Kompressor till preamp eller tvärtom?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Kompressor till preamp eller tvärtom?

Inlägg av andersbas »

Hej, vänner!

Jag sitter hemma och lägger bas på en massa låtar och tycker själv att jag har fått ett rätt bra ljud.
Jag kör bas till EBS multicomp till SansAmp RBI till ljudkort. Vad tror ni om det?
Är det bättre att köra SansAmp till kompressor till ljudkort?
Nån som har nåt tips på en rackkompressor som gör jobbet (och då helst inte en för 25000...)?

/Anders
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Kompressor till preamp eller tvärtom?

Inlägg av Roger Hedin »

Testa vilket som låter bäst!
Jag skulle dock säga att en preamp in i en pedalkompressor inte riktigt är den bästa lösningen: för hög signal in i kompressorn kan få denna att dista/klippa och låta illa.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Kompressor till preamp eller tvärtom?

Inlägg av andersbas »

Det hade du helt rätt i, Roger. Det blev inte alls bra. Jag skulle behöva lite mer kompression på det ljusare registret på kontran. Får väl laborera vidare ;-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Kompressor till preamp eller tvärtom?

Inlägg av GandhiMK2 »

Om du inte har grym koll på vad du håller på med så ska du inte lägga kompressor efter "stärken" ned på tape. Låt den som mixar ta dom besluten utifrån vad som behövs i mixen i flrhållande till allt annat.
Om du har wn multibandskompressor-plugin så kan den råda bot på många ojämnheter i ett sound på en masssa fina sätt.
Kan vara lite komplicerat att ställa in,dock...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Kompressor till preamp eller tvärtom?

Inlägg av andersbas »

Grym koll har jag inte... Nej, jag vet att man ska skicka så ren signal som möjligt, men kontran växer nåt bedrövligt i det lägre registret och försvinner i det högre. Det blir spinkigt, tunt och svårmixat, enligt beställaren. Jag kanske skulle skicka två filer? En linead och och en mickad lite från g-strängssidan? Jag har en SM57:a eller en AKG C535EB.
Det är roligt att experimentera och kul om jag kan skicka iväg nåt som låter bra!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Kompressor till preamp eller tvärtom?

Inlägg av GandhiMK2 »

När du säger line...Är det en piezomik på kontran du menar?
Jag kommer inte ihåg när jag lirade in kontra senast men ja,om du inte har en stormembransmik så sätt 57an någorlunda nära f-hålet och kör.
Testa lite olika distanser fr kontran och se vad som blir bäst.

.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Kompressor till preamp eller tvärtom?

Inlägg av andersbas »

Precis! Billig kontra, billig mick och dålig basist är ingen vidare kombo...
Tack för tipsen, jag experimenterar vidare ikväll!
Det här är ett härligt forum!
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Kompressor till preamp eller tvärtom?

Inlägg av andersbas »

En 57:a en decimeter från F-hålet gjorde susen! Kombinationen med den lajnade signalen blev riktigt bra!
Tack, Ghandi!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Kompressor till preamp eller tvärtom?

Inlägg av GandhiMK2 »

En fredens lösning från en fredens man. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar