amtech-delay som enda transistorerade enhet.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

GrafZeppelin skrev:
TommyLove skrev:Näe... men jag har spelat i Säter. Och Farfar bor där.
Men du vet vilken studio jag syftar på?
Har denna stad en studio :shock:
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:
GrafZeppelin skrev:
TommyLove skrev:Näe... men jag har spelat i Säter. Och Farfar bor där.
Men du vet vilken studio jag syftar på?
Har denna stad en studio :shock:
Säter har en grym folkpark där undertecknad har spelat. Det räcker!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:
GrafZeppelin skrev:
TommyLove skrev:Näe... men jag har spelat i Säter. Och Farfar bor där.
Men du vet vilken studio jag syftar på?
Har denna stad en studio :shock:
Sveriges så vitt jag vet enda 100% rördrivna studio (förutom när de kopplar in delayet då...)
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Näe!
Det har jag missat! Är den igång fortfarande? Är det den som bara kallas rörstudion?
Jag har spelat in det mesta hos Jo-Allan i Hallstahammar, men han har lagt ner nu.
Han körde med Rör mixer från Sveriges radio 1958, RCA mickar och Lyrec enkanalsbandare.

Är det nån som har det där telefonnumret?

Och Svensson; whitegostshivers.com och bassisten där är medlem på rockabillybass.com
Mycket bra!
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ingen aning men den kallades för Studio Bagarstugan. Var där en gång och la theremin på en surf-EP. Kul ställe och en skön ägare.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Cool! Med vilka surfare?

Var det samme Göran Ehrlund som hade bagarstugan som designar mikrofoner?
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

The Pipelines hette dom, tror inte dom finns kvar längre.

Det måste väl nästan vara samma snubbe? Vore otroligt om det fanns två studiorävar med samma namn.

*edit* googlade lite och visst är det samma Göran Ehrlund. http://www.ehrlund.se
På hemsidan står det att han drev studio i flera år så det verkar som han inte gör det längre...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

I dagens tidning nämns både hans och studions namn i samma mening, så han är nog igång än.

http://www.dalarnastidningar.se/nyheter ... 176658.ece
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dalarnas tidningar skrev:Publicerad: 2002-05-13
;)
Senast redigerad av Gäst den lör 07 jul 2007, 00:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GrafZeppelin skrev:
Dalarnas tidningar skrev:Publicerad: 2002-05-13
"Hoppsan"
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GrafZeppelin skrev:
Dalarnas tidningar skrev:Publicerad: 2002-05-13
;)
Ha ha ha! Jag tittade på datumet uppe till vänster och det är tydligen alltid dagens datum där!

Jaja, fem år hit eller dit, vad är väl det!?!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag såg Pipelines på Ökna Magasin för några år sedan. Då var det om jag inte missminner mig en väldigt duktig rock-kontraist, Tobbe, som spelade trumpet... tror jag...

Jag gjorde det enklaste, mailade honom och frågade om han håller på fortfarande... bara att vänta på svar...
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TommyLove skrev:Jag såg Pipelines på Ökna Magasin för några år sedan. Då var det om jag inte missminner mig en väldigt duktig rock-kontraist, Tobbe, som spelade trumpet... tror jag...
Det stämmer, Tobbe Einestad. En mycket trevlig prick.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Såg honom igårkväll med Bumblebees här i Vås också. Det var några skinnvästar i vägen men jag fick en skymt..
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag fick svar från Ehrlund, han sa att han bara jobbade med sin nya mick nu. Han rekomenderade Atlantis istället. Någon som har något omdöme om Atlantis?
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Väcker tråden igen för att tipsa om The Sonics platta "Here Are the Sonics" från 1965.

För att citera lite:
"The album was recorded on a two-track tape recorder with only one microphone to back up the whole drum kit. To get the distortioned and aggressive sound the band members had to overload the amps and redline the studio deck's VU meter."

Och det här är ganska roligt också:
"If our records sound distorted, it's because they are. My brother (Larry, guitar) was always fooling around with the amps. They were always overdriven. Or he was disconnecting the speakers and poking a hole in them with an ice pick. That's how we ended up sounding like a train wreck." - Andy Parypa


Sjukt härligt ljud på den och massor med bra låtar. "Vintage" Garage-Rock när den är som bäst 8) 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

knedy skrev:Väcker tråden igen för att tipsa om The Sonics platta "Here Are the Sonics" från 1965.

För att citera lite:
"The album was recorded on a two-track tape recorder with only one microphone to back up the whole drum kit. To get the distortioned and aggressive sound the band members had to overload the amps and redline the studio deck's VU meter."

Och det här är ganska roligt också:
"If our records sound distorted, it's because they are. My brother (Larry, guitar) was always fooling around with the amps. They were always overdriven. Or he was disconnecting the speakers and poking a hole in them with an ice pick. That's how we ended up sounding like a train wreck." - Andy Parypa


Sjukt härligt ljud på den och massor med bra låtar. "Vintage" Garage-Rock när den är som bäst 8) 8)
Ja, vilket grymt ljud det är på den! Skitigt till max, och en jäkla attityd.
Kul att få veta hur dom gjorde inspelningen, har funderat på det. Jag gillar speciellt trumljudet, och gitarrljudet på den. Hehe, och en klassiker är ju när det blir saxsolo på "Have love will travel", vilket sound.. :D
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: Studioljud, förr och nu

Inlägg av Wall »

Å då passar jag på och nämner Dire Straits "Brothers in Arms" -85 (kan det vara sÅ länge sen..?)
http://www.soundonsound.com/sos/may06/a ... s_0506.htm
Va, digitalt !?! näääää, inte Mark, han som verkade så bra....

Man kan spela in "linjärt" i en digital värld om man vill.

Det är så lustigt att läsa inläggen, för jag kan sätta 20spänn på att dom flesta producenter på 1880-1990-talet hade sålt sin själ för att kunna göra det vi kan göra idag.
Det jag tror anli var ute efter är att ljudidealet ändrats.
anli skrev:Tack vare ny pickup blev det aktuellt för mig att börja lyssna på en massa gamla vinyler igen. Vilket härligt studioljud det var på tidiga/mitten av 70-talet vill jag hävda, Levande och dynamiskt. Närvaro och musikalitet. Groove!
...
Själv har jag ingen aning om vad som hänt i studioutvecklingen, men det vrekar inte ha gått framåt tycker jag.
Varför kan det inte låta som förr snyft...
Visst har det inspelningsutrustningen att göra men mer med trender.
Jag har en skiva med Yo-Yo Ma och Bobby McFerrin http://www.amazon.com/Hush-Yo-Yo-Ma/dp/B0000027VR
som är helt digital från början till slut.
Hush heter den, å jag tycker värme, själ och närvaro finns.
Titta på sir Geroge Martin, och hans Love projekt.
It's incredible to think that George Martin has been working with sound for so long that he's not only seen shellac made obsolete by tape, but has watched tape lose out to DAWs. "Isn't it incredible?" he says, gesturing towards the Apple Mac studio display.
Det blir ett väldigt splittrat inlägg, jag vet, jag måste till jobbet.
Så det jag försöker säga är.
Teknik är inte bara till ondo.
Trender finns även hos tekniker, producenter och hör och häpna artister(!)
Artisten har oftast väldigt lite att säga till om när det gäller inspelningsteknik, och brukar tycka det är bra om det låter bra i deras öron.
Artisten lyssnar oftast på musik som spelades in "innan" hans/hennes musik spelas in, se raden ovan.

Själv är jag överlycklig över all musik jag har hittat pga dom små runda blanka skivorna.
http://www.1giantleap.tv
Är en skiva som aldrig hade blivit av om det inte var för den moderna inspelningstekniken.

Hälsar, en som inte tycker allt var bättre förr
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Du har en poäng i att mycket ligger i trender och ljudideal och inte bara i utrustning. Personligen tycker jag att man hade det tristaste ljudet slutet av -70. början av -80 talet, torrt och sterilt, för att inte tala om den (ö)kända "80 tals virveln" som kom senare. Jämför ZZ TOP El Loco med både det som kom före och efter t.ex. (ljudmässigt alltså inte låt- och spelmässigt).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Vem kom på att man skulle dämpa baskaggen, och när? Det pajjar mycket av fläsket i trumljudet tycker jag. För att inte tala om gejtar och annan skit som tar bort allt rumsljud. Jäkla larv. :x Det SKA sjunga, skramla och jävlas. Det är ju så ett trumset låter!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar