Sida 1 av 1

Micka upp flygel?

Postat: mån 14 dec 2009, 23:18
av blackparkas
Det här handlar inte om att spela in, men jag tänkte höra efter lite tips.


Vi håller på och ska förbättra ljudet i kyrkan och ska börja med att byta ut mixerbordet bla och dra nya kablar etc etc.


I steg 1 i detta tänkte vi en gång för alla även försöka få ett vettigt sätt att micka upp flygeln.

I en kyrka i grannkommunen mickar de upp flygeln underifrån.
1 mick riktats ungefär i mitten under flygeln.


Vad säger ni som vet?
Hur mickar man upp en flygel på bästa sätt?

Vi har några mickar som är från Hedenhös tid men som fungerar bra och som ser ut som många av de mickar som säljs hos Thomann som pianomickar.
Tanken är att till en början iaf använda en av dessa.
Tyvärr vet jag inte modellnummer och fabrikat, men jag vill minnas att de är svensktillverkade och tillverkade i slutat av 70-talet eller under första hälften av 80-talet.


Om man ev. skulle köpa en ny mikrofon till detta, eller 2 för stereo?
Vad ska man satsa på om man har en rätt oansenlig budget?



Flygeln spelar bra utan att mickas upp om man kör med bara piano och sång, men då man har andra instrument med i bilden så är blir man tvungen att micka upp.

Postat: mån 14 dec 2009, 23:25
av criss
finns väl lite kontakt mickar och sånt.
annars är det ok mickar ni har så kan man väl sätta ett stereopar innuti bara exprimentera med placeringen.
eller underifrån mot bottnen- testa runt!
ett mellanting ifråga om ljud och rundgångskänslighet och läckage blir det nog frågan om.
svenskt 70-tal... milab? bra grejs isf. vill inte ni ha dem kan jag hjälpa att kasta dem - så slipper ni...
tillycke!

Postat: mån 14 dec 2009, 23:29
av Tjoffe
Eftersom piano är ett slagverk så borde ju flygel också räknas in där.. Mitt förslag är att trigga varje ton för sig.

Postat: mån 14 dec 2009, 23:56
av edvin
min bror är en väldigt duktig ljudtekniker/-ingenjör och skulle nog kunna svara väldigt grundligt på detta ifall du är sugen!

Postat: tis 15 dec 2009, 00:19
av basmartin
Sätt en mick vid bassträngarna och en vid diskantsträngarna. På ovansidan med öppet lock alltså. Vad det ska vara för placering på mickarna beror ju på vilket ljud man vill ha. Ju närmare hammarna, ju mer attack i tonen.

Postat: tis 15 dec 2009, 00:23
av macahan
pratapiano.se

Postat: tis 15 dec 2009, 08:55
av Jan Hellman
basmartin skrev:Sätt en mick vid bassträngarna och en vid diskantsträngarna. På ovansidan med öppet lock alltså. Vad det ska vara för placering på mickarna beror ju på vilket ljud man vill ha. Ju närmare hammarna, ju mer attack i tonen.
+ 1 fast kanske inte en mikrofon i vart ända av flygelns register. Ovansidan med öppet lock och rikta mikrofonerna bort från mekaniken i x/y-placering. Kan bli lite för mycket biljud från mekaniken om man inte riktar mikrofonerna lite snett bort ifrån mekaniken.

Bild

Jag mickar vanligtvis flygeln i studion med två DPA 4011 mikrofoner och det blir verkligen helt otroligt bra så jag tänkte rekommendera dom tills jag råkade kolla vad dom kostar nu för tiden...... :?

http://www.thomann.de/se/brueelkjaer_dpa_4011.htm

Hjälp..... Dom har stigit i pris med över 300 % på snart 10 år...... :shock:

Köp inte såna. Dom är helt otroligt bra men..... Dom flesta kondensatormikrofoner kommer funka bra. Det viktiga är att hitta en vettig mikrofonplacering. Man brukar få något mer botten av att micka underifrån men själva ljudkaraktären kan sakna definition och topp. Och nackdelen med att bara använda en mikrofon är att den inte kan ta upp hela flygelns register. Stereomicka i X/Y med hyffsade kondensatormikrofoner ovanifrån är mitt förslag. Om det är Milab mikrofoner ni har så kommer dom säkert funka utmärkt. Om ni har två, vill säga.... Jag ska försöka att ta en bild på hur det ser ut när jag mickar flygeln i studion när jag kommer dit.

My two cents......

MVH//J

Postat: tis 15 dec 2009, 09:26
av enor
Anledningen till att man så ofta mickar flygel underifrån i kyrkor är att då kan mickarna stå där, jämt, och de stör heller inte det estetiska intrycket så mycket. Soundmässigt är det egentligen en kompromiss eftersom man inte får med särskilt mycket av hammarna eller attacken. Men, som sagt, det har klara fördelar - två mickar in genom ett öppet lock låter fantastiskt bra, men är otroligt opraktiskt i en kyrka där massor av folk lätt knuffar till dom, och där ofta ett helt knippe mer eller mindre ovana ljudtekniker kör ljud olika söndagar ... då är det bättre att ha nåt fast monterat, som bara är att dra upp!

Postat: tis 15 dec 2009, 09:41
av blackparkas
Tack för alla svar so far!

Vi har 2 eller 3 lika kondensatormickar, tyvärr har jag inte kollat fabrikat ännu men får ta och göra det och se om någon vet om det är nå´t att ha öht.

Och som Enor säger så är det ju mycket det praktiska som vi vill föredra.
Pianot går ut väldigt bra aukustiskt då kyrkan i princip är byggd för piano/sång känns det dom.
Men det är just lite extra knuff när vi andra är med och lirar också.

Det sitter alltid folk som inte kan ett jota om ljud och sköter ljudet vilket gör att det måste på ett eller annat sätt bara vara att sätta sig ner och dra upp lite reglar i princip.
Men vi får testa oss fram.

Finns det några lämpliga statvi/fästen för att sätta mickar mitt i flygeln?
Eller det finns det väl förstås, men vilka är smidigast?

Postat: tis 15 dec 2009, 10:22
av criss
Hellboy skrev:
basmartin skrev:Sätt en mick vid bassträngarna och en vid diskantsträngarna. På ovansidan med öppet lock alltså. Vad det ska vara för placering på mickarna beror ju på vilket ljud man vill ha. Ju närmare hammarna, ju mer attack i tonen.
+ 1 fast kanske inte en mikrofon i vart ända av flygelns register. Ovansidan med öppet lock och rikta mikrofonerna bort från mekaniken i x/y-placering. Kan bli lite för mycket biljud från mekaniken om man inte riktar mikrofonerna lite snett bort ifrån mekaniken.

Bild

Jag mickar vanligtvis flygeln i studion med två DPA 4011 mikrofoner och det blir verkligen helt otroligt bra så jag tänkte rekommendera dom tills jag råkade kolla vad dom kostar nu för tiden...... :?

http://www.thomann.de/se/brueelkjaer_dpa_4011.htm

Hjälp..... Dom har stigit i pris med över 300 % på snart 10 år...... :shock:

Köp inte såna. Dom är helt otroligt bra men..... Dom flesta kondensatormikrofoner kommer funka bra. Det viktiga är att hitta en vettig mikrofonplacering. Man brukar få något mer botten av att micka underifrån men själva ljudkaraktären kan sakna definition och topp. Och nackdelen med att bara använda en mikrofon är att den inte kan ta upp hela flygelns register. Stereomicka i X/Y med hyffsade kondensatormikrofoner ovanifrån är mitt förslag. Om det är Milab mikrofoner ni har så kommer dom säkert funka utmärkt. Om ni har två, vill säga.... Jag ska försöka att ta en bild på hur det ser ut när jag mickar flygeln i studion när jag kommer dit.

My two cents......

MVH//J
och när vi ändå har den bilden uppe.
bästa kontraljudet nånsin genom en sån där uppsättning 15cm framför anslagshanden också kör man allt genom preamparna i ssl-bordet vi alla har hemma.

det blev underbart!

Postat: tis 15 dec 2009, 10:47
av Walka
shure beta91 om det handlar om att lätta upp lite och få med sig flygeln i PA:t.

man lägger den (eller dom om man så vill) under strängarna på lämpligt ställe, helt osynlig mao. Blir ett jäkla "däng" i flygeln, lite benny andersson sådär...perfekt om man bara skall dofta lite med den. Går naturligtvis att kombinera med en kondig under för lite mer luft om man nu vill gå in på överkurs...

"men är inte det där en baskaggemikrofon?" säger nog vissa? den används förvisso nästan uteslutande till det idag, men sm91:an byggdes som flygelmick.

Postat: tis 15 dec 2009, 11:09
av criss
Walka skrev:shure beta91 om det handlar om att lätta upp lite och få med sig flygeln i PA:t.

man lägger den (eller dom om man så vill) under strängarna på lämpligt ställe, helt osynlig mao. Blir ett jäkla "däng" i flygeln, lite benny andersson sådär...perfekt om man bara skall dofta lite med den. Går naturligtvis att kombinera med en kondig under för lite mer luft om man nu vill gå in på överkurs...

"men är inte det där en baskaggemikrofon?" säger nog vissa? den används förvisso nästan uteslutande till det idag, men sm91:an byggdes som flygelmick.
smidigt!

håll den bara borta från baskaggar - låter fy. fast min trummande kamrat tycker om den(han har ingen smak)

Postat: tis 15 dec 2009, 11:50
av Jan Hellman
blackparkas skrev:Finns det några lämpliga statvi/fästen för att sätta mickar mitt i flygeln?
Eller det finns det väl förstås, men vilka är smidigast?
Jag ställde exakt samma fråga i en annan tråd och fick svar av Bontracasso. Stort tack igen. Det blev bra. :) Jag skaffade en så´n här och en mikrofonbom:

http://www.k-m.de/MICROPHONE-HOLDER.3+M ... 4e3.0.html

http://www.thomann.de/se/km_2405_mikroh ... chtung.htm

Och en så´n här bom:

http://www.thomann.de/se/km_211-1_schwenkarm.htm

Och en skena så att man kan sätta två mikrofoner på samma bom:

http://www.thomann.de/se/k+m_235-50.htm

Funkar guldfisk. Man klämmer den översta delen (K&M 240/5) i sagen på flygeln på lämpligt ställe och skruva på bommen. Det kommer en bild efter lunch på hur det ser ut nere i studion.

MVH//Jan

Postat: tis 15 dec 2009, 12:47
av enor
Walka skrev: "men är inte det där en baskaggemikrofon?" säger nog vissa? den används förvisso nästan uteslutande till det idag, men sm91:an byggdes som flygelmick.
Jag har hört att den var tänkt som bordsmick för konferensrum! Menmen. Inte baskagge i alla fall ;)

Postat: ons 16 dec 2009, 22:05
av Walka
criss skrev:
Walka skrev:shure beta91 om det handlar om att lätta upp lite och få med sig flygeln i PA:t.

man lägger den (eller dom om man så vill) under strängarna på lämpligt ställe, helt osynlig mao. Blir ett jäkla "däng" i flygeln, lite benny andersson sådär...perfekt om man bara skall dofta lite med den. Går naturligtvis att kombinera med en kondig under för lite mer luft om man nu vill gå in på överkurs...

"men är inte det där en baskaggemikrofon?" säger nog vissa? den används förvisso nästan uteslutande till det idag, men sm91:an byggdes som flygelmick.
smidigt!

håll den bara borta från baskaggar - låter fy. fast min trummande kamrat tycker om den(han har ingen smak)
tycker den har sin plats även i bastrumma, dock mest live. tål MYCKET eq (förutsatt att eqn är nåt att ha) och är nästan alltid kul att kombinera med andra mickar. den har ett rätt gött plaskigt klick som kan komma väl till pass ibland...

Postat: ons 16 dec 2009, 22:07
av Walka
enor skrev:
Walka skrev: "men är inte det där en baskaggemikrofon?" säger nog vissa? den används förvisso nästan uteslutande till det idag, men sm91:an byggdes som flygelmick.
Jag har hört att den var tänkt som bordsmick för konferensrum! Menmen. Inte baskagge i alla fall ;)
så kan vara fallet...jag skall inte gå ed på mitt tidigare uttalande...

Postat: tor 17 dec 2009, 18:39
av Jan Hellman
Nu så fick jag tid.....

Bild

Bild

Bild

Bild

Så här ser det ut med den K&M hållaren med bom som jag länkade till ovan. Funkar väldigt bra och inga stativ som tar plats på golvet. Jag har inte märkt av några stom/vibrationsljud som går ut i mikrofonerna över huvudet taget och jag är ganska petig med jobbiga biljud så det har jag noga analyserat. Inga sådana problem alls. Och man ser nog åtminstone någorlunda tydligt ungefär var på flygeln som det är lämpligt att fästa hållaren.

//J

Postat: tor 17 dec 2009, 19:08
av blackparkas
Stiligt Hellboy!
Och tack för att du tagit dig tid trots vissa.... missöden i andra trådar idag och igår!


Kommer förmodligen skaffa just dessa prylar!

Vi har dock för det mesta flygellocket stängt av någon anledning, förmodligen är det för att det är en massa klåfingriga ungar som springer omkring och som det inte är någon hyfs på öht...
Blir ju lite lurigt att stänga locket med ett sådant fäste.
På så sätt hade det ju varit perfekt att micka underifrån eller lagt en mikrofon i botten på pianot som någon föreslog.
Men det här måste ju nästan bli bäst, ska lägga fram det som förslag.

Postat: fre 18 dec 2009, 23:26
av Walka
Hellboy skrev:Jag har inte märkt av några stom/vibrationsljud som går ut i mikrofonerna över huvudet taget...

//J
jag har aldrig råkat ut för det heller...dom isolerar bra

Postat: lör 19 dec 2009, 10:10
av fieldflower
blackparkas skrev:Stiligt Hellboy!
Och tack för att du tagit dig tid trots vissa.... missöden i andra trådar idag och igår!


Kommer förmodligen skaffa just dessa prylar!

Vi har dock för det mesta flygellocket stängt av någon anledning, förmodligen är det för att det är en massa klåfingriga ungar som springer omkring och som det inte är någon hyfs på öht...
Blir ju lite lurigt att stänga locket med ett sådant fäste.
På så sätt hade det ju varit perfekt att micka underifrån eller lagt en mikrofon i botten på pianot som någon föreslog.
Men det här måste ju nästan bli bäst, ska lägga fram det som förslag.
Mot en smärre extra kostnad slipper ni klåfingriga barn i flygeln: http://www.tretillfem.com/annonser/anno ... sp?id=2458

:wink:

Men allvarligt - stativet ser ju ut att vara ledat på så många ställen att det kanske går att vrida till så locket vilar på sargfästet (och kanske sätta dit några gummikuddar på andra strategiska ställen på locket?) och mickarna får plats under...? Eller jag kanske lurar mig på vinkeln?

Om det går in under lockat kanske det inte ger 100% perfekt position på mickningen, men om man har stora speltillfällen kan man ju öppna locket och rigga till lite bättre just då...

Bara en tanke...?

Postat: lör 19 dec 2009, 11:11
av Jan Hellman
fieldflower skrev:
blackparkas skrev:Stiligt Hellboy!
Och tack för att du tagit dig tid trots vissa.... missöden i andra trådar idag och igår!


Kommer förmodligen skaffa just dessa prylar!

Vi har dock för det mesta flygellocket stängt av någon anledning, förmodligen är det för att det är en massa klåfingriga ungar som springer omkring och som det inte är någon hyfs på öht...
Blir ju lite lurigt att stänga locket med ett sådant fäste.
På så sätt hade det ju varit perfekt att micka underifrån eller lagt en mikrofon i botten på pianot som någon föreslog.
Men det här måste ju nästan bli bäst, ska lägga fram det som förslag.
Mot en smärre extra kostnad slipper ni klåfingriga barn i flygeln: http://www.tretillfem.com/annonser/anno ... sp?id=2458

:wink:

Men allvarligt - stativet ser ju ut att vara ledat på så många ställen att det kanske går att vrida till så locket vilar på sargfästet (och kanske sätta dit några gummikuddar på andra strategiska ställen på locket?) och mickarna får plats under...? Eller jag kanske lurar mig på vinkeln?

Om det går in under lockat kanske det inte ger 100% perfekt position på mickningen, men om man har stora speltillfällen kan man ju öppna locket och rigga till lite bättre just då...

Bara en tanke...?
Beroende på mikrofoner men i mitt fall det blir nog att ha locket öppet ca 20 - 25 centimeter då mikrofonerna och kontakterna på mikrofonsladdarna bygger en del. Det blir nog till att snickra till några distansklossar om nu inte flygeln har en kortare pinne till flygellocket. Vissa flyglar har en kortare pinne infälld i den längre och då kanske det kan funka. Men med mickarna riggade så behöver locket vara öppet ca 20 centimeter. Mickarna och kontakterna bygger mer än själva stället och bommen.

//J

Postat: lör 19 dec 2009, 11:35
av fieldflower
Hellboy skrev:
fieldflower skrev:
blackparkas skrev:Stiligt Hellboy!
Och tack för att du tagit dig tid trots vissa.... missöden i andra trådar idag och igår!


Kommer förmodligen skaffa just dessa prylar!

Vi har dock för det mesta flygellocket stängt av någon anledning, förmodligen är det för att det är en massa klåfingriga ungar som springer omkring och som det inte är någon hyfs på öht...
Blir ju lite lurigt att stänga locket med ett sådant fäste.
På så sätt hade det ju varit perfekt att micka underifrån eller lagt en mikrofon i botten på pianot som någon föreslog.
Men det här måste ju nästan bli bäst, ska lägga fram det som förslag.
Mot en smärre extra kostnad slipper ni klåfingriga barn i flygeln: http://www.tretillfem.com/annonser/anno ... sp?id=2458

:wink:

Men allvarligt - stativet ser ju ut att vara ledat på så många ställen att det kanske går att vrida till så locket vilar på sargfästet (och kanske sätta dit några gummikuddar på andra strategiska ställen på locket?) och mickarna får plats under...? Eller jag kanske lurar mig på vinkeln?

Om det går in under lockat kanske det inte ger 100% perfekt position på mickningen, men om man har stora speltillfällen kan man ju öppna locket och rigga till lite bättre just då...

Bara en tanke...?
Beroende på mikrofoner men i mitt fall det blir nog att ha locket öppet ca 20 - 25 centimeter då mikrofonerna och kontakterna på mikrofonsladdarna bygger en del. Det blir nog till att snickra till några distansklossar om nu inte flygeln har en kortare pinne till flygellocket. Vissa flyglar har en kortare pinne infälld i den längre och då kanske det kan funka. Men med mickarna riggade så behöver locket vara öppet ca 20 centimeter. Mickarna och kontakterna bygger mer än själva stället och bommen.

//J
Jo, jag tänkte nog att det kunde bygga högre än vad som gick att se på bilden.
Värt ett försök...