Va köster en producent?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Va köster en producent?

Inlägg av Mr Spock »

Vid tidigare studiobesök har vi oftast valt att luta oss mot studioteknikerns förmåga att omsätta våra idéer i praktisk slutmix. Detta har som all akan förstå givit ett högst varierande slutresultat. Vid något tillfälle har vi själva lekt producenter. Mindre lyckat.

När vi nu åter tar ton, har tanken på en habil producent slagit såpass fast rot att kontakt nu är etablerad. "Ömsesidigt intresse" har konstaterats föreligga. 8)

Det kan konstateras att mycket hänt under "de tysta åren": den digitala revolutionen innebär att timkostnaden för studio idag är densamma som för tjugo år sedan. I reala termer en prissänkning som heter duga!
Jag misstänker att den prismässiga utvecklingen INTE varit densamma vad gäller producenter... :(

Vår komplicerade deal med våra amerikanska skivbolagsvänner innebär att vi initialt har att bära alla kostnader själva. Detta innebär som alla förstår att man känner sig (precis) lika fattig som vanligt.

Vårt första fysiska möte med den tilltänkte producenten går av stapeln inom kort. Eftersom vi själva har att landa prisdiskussionen, känner jag ett stort behov av referensvärden: Va köster en producent??? :?

Ingångsvärden:

- arbetshypotesen är 40 timmars studiosession, innefattande slutmix.

- "den tilltänkte" är mest känd som musiker; mig veterligen är han ingen flitigt anlitad producent men har bevisat sin förmåga inom området, i produktion av såväl egna som andras alster.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det ultimata vore ju en procentförtjänst på sålda plattor...
Men fråga Figge, han vet garanterat vad en producent kostar! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

TDHP skrev:Det ultimata vore ju en procentförtjänst på sålda plattor...
Men fråga Figge, han vet garanterat vad en producent kostar! :wink:
BRA idé - ska göra det!

Tack, Lasse!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Va köster en producent?

Inlägg av Jan Hellman »

Mr Spock skrev:Vid tidigare studiobesök har vi oftast valt att luta oss mot studioteknikerns förmåga att omsätta våra idéer i praktisk slutmix. Detta har som all akan förstå givit ett högst varierande slutresultat. Vid något tillfälle har vi själva lekt producenter. Mindre lyckat.

När vi nu åter tar ton, har tanken på en habil producent slagit såpass fast rot att kontakt nu är etablerad. "Ömsesidigt intresse" har konstaterats föreligga. 8)

Det kan konstateras att mycket hänt under "de tysta åren": den digitala revolutionen innebär att timkostnaden för studio idag är densamma som för tjugo år sedan. I reala termer en prissänkning som heter duga!
Jag misstänker att den prismässiga utvecklingen INTE varit densamma vad gäller producenter... :(

Vår komplicerade deal med våra amerikanska skivbolagsvänner innebär att vi initialt har att bära alla kostnader själva. Detta innebär som alla förstår att man känner sig (precis) lika fattig som vanligt.

Vårt första fysiska möte med den tilltänkte producenten går av stapeln inom kort. Eftersom vi själva har att landa prisdiskussionen, känner jag ett stort behov av referensvärden: Va köster en producent??? :?

Ingångsvärden:

- arbetshypotesen är 40 timmars studiosession, innefattande slutmix.

- "den tilltänkte" är mest känd som musiker; mig veterligen är han ingen flitigt anlitad producent men har bevisat sin förmåga inom området, i produktion av såväl egna som andras alster.
Om han är bra och det bara är hans tid ni betalar för så kan jag tänka mig att någonstans mellan 20 - 30`:- + moms nog är rimligt för en veckas arbete. Sen beror det ju givetvis mycket på vem det är och hur etablerad han är och hur mycket förarbete som krävs innan inspelningen börjar. Ska det till att han måste hyra in prylar eller mastra så tillkommer ju kostnader för det. Men någonstans där bör det nog hamna på kan jag tycka. Ibland kan man komma billigare undan om snubben i fråga verkligen vill göra jobbet. Många producenter nu för tiden är inte jätteintresserade av producentroyalty (som brukar ligga runt 3 %) då det knappt säljs några plattor längre. Ytterligare ett resultat p.g.a. illegala nedladdningar/TPB..... Reda pengar är viktigare. Har ni pratat om producentroyalty över huvudet taget? Har han själv yttrat hur mycket han vill ha?

Några tankar i ärendet....

//J
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

I charge whatever the hell I feel like at the moment, based on the client's ability to pay, how nice the band members are, the size and directly proportional gullibility of the record company, and whether or not they got the rock ... anybody on a major label gets fucked wholedong outright, figuring they're never going to get paid anyway.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Mitt band har spelat in med Rickard Sjögren på LEON Music. Jag tipsar om honom för han är otroligt bra :) Du kan ju PM:a om du vill veta mer tex. pris och så.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Va köster en producent?

Inlägg av joachime »

Hellboy skrev:Om han är bra och det bara är hans tid ni betalar för så kan jag tänka mig att någonstans mellan 20 - 30`:- + moms nog är rimligt för en veckas arbete. Sen beror det ju givetvis mycket på vem det är och hur etablerad han är och hur mycket förarbete som krävs innan inspelningen börjar. Ska det till att han måste hyra in prylar eller mastra så tillkommer ju kostnader för det. Men någonstans där bör det nog hamna på kan jag tycka. Ibland kan man komma billigare undan om snubben i fråga verkligen vill göra jobbet. Många producenter nu för tiden är inte jätteintresserade av producentroyalty (som brukar ligga runt 3 %) då det knappt säljs några plattor längre. Ytterligare ett resultat p.g.a. illegala nedladdningar/TPB..... Reda pengar är viktigare. Har ni pratat om producentroyalty över huvudet taget? Har han själv yttrat hur mycket han vill ha?

Några tankar i ärendet....

//J
Om personen främst arbetar som musiker och producentrollen är ganska ny för honom tycker jag att någonstans mellan 1000-3000 plus moms per dag är rimligt. Det vill säga ungefär vad han skulle få om han anlitades som musiker för samma produktion.

Rimlig royalty deal ovanpå det. Sedan är det producentens uppgift att rapportera vilka som medverkar på inspelningen (vem spelar vad), även om han själv medverkar (spelar något instrument).
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ett producentarvode på 30K + 25% moms gör en månadslön på ca 150.000:- direkt översatt i tid. 3750:-/timme alltså. Är det verkligen rimligt?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

TDHP skrev:Ett producentarvode på 30K + 25% moms gör en månadslön på ca 150.000:- direkt översatt i tid. 3750:-/timme alltså. Är det verkligen rimligt?
Nja
30' i veckan ger 120' på en månad. Det ska räcka till lön, skatt, sociala avgifter och kanske ett litet överskott till bolaget för löpande kostnader.

Visserligen fortfarande en OK månadslön men inte så illa som ditt exempel verkade.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

200071 skrev:
TDHP skrev:Ett producentarvode på 30K + 25% moms gör en månadslön på ca 150.000:- direkt översatt i tid. 3750:-/timme alltså. Är det verkligen rimligt?
Nja
30' i veckan ger 120' på en månad. Det ska räcka till lön, skatt, sociala avgifter och kanske ett litet överskott till bolaget för löpande kostnader.

Visserligen fortfarande en OK månadslön men inte så illa som ditt exempel verkade.
+ moms = 150K.
Ok, dra av 50% i skatt och avgifter och du har fortfarande 75K i månadslön. Är DET rimligt då? Pratar vi inte liksom advokatnivå på betalning?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Momsen kan du ju inte räkna in i lönen. Månadslönen blir förmodligen ca 50' före skatt. Vilket jag gärna skulle ha men rätt ska vara rätt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ok, jag tjatar om moms för att Janne skrev så i sitt inlägg, jag har ingen riktig koll på vad som gäller om man fakturerar ett producentjobb som företag. Jag tycker bara att det är rätt mycket pengar för att producera ett förhållandevis litet band, man måste sälja rätt många plattor för att tjäna igen det, och marknaden för det har ju inte direkt ökat... :roll:
Bara ett litet inlägg i min "kanmanintetjänapengarpådetmanbrukarlängresåkanskeman får sänkasinapriserellerkollapåandrasättatttjänapengarpå-kampanj"! :wink:
No offence!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Om ni ska hyra in honom i 40 timmar, så hyr honom inte "per timme", utan gör ett totalpris. Det priset bör ju inte överstiga en läkar/advokatlön, i synnerhet inte om han inte är en demonproducent.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Ok, jag tjatar om moms för att Janne skrev så i sitt inlägg, jag har ingen riktig koll på vad som gäller om man fakturerar ett producentjobb som företag. Jag tycker bara att det är rätt mycket pengar för att producera ett förhållandevis litet band, man måste sälja rätt många plattor för att tjäna igen det, och marknaden för det har ju inte direkt ökat... :roll:
Bara ett litet inlägg i min "kanmanintetjänapengarpådetmanbrukarlängresåkanskeman får sänkasinapriserellerkollapåandrasättatttjänapengarpå-kampanj"! :wink:
No offence!
Jag skrev 20 - 30 till att börja dagen med och jag vet vad vissa fakturerar så det är inte alls taget direkt ur luften. Som sagt, momsen får du räkna bort. Den går raka vägen till statskassan. Dra av 55% av 20`:- så får du 9.000:- i handen för en veckas arbete efter skatt och soc. Är det mycket tycker du?? Om man nu lyckas få jobb alla fyra veckor i en månad så får du en hyffsad månadslön men det är det inte många som klarar. Sen är det alltid för-/efterarbete som kommer till som ingen tänkte på innan och det måste man kalkylera med då ingen är intresserad av att betala mer i efterhand. Så lite vis av erfarenhet.....

Men det är alltid bäst att fråga den tilltänkte vad han vill ha. Ibland blir det säkert rejält mycket billigare. Eller dyrare.... Många producenter tar med sig en del favoritprylar som dom kopplar in och som vanligtvis är ganska dyra. Som sagt, man måste fråga personen i fråga och vara tydlig med vad som ska ingå och hur arbetet ska läggas upp. Sen får var och en ta ställning till om det är värt det eller inte. Det är ju inte producentens fel att bandet inte har några pengar eller inte är speciellt framgångsrika så DET kan man ju inte ta som argument att inte vilja betala för sig. Då får man väl som med allting annat skita i att köpa tjänsten ifråga och göra jobbet själv.

Och sen en annan sak som vi egenföretagare måste tänka på är att vi inte får någon sjukpenning om vi blir sjuka. Det får vi ta ur egen ficka. Likaså med semesterersättning. 0:-. Den där extra månaden måste vi spara in under resten av året så att vi kan vara lediga. Tänk på det när ni får ut er lön nästa gång. Ni skulle bara VETA vad era arbetsgivare betalar för att ha er på jobbet varje vecka. Löntagaren ser en en liten del av pengarna det handlar om i sitt lönekuvert. Fy faan vad sur jag blir när jag tänker på det. "Nämen OJ vad dyrt!! Det HÄR har ju inte vårt lilla amatörband råd att betala! OJ vad synd det är om oss att vi inte får spela in gratis i en dyr studio med världens bästa producent!! Och vilka KAPITALISTER dom är som ska ha hela 9.000:- för en veckas arbete"!! Skaffa kunskap och lär er att räkna, för helvete!!

//J :twisted: :wink:
Senast redigerad av Jan Hellman den fre 24 apr 2009, 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
TDHP skrev:Ok, jag tjatar om moms för att Janne skrev så i sitt inlägg, jag har ingen riktig koll på vad som gäller om man fakturerar ett producentjobb som företag. Jag tycker bara att det är rätt mycket pengar för att producera ett förhållandevis litet band, man måste sälja rätt många plattor för att tjäna igen det, och marknaden för det har ju inte direkt ökat... :roll:
Bara ett litet inlägg i min "kanmanintetjänapengarpådetmanbrukarlängresåkanskeman får sänkasinapriserellerkollapåandrasättatttjänapengarpå-kampanj"! :wink:
No offence!
Jag skrev 20 - 30 till att börja dagen med och jag vet vad vissa fakturerar så det är inte alls taget direkt ur luften. Som sagt, momsen får du räkna bort. Den går raka vägen till statskassan. Dra av 55% av 20`:- så får du 9.000:- i handen för en veckas arbete efter skatt och soc. Är det mycket tycker du?? Om man nu lyckas få jobb alla fyra veckor i en månad så får du en hyffsad månadslön men det är det inte många som klarar. Sen är det alltid för-/efterarbete som kommer till som ingen tänkte på innan och det måste man kalkylera med då ingen är intresserad av att betala mer i efterhand. Så lite vis av erfarenhet.....

Men det är alltid bäst att fråga den tilltänkte vad han vill ha. Ibland blir det säkert rejält mycket billigare. Eller dyrare.... Många producenter tar med sig en del favoritprylar som dom kopplar in och som vanligtvis är ganska dyra. Som sagt, man måste fråga personen i fråga och vara tydlig med vad som ska ingå och hur arbetet ska läggas upp. Sen får var och en ta ställning till om det är värt det eller inte. Det är ju inte producentens fel att bandet inte har några pengar eller inte är speciellt framgångsrika så DET kan man ju inte ta som argument att inte vilja betala för sig. Då får man väl som med allting annat skita i att köpa tjänsten ifråga och göra jobbet själv.

//J
9K i veckan i handen är BRA mycket mer än vad jag tjänar på mitt dagjobb, så ja, det är rätt mycket tycker jag.
Att tex en producent har svårt att få jobb betyder väl inte att han kan ta ut en hutlös timpenning? Men jag förstår att dett ar att jämföra lite orättvist. Att ta säg 10K för en veckas produktion är ju helt ok.
Men jag relaterar mer till alla "yrkesproducenter" eller liknande som gör detta på heltid och tar ut liknande pengar, det känns en aning överbetalt kan jag tycka. Men allt är ju relativt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Hellboy skrev:
TDHP skrev:Ok, jag tjatar om moms för att Janne skrev så i sitt inlägg, jag har ingen riktig koll på vad som gäller om man fakturerar ett producentjobb som företag. Jag tycker bara att det är rätt mycket pengar för att producera ett förhållandevis litet band, man måste sälja rätt många plattor för att tjäna igen det, och marknaden för det har ju inte direkt ökat... :roll:
Bara ett litet inlägg i min "kanmanintetjänapengarpådetmanbrukarlängresåkanskeman får sänkasinapriserellerkollapåandrasättatttjänapengarpå-kampanj"! :wink:
No offence!
Jag skrev 20 - 30 till att börja dagen med och jag vet vad vissa fakturerar så det är inte alls taget direkt ur luften. Som sagt, momsen får du räkna bort. Den går raka vägen till statskassan. Dra av 55% av 20`:- så får du 9.000:- i handen för en veckas arbete efter skatt och soc. Är det mycket tycker du?? Om man nu lyckas få jobb alla fyra veckor i en månad så får du en hyffsad månadslön men det är det inte många som klarar. Sen är det alltid för-/efterarbete som kommer till som ingen tänkte på innan och det måste man kalkylera med då ingen är intresserad av att betala mer i efterhand. Så lite vis av erfarenhet.....

Men det är alltid bäst att fråga den tilltänkte vad han vill ha. Ibland blir det säkert rejält mycket billigare. Eller dyrare.... Många producenter tar med sig en del favoritprylar som dom kopplar in och som vanligtvis är ganska dyra. Som sagt, man måste fråga personen i fråga och vara tydlig med vad som ska ingå och hur arbetet ska läggas upp. Sen får var och en ta ställning till om det är värt det eller inte. Det är ju inte producentens fel att bandet inte har några pengar eller inte är speciellt framgångsrika så DET kan man ju inte ta som argument att inte vilja betala för sig. Då får man väl som med allting annat skita i att köpa tjänsten ifråga och göra jobbet själv.

//J
9K i veckan i handen är BRA mycket mer än vad jag tjänar på mitt dagjobb, så ja, det är rätt mycket tycker jag.
Att tex en producent har svårt att få jobb betyder väl inte att han kan ta ut en hutlös timpenning? Men jag förstår att dett ar att jämföra lite orättvist. Att ta säg 10K för en veckas produktion är ju helt ok.
Men jag relaterar mer till alla "yrkesproducenter" eller liknande som gör detta på heltid och tar ut liknande pengar, det känns en aning överbetalt kan jag tycka. Men allt är ju relativt.
Läs mitt tillägg jag gjorde i mitt förra inlägg på slutet.
Framförallt det om sjukpenning och semesterersättning. Det andra var mest på skojj.....

Jag kan skriva jättemycket mer om detta men då blir du nog bara sur på mig. :wink:

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:9K i veckan i handen är BRA mycket mer än vad jag tjänar på mitt dagjobb, så ja, det är rätt mycket tycker jag.
Att tex en producent har svårt att få jobb betyder väl inte att han kan ta ut en hutlös timpenning? Men jag förstår att dett ar att jämföra lite orättvist. Att ta säg 10K för en veckas produktion är ju helt ok.
Men jag relaterar mer till alla "yrkesproducenter" eller liknande som gör detta på heltid och tar ut liknande pengar, det känns en aning överbetalt kan jag tycka. Men allt är ju relativt.
Vilken skitadvokat/jurist som helst tar 1100:-/timme. En målare brukar ligga runt 500:-/moms. Vad är 500 x 40 tror du?? 20.000:-.... Är inte en producent värd samma lön som en målare??

//J
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Ok, gubbs - ingen anledning att bli osams i den här frågan.

Jag tackar för de utförliga svaren, anser mig utifrån diskussionen fått en hyfsad uppfattning om referensvärden inför vårt möte på måndag kväll....


Håll tummarna för utfallet, är ni snälla....
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
TDHP skrev:9K i veckan i handen är BRA mycket mer än vad jag tjänar på mitt dagjobb, så ja, det är rätt mycket tycker jag.
Att tex en producent har svårt att få jobb betyder väl inte att han kan ta ut en hutlös timpenning? Men jag förstår att dett ar att jämföra lite orättvist. Att ta säg 10K för en veckas produktion är ju helt ok.
Men jag relaterar mer till alla "yrkesproducenter" eller liknande som gör detta på heltid och tar ut liknande pengar, det känns en aning överbetalt kan jag tycka. Men allt är ju relativt.
Vilken skitadvokat/jurist som helst tar 1100:-/timme. En målare brukar ligga runt 500:-/moms. Vad är 500 x 40 tror du?? 20.000:-.... Är inte en producent värd samma lön som en målare??

//J
Jodå! Men det är uppenbarligen inte jag...
Och jag tycker målare också tar för mycket betalt! :wink:
Jag ska inte värdesätta någons arbete alls, jag skulle gladeligen betala massor av pengar om rätt producent skulle trolla med mina prylar tex!
Det är väl mer att praxis för vad saker och ting ska kosta har hamnat väldigt högt i förhållande till vad det kanske egentligen är värt i slutänden för den som betalar, inte bara inom musik utan på många områden. Inte minst hantverkare. Man tar liksom slentrianmässigt och höjer priserna utan att egentligen leverera mer. När man hyr PA eller bokar band hos olika management tex, eller andra tjänster av den typen. Självklart ska en duktig producent, eller varför inte studiotekniker :wink: ha skäligt betalt, och ju bättre man är desto mer är ju kunden villig att betala! Dock tror jag att iom den tekniska utvecklingen tex så kan man i mångt om mycket få det att låta nästan lika bra för en billig penning som för en dyr, vilket många i den branschen tycks blunda för.

Och inte blir jag sur på dej heller!
Jag är bara lite obstinat och gillar att argumentera, om jag har RÄTT eller inte är en annan sak! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

TDHP skrev: Och jag tycker målare också tar för mycket betalt! :wink:
...
Man tar liksom slentrianmässigt och höjer priserna utan att egentligen
leverera mer.
...
Dock tror jag att iom den tekniska utvecklingen tex så kan man i mångt
om mycket få det att låta nästan lika bra för en billig penning som
för en dyr, vilket många i den branschen tycks blunda för.
Det verkar som att du utgår från ersättningsnivåerna för en heltid-/deltidsanställd med fast månadslön?
Som Hellboy skrev är det en helt annan ekvation att jobba som frilans
inom tjänstesektorn; som snickare, nyckelsmed, musikproducent, advokat
etc.
En del av förklaringen till storleken på arvodet är att skattebördan för en egenföretagare ser helt annorlunda ut.
En hyffsad överslagsräkning är att ta bruttolönen gånger 1,4 och sedan 1,25 för att lägga på mervärdesskatten (momsen). Som egenföretagare betraktas egna uttag förenklat sett som vinst, och det är just vinsten man betalar moms på. Ett räkneexempel:
Ska man ta ut 20000 kronor i bruttolön i månaden behöver man alltså ha kvar 20000 * 1,4 * 1,25 = 35000 kronor efter att alla andra utgifter är betalda. Vad kostar egen lokal, telefon, internet, försäkring, tjänstebil, bokföringstjänster etc? I tätort/stad, kanske 10000 kronor plus moms, 10000 * 1,25 = 12500 i runda slängar.
Dessutom bör man lägga undan för eventuell sjukfrånvaro och semester, säg en tiondel av kostnaden för en mänadslön, 35000/10 = 3500 kronor.
Egenföretagaren ska alltså dra in 35000 + 12500 + 3500 per månad för att kunna ligga på samma levnadstandard som en vanlig löntagare.

Utbud och efterfrågan gör sitt till. Den har typen av tjänster
efterfrågas på alla möjliga platser men inte tillräckligt ofta för att
någon funderar på att anställa t ex en musikproducent på heltid.
Därför väljer man att som musikproducent starta eget och ser till att
tillräckligt betalt för uppdragen för att täcka perioder utan uppdrag.

Du skriver att prylarna blivit billigare och att producenter därför
borde ta mindre betalt. Men musikproduktion är ingen teknisk pryl utan
en tjänst. Den borde istället öka i ungefär samma takt som
inflationen. Vilket den inte har gjort. Ett musikproducentarvode
ligger på ungefär samma nivåer idag som för tio år sedan.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, det är skitsynd om alla egenföretagare. :wink:
Det finns mycket jag tycker är för dyrt och många jag tycker får för mycket betalt. Det är helt ok för mig, jag kan ju låta bli att köpa/anlita.
Inga problem. Jag bara kopplar ihop bristen på jobb med nivån på arvode då och då och undrar om det inte skulle bli mer att göra om man sänkte sina priser till en nivå folk är beredda att betala och i en del fall kanske inser att efterfrågan på det man erbjuder kanske inte längre är så stor som man tror eller som den en gång var. Det fanns väl dom som blev rika på ånglok också, dom fick ju byta inriktning på sin verksamhet så småningom...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Jag håller inte med om att det är särskilt synd om egenföretagare.
Du undrade över musikproducenters arvoden och verkade jämföra dem med den ersättning man får som lönearbetare.
De siffror jag tog som exempel motsvarar i slutändan en genomsnittlig månadslön.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

joachime skrev:Jag håller inte med om att det är särskilt synd om egenföretagare.
Du undrade över musikproducenters arvoden och verkade jämföra dem med den ersättning man får som lönearbetare.
De siffror jag tog som exempel motsvarar i slutändan en genomsnittlig månadslön.
Du kanske noterade min smiley som tecken på att jag försökte skoja till det lite? :wink: :wink: Har för övrigt haft företag sen 80-talet...

Varför skulle man INTE jämföra det då?
Många inom musikbranchen brukar ju hävda att det dom (vi) gör är ett jobb som alla andra och ska ha samma rättigheter osv. Varför ska det "vanliga jobb" som att utföra DENNA tjänst innebär vara värd avsevärt mycket mer än något motsvarande inom en annan bransch?
Och att man inte får ihop sina 40 timmar i veckan och därför måste ta mer betalt för det man gör köper jag inte.

Men jag har inte för avsikt att göra långbänk av detta, jag bara tjatar om att jag tror många som pysslar med sånt här biter sig själva i svansen när dom försöker hålla en prisnivå som de flesta potentiella kunderna inte har råd med.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

TDHP skrev:
joachime skrev:Jag håller inte med om att det är särskilt synd om egenföretagare.
Du undrade över musikproducenters arvoden och verkade jämföra dem med den ersättning man får som lönearbetare.
De siffror jag tog som exempel motsvarar i slutändan en genomsnittlig månadslön.
Du kanske noterade min smiley som tecken på att jag försökte skoja till det lite? :wink: :wink: Har för övrigt haft företag sen 80-talet...

Varför skulle man INTE jämföra det då?
Många inom musikbranchen brukar ju hävda att det dom (vi) gör är ett jobb som alla andra och ska ha samma rättigheter osv. Varför ska det "vanliga jobb" som att utföra DENNA tjänst innebär vara värd avsevärt mycket mer än något motsvarande inom en annan bransch?
Och att man inte får ihop sina 40 timmar i veckan och därför måste ta mer betalt för det man gör köper jag inte.

Men jag har inte för avsikt att göra långbänk av detta, jag bara tjatar om att jag tror många som pysslar med sånt här biter sig själva i svansen när dom försöker hålla en prisnivå som de flesta potentiella kunderna inte har råd med.
Jag missade faktiskt smileyn eftersom Opera på mobilen rensar bort en massa grafik, bland annat emoticons. :)

Vad jag däremot försökt visa i tidigare inlägg är att på grund av att de stora skillnaderna mellan att driva eget jämfört med att lönearbeta (då pratar jag administrativt, skattetryck, etc) behöver man ta ut helt andra summor för samma jobb. Och det oavsett om man som egenföretagare är sysselsatt 40 timmar i veckan eller mer eller mindre.

Jag lånar mitt eget exempel:
Egenföretagaren ska alltså dra in 35000 + 12500 + 3500 per månad för att kunna ligga på samma levnadstandard som en vanlig löntagare.
51000 inkl moms för att ta ut vad som motsvara en genomsnittlig månadslön. Vi antar att egenföretagaren arbetar fem dagar i veckan och ungefär åtta timmar om dagen. Ungefär en dag i vekan kommer gå till den typen av arbete som inte går att fakturera: administrativt arbete, resor, planering och möten. Har egenföretagaren egen utrustning tillkommer timmar för underhåll. Hursomhelst vår egenföretagare har nu 4*8 timmar per vecka att fakturera för. På en månad blir det ungefär (30,5*4)/7= 17,5 dagar att fakturera. 51000/17,5 är strax under 3000 kr inkl moms per dag.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar