Sida 3 av 4

Postat: ons 19 dec 2007, 15:19
av TDHP
dereborn skrev:EV RE 20 e fiiiina grejjer det!
TDHP: Menar du att du mickar diskanthornet separat???
Nä, men kör man tex BARA en närmick framför ETT element så lär man ju missa hornet. Jag skulle nog sätta en mick i mitten av de fyra övre elementen och då få med fyra element + horn. Fast nu har ju inte Zeb nåt horn påstår han??

Postat: ons 19 dec 2007, 15:31
av dereborn
Tror det handlar om att tänka till lite. Man vill oftast ha 1) ett cleant punchigt ljud som går bra att skruva till lite som man vill = LINE

2) Et nästan likadant ljud, men lite skitigare = närmickad högtalarkon

Vill man spela in precis den upplevelse man har av sin favvobasrigg ska man väl sätta miken där man brukar ha sina öron. Vet inte hur det är m er andra, men jag ligger sällan på golvet med örat 5 cm från högtalarfronten. Sätt i så fall en mick i öronhöjd ett par meter från riggen. Jag tycker dock sällan att dom mikningarna funkar, det blir oftast för mycket rum med fula frekvenser o studsar, som gör att basljudet upplevs som ofast o booomigt.

Kanontrick när det gäller trumoverheads däremot! Sätt oh-paret tätt ovanför trummisens huvud, eller precis bakom honom/henne

Postat: ons 19 dec 2007, 16:05
av Jan Hellman
macahan skrev:och det mest roliga i sammanhanget är att baspodden var snabbare i responsen när man jämförde de inspelade kurvorna är micken..
Mickade du upp en 15´:are eller? Ibland kan man uppleva att vissa element är lite sena i responsen men med en analog signal sker alltid allting i realtid och den är alltid 3-dimentionell men en digital signal är 1-dimentionell och du får en fördröjning då den digitala omvandlingen alltid tar tid. Låter lite konstigt om elementet vart så pass slött att D/A - A/D konvertrarna var snabbare än elementet. Det har jag aldrig upplevt.

//Jan

Postat: ons 19 dec 2007, 16:13
av macahan
nää. jag har då inte sett något horn när jag slängt av fronttyget.. men jag kanske missat något.. njae.. ett horn borde jag fan sett..

Postat: ons 19 dec 2007, 16:16
av macahan
Hellboy skrev:
macahan skrev:och det mest roliga i sammanhanget är att baspodden var snabbare i responsen när man jämförde de inspelade kurvorna är micken..
Mickade du upp en 15´:are eller? Ibland kan man uppleva att vissa element är lite sena i responsen men med en analog signal sker alltid allting i realtid och den är alltid 3-dimentionell men en digital signal är 1-dimentionell och du får en fördröjning då den digitala omvandlingen alltid tar tid. Låter lite konstigt om elementet vart så pass slött att D/A - A/D konvertrarna var snabbare än elementet. Det har jag aldrig upplevt.

//Jan
nä.. som sagt.. en 8x10..

Postat: ons 19 dec 2007, 16:37
av macahan
så här såg det ut när det var uppmickat btw..
hmm..

Bild

Postat: ons 19 dec 2007, 16:48
av Jan Hellman
macahan skrev:så här såg det ut när det var uppmickat btw..
hmm..

Bild
Testa med att köra både mickat och linat och flytta runt micken lite. Även off axis. Och, framförallt (!!), kolla hur det låter när du spelar tillsammans med trummisen. Fast det har du säkert redan gjort. Många lyssnar bara på basen solo och tycker att det låter keff men det är ofta så att ett ljud som inte låter bra solo kan vara helt kanon i en ljudbild. Så sololyssna inte. Lyssna i ljudbilden.

//Jan

Postat: ons 19 dec 2007, 17:01
av macahan
nä ljudet som det är i sig går väldigt bra ihop med trummorna.. det är bara dom sablans frekvenserna som inte utmärker sig som jag vill..

oftast låter ett kasst basljud bättre ihop med övriga instrument än ett bra.. om man säger så.. det passar oftast in bättre.

Postat: ons 19 dec 2007, 17:32
av Foxbat
Kanske är lite hjälp? Men du visste säkert detta.

Frekvensområde (Hz) Viktiga områden (Förstärks) Mindre viktiga områden (Kan minskas)

Bastrumma 60-7500 60-100, 4000(klick) 250-300
Virveltrumma 80-12000 300, 5000
Pukor 80-6000 100, 5000
Cymbaler 280-15000 8000-10000 300
Elbas 60-2500 60-100, 4000(strängljud) 300-500
Elgitarr 80-6000 200-300, 2500 500
Akustisk gitarr 80-12000 200-300, 2500-5000 (500)
Keyboard 60-20000 100, 2500
Sång manlig 100-8000 200, 4000-5000 8000-10000 (s-ljud)
Sång kvinnlig 200-10000 200, 4000-5000 8000-10000 (s-ljud)
Saxofon 60-2500
Trumpet 100-10000 180, 6000
Trombon 80-6000 180, 6000
Munspel 300-20000


http://musikakuten.se/index.html

Postat: ons 19 dec 2007, 17:34
av Foxbat
Det går inte att förstå "tabellen" Smidigt såg jag så kolla länken stället.
http://musikakuten.se/spela-in/frekvenser/index.html

Postat: ons 19 dec 2007, 18:37
av idf
pröva även att flytta bak micken en bit.. så du får lite mer luft mellan mick och högtalare..
och ett schysst knep är att löda fast en telekontakt på en gammal högtalarkon, och sätt den framför, så får du sjukt mkt botten i ljudet.. :P

Postat: ons 19 dec 2007, 18:43
av dereborn
aka "budget sub-kick"!

Postat: ons 19 dec 2007, 18:53
av macahan
näe.. vet ni vad.. det lutar åt att parallellt köra sm57:a också... + line.. har iofs skaffat en linebox för att kunna köra ut genom slaven på toppen.. så vi får se vad det här egentligen blir.. ju mer jag läser destom mer förvirrad blir jag bara..

skulle just nu vilja ha en bok som heter "bass-amp recording with a akgd112, shure sm57, orange ad200, ampeg 810 + line for dummies"... skriv en sån är ni snälla ;)

Postat: ons 19 dec 2007, 19:06
av Crypto
dereborn skrev:EV RE 20 e fiiiina grejjer det!
Också känd som "elefantkuken". :lol:

Postat: ons 19 dec 2007, 19:38
av idf
glöm inte bort shure SM7.
stormembranig dynamisk mikrofon. låter pissebra. bla. större mängden av sången på Thriller spelades in med den micken..
används även inom amerikansk radio!!

Postat: ons 19 dec 2007, 20:45
av Jan Hellman
macahan skrev:nä ljudet som det är i sig går väldigt bra ihop med trummorna.. det är bara dom sablans frekvenserna som inte utmärker sig som jag vill..
Lite lätt kompressor för att få lite kontroll på signalen och lite eq kanske? Men jag skulle testa både line och mickad högtalare. Inte bara mickat. Och använd linbox. En bra. Typ Radial JDI eller nå´t. För övrigt världens bästa linebox. Framförallt till bas. Inget digitalt tjafs. Usch. Jag börjar låta som en sur gammal gubbe. "Det var bättre förr" typ.... :hmm:

//J :poke: :louder: :dancy:

Postat: ons 19 dec 2007, 21:19
av Rix
Här e min mickning, optimalt! Line e för fegisar.

Bild

Finns det andra sätt att göra det på menar ni??

Postat: ons 19 dec 2007, 21:21
av Hellish
idf skrev:och ett schysst knep är att löda fast en telekontakt på en gammal högtalarkon, och sätt den framför, så får du sjukt mkt botten i ljudet.. :P
Det där är att rekommendera för baskagge för övrigt. Den blir som fläskigare då.

Postat: ons 19 dec 2007, 21:29
av dereborn
Har aldrig funderat på det, men borde det inte funka att ställa en högtalarlåda framför baskaggen o dra en telekabel från den? likaväl som att löda menar jag...

Postat: ons 19 dec 2007, 23:14
av Hellish
Borde väl funka ja. =)

Postat: tor 20 dec 2007, 02:58
av basmartin
macahan skrev: basmartin.. oj.. känns som jag kommer bli fattig innan det här är över..
http://www.thomann.de/se/ev_re20_microphone.htm

Inte så farligt dyr!

Postat: tor 20 dec 2007, 07:41
av funkys**t
Jag tror inte att jag en enda gång har spelat in bas med bara en signal. Det har alltid slutat med både mick och line. En sm57 en decimeter ifrån konen och en line från antingen boxen eller ampeggen, beroende på dagsformen..

Postat: tor 20 dec 2007, 07:51
av macahan
basmartin: jag menade såklart om man köper alla ;)

Postat: tor 20 dec 2007, 12:01
av basmartin
macahan skrev:basmartin: jag menade såklart om man köper alla ;)
Jo, jag fattar. Men EV RE20 är den enda du behöver.... :wink:

Postat: mån 24 dec 2007, 13:51
av Hellish
Finns många mickar man skulle vilja ha. Men det är nåt jag får ta när jag blir miljonär tror jag. När studion är byggd ska jag botanisera bland mickar. :)