Köpa ny musik PC

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Köpa ny musik PC

Inlägg av busse »

Som total novis på datorer då det gäller hårdvara så funderar jag på vad skall man tänka på om man skall köpa en PC för musik inspelning? Just nu så har jag en bärbar gamal Compaq EVO 610c som jag har Cubase SX3 på som synkas ihop med en Fostex VF16 digitalporta. Jag brukar importera audiofiler från portan in i Cubase och också köra midi i Cubase men nu känns det som att jag skulle vilja ha nåt bättre att spela in på och nya datorer har ju blivit billigare. Vad bör man tänka på om man skall köpa en ny PC, är det nåt speciella moderkort, hårdiskar, minnen osv som är mer lämpliga än andra? Kan man få en hyfsad dator för 5-6000 kr för själva burken?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

I Princip så ska du satsa på mycket RAM om du ska rulla Cubase. Snabba diskar kan vara bra , men inom den prisramen kan det vara svårt.Har du fortfarande tänkt använda portan eller har du tänkt skaffa ett nytt kort ? Skall du fortfrande använda Cubase ?

EDIT : Du kan ju också slippa alla probs o köpa en begagnad macbook , ett begagnat Digi 002 så är du hemma direkt :D
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Viktigt är att du har en bra processor också. Inte bara ramminne. En Intel dual core i valfri version funkar finemang.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Har du planerat att bygga själv ? Stationär eller laptop osv ?
Fender
Ampeg
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Jag hade nog tänkt att köpa ett nytt ljudkort och skippa portan. Det är dock en stationär dator jag tänkt mig för att ha hemma. Kan väl tänka mig att lägga ut ca 15000 kr för dator, ljudkort, skärm och högtalare. Jag vill ha möjligheten att spela in 4 kanaler samtidigt då jag har en Hammond med Leslie och för att micka upp det brukar det gå 4 mickar.

Edit:

Tänkte ta hjälp av en kompis att bygga ihop en datorn, men han har ingen koll på vad som är bra grejer för musikdator.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Håll dig borta från Vista, för allt i världen!!

Sen är det en del konfigurationsprylar som man måste tänka på om man ska spela in musik på en PC. Av med all Power Management/strömspar/sätta hårddiskar i vila e.t.c.

Musikermagasinet har haft en hel följetong om att spela in musik på en PC dator vad det gäller konfiguration e.t.c. Det fanns tidigare, och finns kanske fortfarande, en svensk tillverkare som gjorde musik-PC datorer. Audiomaster i Örebro. Vet inte om dom fortfarande finns kvar. Annars är Frost datorerna (är inte dom också svenska??) också optimerade för musik.

HTTP://WWW.FROSTACM.COM/

http://www.luthman.se/products.aspx?brand=89

Enklare med Mac men PC funkar också helt ok men det kräver mer pill i systemet. Beroendes lite hur många spår man ska spela in och mängden pluggar givetvis men är det på hobbynivå ska det nog funka att bara skaffa ett vettigt ljudkort/programvara, stänga av power management och sen köra. Men ska man kräma ut lite prestanda krävs det lite kunskap.... Är min uppfattning....

Jag kör Mac nu men var tidigare en rejält inbiten PC-gubbe.

//J
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Det jag tänkt andvända datorn är väl nån form av "seriös hobby nivå" av heminspelning, skulle tro att jag kommer att andvända så där en 20-25 kanaler med lite effekter, kompressor, reverb plus nån plugg att köra mjukvarutrummor. De 16 kanaler som portan har tycker jag är i minsta laget, fort har man ju 3-4 gitarrer, en hammond som tar 4 kanler, ett piano som tar två, vill man då ha virvel, kagge, pukor och överhäng separerat så drar det ju iväg en 6 kanaler och en sång några stämmor så är man ju fort uppe i 20 kanaler.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

busse skrev:en hammond som tar 4 kanler
Lite pinsamt att erkänna kanske men det händer att jag spelar in 32 kanaler bara körsång på pop produktioner för att få ett rejält fett körpaket.....

Hur mickar du Hammond orgeln? Jag brukar personligen köra två Shure SM57:or på toppen riktade ifrån rotationsriktningen och en SM7a i basen. Jag har noll koll på mickning av leslien egentligen så jag har mest lyssnat på vad några organister och några ljudtekniker berättat för mig. Jag vet att det finns dom som stereomickar toppen och skiter i basen också och så finns det dom som kör distansmicker. Det händer att jag distansmicker men alltid närmickat också. Har du några tips får du gärna skriva ner dom. Jag kan behöva lära mig lite mer om orgeluppmickning.... :)

MVH//Jan
Hektor
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 18:18
Ort: Malmö

Inlägg av Hektor »

I det nya numret av tidningen Studio (nummer 3-2008) finns det en artikel om vad man ska tänka på när man köper musikdator. Kanske kan vara värt att läsa.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Hellboy skrev:
busse skrev:en hammond som tar 4 kanler
Lite pinsamt att erkänna kanske men det händer att jag spelar in 32 kanaler bara körsång på pop produktioner för att få ett rejält fett körpaket.....

Hur mickar du Hammond orgeln? Jag brukar personligen köra två Shure SM57:or på toppen riktade ifrån rotationsriktningen och en SM7a i basen. Jag har noll koll på mickning av leslien egentligen så jag har mest lyssnat på vad några organister och några ljudtekniker berättat för mig. Jag vet att det finns dom som stereomickar toppen och skiter i basen också och så finns det dom som kör distansmicker. Det händer att jag distansmicker men alltid närmickat också. Har du några tips får du gärna skriva ner dom. Jag kan behöva lära mig lite mer om orgeluppmickning.... :)

MVH//Jan
Jag brukar andvända två mickar till diskant rotorn, Röde NT3 kondensatormickar eller SM57, till basen brukar jag ha en SM57 och ibland en SM57 eller NT3 till reverbhögtalaren på orgeln. Mickarna på toppen brukar jag ha riktade lite snett neråt (jag har ett för högt mickstativ där av vinklingen neråt) och riktade mot centrum av rotorn, dom mickarna placerar jag ganska lång ut åt kanterna i "hålen" i träkabinettet. Har ingen aning hur man egentligen ska micka upp ett leslie men jag tror att jag har läst att man brukar ha två mickar till toppen och en till basen.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Köp gärna Dell

Inlägg av hitman »

Har haft flera PC från Dell och alltid varit nöjd, men nu har de blåst mig och det godtas ICKE!

Dags att installera om och då upptäckte jag att de inte skickat med CD med operativet. Mailade dem och bad dem fixa, till min förvåning fick jag svar att "tyvärr, ditt serviceavtal gick just ut så vi tänker inte skicka några skivor"

J-vla bonnfångare, jag har betalat dem dyrt för operativet och nu kan jag alltså inte installera om! Och det går ju inte att köpa XP längre (?), huga, Vista vill man ju inte ha.

EDIT: Nu har jag varit i kontakt med Dell igen och nu har de löst mitt bekymmer, jag kan åter installera mitt XP och slipper köpa Vista, som de flesta dissar när det gäller musikdatorer. Kan därför rekommendera Dell igen.....
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar