impendans problem?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

impendans problem?

Inlägg av busse »

Tänkte göra en enkel talkback i min hemstudio, köpte en billig datormikrofon på Clas Ohlson som jag har testat koppla in på en kanal på mixern men jag får inget ljud. Har gjort en adapter så jag bara får en mono tele istället för stereon, tänkte det kan tjorva då jag tror det är balanserade teleingångar på mixern. Misstänker att det är nån form av missmatchning mellan micken och ingången märkte att datormickens impedans är 2,2 kohm vilket förmodligen är för högt, kollade på Shures hemsida och en SM58 verkar ju ha 150 ohm. Är det detta som är felet? Om det är så kan man göra nåt enkelt för att få till det, micken skall ju bara användas att tala genom så ljudkvaliten är ju inte så noga bara man kan höra vad som sägs.
Micken är denna http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20792272 och mixern som jag prövat med är en Alesis Studio 12 R. Är det möjligt att koppla in en sån mick till mixern eller ljudkortet?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag tolkar din beskrivning som att du har anslutit miken till en teleingång. Telejacken är linjeingångarna som kräver linjenivå (dvs betydligt högre spänning).

Du måste ansluta miken till en av mik-ingångarna.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar