USB-mick etc med lite kvalitet?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Går i fundering att bygga upp lite bättre inspelningsmöjligheter här på jobbet.
Tråkigt nog till tal - borde lära kollegorna att sjunga in sina presentationer och kurser, men det kan snäva av publiken...
Tänkte försöka se till att det blir lite kvalitet i inspelningen, men måste samtidigt hålla det enkelt.
Tänkte mig att göra ett eller ett par "väsk-kit" med USB-mick, puff-skydd, stativ, hörlurar.
Inspelning får ske på Audacity e.dyl. på dens dator som skall läsa in, och editering/mastring blir gissningsvis något av gratisprogrammen som finns.

Det är väl inte obegränsad budget på detta, men vill inte köpa billigaste skit heller.
Finns det någon riktigt bra USB-mick som är lätt att installera (då den kommer dansa runt på mååånga datorer) och ger bra ljudkvalitet?
Puff-skydd är ju vad som helst (utom inbyggt då minst 50% av syftet är att få talaren att hålla lagom avstånd till micken), men om det finns smarta upphängningar till micken är ju det bra.
Stativ vete sjutton om jag tänker golv- eller bords-dito, men alla tips är välkomna. Det måste vara portabelt dock, för grejerna skall ambulera runt lite, och bordsstativ som överför vibrationer och stötar går fetbort.
Hörlurar vore också bra med tips. Jag älskar mina Sennheiser 280 Pro, men om det går att hitta nåt som är bra nog till att editera/mastra tal i lite lägre prisklass vore det bra.

Funderar även på att ha ett ambulerande USB-minne till själva inspelningen då det är rätt vanligt att folks datorer har slut på hårddiskutrymme - några erfarenheter eller varningar för att göra så (förutom virusrisk, men vi sitter innanför en hyfsat potent brandvägg med bra viruskoll.)

Hit me please!
Senast redigerad av fieldflower den fre 17 mar 2017, 11:27, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av bjelkeman »

Ska man spela in presentationer mm så kan jag rekommendera Zoom H2. Den går både att använda som USB mic eller för fristående inspelning på minneskort. När den väl är inställd så är den lätt att sköta.
http://www.4sound.se/studio/inspelare/zoom-h2n" onclick="window.open(this.href);return false;

(Som bonus så går det utmärkt att spela in a replokalen när man repar också. :) )
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:Ska man spela in presentationer mm så kan jag rekommendera Zoom H2. Den går både att använda som USB mic eller för fristående inspelning på minneskort. När den väl är inställd så är den lätt att sköta.
http://www.4sound.se/studio/inspelare/zoom-h2n" onclick="window.open(this.href);return false;

(Som bonus så går det utmärkt att spela in a replokalen när man repar också. :) )
Det är alltså inte live presentationer som skall spelas in, utan det är mer eller mindre studioinspelningar med hur många tragningar som helst och editering efteråt.
Så jag tänker snarare stormembranare, eller vad som nu är "the shit" med USB-koppling...

Zoomen kanske är jättebra på det också, men jag får (säkert oförskyllt) lite "bra för att vara live"-vibbar av dem.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av bjelkeman »

Tror det blir overkill. Prova min Zoom H2 vetja.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:Tror det blir overkill. Prova min Zoom H2 vetja.
Ja tack, det gör jag gärna.
Då kan jag dessutom köra lite A/B mot min egen utrustning, som jag hade tänkt plocka med mig för inspelandet.
Det är ju en klar fördel att kunna spela in på internt minneskort, så man kan trycka igång inspelning lite var som helst.

Jag hojtar då det närmar sig att vara dags för inspelning, så ser vi om det är läge att låna nån dag eller så.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av bjelkeman »

:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:
bjelkeman skrev:Ska man spela in presentationer mm så kan jag rekommendera Zoom H2. Den går både att använda som USB mic eller för fristående inspelning på minneskort. När den väl är inställd så är den lätt att sköta.
http://www.4sound.se/studio/inspelare/zoom-h2n" onclick="window.open(this.href);return false;

(Som bonus så går det utmärkt att spela in a replokalen när man repar också. :) )
Det är alltså inte live presentationer som skall spelas in, utan det är mer eller mindre studioinspelningar med hur många tragningar som helst och editering efteråt.
Så jag tänker snarare stormembranare, eller vad som nu är "the shit" med USB-koppling...

Zoomen kanske är jättebra på det också, men jag får (säkert oförskyllt) lite "bra för att vara live"-vibbar av dem.
Du ska givetvis köpa en stormembransmik.
https://www.best2music.se/shop/samson-m ... GQoddbYMBA" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av blackparkas »

Shure PG27 eller PG46?
Shure har väl dessutom en koppling för USB så man kan använda vilken mick som helst.
T.ex. SM7B kanske?
Frågan är om den orkar driva den...

Finns ju precis hur många som helst egentligen men...
Tror t.ex. att det säljs en hel del Blue-mikrofoner på andra ställen än här i Bollnäs... :D
Audio Technica har även de några, bl.a. en som funkar med både USB och Lightning.

Hörlurar, ingen aning vad Sennheiser kostar, men här säljer jag en hel del Beyerdynamic DT770.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:Du ska givetvis köpa en stormembransmik.
https://www.best2music.se/shop/samson-m ... GQoddbYMBA" onclick="window.open(this.href);return false;
Ohhh, vad mysigt det är med Google-översatta produktbeskrivningar...:roll:
Är det en bra mick alltså?
blackparkas skrev:Shure PG27 eller PG46?
Shure har väl dessutom en koppling för USB så man kan använda vilken mick som helst.
T.ex. SM7B kanske?
Frågan är om den orkar driva den...

Finns ju precis hur många som helst egentligen men...
Tror t.ex. att det säljs en hel del Blue-mikrofoner på andra ställen än här i Bollnäs... :D
Audio Technica har även de några, bl.a. en som funkar med både USB och Lightning.

Hörlurar, ingen aning vad Sennheiser kostar, men här säljer jag en hel del Beyerdynamic DT770.
Det är väl problemet egentligen, att det finns så jäkla mycket att välja mellan.
Och så vill man komma undan så billigt som möjligt men med en jättebra pryl.
Därför jag frågar...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av blackparkas »

Men måste det vara så billigt då om det är jobbet som cashar?
Då är det väl bättre att sikta på kvalitet tänker jag.

Annars är ju den där Meteor-mic:en något som jag tror det säljs en hel del av till typ pod-casts och sånt där.


Vill ju minnas att jag precis sett nån ny sån där podcast-mick förresten... Hm...
Var det Röde?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av jannej »

http://www.rode.com/microphones/podcaster" onclick="window.open(this.href);return false;

Precis vet att denna är poppis bland poddare. Har inte provat den själv. Dynamisk med inbyggt puff-skydd.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av blackparkas »

Kanske NT-USB är enklare?

Enklare ställ och puffskydd följer ju med t.ex. och lite smidigare förmodligen än podcastern. Kanske. :)

Billigare i alla fall. :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av fieldflower »

Nej, det måste ju inte ned på billigaste-billigaste.
Men då detta är en ny grej jag försöker sälja in behöver slutsumman kännas "Det var ju inte så farligt" då jag just nu är den ende som tycker att kvalitet är viktigt vid inspelningar.

Funderar dels på bordsstativ och dels på puffskydd.
Detta är ju personer som är helt okunniga och ointresserade av inspelningsteknik, så man behöver kratta ganska bra för att det skall bli bra slutresultat.

Är rädd att ett fast bordsstativ kommer fånga diverse kringljud (även om bulkiga golvstativ är jobbigt att hantera...)
Bäst vore nåt jättedämpat bordsstativ, så man inte får med varenda dörr som går upp/igen i huset via skrivbordet.

Puffskydd tror jag nästan behövs ett separat för att få lagom avstånd.
Om man ställer in puffskyddet och säger att de skall tala nära och inte flytta det har man "halva inne" att slippa onödiga variationer i inspelningarna.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av blackparkas »

Jag tror ändå inte du kommer kunna gå fel med den här:


Bild

Jag tror att användarvänligt är nyckeln för din del.
Inte en massa krångel med puffskydd på egna stativ etc och bängliga stativ åt micken, blir det inte för krångligt då?
(Och dyrt)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Jag tror att användarvänligt är nyckeln för din del.
Inte en massa krångel med puffskydd på egna stativ etc och bängliga stativ åt micken, blir det inte för krångligt då?
(Och dyrt)
Jo, det är väl troligen så...
Bättre med en bättre mick som inte bryr sig så himla mycket om kringljud eller exakt avstånd.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: Bättre med en bättre mick som inte bryr sig så himla mycket om kringljud eller exakt avstånd.
Den miken är inte uppfunnen men säg till när du hittar den! ;-)
Den där röden blir säkert ok.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: USB-mick etc med lite kvalitet?

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:
fieldflower skrev: Bättre med en bättre mick som inte bryr sig så himla mycket om kringljud eller exakt avstånd.
Den miken är inte uppfunnen men säg till när du hittar den! ;-)
Den där röden blir säkert ok.
Nej, kombinationen att inte använda närmickning och att inte plocka upp kringljud är väl lite motsägelsefullt förstås...
Medlem i PB50+
Skriv svar